SimenFolleso Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hei! Fyker til USA om et par dager, og vurderer kjøp av nytt videoapparatur.. Dermed lurer jeg på om jeg uten videre kan kjøpe videokamera med HD i USA og uten problem bruke opptakene på europeiske medier? Tenker på om det kan finnes noen variasjoner i formater ol. fra USA til Europa? Takker for hvert svar Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hei! Fyker til USA om et par dager, og vurderer kjøp av nytt videoapparatur.. Dermed lurer jeg på om jeg uten videre kan kjøpe videokamera med HD i USA og uten problem bruke opptakene på europeiske medier? Tenker på om det kan finnes noen variasjoner i formater ol. fra USA til Europa? Takker for hvert svar 8032452[/snapback] USA bruker NTSC format, mens Europa kjører PAL. De selger sikkert PAL versjoner av de fleste kameraer hos seriøse aktører, bare pass på at du får rett! Forskjellen på NTSC pg PAL går på oppløsning og framerate. -Ottern Lenke til kommentar
SimenFolleso Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Hei! Fyker til USA om et par dager, og vurderer kjøp av nytt videoapparatur.. Dermed lurer jeg på om jeg uten videre kan kjøpe videokamera med HD i USA og uten problem bruke opptakene på europeiske medier? Tenker på om det kan finnes noen variasjoner i formater ol. fra USA til Europa? Takker for hvert svar 8032452[/snapback] USA bruker NTSC format, mens Europa kjører PAL. De selger sikkert PAL versjoner av de fleste kameraer hos seriøse aktører, bare pass på at du får rett! Forskjellen på NTSC pg PAL går på oppløsning og framerate. -Ottern 8032534[/snapback] Hei og takk for svar! Om jeg skulle komme til å kjøpe et kamera som går på NTSC, vil det da likevel være mulig å redigere film ol. i Vegas og heller omkonvertere til PAL? Lenke til kommentar
arnebellinda Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Hei! Fyker til USA om et par dager, og vurderer kjøp av nytt videoapparatur.. Dermed lurer jeg på om jeg uten videre kan kjøpe videokamera med HD i USA og uten problem bruke opptakene på europeiske medier? Tenker på om det kan finnes noen variasjoner i formater ol. fra USA til Europa? Takker for hvert svar 8032452[/snapback] USA bruker NTSC format, mens Europa kjører PAL. De selger sikkert PAL versjoner av de fleste kameraer hos seriøse aktører, bare pass på at du får rett! Forskjellen på NTSC pg PAL går på oppløsning og framerate. -Ottern 8032534[/snapback] Hei og takk for svar! Om jeg skulle komme til å kjøpe et kamera som går på NTSC, vil det da likevel være mulig å redigere film ol. i Vegas og heller omkonvertere til PAL? 8032747[/snapback] er forskjellig ant frames pr sek og oppløsning, så det beste er nok å kjøpe et pal kamera. husk også at strømmen er 120v, så du får ikke brukt strømforsyningen.. Lenke til kommentar
Ottern Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Hei igjen! Jeg ville nok styrt unna NTSC, har filmet litt med et High end Canon kamera som var NTSC og er ikke imponert over resultatene. PAL ser av en eller annen grunn bedre ut. Diskuterte litt med en kamerat og han sa at forkortelsen NTSC på fleip står for Never The Same Colour... Mulig det er noe i det.. Når det er sagt så er det mulig å redigere film i NTSC, men skal du vise det til noen andre på en vanlig TV etc så må det endres til PAL og da må det rendres og regnes om til andre framerates osv.. Med andre ord det tar TIIIIIIID!! Så hold deg til PAL, så slipper du masse bekymringer. en annen ting er jo å sjekke prisene i Norge først, det er ikke så forbanna mye å hente på elektronikk slik lenger. Nå ser jeg mest på digital speilrefleks, men der er forskjellen på en EOS 5D mindre enn 1500 kroner.. dumt å kjøpe noe i utlandet som nesten koster det samme her.. -Ottern Lenke til kommentar
chma Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Nå skal det sies at med HD så forsvinner forskjellen kvaltietsmessig på PAL/Ntsc, MEN man har fremdeles forskjellige framerates. Usa: -23,977p -24p -30p -60i -60p Europa: -25p -50i -50p For forbrukere flest så er det snakk om feks. hdv og det er 50i som selges til "vanlige" folk. Kringkastingsstandarden i Norge ser ut til å bli 720p50, altså 50p, hvor du må opp på kameraer til 50-60laken for å få. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå