Gjest medlem-105082 Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hei. Jeg har når skrevet en bokanmeldelse som jeg vil ha skrevet om til nynorsk. Jeg klarer det rett og slett ikke. Jeg blir bare irritert og går fra pc'en. Tror min nynorsk er mer lik svensk :!: Men hvis noen kunne omskrive teksten til nynorsk så ville jeg vært takknemlig. Det er sikekrt en dårlig skrevet tekst, men skitt au PS: Den skal inn i morgen Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Forfatteren: Ola Jonsmoen er en norsk forfatter som er født 9. juli 1932 i Alvdal. Han har gitt ut barnebøker, diktsamlinger, novellesamlinger, romaner, skuespill og skjemtebøker. Mange av bøkerne til Ola har ofte bilder og illustrasjoner av hans kone. Han er mest kjent for å skrive kåseri. Et av de mest kjente verkene av han er "Utkanten - Midt i verda!" Anmeldelse: Jeg har lest boken "Billett båe vegar" som er utgitt av "Norsk Barneblad" i 1988. Boken er i alt på 79 sider. Denne boken inneholder mange små historier og de har ingen sammenheng. Boken inneholder mange spennende og ikke så altfor spennende historier. Jeg skal skrive en anmeldelse om en av historiene i boken. "Døden fer framom" Historien handler da om en jente som heter Berit som bor på en gård litt utenfor Trondheim. Berit oppdager et rart lys, når hun står i vinduet med bestefaren. Og som en nysgjerrig liten jente hun er, så må hun såklart finne ut hva det er. Da hun kommer nært nok til å se hva lysene var, får hun et sjokk. En bil hadde sklidd ut av veien, og kjørt rett ut i grøften. Berit er så lamslått at hun ikke klarer å røre seg. Men tilslutt tar hun seg i nakken, og løper bort til bilen, for å skjekke om det var noen som levde. Der finner hun en dame som er bevistløs. Damen lager en lyd, og Berit skvetter til og springer alt hun klarer hjem til gården. Der henter hun hjelp, og bestefaren får ringt etter ambulanse. Selv synes jeg denne historien var ufattelig kjedelig. Forfatteren bruker to hele sider på å fortelle hvor lamslått Berit er. To hele sider går til tanker som "Hva skal jeg gjøre nå?", "Tørr jeg gå bort til bilen" og "Tenk om noen er død". Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Synes historien var utrolig dårlig gjennomført. Jeg gir denne histoiren terningkast 2! Resten av boken er helt grei. Den inneholder altfor mange kjedelige historier. F.eks om en gutt som sitter i rullestol og spiller bordtennis og om en som planter blomster ut i hagen. Hvem er interissert? Det var to historer som falt i smak hos meg. "Ein ufo i romhjulsmørkret" og " Merkt med svart kross i margen". Jeg vil si denne boken passer til personer som er ufattelig kjedelig selv. Eller for personer som har veldig veldig lite å gjøre og vil at tiden skal gå hvertfall litt fortere. Selv om den ikke falt i smak hos meg, så kan vel andre like denne boken. Jeg gir boken terningkast 3! Boken anbefales for de som ikke er så altfor glad i spenning. Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Jeg vil anbefale deg å gjøre dette selv med tanke på at personer i denne portalen ikke gidder og oversette noe så mye det der Lenke til kommentar
Marianneg Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Her får du vel og karakter på nynorsken. Da blir det jo litt feil at vi gjør det for deg syns jeg. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 (endret) Hastverksarbeid som eg gjorde i matfriminuttet. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Forfatteren: Ola Jonsmoen er ein norsk forfattar som er fødd niande juli 1932 i Alvdal. Han har gjeve ut barnebøker, diktsamlingar, novellesamlingar, romanar, skodespel og skjemtebøker. Mange av bøkerne til Ola har ofte bilete og illustrasjonar av hans kone. Han er mest kjent for å skrive kåseri. Eit av dei mest kjente verka av han er "Utkanten - Midt i verda!" Anmelding: Eg har lese boka "Billett båe vegar" som er utgjeve av "Norsk Barneblad" i 1988. Boka er i alt på 79 sider. Denne boka inneheld mange små historier og dei har ingen samanheng. Boka inneheld mange spennande og ikkje så altfor spennande historier. Eg skal skrive ei anmelding om ei av historiene i boken. "Døden fer framom" Historia handlar då om ei jente som heiter Berit som bor på en gård litt utanfor Trondheim. Berit oppdagar eit rart ljos, då ho står i vindauget med bestefaren. Og som ei nyfiken liten jente ho er, så må ho såklart finne ut kva det er. Då ho kjem nærme nok til å sjå hva ljosa var, får ho eit sjokk. Ein bil hadde sklide ut av vegen, og køyrt rett ut i grøfta. Berit er så lamslått at ho ikkje klarer å røre seg. Men tilslutt tar ho seg i nakken, og spring bort til bilen, for å skjekke om det var nokon som levde. Der finn ho ei dame som er medvitslaus. Dama lagar ein lyd, og Berit skvett til og spring alt ho klarer heim til garden. Der henter ho hjelp, og bestefaren får ringt etter ambulanse. Sjølv syns eg denne historia var ufatteleg keisam. Forfattaren bruker to heile sider på å fortelje kor lamslått Berit er. To heile sider går til tankar som "Hva skal eg gjere no?", "Torer eg å gå bort til bilen" og "Tenk om nokon er daud". Tja, eg veit ikkje heilt kva eg skal seie. Synast historia var utruleg dårleg gjennomført. Eg gjev denne historia terningkast 2! Resten av boka er heilt grei. Den inneheld altfor mange keisame historier. Til dømes om en gutt som sitt i rullestol og spelar bordtennis og om ein som plantar blomar ute i hagen. Kven er interessert? Det var to historer som fall i smak hos meg. "Ein ufo i romhjulsmørkret" og " Merkt med svart kross i margen". Eg vil seie denne boka passar til personar som er ufatteleg keisame sjølv. Eller for personar som har veldig veldig lite å gjere og vil at tida skal gå iallfall litt snøggare. Sjølv om den ikkje fall i smak hos meg, så kan vel andre like denne boka. Eg gjev boka terningkast 3! Boka anbefalast for dei som ikkje er så altfor glade i spenning. Endret 27. februar 2007 av member-101642 Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Tusen takk! Fantastisk Virkelig bra gjort, skal aldri glemme dette Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Skriveriet ditt er ikkje heilt bra. Kva slags klasse går du i? Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Haha, ja vet den er dårlig. Satt å skrev den på kvelden, så gjor den ganske fort siden den skulle inn neste dag. Ehm, ja, er ikke så flink til å skrive slikt heller da. Har vel egentlig aldri vært så kreativ. Skriver nesten bare rett frem, ferdig. Går i 10.ende klasse Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Hehe.. forstår din desperasjon. Hatet nynorsk som pesten på videregåenge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå