Gå til innhold

Krever rimeligere Vista

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fy flate så mye dårlige sammenligninger som er ute å går.

Jeg er IKKE en krevende bruker fordi jeg ikke er villig til å betale 4000+kr for Vista Ult. Jeg har sagt stikk motsatt, det er noen "latterlige" nedgraderinger i de billige versjonene, som får meg til å holde meg unna dette å støtte hærket.

Da snakker jeg IKKE om ekstra programmer, men rimlig enkle funksjoner. Tror dere det er utviklingskostnadene ved å lage ett OS som kan kjøre i høyere oppløsninger enn 1024 som gjør at MS setter en slik grense? Litt vill tipping fra min side, det kostet utviklingskostnader å fjerne/stenge av støtten til 2xCPU når man nedgraderte de billigere versjonene... sammen med 1024 oppløsningen...

Ved å prise Vista slik man gjør, hover man inn vanvittig mye penger hele tiden.  hvor mye tjener man vs utviklings kostnader / produksjons kostnader?  Det er en grunn til at Gates er blant verdens rikeste menn.  Til dere som elsker å sammenligene med 5000kr skjermkort. Disser faller i pris veldig mye, med tiden. Kan dere tenkte dere til grunnene hvorfor?

Er det noen som ikke forstår at MS reelt delvis sitter på Monopol?

Det er enkelt å greit snakk om at enkelte ikke vil støtte under dårlige lisensavtaler og latterlige nedgraderinger.... og såklart, prisen på det hele

Slutt å syt over at slik blir nevnt i en diskusjon, om prisen på vista.

Og hva får folk til å tro at absolutt alle allerede sitter med en lovlig versjon av windows XP, som vil fungere 99% likt en eventuell oppgradering til vista?

8041863[/snapback]

Syte,de som syter er vel de som syter fordi det er for dyrt og mener prisen burde reduseres med 50-70% .

Prisen er satt til det den er og produktet selger som bare det og det må vi bare finne oss i eller la være å kjøpe det.

Om jeg hadde et produkt som jeg hadde mulighet for å selge for 10 000 pr stk så gjorde jeg det uansett om folk mente at det burde selges for 100 kr, for så lenge produktet solgte som bare det for min pris så kunne jeg ikke tenke meg å redusere den selv om det så kostet bare en krone å produsere det.Hadde derimot alle som klagde ikke kjøpt produktet og de var mange nok hadde jeg nok måttet vurdere å senke prisen.

Så bli konsekvente,foren dere og avstå fra produktet :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Govassa

Dette argumentet « ikke bruker forbrukermakt må vi ta prisen som den er» holder ikke. Som brsseb skriver «Vi MÅ jo ha det, enten vi vil eller ikke». Det er ikke slik at «"alle" vil ha Windows», de har bare ikke et reelt alternativ for sitt bruk.

Nei ingen må ha det alle klarer seg utmeket med xp og om du ønsker Vista så må du heller ikke betale 4-500 kr for det, det finnest billigere utgaver og bara MÅ du ha ultimate så finnes den jo også som OEM til rundt 1600 kr .

Så hvilket argument som holder eller ikke kan vi diskutere :)

Bolson treffer spikeren helt på hodet; dette er et marked som ikke fungerer – det er et marked hvor en aktør kan fastsette tid og pris etter eget forgodtbefinnende ettersom konkurranse ikke foreligger. Når en aktør har denne muligheten, så er det noe fundamentalt gale. Fravær av konkurranse skyldes ene og alene at MS var først ute med et produkt den gang største leverandør valgte, ikke fordi de er best i dag. Og vi kan legge til Bolsons resonnement; hvorfor tror dere at prisen på Windows ikke synker fra utgivelse og utover?

Men er det så MS sin feil at det ikke er konkuranse??

Nei, for menst gates reiste seg og gjorde alvor av sine planer satt de andre og pratet om hva de skulle utrette og der sitter de stort sett enda . :hmm:

Det er heller ikke noen unnskyldning at MS var først,det hindret ikke andre å starte.

En gang ble første bil produsert,fikk vi ikke alikevel andre?

Ford var først med samlebåndsproduksjon noe som ga dem enorme fortrinn, men kom det ikke andre etter??

Jovisst gjorde det det, det blir dermed totalt feil å si at de var først og dermed fikk vi ikke flere, fordi ingen gadd ta opp konkuransen .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg ser det har utartet seg til den reneste krangel mellom enkelte her så jeg har ikke lest absolutt alt i denne tråden. Jeg vil bare si EN ting: 4000 er ALT for mye å betale for et OS. I mitt tilfelle så studerer jeg nettverk så jeg er avhengig av å kjøpe de dyre alternativene blant OS. Jeg har planer om å kjøpe ny PC i mars/april. Budsjettet mitt sier at jeg kan bruke ca 6-7000kroner på komponenter. Med OS blir dette 10-11 000! ! ! (Om jeg velger Vista...)

Ikke tale om at jeg har råd til dette... MS mer eller mindre tvinger meg til å bruke piratkopiert software med denne prispolitikken!

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Jeg ser det har utartet seg til den reneste krangel mellom enkelte her så jeg har ikke lest absolutt alt i denne tråden. Jeg vil bare si EN ting: 4000 er ALT for mye å betale for et OS. I mitt tilfelle så studerer jeg nettverk så jeg er avhengig av å kjøpe de dyre alternativene blant OS. Jeg har planer om å kjøpe ny PC i mars/april. Budsjettet mitt sier at jeg kan bruke ca 6-7000kroner på komponenter. Med OS blir dette 10-11 000! ! !

Ikke tale om at jeg har råd til dette... MS mer eller mindre tvinger meg til å bruke piratkopiert software med denne prispolitikken!

8042246[/snapback]

jeg ser ingen krangel her,men utvekslinger av meninger.

Men jeg ser noe annet som forundrer meg nemmelig at du mener at en pris på et lovlig produkt synest for høy og at det rettferdigjør at du kan piratkopiere dette og at du attpåtil påstår at MS tvinger deg til dette :cry:

Lenke til kommentar

Men jeg ser noe annet som forundrer meg nemmelig at du mener at en pris på et lovlig produkt synest for høy og at det rettferdigjør at du kan piratkopiere dette og at du attpåtil påstår at MS tvinger deg til dette  :cry:

8042280[/snapback]

Nå var det satt litt på spissen med vilje da ;)

edit:

Men jeg innrømmer at jeg har mindre samvittighetskvaler for å "stjele" fra et firma som går med så stort overskudd som MS enn det jeg har for å stjele fra "Olsen" som driver en liten butikk nedi gata. På samme måte som det plager meg lite å laste ned sanger fra artister jeg vet tjener "mer enn nok" mens jeg kjøper plata til den lokale artisten som sliter med å få endene til å møtes...

Dobbeltmoral? ja kanskje... So sue me :p

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

genesis: Hva mener du med at enklere varianter ikke takler høyere oppløsning enn 1024? Har på en med Home Premium på jobben fått 1366x768 uten problemer... og 1400x800 på en 20"/22"...

L4r5: Nei, de tvinger deg ikke, men driver du med nettverksstudier så tilbyr jo en del skoler Business-versjonen gratis eller til en hyggelig penge som har det meste du trenger vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Men jeg ser noe annet som forundrer meg nemmelig at du mener at en pris på et lovlig produkt synest for høy og at det rettferdigjør at du kan piratkopiere dette og at du attpåtil påstår at MS tvinger deg til dette  :cry:

8042280[/snapback]

8042288[/snapback]

Det får så være,men jeg har sagt det før og jeg gjentar det gjærne, jeg synest det er latterlig at folk kan forsvare å piratkopiere andres eiendom fordi de ikke er villig å betale for dette.

Jeg ser det på akkurat samme måte som å forsvare feks en biltyv, for han måtte jo stjele den fordi den var så dyr. :hmm:

Vista finnes som sagt fra ca 800 kr og oppover,men alle ser ut til at de MÅ ha det dyreste, selv syntes jeg prisen var for høy,men fant ut at prisen på ultimate oem kunne forsvares og kjøpte da den .

Lenke til kommentar
"Nei ingen må ha det alle klarer seg utmeket med xp"

Og hvem selger/har solgt deg XP da? Riktig - ms - mao. du kan ikke velge fra et annet selskap. Og når dette selskapet slutter og gi ut sikkerhetsoppdateringer for XP da - klarer du deg fortsatt "utmerket med xp" da? Selvsagt ikke, mao. hvis vi ser dette i et litt lengre perspektiv så må man ha vista.

Videre; trenger man nyer programmer, spill og hardware så vil man i fremtiden pent måtte kjøpe seg  produktet deres. Man kan ikke kjøpe slike ting uten og også kjøpe et os - og det finnes bare et os og velge "mellom". Så stopp med at man "ikke trenger vista", det holder ikke.

8042498[/snapback]

Joda du kan velge,det finnes jo gratisversjoner av os tilogmed, om disse ikke er bra nok så er vel ikke det MS sin feil at ingen andre satset på dette markede.

Og hvem selger/har solgt deg XP da? Riktig - ms

Nå fikk jeg riktinok min gratis da :p

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Datating, basic.

