Leifen18 Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hei. Jeg satt og leste på kommentarer til Z-5500, og da leste jeg blant annet dette: Logitech Z-5500 5.1:Langt i fra 500 watt! 23. feb 2007 – Av: Håkon Tveito. Fordeler: Får mye for pengene, tross falske spesifikasjoner design lange kabler brukervennlig stropper rundt suben i eska innebygd dekoder mange signalinnganger Ulemper falske spesifikasjoner Ikke akkurat særlig stram bass kabler tynne som sytråder. Konklusjon Hadde dette anlegget inntil for et halvt år siden, da ble det byttet ut med hifi-anlegg. Positive sider med dette er at du får ganske mye for pengene, innebygd dekoder, satelitter som spiller penere enn det meste annet av PC-høyttalere, også er det brukervennlig. Det misliker mest med dette og PC-anlegg flest, er at produsentene oppgir ofte dobbelt så mange som det egentlig yter. Logitech har oppgitt dette anlegget til totalt 500 watt, dette er bare tull. En titt bak på sub-kassa og noen utregninger og man kommer frem til at strømforsyninga trekker 240 watt fra lysnettet. Du trenger ikke være ingeniør for å skjønne at strømforsyninga ikke kan gi mer enn den trekker fra lysnettet. Dette anlegget har faktisk bare 145 realistiske watt. Dette gir et stort trekk i totalkarakter, desverre. Konklusjon: Bortsett fra at Logitech lyger så det griner med spesifikasjonene, så for man mye for pengene. Anlegget er velegnet til filmbruk i en middels stue og til spilling, men er ikke så veldig bra til musikk. Bassen er for buldrete og slapp til musikkbruk, og diskanten blir litt for uklar. Og mitt spørsmål da, blir jo følgende: Er det noen som kan avkrefte dette, eller bekrafte dette? Hentet fra komplett: Nominell utgangsstrøm (totalt): 505 watt Maks utgangseffekt for audiosystem: 1010 watt Noen som kan forklare dette? Er det kanskje komplett som har missforstått? At den øverste egentlig skal være 245W, og den nederste 505W? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 høh... la meg google etter eit bilde av anlegget... *wait* Øh, nei, man trenger ikkje akuratt være rakettforsker for å skjønne at den saken der ikkje leverer 500 watt. Det er så masse tulle og fjasegreier med antall watt på lydprodukter at det er skremmende. Kanskje det er eit millisekund eller mindre den kan virklig levere dei watta som står der. Anlegget speler sikkert fint det, men 500 watt leverer det ikkje! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Svaret er nei, ikke kontinuerlig. Men der er mye mulig at det vha kondensatorer og diverse komponenter kan "lagre" energi en liten stund og dermet gi ut større mengder over et lite tidsrom en den mengden anlegget kontinuerlig trekker fra strømnettet. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Nja, las en plass at det har 20 000 mikrofahrad kondensator kapasitet, må være i et trilliontedels sekund i så fall. Jeg som har skrevet den brukeromtalen forresten. Blei visst noen leifer i den. Endret 27. februar 2007 av Lefse Lenke til kommentar
radiated Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 1W inn i en normal høyttaler gir høy lyd, 80-90db er vanlig. En må doble antall watt for å få 3 db mer. Det er jo ikke noe nytt at billige lydprodukter opererer med høyst teoretiske Watt-verdier. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 http://www.patos.no/billigwatt_som_ikke_finnes.htm Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 http://www.patos.no/billigwatt_som_ikke_finnes.htm 8038181[/snapback] Den linken oppsumerer vel det meste av PC-høyttalere og 90% av det Expert og Elkjøp selger.... Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 For det første er det helt rett at det selvfølgelig ikke leveres 505w rms watt fra 20hz-20k hz(hørbart frekvensområde) med normal forvrengning(tdh) i z5500. Har dette selv, og har hatt z680 før. Det er et ok anlegg til pc og film, men ikke musikk. Er som lefse sier over her, det mangler litt for mye detaljer i diskant og mellomtone, og litt udefinert bass. Men herregud, det koster jo bare 2500 kr, det er ikke noe mer enn en dårlig surroundforsterker uten høytalere. Skal man ha bedre lyd må man naturlig betale mer for dette. Jeg bytta ut satelittene med noen billige testvinnere fra proson med ca samme elementstørrelse. Blei natt og dag på lydkvaliteten og lydbilde, og så pakka jeg noen dempematter inni subben, da forsvant den verste rumlinga og resonansen. Dette kosta meg ganske lite, og lyden blei i mine ører flere ganger reinere. Så selve forsterker/dekoderdelen i anlegget er ikke så ille(iallefall til prisen). Men forsterkeren deler satelitt og center ganske høyt for å slippe å pøse watt på disse og for å få de til å spille høyere(vil tippe de er delt rundt 100hz). Men angående watt så spiller det jo rundt 115-117db om jeg husker hva logitech skryter av. Om det er rundt 90db følsomhet får vi følgende tabell: 90db 1w 93db 2w 96db 4w 99db 8w 102db 16w 105db 32w 108db 64w 111db 128w 114db 256w 117db 512w ------------------- Det virker ganske urimelig på meg. Det eneste som kunne få dette til å stemme er om det var høyere følsomhet. Men det virker ganske urimelig det og på såpass små høytalere. Det er tross alt subwooferen som leverer mesteparten av lydtrykket. Vil tippe det er ca 110db lydtrykk uten forvrengning, og da er det jo bare å tenke selv. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Når du kjøper ein høgtalar eller eit anlegg, kva betydning har den påstempla effekten for valget? Om produsenten påstår det yter 5000 eller 500 Watt her vel ingenting å sei så lenge du er nøgd med anlegget? Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Når du kjøper ein høgtalar eller eit anlegg, kva betydning har den påstempla effekten for valget? Om produsenten påstår det yter 5000 eller 500 Watt her vel ingenting å sei så lenge du er nøgd med anlegget? 8040095[/snapback] Selvfølgelig har det noe å si om man kjøper noe man tror er større/kraftigere enn det er. Man blir jo regelrett svindlet når man oppgir noe til å være bedre enn det er. Selger man en bil med 150hk og den bare har 50hk så er det jo svindel, men anlegget vi her snakker om er verdt pengene i mine øyne, selv med 500 rompewatt eller 60-80 ekte watt. Watt er ikke alt, men er man 14is så har man ofte ikke så mye peiling, og da er det ofte det man tar som en pekepinn på "kvalitet". Høyere ekte watt betyr som oftest dyrere komponenter etter mine erfaringer. Lenke til kommentar
picpac Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 En pekepinn kan være å skjekke strømforbruket til forsterkeren. Dette tallet kan man i hvert fall dele på 2, da de fleste transistor basert forsterker ikke klarer å utnytte mere enn dette. Eksempel: strømforbruk: 280 W Dele dette på 2, som gir 140w, så kan man dele dette på antall kanaler (2/5/7) Da finner man det maksimale antall watt pr kanal (Ca.) Hvis noen har dette settet hadde det vært knall hvis noen sjekket Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 3. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg har det selv, så jeg kan sjekke det i morgen, når jeg skal hjem Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 (endret) Syns det gir kongelyd jeg. Eneste kjipe er vel at når jeg kommer hjem og setter det på etterpå så synes jeg ikke at det låter så bra lenger, fordi det ikke er 500W alikevel hehe Endret 3. mars 2007 av NightWolfie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå