Gå til innhold

Krever rimeligere Vista

Anbefalte innlegg

SnekkerN, hvor har du det at jeg syter? Er det fordi jeg sier OEM er en dårlig og uaktuell lisensavtale?

Har jeg på noen måte hintet til at jeg MÅ ha Vista?

(jeg har det på trial, og reinstallerer når nødvendig, eventuellt går over til et annet OS, har bla. lovlig 2000 liggende)

Tvert imot, jeg startet mitt første inlegg ved å vise til hvorfor enkelte av oss ikke ser på det som aktuellt å bruke så mye penger på dette. Og at britene, samt andre her som mener prisen / alternativene er for dårlige, heller bør AVSTÅ fra å kjøpe dette. Om det å avstå fra innkjøp for deg er direkte knyttet til pirat, syte på prisen e.l. så har det seg altså ikke slik for min del. Jeg er ganske konkret når jeg peker på hvorfor jeg synes prisen er for høy, er jeg ikke?

nevner nok en gang, på tross av at prisen er satt, så er det altså noen som liker å diskutere =)

de sauene var istedet for ¤#"%&. OEM lisensene, er altså noe enkelte ser på som "under grensa". MS vil tenge denne streken så lavt som overhodet mulig, og pga. jeg heller ikke vil ha streken under, eller langt under, grensa i måra når jeg vokner opp =)

Problemet er ikke at jeg bare ser på den eneste ok pakken, som ett alternativ... problemet for min del som forbruker er altså prisen på denne. Og såklart avstår jeg altså da fra å gå til innkjøp av denne, hvor har jeg skrevet noe annet? (dette henger som sagt ikke sammen med MÅ HA PIRAT for MIN del, så ikke anta det!)

8042700[/snapback]

Jeg opfattet dette som syting

Jeg er IKKE en krevende bruker fordi jeg ikke er villig til å betale 4000+kr for Vista Ult. Jeg har sagt stikk motsatt, det er noen "latterlige" nedgraderinger i de billige versjonene, som får meg til å holde meg unna dette å støtte hærket.

Om jeg så har feiltolket så beklager jeg det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem sitt problem er det i så fall? MS har monopol, det er et problem. Hvordan det skal løses er egentlig spørsmålet. Prisene i dag er kunstig høye.

8042691[/snapback]

Spørs jo helt hva man sammenligner med. Et sted mellom 700 og 4000 kroner for noe man har i minst 4-5 år er vel ikke akkurat uhyrlig. Men det er klart at hvis man insisterer på å kjøpe absolutt dyreste variant så må man pent betale.

Vista er jo drit billig i forhold til OSX for eksempel (som i tillegg krever at du kjøper hardwaren fra Apple som de selvfølgelig også tjener penger på...).

8042713[/snapback]

helt enig og nok en gang vil jeg se det i sammenheng med feks grafikkort,disse kjøper mange til 4-5000 uten å blunke enda de vet de er "gammeldagse" innen 6 mnd og da er falt enormt i pris, tross dette er det mange som da oppgraderer igjen og da er det helt ok .

betyr ikke pengene like mye da :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Enkelte vil altså ikke støtte OEM, så prisen begynner nok endel høyere for dem. Tviler på mange vil være låst til 1024 (noe MS altså har brukt utviklinskostnader på å tvinge igjennom), så da blir vel startprisen 2800+?

Forresten, det er nok slik at mesteparten ikke vil oppgradere til ett annet OS (om man kjøper OEM per idag) med det første, men Vienne skal bare være 2 år vekke. Og hva angår folk her på forumet, så oppgraderer vel de fleste mellom 1-3 år.

Hva ligger prisen på OSX? der ser man monopol ye. Om MS forsetter rittet inn i flere lukkede standarar TMP/drm osv vil prisen stiger for deres produkter også.

edit_

Hva angår grafikk kort sammenligningen, så har vel disse mer korrekt pris (ikke i toppskjiktet?), og de faller i pris da utviklings / produksjons kostnadene blir dekket / billigere. Hadde det vært monopol her, haddet det vært annerledes.

Vista / XP ligger på rimelig faste linjer (gunstig høy pris) så og si hele tiden.

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Bare jeg som ikke kjøper ny bil fordi om det kom en ny modell i år...?

OnT: ja, det er for dyrt til at jeg betaler for det...

Blir kanskje en OEM Premium den dagen jeg kjøper pc...

Ballmer says pirates to blame for poor Vista sales....

... Of course he is ignoring the fact that a lot of people are not buying Vista because it does not offer much more than XP, and Windows Genuine Advantage makes their lives a misery.

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Enkelte vil altså ikke støtte OEM, så prisen begynner nok endel høyere for dem. Tviler på mange vil være låst til 1024 (noe MS altså har brukt utviklinskostnader på å tvinge igjennom), så da blir vel startprisen 2800+?

Forresten, det er nok slik at mesteparten ikke vil oppgradere til ett annet OS (om man kjøper OEM per idag) med det første, men Vienne skal bare være 2 år vekke. Og hva angår folk her på forumet, så oppgraderer vel de fleste mellom 1-3 år.

Hva ligger prisen på OSX? der ser man monopol ye. Om MS forsetter rittet inn i flere lukkede standarar TMP/drm osv vil prisen stiger for deres produkter også.

8042750[/snapback]

jo men om argumentet er vienne så holder jo XP glatt i to år til,dermed kan en uten problem hoppe over Vista.

2800-3000 kr synest jeg faktisk ikke er så ille akkurat,sett i forhold til dagens prisnivå ellers.

edit_

Hva angår grafikk kort sammenligningen, så har vel disse mer korrekt pris (ikke i toppskjiktet?), og de faller i pris da utviklings / produksjons kostnadene blir dekket / billigere. Hadde det vært monopol her, haddet det vært annerledes.

Det kan så være alikevel borforklarer ikke det at folk her glatt kjøper grafikkort til 4-5000 uten å mukke,ja endog to i slengen.

Poenget er at 4-5000 kr brukes i her og det er greit,men når det gjelder et os som de fleste har mye lengre i bruk så er det ille :hmm:

Om en sitter på xp i dag så kan en jo spare ca 1500 kr på å oppgradere til Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk, Oppg, DVD, denne koster vel ca 3000 kr.

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10339

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Er enig at man kan sitte på det OSet man har peridag videre.

Det er ikke mange jeg ville anbefale å anskaffe seg Vista atm.

(sålenge andre OS er like sikre / bruker vennlige)

Problemet for min del er at om jeg skulle hatt vista, så ville jeg hatt Ult. pga OS funksjonene som er fraværende på de andre versjonene. Programmene trenger jeg ikke. Så hva gjør jeg, avstår såklart. Men i en slik diskusjon som dette er det jo av interessså å lese andre sine synspunkter og argumenter.

Det med at prisen for en OEM versjon til en bestemor PC, er overkommelig, betyr jo ikke at vi ikke kan diskutere den. Den er jo trossalt gunstig høy. Om du har lyst å bruke argumenter slik som, at Gates ga vekk halve formuen til noe india greier synes gjerne noen det er greit. Imens andre foretrekker altså å avstå =)

edit_

Er forresten ikke uenig i at det er sykt å bruke 5 høvdinger på ett skjermkort.

Har spart opp lenge til maskinen jeg har per idag, tenkte det skulle bli plukket litt høyere enn average i skjiktet denne gang. Neste gang blir det lavere for å si det slik. (kjøpte bla. ett GTS 320) Det var og blir uaktuellt med det absolutt øverste.

Jeg la vekk 2000 kr til OS(noe jeg trodde en OK versjon ville legge seg på), men klarte å feilberegne litt. Uansett så måtte jeg altså opp i 4000kr for å få det slikt jeg ville det. OS funksjoner som støtte for 2xCPU kan ikke installeres som ett program etterpå, og uten den pakka (som jeg ville ha med meg "de neste 5 årene ect) ble det win2000 eller Vista Trial....

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Ehmm , noen snakker om 1024x768 oppløsning her .

Merk at det gjelder Vista Starter Edition .

Quote Microsoft:

Windows Vista Starter has been designed to address developing markets. Microsoft has announced that Vista Starter will not be made available in the United States, Canada, the European Union, Australia, New Zealand, or other high income markets around the world. Microsoft will deliver Vista Starter in no less than 119 emerging markets worldwide.

XP Starter Edition til sammenlikning har max oppløsning på 800x600 .

Lenke til kommentar
Hva angår grafikk kort sammenligningen, så har vel disse mer korrekt pris (ikke i toppskjiktet?), og de faller i pris da utviklings / produksjons kostnadene blir dekket / billigere.  Hadde det vært monopol her, haddet det vært annerledes.

8042750[/snapback]

Toppmodellene av skjermkort er grovt overpriset. Akkurat som CPU'er. I mange tilfeller er utgangspunktet og produksjonskostnaden for 'budget'-utgaver og topputgaver (innen samme serie) så godt som identiske. De bare prises/låses ulikt for å dekke ulike markeder ut i fra hva folk er villige til å betale.

Men jeg lurer veldig på hva denne 1024-begrensningen du stadig i nevner forbindelse med Vista er for noe? Og hvor du i så fall har blitt innbilt dette. Du bør nok ta en telefon til samtlige norske webshoper i morgen den dag og fortelle dem at de leverer pakker med Vista som ikke støtter den skjermoppløsningen som er på de medfølgende 19" og 20"-skjermene... :roll:

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Er enig at man kan sitte på det OSet man har peridag videre.

Det er ikke mange jeg ville anbefale å anskaffe seg Vista atm.

(sålenge andre OS er like sikre / bruker vennlige)

Problemet for min del er at om jeg skulle hatt vista, så ville jeg hatt Ult. pga OS funksjonene som er fraværende på de andre versjonene. Programmene trenger jeg ikke. Så hva gjør jeg, avstår såklart. Men i en slik diskusjon som dette er det jo av interessså å lese andre sine synspunkter og argumenter.

Det med at prisen for en OEM versjon til en bestemor PC, er overkommelig, betyr jo ikke at vi ikke kan diskutere den. Den er jo trossalt gunstig høy. Om du har lyst å bruke argumenter slik som, at Gates ga vekk halve formuen til noe india greier synes gjerne noen det er greit. Imens andre foretrekker altså å avstå =)

8042793[/snapback]

Nå har jeg både fullversjon og oem versjonen av xp og den eneste forskjellen på disse et at oem kan jeg ha kunn på en maskin menst den andre kan jeg avinnstalere og flytte over på en annen maskin,ellers er det ingen forskjell,det samme gjelder vel Vista, hva er da problemet med en oem versjon?

jeg fatter ikke hva du mener med " bestemor PC" :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Nonsens, det er basic versjonen. Den selges gjerne ikke i webshopper da det er en så ufattelig dårlig nedgradering, men basic OEM prisen nevnes til tross av mange her....

Hva er så dårlig med OEM? Som sagt, enkelte av oss ser ett problem med at sluttbrukere kan få så dårlige lisensavtaler.

Kjøper jeg ett program, skal det være min rettighet til å bruke det, ikke maskinen sin. Blir DVD rommen ødelagt, eller hovedkortet skadet (og er uerstattelig) skal det forsatt være min rettighet til å bruke det. Oppgraderer jeg, vil jeg ha kjøpt rettigheten til å bruke det. Maskinvarebundet er en så dårlig avtale, at jeg nekter å inngå den.

edit_

http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPo...87581&SiteID=17

her er en link fra google søk, ang 1024 begrensningen. Det er altså flere slike begrensninger. selv har jeg bare nevnt en ting (jeg trengte ikke se mer =)

ser den blir kalt Standar.. litt av en standar MS setter :w00t:

her er en annen_

http://www.istartedsomething.com/wp-conten.../11/upgrade.gif

(upgrade)

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Nonsens, det er basic versjonen. Den selges gjerne ikke i webshopper da det er en så ufattelig dårlig nedgradering, men basic OEM prisen nevnes til tross av mange her....

8042834[/snapback]

Ikke jug. Du vet like godt som meg at dette er et produkt som ikke selges i de fleste 'normale' land. Det er ikke basic-versjonen du snakker om her, for den har absolutt ingen begrensninger på oppløsning.

Det hadde vært moro om folk som er så forbanna skråsikre faktisk visste hva de snakket om istedet for å bevisst eller ubevisst spre løgner i innlegg etter innlegg. Men det er vel for mye å vente seg.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Hva er så dårlig med OEM? Som sagt, enkelte av oss ser ett problem med at sluttbrukere kan få så dårlige lisensavtaler.

Kjøper jeg ett program, skal det være min rettighet til å bruke det, ikke maskinen sin. Blir DVD rommen ødelagt, eller hovedkortet skadet (og er uerstattelig) skal det forsatt være min rettighet til å bruke det. Oppgraderer jeg, vil jeg ha kjøpt rettigheten til å bruke det. Maskinvarebundet er en så dårlig avtale, at jeg nekter å inngå den.

