Bolson Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Hvorfor drar du plutselig inn konkurrentene nå? Istad hadde det ingenting å si hva for utviklingskostnader de forskjellige hadde. Microsoft er avhengige av å tjene penger på produktene sine, siden de er et selskap! Opensource er uavhengige som jobber sammen gratis for å få til et produkt. Dermed ikke sammenlignbart!Og hvorfor er det så hinsides å diskutere prisen på OS mot HW? Jeg kan spise mat i 5 mnd for prisen av de dyreste skjermkortene! Er skjermkort viktigere enn mat, men OS ikke? 8038034[/snapback] Åpen kildekode er i langt mindre grad enn du tror utviklet av personer som ikke får betalt. Men betalingsmodellene er annerledes, f.eks sponsing, og konseptet åpen kildekode medfører stor grad av kryssbruk av kode. For å eksemplifisere: Jeg lager i dag nettløsninger etc basert på åpen kildekode. For å hoste, testservere etc bruker jeg linuxbaserte løsninger. Har tre stk. Skulle jeg brukt Windows Server hadde dette kostet meg ca 10 000 ekstra pr år. Det jeg har spart kan jeg enten sponse utviklere i åpen kildekode miljøet eller bruke tid selv. For nettløsningene trenger ikke kunden betale lisens, noe som fort kan være 40 - 100 000 kr for tyngre løsninger. Men kunden er villig til å bruke deler av det han sparer på at jeg utvikler spesifikke funksjoner. Jeg får betalt for jobben, og koden blir gjort åpent tilgjengelig. Derfor er jeg enig i at Vista er relativt sett for dyrt. For dyrt fordi det skaper liten merverdi i forhold til alternativer. For dyrt fordi det inneholder unødvendig funksjonalitet for mange. For dyrt fordi det ikke er reell konkurranse i markedet. For dyrt fordi MS har diskriminerende prispolitikk. MS hadde i 2006 en resultatgrad på nesten 30 %. Det vi si de tjener grovt på sine produkter. AMD har under 10 % og Intel knappe 20 %. Resultatgrad på 30 % forteller at markedet ikke fungerer. I et fungerende marked skulle denne ikke vært mer en 10 - 15 %. Konklusjon, Vista er priset 35 - 50 % for høyt i det norske markedet, og det er bare fordi vi kunder er "særdeles dumme" og ikke bruker kundemakt vi må betale slike priser. Sammenligning med hardware, mat eller annet er i utgangspunktet tåpelig. Endret 27. februar 2007 av Bolson Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Bolson for president. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 care. det er da ingenting iveien for at de kan bruke det OS-et de bruker nå, eller gå over til et annet alternativ. værre er det ikke Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Nei, men hvis ikke jeg er helt på jordet trenger du ikke da Ultimate for å få støtte for dx10 akkurat... du kan vel da greie det med en oppgradering til Home Premium til under tusenlappen inkl. frakt. 8035738[/snapback] Det er mange på forumet som har blitt skuffet eller forbannet når de finner ut hvor mye OEM-versjonene og til dels oppgraderingsversjonene setter de tilbake. Mange vil ikke finne seg i de dårlige vilkårene og må dermed ut med rundt 2500 kr for Premium-utgaven. 8036234[/snapback] Hvilke ting mister jeg hvis jeg kjøper en oppgraderingspakke isteden for retail? 4.000 kr. er mye for et OS, ingen som ikke sier det, men når man brenner at hele stipendet sitt på byturer, kafé-besøk også liknende så kan man ikke klage på et dyrt OS... hvor mange går ikke bare og venter på at pengene skal komme inn på konto før de drar til byen og bruker flere tusen?OS er jo det grunnleggende i en datamaskin og i forhold til hvor mye man bruker det så er ikke prisen så fryktelig ille. Znoken: Du får Vista til 1.500 kr... 8035999[/snapback] Er vel ikke vårt problem at du bruker pengene dine på tull? 8036252[/snapback] Hvis det er tull hvis jeg kjøper Vista så er det rart at de fleste som argumenterer i din favør bruker det selv eller skal skaffe seg det på en eller annen måte. OEM versjon er helt uaktuellt, og jeg kommer på ingen måte støtte oppunder så dårlige lisens avtaler. Kostet det 1-2 kr kanskje... Hvorfor spør du om hvilke "latterlige nedgraderinger" det er for MIN del, når DU har bestemmt deg for at det ikke er det? Ultimate er den eneste versjonen som støtter 2x CPU. Nettop, jeg har ikke bruk for 90% av det ekstra mølet... skrev jo det. 1024 begrensingen i basic er like ¤#%& 8036570[/snapback] Men da er du jo ingen normal bruker hvis du skal ha støtte for 2 cpu'er akkurat da. Hvis du vil da bruke mange tusen kroner på prosessorer er jo det hyggelig, men da koster det faktisk å få noe som støtter det også. Ta en HD-ready tv for eksempel... skal du ha gode signaler må du skaffe deg dekoder, et abonnement (fra f.eks. Canal Digital) og skikkelige kabler. Hum... skjønner ikke folk som bruker hackede utgaver av feks operativsystem eller antivirus... hva er 4000 ? 