Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Restart tilfeldig med forskjellige feilkoder

Anbefalte innlegg

Heisann! Begynner med spesifikasjoner :

Opteron 175 (2,2 ghz)

MSI neo-2 fx s939

3 gb ram (2x512 2x1024)

gainward 7600gt 256

500 watt psu

4 disker

Jeg har ett problem. Maskinen låser seg med bluescreen i tide og utide. Den kommer ikke med samme melding hver gang. Den siste meldingen jeg fikk lyder :

ndis.sys

med stop melding

0x000000D1

Jeg er usikker på når det begynte egentlig. Det er en liten mulighet det begynte etter jeg satt inn de to siste 1gb brikkene. Disse er satt i samme farge. Altså, brikkene som er like er satt i samme kanal. Jeg har kjørt minnetest program som er standard ved linux bootdisker, denne er stabil. Det er ingen sammenheng hva jeg gjør. Kan spille i timesvis, og 20 minutter etter at jeg er ferdig henger den seg.

Har holdt på med data leeeeenge og eneste jeg kan tenke meg er at hovedkortet ikke er helt friskt. Har siste drivere til alt, og siste bios til hovedkortet.

Håper noen kan komme med litt tips.

- Lancaster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer med et tips jeg :)

STOP 0x0000001D or STOP 0x000000A Stop Error Occurs in Ndis.sys

When you change the IPX frame type for your network connection from Auto Detect to any other IPX frame type, you may receive a "STOP 0x0000001D" or "STOP 0x000000A"

Stop error that occurs in Ndis.sys.

This problem may occur if you installed the NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport protocol on your computer and you are using the Driver Verifier Manager to troubleshoot your Ndis.sys driver's Special Pool feature.

A supported fix is now available from Microsoft, but it is only intended to correct the problem that is described in this article.

Lenke til kommentar

Norbat : Jeg har ett nyere trådløst nettverks kort, dlink draft-n. Kan kanskje være ustabile drivere fortsatt. Men ingen måte å teste det effektivt.

Chrichton, ja, jeg er helt enig, men da hadde den ikke gått igjennom minnetesten. Jeg husker det fantes noe windows program for å teste minnet. Noen tips så kan jeg teste dette også. Er det feil med minne, burde testene feile.

Lenke til kommentar

Kjørte prime95 i en time, ingen feil. Men nylig startet jeg supreme commander, og inne i menyen krasjet maskinen. Startet på nytt, kjørte spillet, og spilte i en time uten problemer.

Når dette skjedde merket jeg at BIOS'en ble nullstilt. Altså når den krasjet. Kan tyde på problem med hovedkortet? Nå har jeg satt de største minnebrikkene først, i samme farge og de minste sist, i samme farge.

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke. Antagelig er det ikke riktig. Men jeg fant ut at fra før hadde jeg satt de 1 gig 1 gig 512mb 512 mb , da klarte hovedkortet å kjørte i dual channel på 200 mhz, nå kjører de single channel 166 mhz...

Men ingen forskjell på stabiliteten. Jeg skal kjøre prime95 nå i mange timer, den testen som bare tester ram, også skal jeg bytte til den andre konfigurasjonen og teste den noen timer. Hvis ikke dette leverer frem, leverer jeg inn hovedkortet og kjøper meg nytt. Har siklet på asus.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt ram testen på prime95 i endel timer og alle testene har passert. Jeg skal endre til det oppsettet og teste rammen igjen, og ta en test på cpu også for å være sikker. Er det ingenting annet jeg kan prøve, gir jeg opp og kjøper ett asus hovedkort. Nok får være nok.

Lenke til kommentar

du kan prøve å underklokke minnet.

da kan du først prøve med å redusere FSB hastigheten, slik at hele systemet blir tregere.

hvis det virker bra, (stabilt) så kan du prøve å klokke opp systemet igjen til normal hastighet, og så sette divider på rammen, slik at bare den er underklokket.

er det ustabilt i begge tilfeller, så vet jeg ikke annet enn å bytte HK, men det kan jo være interresant å prøve dette :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat samme problem, tilsynelatende helt random blåskjerm, eller programmer som bare avsluttet. Prime95 ga ingen indikasjoner på feil i RAM. Etter at RAM brikken ble skiftet har jeg ikke hatt noen slike problemer. Det var Komplett som testet maskinen, så jeg vet ikke hvordan de kunne avgjøre at det var RAM feil, men det var det altså.

Jens

Lenke til kommentar

tha stoffi : Dette er gjort nå, siden før stod de på dual channel 200 mhz, og nå står de på single channel 166 mhz.

Siden prime ikke feiler etter flere timer har jeg en knapp på hovedkortet. Bestilt nytt nå så får vi se

Lenke til kommentar

det spørs om det ikke ble satt til strammere timings når rammen ble satt i single channel. dette kan du sjekke med cpu-z.

men såvidt jeg forstår av det siste inlegget ditt, så har du enda ikke prøvd å underklokke hele systemet (systembussen).

nå har du jo allerede bestillt nytt hovedkort, men det kan jo være artig å prøve :)

Lenke til kommentar

Hele systembussen klokket ned? nei, det har jeg faktisk ikke prøvd. Nå har det seg desverre slik at nå har jeg byttet hovedkort. Alt er helt stabilt og ingen antydning til de problemene jeg hadde før...

Jeg tipper det var hk som var defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...