8042834[/snapback]

Vel jeg kan berolige deg med at dette ikke er et problem,jeg har selv opplevd at plata som min XP pro oem sluttet å fungere,jeg kontaktet Microsoft og fikk adressen deres og sendte inn denne,fikk så ny uten kostnader fra dem.

når det så gjelder oppgradering av PC har jeg heller ikke opplevd problemer,jeg har skiftet minst 15-20 hovedkort en rekke disker og en rekke grafikkort,jeg har bare ringt inn og ærlig forelagt hva jeg hadde gjordt og de har hver gang gitt meg ny kode .

det er basic versjonen. Den selges gjerne ikke i webshopper da det er en så ufattelig dårlig nedgradering, men basic OEM prisen nevnes til tross av mange her..

Microsoft Windows Vista Home Basic Engel OEM DVD 32bit kr 895,-

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10339

Microsoft Windows Vista Home Basic Eng OEM 1pk 32-bit 745,-

http://www.psdata.no/ps.asp?tcl=6810&mlevel=220302

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Nonsens, jeg har ikke prøvd å mislede / lyge.

Jeg trodde basic var 1024 begrensent, har lest ett par poster der folk har vært låst på 1024, på dette forumet (sikkert pirat utgaver) i tiden desember +

HW skrev vel en artikkel om U-lands versjonen, at denne heter standar og er den eneste med denne begrensningen har jeg enten glemt eller oversett.

Men om du visste dette så godt, hvorfor nevnte/hintet du ikke til det før?

edit_

Angående dette med å ringe inn å få ny kodet ved OEM versjon, så følger altså ikke dette lisensavtalen. Det er ikke din rettighet til ny kodet. Hvordan det er i praksis er intressant, skulle likt en undersøkelse som viste hvor mange som fikk avslag vs folk som fikk ny ect.

For oss som ikke vil ha amerikanske tilstander her i Norge, så begynner man kanskje med å følge papiret her tought. Slutte å kjøpe MS produkter, og tvinge igjennom bedre avtaler / priser på den måten.

edit_

Slik som man Oppgraderer datamaskinen med komponenter, vil man jo oppgradere ved innkjøp av nytt OS også. For min del betyr ikke det nye (ræva) interfacet noe sterkt positivt... Vil ha bedre OS funksjoner..

(såklart mange oppgraderer for mer brukervennlig funksjonalitet, men altså ikke alle, intressant tema som poll?)

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Åh, jeg har bare en syk glede av å se folk ro seg skikkelig utpå og synes det er skikkelig fascinerende å se hvordan mange tar alt for god fisk. Det at ingen tok til orde mot dette viser jo bare hvor liten oversikt de fleste her har angående de ulike Vista-versjonene. Selv du som hevder med liksom-tyngde at begrensningene er 'sånn og sånn'.

Hmm - kanskje jeg skulle ha fullført psykologistudiene alikevel :hmm:

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Nonsens, jeg har ikke prøvd å mislede / lyge.

Jeg trodde basic var 1024 begrensent, har lest ett par poster der folk har vært låst på 1024, på dette forumet (sikkert pirat utgaver) i tiden desember +

HW skrev vel en artikkel om U-lands versjonen, at denne heter standar og er den eneste med denne begrensningen har jeg enten glemt eller oversett.

edit_

Angående dette med å ringe inn å få ny kodet ved OEM versjon, så følger altså ikke dette lisensavtalen. Det er ikke din rettighet til ny kodet. Hvordan det er i praksis er intressant, skulle likt en undersøkelse som viste hvor mange som fikk avslag vs folk som fikk ny ect.

For oss som ikke vil ha amerikanske tilstander her i Norge, så begynner man kanskje med å følge papiret her tought. Slutte å kjøpe MS produkter, og tvinge igjennom bedre avtaler / priser på den måten.

8042865[/snapback]

tror det er uerlige brukere som er deres hovedmål,desverre er det alfor mange som kjøper oem og bruker det på sin og sien venners pc,dette ødlegger for andre.