Snekkern, du quoter meg, men hvorfor? Du tilføyer eller skriver jo ikke imot noe av det jeg nevner? Prisen er satt, om du ikke vil diskutere er det vel ingenting å si? Jeg leste og kommenterte i denne tråden da jeg synes det er av interesse...

mange peker på oss som ikke vil støtte opp under OEM lisensavtalene som kravstore og at vi bare MÅ ha det dyreste....

Slutt, ok? ikke engang sauer følger bare på, til de faller utfor stupet.

mye sammenligninger her henger ikke på greip. sammenligene det å ta ifra noen hula de bor i, med det å spionere på noen, og

lære seg hvordan å lage fyr med pinner.....

8042410[/snapback]

Det skulle vel være åpenbart hvorfor jeg quotet deg,fordi du snakker om andre som syter og så gjør du det samme selv :)

Om ikke du vil kjøpe oem er helt opp til deg selv, men du må fortsatt ikke ha det dyreste alternativ,du må faktisk ikke ha vista i det hele tatt,

så å begynne å dera inn "kjæledyr" er unødvendig :)

Prisen er satt på produktet og en kan gjærne synest det er dyrt,men det er nå engang prisen og dermed er valget enkelt, kjøp eller avst som i alle andre sammenhenger når en har lyst på noe nytt :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er heller ikke noen unnskyldning at MS var først,det hindret ikke andre å starte.

En gang ble første bil produsert,fikk vi ikke alikevel andre?

MS har jo aldri vært først da, nå får du gi deg :!:

Amiga og Mac var fullstendig overlegne på hele 80-tallet, men på den tiden var PCer mest for spesielt interesserte, så mange "vanlige" folk har derfor lite kjennskap til historien.

Når vi snakker om Microsoft - husk at dette selskapet pushet MS-DOS helt fram til midten av 90-tallet, og selv ved lanseringen av Windows95 hadde de ikke helt oppdaget Internet. Prøvde visst å lansere noe slags proprietært Microsoft network, men det floppet heldigvis. Jeg var faktisk på lanseringen i Oslo Spektrum, og det var morsomt da MS-mannan skulle demonstrere hvor gøy det var å bruke M$ nettverket. Han skulle inn og chatte på et chatterom, men det fantes ikke en sjel å chatte med :!: Og den fineste nyvinningen han kunne vise fram var det kule designet på søplebøtta, som skulle være mer fancy enn i bla. MacOS :!:

Kort og godt, MS og Billy Boy har aldri funnet opp kruttet, men de har vært sleipe forretningsfolk som ved hjelp av tvilsomme, og tildels ulovlige metoder, har sikret seg en tilnærmet monopol i desktop-markedet. Metoden er den samme som narkodealere, ved å først få folk hekta, er det jævlig vansklige å komme seg vekk. Sånn er det også med MS-programvare, som ved utstrakt bruk av proprietære "standarder" gjør det vanskelig eller umulig for folk å bryte ut av monopolhelvete.

Så at DU syns det er greit å betale flere tusen for et OS, betyr ikke at det er greit for skoleelever og andre som tvinges til å velge Windows (+MS Office) pga ignorante folk som godtar at dette skal være en "standard" istedenfor å satse på åpne løsninger. Man kan selvsagt også skylde på andre enn bare Microsoft her, men det frifinner likevel ikke MS.

Lenke til kommentar

8042280[/snapback]

8042288[/snapback]

Det får så være,men jeg har sagt det før og jeg gjentar det gjærne, jeg synest det er latterlig at folk kan forsvare å piratkopiere andres eiendom fordi de ikke er villig å betale for dette.

Jeg ser det på akkurat samme måte som å forsvare feks en biltyv, for han måtte jo stjele den fordi den var så dyr. :hmm:

Vista finnes som sagt fra ca 800 kr og oppover,men alle ser ut til at de MÅ ha det dyreste, selv syntes jeg prisen var for høy,men fant ut at prisen på ultimate oem kunne forsvares og kjøpte da den .

8042327[/snapback]

Tror du virkelig de fleste kriminelle i verden per i dag er kriminelle av reelt valg?

Lenke til kommentar
MS har jo aldri vært først da, nå får du gi deg 

Amiga og Mac var fullstendig overlegne på hele 80-tallet, men på den tiden var PCer mest for spesielt interesserte, så mange "vanlige" folk har derfor lite kjennskap til historien.

enda en grunn til at flere burde vært på banen,med andre ord.

Kort og godt, MS og Billy Boy har aldri funnet opp kruttet, men de har vært sleipe forretningsfolk som ved hjelp av tvilsomme, og tildels ulovlige metoder, har sikret seg en tilnærmet monopol i desktop-markedet. Metoden er den samme som narkodealere, ved å først få folk hekta, er det jævlig vansklige å komme seg vekk. Sånn er det også med MS-programvare, som ved utstrakt bruk av proprietære "standarder" gjør det vanskelig eller umulig for folk å bryte ut av monopolhelvete.

Slikt hører en stadig om folk som lykkes og spes fra de som misunner dem deres suksess, at MS sikkert har brukt noen ufine metoder på veien tror jeg nok,men nevn det firmaet som ikke har det,skal en derfor forlange at alle firmaer skal selge sine produkter til lavere pris eller gi dem bort :hmm:

Så at DU syns det er greit å betale flere tusen for et OS, betyr ikke at det er greit for skoleelever og andre som tvinges til å velge Windows (+MS Office) pga ignorante folk som godtar at dette skal være en "standard" istedenfor å satse på åpne løsninger. Man kan selvsagt også skylde på andre enn bare Microsoft her, men det frifinner likevel ikke MS.

Om du leser hva jeg skriver,så har jeg sagt at jeg synest prisen er høy og at jeg gjærne hadde sett den lavere,men nå er det engang slik at prisen er satt dithen og da får vi akseptere den eller avstå.

det er fortsatt ikke noe krav til en eneste student som jeg vet som sier at de må skaffe seg Vista til 4-5000 kr, en student klarer seg utmerket med en oem utgave til langt under det halve, og så kommer det vel spesielle priser til studenter av dette som av tidligere utgaver.

det er vel heller ikke MS sin feil at myndigheter velger et os eller noe annen programmvare som standard :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

SnekkerN, hvor har du det at jeg syter? Er det fordi jeg sier OEM er en dårlig og uaktuell lisensavtale?

Har jeg på noen måte hintet til at jeg MÅ ha Vista?

(jeg har det på trial, og reinstallerer når nødvendig, eventuellt går over til et annet OS, har bla. lovlig 2000 liggende)

Tvert imot, jeg startet mitt første inlegg ved å vise til hvorfor enkelte av oss ikke ser på det som aktuellt å bruke så mye penger på dette. Og at britene, samt andre her som mener prisen / alternativene er for dårlige, heller bør AVSTÅ fra å kjøpe dette. Om det å avstå fra innkjøp for deg er direkte knyttet til pirat, syte på prisen e.l. så har det seg altså ikke slik for min del. Jeg er ganske konkret når jeg peker på hvorfor jeg synes prisen er for høy, er jeg ikke?

nevner nok en gang, på tross av at prisen er satt, så er det altså noen som liker å diskutere =)

de sauene var istedet for ¤#"%&. OEM lisensene, er altså noe enkelte ser på som "under grensa". MS vil tenge denne streken så lavt som overhodet mulig, og pga. jeg heller ikke vil ha streken under, eller langt under, grensa i måra når jeg vokner opp =)

Problemet er ikke at jeg bare ser på den eneste ok pakken, som ett alternativ... problemet for min del som forbruker er altså prisen på denne. Og såklart avstår jeg altså da fra å gå til innkjøp av denne, hvor har jeg skrevet noe annet? (dette henger som sagt ikke sammen med MÅ HA PIRAT for MIN del, så ikke anta det!)

Er her for å diskutere, ikke holde munn. Hvis du føler jeg syter (trekker ned på Vista uten argumenter) så må jeg beklage at jeg er dårlig å strukturere inleggene mine, men du forstår det gjerne bedre om du leser det på ny / fra starten.

Hadde vært trivelig å kunne velge ut vært enkelt program/funksjon (fordi om jeg egentlig synes alle OS funksjoner burde være standar) når man kjøpte det, via nedlasting. Og såklart betalte man bare for det man "bestillte". MS vil ha det til at de må ha med eks. DRM fordi film/plate industrien "tvinger" dem til det... Skulle eks. kunne valgt nedlasting uten dette.. for oss som alikevell kommer til å avstå fra DRM produkter.

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Hvem sitt problem er det i så fall? MS har monopol, det er et problem. Hvordan det skal løses er egentlig spørsmålet. Prisene i dag er kunstig høye.

8042691[/snapback]

Spørs jo helt hva man sammenligner med. Et sted mellom 700 og 4000 kroner for noe man har i minst 4-5 år er vel ikke akkurat uhyrlig. Men det er klart at hvis man insisterer på å kjøpe absolutt dyreste variant så må man pent betale.

Vista er jo drit billig i forhold til OSX for eksempel (som i tillegg krever at du kjøper hardwaren fra Apple som de selvfølgelig også tjener penger på...).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...