Gå til innhold

Partisjoner

P@rm@nn

Anbefalte innlegg

Situasjonen er slik at jeg har en WD 80Gb hardisk som jeg har partisjonert i 2 deler, en 66,6 og en 7,79. Lit basic matte viser at noe mangler, nermere bestemt 5,61 gb. Pc en er selvbygd og en måned gammel. Jeg hadde en del problemer i starten med å innsatere OS. Det viste seg å vere rammen, men da hadde jeg prøvd Linux, WINxp og Win98, og prøvd forskjellige formater på disken(ntft, fat32 o.l) For å gjøre en lang historie kort fikset alt seg og jeg har nå Win2k. hadde 98 en stund etter at det funket, men hade heller ikke da 80gb. "E:" (den minste) formaterte jeg til Ntft inne i windows2k(den er/var tom) , og så conventerte jeg "c:" fra fat32 ved å følge denne lille guiden:

--------------------------------------

Converting FAT / FAT32 partitions to NTFS Post Comment

If you want to do this open a command prompt and try this command, where x is the drive you want to convert

convert x: /fs:ntfs

If the drive is in use, then the conversion will happen at next boot. The drive will get a cluster size of 512.

------------------------------------

Så nå er begge ntfs. Det jeg lurer på er om det finnes et program som ser alle partisjoner, kan formatere de til ntfs og legge de till stasjon "C:". Helst i windows siden jeg (1)ikke fikser dos helt (2) Jeg har jo win2k, som er uten dos.

Det ble en lang post, men jeg håper noen gidd å svare, og at dere fikk info nokk.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mangler ingen ting. EN 80GB disk er 74.53GB i Windows. Dette er bare måten å regne på, har vært tatt opp utallige ganger på forumet.

Det er et problem med å konvertere fra FAT32 til NTFS, du får 512 byte cluster. Dette gir deg en treg disk. Når du formaterer direkte til NTFS får du 4KB cluster.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 22:41, skrev hårek:

Du mangler ingen ting. EN 80GB disk er 74.53GB i Windows. Dette er bare måten å regne på, har vært tatt opp utallige ganger på forumet.

Det er et problem med å konvertere fra FAT32 til NTFS, du får 512 byte cluster. Dette gir deg en treg disk. Når du formaterer direkte til NTFS får du 4KB cluster.

Takk for svar. Så for å få fult utbytte av disken må jeg altså reformatere hele greien å innstalere NTFS fra starten? Men er disken min alikevell raskere enn med fat32?

Lenke til kommentar
Quote:

P@rm@nn skrev (2002-12-07 22:49):

Takk for svar. Så for å få fult utbytte av disken må jeg altså reformatere hele greien å innstalere NTFS fra starten? Men er disken min alikevell raskere enn med fat32?

Fat32 er litt raskere enn NTFS men du merker det ikke i bruk. Eg bruker fat32 og cluster 32KB.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...