4 turer på byen ? en krone hos tannlegen ? Hadde skjønt at folk søyt hvis gjennomsnittslønna hadde vært 30000 eller under i året , men selv studenter har råd til å betale for det 8035942[/snapback] Det er nok ikke alle studenter som har 4000 å slenge på bordet for å få et nytt operativsystem, nei. 8037752[/snapback] Nei, en student burde greie seg med Vista Home Basic eller Premium som koster mye mindre enn 4.000 kr... Hum... skjønner ikke folk som bruker hackede utgaver av feks operativsystem eller antivirus... hva er 4000 ? 4 turer på byen ? en krone hos tannlegen ? Hadde skjønt at folk søyt hvis gjennomsnittslønna hadde vært 30000 eller under i året , men selv studenter har råd til å betale for det 8035942[/snapback] Sikkert ganske mange som har råd til og bruke så mye penger på et os! men 4000 for et os er jo helt sykt da mann! 8038377[/snapback] Men i det OS'et er absolutt ALT fra de andre versjonene + litt til med. Du kan greie deg med et OS til 1.500 kr... eller beholde det man allerede har. Husk at ingen tvinger dere til å kjøpe Vista i det hele tatt eller Ultimate.De som synes det er dyrt kan jo nøye seg med Windows XP eller så har du jo Linux som ikke koster noen ting. 8035369[/snapback] Så enkelt er det nå ikke hvis man har ambisjoner om å fortsatt bruke pc'en til gaming. Da er det ingen vei utenom DirectX10 (som Microsoft utvikler og er 3d-standarden for skjermkortene) ettersom MS ikke har noen planer om å lansere DX10 for Windows XP. 8039147[/snapback] Ja, men som jeg har skrivd tidligere i dette innlegget mitt så kan man ikke få dekoder, abonnement og kabler man trenger for å få godt bilde på en dyr tv man kjøper gratis bare fordi man syns det er dyrt. Man trenger jo ikke å stille de nyeste spillene, men hvis du vil så er det en utgift du er klar over før du kjøper spillet. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Sånn går det når Microsoft ikke har noen jevnverdige konkurrenter. Produkter kommer sent og er svindyre. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Er det noen som er med på å porte DX10 til Linux, så vi får en slutt på denne debatten (så kan vi heller diskutere hvor dyre spillene har blitt )? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Ja, men som jeg har skrivd tidligere i dette innlegget mitt så kan man ikke få dekoder, abonnement og kabler man trenger for å få godt bilde på en dyr tv man kjøper gratis bare fordi man syns det er dyrt. Man trenger jo ikke å stille de nyeste spillene, men hvis du vil så er det en utgift du er klar over før du kjøper spillet. 8040066[/snapback] Det er likevel sleipt av MS. Noen argumenterer med at WinXP er gammelt, men det er totalt irrelevant siden det faktisk var nyeste tilgjengelige versjon for privatkunder inntil ca 1 mnd siden. Folk kjøpte altså dyre PCer i den tro at de ville holde en stund, og derfor er det sleipt at MS presser på med DX10-only spill i nær framtid. Historisk er dette også et viktig skille, da DirectX tidligere alltid har vært en gratis nedlasting, som i tillegg har fulgt med spill. Men nå må man altså kjøpe et helt nytt og dyrt OS, selv om man har en PC som kanskje bare er et halvt år gammel, for å kunne spille et nytt spill. Der synes jeg MS burde hatt bedre overgangsordninger. For meg virker det mest som et skittent triks for å få folk til å oppgradere til et nytt OS de egentlig ikke hadde trengt. Endret 27. februar 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Er det noen som er med på å porte DX10 til Linux, så vi får en slutt på denne debatten (så kan vi heller diskutere hvor dyre spillene har blitt )? 