Om en opptrer høflig og saklig så er det ikke problem, jeg traff dog på en gang på ei som var nybegynner (det sa hun selv) og hun skulle nekte meg dette,ba da om to ord med hennes nærmeste overordnede og dermed var saken løst :)

Lenke til kommentar

Åh, jeg har bare en syk glede av å se folk ro seg skikkelig utpå og synes det er skikkelig fascinerende å se hvordan mange tar alt for god fisk. Det at ingen tok til orde mot dette viser jo bare hvor liten oversikt de fleste her har angående de ulike Vista-versjonene. Selv du som hevder med liksom-tyngde at begrensningene er 'sånn og sånn'.

Hmm - kanskje jeg skulle ha fullført psykologistudiene alikevel :hmm:

8042882[/snapback]

joda men vi kan alle ta feil av og til,det er dermed ikke sagt at vi lyver :)

Lenke til kommentar

Tror det har mer for seg at man korrigerer / avklarer raskt og derfor kommuniserer mer effektivt. Synes du jeg ror så mye? kaster meg utfor stupet jeg...

Men det utvanner ikke alt av argumentasjon at jeg hadde feil på det punktet. Du burde kanskje gått litt lenger på linja, som jeg selv hoppet av også, for å lære at det å feilsøke ikke betyr å ta ting ut av kontekst.

edit_

Nonsens, legger meg i støvet som sagt, men les og kommenter litt av de andre punktene. Ikke plukk av, isoler, og blås opp feilen, bare for å sprekke den å le vel? (men vi kan vel ikke legge skjul på at det ligger litt i vår onde natur)

God natt folkens, vi får heller løse verdens problemer litt utpå i morgendagen ;)

hilsen trøtt og sjuk windows vista trial bruker

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Det kan så være alikevel borforklarer ikke det at folk her glatt kjøper grafikkort til 4-5000 uten å mukke,ja endog to i slengen.

Poenget er at 4-5000 kr brukes i her og det er greit,men når det gjelder et os som de fleste har mye lengre i bruk så er det ille  :hmm:

Hvem her er det som synes OSet er dyrt og bruker 5000 kr på et skjermkort eller to uten å mukke? Hvorfor tr du enkeltpersoner som representatnater for alle? Du innser vel at det er relativt uvanlig, selv her inne, å bruke så mye på et skjermkort? Hvor mange av de som kjøper Vista eller kunne tenkt seg det tror du bruker så mye på skjermkort? 1%?

Det er ikke spesielt troverdig å framstille det som alle som skal skaffe seg vista brenner av tusenvis på alt mulig annet, når det åpenbart ikke er tilfellet.

AtW

Lenke til kommentar
Spørs jo helt hva man sammenligner med. Et sted mellom 700 og 4000 kroner for noe man har i minst 4-5 år er vel ikke akkurat uhyrlig. Men det er klart at hvis man insisterer på å kjøpe absolutt dyreste variant så må man pent betale.
Jeg og mange flere syns det er dyrt. Om jeg vil ha "Subsystem for UNIX-based Applications (SUA)", som er en feature jeg gjerne vil ha, så må jeg sannsynligvis ha ultimate, og da snakker vi over 4000. Det sagnomsuste windows-shellet, blir sannsynligvis kun tilgjengelig for ultimate, nok en grunn til at jeg vil ha ultimate.

Om MS hadde moderert seg litt så hadde jeg kjøpt en retail-versjon av windows, ikke fordi jeg "trenger" det, men fordi jeg syns det er kult med nye datating :p, og jeg liker å eksperimentere. MS kan sette prisen slik de vil, selvsagt, men jeg kan fortsatt ikke unngå å bli provosert av prispolitikken deres, spesielt når den er med på å finansiere ting jeg overhodet ikke er interessert i (xbox, zune, origami, etc etc). Det er mulig jeg kjøper en OEM-pakke neste gang jeg oppgraderer hovedkortet, men inntil videre greier jeg meg med XP/linux.

Forresten, argumentene om at "man ikke trenger Ultimate" kan man ta en annen plass, feks på vg sitt forum. Vil tippe at de fleste som vanker på hw.no er over gjennomsnittet interessert i IT, og gjerne vil ha toppversjonen.

Vista er jo drit billig i forhold til OSX for eksempel (som i tillegg krever at du kjøper hardwaren fra Apple som de selvfølgelig også tjener penger på...).

8042713[/snapback]

Det kan man argumentere for, men OSX har i det minste en familie-løsning, noe som er et stort gapende hull i MS sitt (store) utvalg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...