Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Knirkelyder etter stryrketrening

Szmekken

Anbefalte innlegg

Hei. Etter at jeg startet å trene vekter og vektbaserte treningsapparater av ymse slag på treningsstudio, merket jeg at om jeg tok armene i en 90 graders vinkel nedover inntil overkroppen og "rugget" skulderene med armene fram og tilbake, kom det en slags "knirkelyd". Denne lyden høres for meg ut som brusk som gnisser mot hverandre. Litt vanskelig å lokalisere hvor lydene kommer fra, men det er vel fra brystet et sted.

Denne lyden kommer ikke om jeg beveger meg 100% normalt, men om jeg "prøver" litt så kommer den, og det er rimelig ubehagelig. Har trent vekter i et halvt år nå og lydene vedvarer uten noen merkbar forbedring eller forverring. Noen som vet om dette er vanelig for folk som trener vekter, eller er dette et varseltegn jeg må ta på alvor?

Det er vel verdt å nevne at jeg har vurdert muligheten for feilbelastning, men når sant skal sies har jeg fulgt veiledningen jeg fikk fra instuktøren.

Hjelp?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt oftopic kanskje men vil råde deg til å trene med løsvekter, det gir musklene litt meir variasjon i løftene, med apperatene får musklene ein farleg belastning som ikkje er særleg bra, angåande leddene kan du jo dra til lege og snakke med han om det :) trur eg har lest om noken behandlinger, ellers kan det jo være du trenger mer kalsium og andre mineraler og vitaminer, kanskje det hjelper ;)

Endret av Tygg3n
Lenke til kommentar

Kommer lyden som en kneppelyd eller som litt lengre knirking? Det kan være at noe av leddvæsken presses bort, da kan det ofte komme et litte knepp. Det er mindre trolig at det er leddbrusken som gnisser, det ville du i de fleste tilfeller ha merket godt.

Lenke til kommentar
Ja er en kneppelyd, eller en to tre raskt etter hverandre hver gang jeg gjentar bevegelsen, men er det en normal tilstand, eller burde jeg få undersøkt det nærmere?

8048303[/snapback]

Hvis du har brukket overarmsbeinet eller skulderbladet bør du få legen til å sjekke det. Sannsynligvis kan betennelse utelukkes. Hvis du går til legen vil han nok bare si at det ikke er noe farlig, evt sende deg til røntgen for å utelukke konflikt mellom leddflater eller bruddsteder. Jeg tror du bare må bli vant til denne lyden, men blir den irriterende eller noe du blir flau av bør du likevel ta en tur til legen og fortelle dette, da du i en slik situasjon vil bli utredet videre.

Lenke til kommentar
Ja er en kneppelyd, eller en to tre raskt etter hverandre hver gang jeg gjentar bevegelsen, men er det en normal tilstand, eller burde jeg få undersøkt det nærmere?

8048303[/snapback]

Hvis du har brukket overarmsbeinet eller skulderbladet bør du få legen til å sjekke det. Sannsynligvis kan betennelse utelukkes. Hvis du går til legen vil han nok bare si at det ikke er noe farlig, evt sende deg til røntgen for å utelukke konflikt mellom leddflater eller bruddsteder. Jeg tror du bare må bli vant til denne lyden, men blir den irriterende eller noe du blir flau av bør du likevel ta en tur til legen og fortelle dette, da du i en slik situasjon vil bli utredet videre.

8048710[/snapback]

Takk :) da avventer jeg og ser litt, så får jeg heller dra til legen ved tegn til forverring...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...