8040124[/snapback] DX10 vil bli portet som en del av Wine-prosjektet, men det kan sikkert ta litt tid før det er på plass. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) 4.000 kr. er mye for et OS, ingen som ikke sier det, men når man brenner at hele stipendet sitt på byturer, kafé-besøk også liknende så kan man ikke klage på et dyrt OS... hvor mange går ikke bare og venter på at pengene skal komme inn på konto før de drar til byen og bruker flere tusen?OS er jo det grunnleggende i en datamaskin og i forhold til hvor mye man bruker det så er ikke prisen så fryktelig ille. Znoken: Du får Vista til 1.500 kr... 8035999[/snapback] Er vel ikke vårt problem at du bruker pengene dine på tull? 8036252[/snapback] Hvis det er tull hvis jeg kjøper Vista så er det rart at de fleste som argumenterer i din favør bruker det selv eller skal skaffe seg det på en eller annen måte. Jeg håper du misforstår med vilje nå. Tullet jeg siktet til var selvfølgelig tusenvis av kroner på kafé og byturer. Det er jo du som drar frem dette, ikke oss andre, så: Det er vel ikke vårt problem at du bruker pengene dine på tull? Vi andre, som bruker pengene våre fornuftig, vet den reelle verdien av fire tusen blanke. Endret 27. februar 2007 av CAT-scan Lenke til kommentar
Richie Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Jeg synes det burde ha blitt satt i gang noe lignende her til lands. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe Vista Ultimate, siden jeg hadde fått inntrykk av at den ville koste 2700,- fra første dag, men da jeg så prisen på over 4100,-, så vet jeg ikke lenger om jeg gidder å kjøpe. Det er ikke det at jeg ikke har råd til det, men jeg synes det er for ille å betale over 4k for et OS! Og selvfølgelig...er ikke interessant for meg med annen versjon enn Vista Ultimate Retail. Så jeg får bare bruke 120 dagers-trikset i mellomtiden 8035328[/snapback] Oppgradering koster ca 2700. Såvidt jeg har skjønt gir det samme rettigheter som retail, untatt support. Har man da behov for retail utgaven? 8035440[/snapback] Grunnen til dette er at jeg ikke er interessert i å legge inn Vista 2 ganger for å få det til å funke. Og jeg vil tro det ikke er mulig å formattere disken når man skal oppgradere, altså legge inn Vista 2. gang. (Ikke sikker på dette men) Jeg vil hvertfall ha en formattert disk når jeg legger inn OS, ikke 2 av samme oppå hverandre. Og uansett hvis det går an å formattere 2. gangen, så er det fortsatt uaktuelt. Det er kjedelig nok å installere OS, om jeg ikke må gjøre dette 2 ganger etter hverandre. Er det virkelig noen her som med hånden på hjerte kan si at de _MÅ_ har Ultimate-versjonen?? Hvorfor kan dere som syter om "4k-er-for-mye" bare kjøpe versjonen til 1500kr? Er det media-centeret dere er ute etter? Slik at dere kan kaste vekk dvd-spilleren og stereoanlegget og putte alle video/musikken direkte på tven? ISÅFALL MÅ DERE FINNE DERE I Å BETALE _MER_ FOR DET! 8038974[/snapback] Grunnen til at jeg vil ha Windows: Jeg vil vil ha mulighet til å spille de fleste PC-spill på maskinen Grunnen til at jeg vil ha Vista: Jeg vil spille DX10-spill Grunnen til at jeg vil ha Ultimate: Jeg vil ha MediaCenter og Remote Desktop Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Hvorfor drar du plutselig inn konkurrentene nå? Istad hadde det ingenting å si hva for utviklingskostnader de forskjellige hadde. Microsoft er avhengige av å tjene penger på produktene sine, siden de er et selskap! Opensource er uavhengige som jobber sammen gratis for å få til et produkt. Dermed ikke sammenlignbart!Og hvorfor er det så hinsides å diskutere prisen på OS mot HW? Jeg kan spise mat i 5 mnd for prisen av de dyreste skjermkortene! Er skjermkort viktigere enn mat, men OS ikke? 8038034[/snapback] Åpen kildekode er i langt mindre grad enn du tror utviklet av personer som ikke får betalt. Men betalingsmodellene er annerledes, f.eks sponsing, og konseptet åpen kildekode medfører stor grad av kryssbruk av kode. For å eksemplifisere: Jeg lager i dag nettløsninger etc basert på åpen kildekode. For å hoste, testservere etc bruker jeg linuxbaserte løsninger. Har tre stk. Skulle jeg brukt Windows Server hadde dette kostet meg ca 10 000 ekstra pr år. Det jeg har spart kan jeg enten sponse utviklere i åpen kildekode miljøet eller bruke tid selv. For nettløsningene trenger ikke kunden betale lisens, noe som fort kan være 40 - 100 000 kr for tyngre løsninger. Men kunden er villig til å bruke deler av det han sparer på at jeg utvikler spesifikke funksjoner. Jeg får betalt for jobben, og koden blir gjort åpent tilgjengelig. Derfor er jeg enig i at Vista er relativt sett for dyrt. For dyrt fordi det skaper liten merverdi i forhold til alternativer. For dyrt fordi det inneholder unødvendig funksjonalitet for mange. For dyrt fordi det ikke er reell konkurranse i markedet. For dyrt fordi MS har diskriminerende prispolitikk. MS hadde i 2006 en resultatgrad på nesten 30 %. Det vi si de tjener grovt på sine produkter. AMD har under 10 % og Intel knappe 20 %. Resultatgrad på 30 % forteller at markedet ikke fungerer. I et fungerende marked skulle denne ikke vært mer en 10 - 15 %. Konklusjon, Vista er priset 35 - 50 % for høyt i det norske markedet, og det er bare fordi vi kunder er "særdeles dumme" og ikke bruker kundemakt vi må betale slike priser. Sammenligning med hardware, mat eller annet er i utgangspunktet tåpelig. 8039544[/snapback] her er du inne på mange vesentlige ting og jeg er ikke uenig i at Vista er dyrt,men det er prisen som er satt om vi liker det eller ei og den eneste måten en kan endre på dette er å ikke kjøpe produktet og heller beholde den man har fra før,alternativt kjøpe kunn oem som blir betydelig billigere. Nå har jeg ikke regnet på prisene,men jeg tror fortsatt ikke Vista er så mye dyrere enn xp var da det kom ut om en regner inn pris og lønnsvekst i denne perioden. Det som for meg virker rarest er at en ser på forum etter forum,massiv kritikk av windows,hvor dyrt det er ,hvor dårlig det er osv osv, hvorfor er ikke alle kritikerne da konsekvente og bruker et annet os, det er vel eneste måten at windows kan få konkuranse på. Det nytter vel lite å sitte på et forum og skrive klager om hvor dårlig et produkt er og så gå i butikken å kjøpe det En annen ting en kan ta med er jo at sjefen sjøl gir bort enorme deler av sin formue til forskning,dette kommer jo vanlige folk til gode, kansje noen av oss en dag kan sende en takk for at nettop den medisinen vi trengte var tijengelig akkurat på grunn av dette Endret 27. februar 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 ...snip her er du inne på mange vesentlige ting og jeg er ikke uenig i at Vista er dyrt,men det er prisen som er satt om vi liker det eller ei og den eneste måten en kan endre på dette er å ikke kjøpe produktet og heller beholde den man har fra før,alternativt kjøpe kunn oem som blir betydelig billigere. Nå har jeg ikke regnet på prisene,men jeg tror fortsatt ikke Vista er så mye dyrere enn xp var da det kom ut om en regner inn pris og lønnsvekst i denne perioden. Det som for meg virker rarest er at en ser på forum etter forum,massiv kritikk av windows,hvor dyrt det er ,hvor dårlig det er osv osv, hvorfor er ikke alle kritikerne da konsekvente og bruker et annet os, det er vel eneste måten at windows kan få konkuranse på. Det nytter vel lite å sitte på et forum og skrive klager om hvor dårlig et produkt er og så gå i butikken å kjøpe det En annen ting en kan ta med er jo at sjefen sjøl gir bort enorme deler av sin formue til forskning,dette kommer jo vanlige folk til gode, kansje noen av oss en dag kan sende en takk for at nettop den medisinen vi trengte var tijengelig akkurat på grunn av dette 8040321[/snapback] XP var relativt sett like dyrt (null konkurranse). Ellers har du helt rett, oppfører vi oss som "dumme kunder", og ikke bruker forbrukermakt må vi ta prisen som den er. Mener vi det er for dyrt, og "utbytting" av kundene bør vi la være å kjøpe. Prisdiskrimineringen mellom USA og Europa bør vi uansett angripe. At sjefen gir bort enorme deler av sin formue er ikke relevant, selv om det er positivt. Trolig ville disse midlene som han har tjent grunnet liten konkurranse vært vel så godt anvendt dersom de kunnet kommet samfunnene til gode gjennom lavere priser. Manglende konkurranse skaper feilallokering av ressurser, feilbruk og fjerner ressurser fra samfunnsmessig kontroll. Husk at de er mange MS ansatte som sitter på enorme formuer samt at en bedrift som har så nær monopolstilling trolig har en betydelig feilbruk av ressurser. Det er også uheldig at enkeltpersoner skal beslutte hva som er viktig av "veldedighet/forskning". Dette selv om jeg synes Bill har gjort gode valg i sine prioriteringer. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 4.000 kr. er mye for et OS, ingen som ikke sier det, men når man brenner at hele stipendet sitt på byturer, kafé-besøk også liknende så kan man ikke klage på et dyrt OS... hvor mange går ikke bare og venter på at pengene skal komme inn på konto før de drar til byen og bruker flere tusen?OS er jo det grunnleggende i en datamaskin og i forhold til hvor mye man bruker det så er ikke prisen så fryktelig ille. Znoken: Du får Vista til 1.500 kr... 8035999[/snapback] Er vel ikke vårt problem at du bruker pengene dine på tull? 8036252[/snapback] Hvis det er tull hvis jeg kjøper Vista så er det rart at de fleste som argumenterer i din favør bruker det selv eller skal skaffe seg det på en eller annen måte. Jeg håper du misforstår med vilje nå. Tullet jeg siktet til var selvfølgelig tusenvis av kroner på kafé og byturer. Det er jo du som drar frem dette, ikke oss andre, så: Det er vel ikke vårt problem at du bruker pengene dine på tull? Vi andre, som bruker pengene våre fornuftig, vet den reelle verdien av fire tusen blanke. 8040168[/snapback] Åja, hehe... Jeg bruker aldri så mye på kafébesøk og klær... var bare et eksempel på hva mange gjør. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Jaja, slikt sett, men siden du er av de som ikke bruker tusenvis på fjas, så vet du jo godt hvor mye penger det er snakk om. Jeg synes i alle fall fire tusen ikke står i stil med det man får, og spesielt ikke når man ser på omstendighetene rundt (dvs. prisene andre steder, f.eks. USA). Hoppet fra Premium til Ultimate er også fullstendig kunstig synes jeg. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Jaja, slikt sett, men siden du er av de som ikke bruker tusenvis på fjas, så vet du jo godt hvor mye penger det er snakk om. Jeg synes i alle fall fire tusen ikke står i stil med det man får, og spesielt ikke når man ser på omstendighetene rundt (dvs. prisene andre steder, f.eks. USA). Hoppet fra Premium til Ultimate er også fullstendig kunstig synes jeg. 8040836[/snapback] Ja, jeg er helt enig i at 4.000 kr. er uhorvelig mye penger for software til privatpersoner, men en vanlig bruker trenger jo ikke mer enn Home Basic og det koster ca. 2.000 kr. hvis du aldri har hatt Windows før. Har du hatt det kan du få Home Premium helt nedi 850 kr. Det er ytterst få som har behov for Ultimate, men de "må" ha det beste... Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Selvfølgelig, men likevel, ser man på hva man betaler for, så er hoppet ganske ekstremt. Trenger man ikke de øvre versjonene, så bør man selvfølgelig ikke vurdere det en gang, men hvis man er så uheldig at man er i den situasjonen at man trenger en av funksjonene i Ultimate så sitter man der med skjegget i postkassa. En idé hadde vært en modulerbar versjon av Windows, hvor man selv kunne velge moduler til en varierende pris per stykk (som ikke var så uhorvelig kunstig, hvorfor skal man f.eks. betale så ekstremt for noe så banalt som remote desktop?). Dette hadde automatisk ført til en billigere pris over hele fjøla (siden prisen er unaturlig høy), og at man ikke hadde trengt å punge ut for en drøss bloatware-søppel som man ikke vil ha. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Ellers har du helt rett, oppfører vi oss som "dumme kunder", og ikke bruker forbrukermakt må vi ta prisen som den er. Mener vi det er for dyrt, og "utbytting" av kundene bør vi la være å kjøpe. Prisdiskrimineringen mellom USA og Europa bør vi uansett angripe. Men hva skal vi forbrukere egentlig gjøre da? Vi kan ikke velge å IKKE kjøpe produktet. Vi MÅ jo ha det, enten vi vil eller ikke, skal vi får spilt alle DX10-spillene som snart står i butikkhyllene. Det er det som er så utrolig trist. Jeg vil ikke ha Vista i det hele tatt! Syns ikke det er noe bra. XP med fancy effekter og tusenvis av grove bugs som skal patches gjevnlig de neste to-tre årene. Men som spillentusiast, har jeg noe valg? Nix. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Jaja, slikt sett, men siden du er av de som ikke bruker tusenvis på fjas, så vet du jo godt hvor mye penger det er snakk om. Jeg synes i alle fall fire tusen ikke står i stil med det man får, og spesielt ikke når man ser på omstendighetene rundt (dvs. prisene andre steder, f.eks. USA). Hoppet fra Premium til Ultimate er også fullstendig kunstig synes jeg. 8040836[/snapback] Ja, jeg er helt enig i at 4.000 kr. er uhorvelig mye penger for software til privatpersoner, men en vanlig bruker trenger jo ikke mer enn Home Basic og det koster ca. 2.000 kr. hvis du aldri har hatt Windows før. Har du hatt det kan du få Home Premium helt nedi 850 kr. Det er ytterst få som har behov for Ultimate, men de "må" ha det beste... 8040904[/snapback] apropos dette, hvilke versjoner er det som har mediacenter-funksjonalitet? Det er det eneste jeg ser som argument til å gå opp noen versjoner. (med mindre man har spesielle nettverksbehov) en annen ting som irrterer meg er at de ikke legger inn en kraftig ra-batt til kunder som vil ha 2-3 hjemmelisenser. det er vel mer og mer vanlig at man har opptil flere maskiner hjemme. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) apropos dette, hvilke versjoner er det som har mediacenter-funksjonalitet? Det er det eneste jeg ser som argument til å gå opp noen versjoner. (med mindre man har spesielle nettverksbehov) 8041481[/snapback] Premium og Ultimate. Se her: http://www.microsoft.com/windows/products/...ons/choose.mspx Forøvrig er jeg helt enig med deg - jeg fatter ikke at folk på død og liv skal ha Ultimate - jeg ser absolutt ingenting ved Ultimate som jeg føler at jeg trenger. Som nevnt før i tråden så tror mange tydeligvis at de må ha Ultimate for å kunne gjøre 'alt' og at de andre versjonene er nedstrippede og uten masse funksjonalitet. Selv Premium (som mange tydeligvis tror er dritdårlig i forhold til Ultimate) gjør jo langt mer 'out of the box' enn XP noengang har gjort. Kjør Premium, og du kan gjøre 99,9% av det XP Pro kan (og mye til) og du får mediacenter på kjøpet.... Jeg tør vedde på at de fleste med Ultimate sjelden kommer til å bruke de funksjonene som utgjør forskjellen mellom Premium og Ultimate. Ellers er det jo artig å se folk som poster i tråden her som har svidd av over 5000 kroner på et grafikkort - som er 'gammelt nytt' og forbigått voldsomt om et år - klage på et OS som koster 4000 (eller under 2000 i OEM-versjon) :!: Endret 27. februar 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Ellers har du helt rett, oppfører vi oss som "dumme kunder", og ikke bruker forbrukermakt må vi ta prisen som den er. Mener vi det er for dyrt, og "utbytting" av kundene bør vi la være å kjøpe. Prisdiskrimineringen mellom USA og Europa bør vi uansett angripe. Men hva skal vi forbrukere egentlig gjøre da? Vi kan ikke velge å IKKE kjøpe produktet. Vi MÅ jo ha det, enten vi vil eller ikke, skal vi får spilt alle DX10-spillene som snart står i butikkhyllene. Det er det som er så utrolig trist. Jeg vil ikke ha Vista i det hele tatt! Syns ikke det er noe bra. XP med fancy effekter og tusenvis av grove bugs som skal patches gjevnlig de neste to-tre årene. Men som spillentusiast, har jeg noe valg? Nix. 8041107[/snapback] Det er aldri noe som heter må ha, selv for en spillentusiast! Det er alltid snakk om prioritering og valg. Nå har jeg begrenset med tid til å spille, men de nesten 30 spillene jeg har gir nok alternativer til ikke å behøve å kjøpe nye. Faktisk så trives jeg best når jeg kan fyre opp Win95 for å spille "Under a killing moon" fra 1996/97. Ble levert på 4 CD den gangen. Dessverre går det ikke engang i kompatibilitetsmodus i XP. Det ser også ut som det tar noe tid før de fylles opp med DX10-spill. Så spill kommer ikke til å bestemme når jeg eventuelt går over til Vista (om jeg noengang gjør det). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå