Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Fant ikke tilstrekkelig dokumentasjon/skjema fra Elko sine sider, så jeg har plintet etter T568B skjema fra Wikipedia. Modulærkontakten krysser patch fire og fem til spor en og to, har forsøkt å indikere dette på bildet. Noen som kan se på bildet og evt. gi meg en pekepinn på om dette er feil? Kabelen i andre enden er ikke koblet til enda, men er sannsynligvis montert av Telenor/Relacom - noen som kjenner hvilken av variasjonene på standarden de bruker? Lenke til kommentar
ubilam84 Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Fant ikke tilstrekkelig dokumentasjon/skjema fra Elko sine sider, så jeg har plintet etter T568B skjema fra Wikipedia. Modulærkontakten krysser patch fire og fem til spor en og to, har forsøkt å indikere dette på bildet. Noen som kan se på bildet og evt. gi meg en pekepinn på om dette er feil? Kabelen i andre enden er ikke koblet til enda, men er sannsynligvis montert av Telenor/Relacom - noen som kjenner hvilken av variasjonene på standarden de bruker? 8032056[/snapback] Jobber med telemontering til dagen, og en enkel huskeregel er: Ved en veggkontakt (begynn fra venstre) -->1:2:3:4:5:6:7:8 Her representerer tallene kun plintnummerer og ikke par nummer. 1:Hvit/blå 2:blå 3:Hvit/oransj 4:Oransj 5:Hvit/grønn 6:Grønn 7:Hvit/brun 8:Brun RJ45 plugg(begynn fra venstre med låsepinnen ned) 1:Hvit/oransj 2:Oransj 3:Hvit/grønn 4:Blå 5:Hvit/Blå 6:Grønn 7:Hvit/brun 8:Brun Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Fant ikke tilstrekkelig dokumentasjon/skjema fra Elko sine sider, så jeg har plintet etter T568B skjema fra Wikipedia. Modulærkontakten krysser patch fire og fem til spor en og to, har forsøkt å indikere dette på bildet. Noen som kan se på bildet og evt. gi meg en pekepinn på om dette er feil? Kabelen i andre enden er ikke koblet til enda, men er sannsynligvis montert av Telenor/Relacom - noen som kjenner hvilken av variasjonene på standarden de bruker? 8032056[/snapback] Jobber med telemontering til dagen, og en enkel huskeregel er: Ved en veggkontakt (begynn fra venstre) -->1:2:3:4:5:6:7:8 Her representerer tallene kun plintnummerer og ikke par nummer. 1:Hvit/blå 2:blå 3:Hvit/oransj 4:Oransj 5:Hvit/grønn 6:Grønn 7:Hvit/brun 8:Brun RJ45 plugg(begynn fra venstre med låsepinnen ned) 1:Hvit/oransj 2:Oransj 3:Hvit/grønn 4:Blå 5:Hvit/Blå 6:Grønn 7:Hvit/brun 8:Brun 8036462[/snapback] Åssen verktøy bruker jeg hvis skal koble opp en veggkontakt? hvordan type tang? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Bruker en LSA tang. Noe alla dette. Fant ikke noen norske sider med denne i farta. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Ref. bildet og tegningen på kretskortet så går blå til fire og fem på pinouten. Brun til en og to. Grønn til tre og seks Oransj til syv og åtte. Det er likevel irriterende med kort som ikke har farge.. Bruker kroneverktøy http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=3022 Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Ref. bildet og tegningen på kretskortet så går blå til fire og fem på pinouten.Brun til en og to. Grønn til tre og seks Oransj til syv og åtte. Det er likevel irriterende med kort som ikke har farge.. Bruker kroneverktøy http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=3022 8038166[/snapback] takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jobber med telemontering til dagen, og en enkel huskeregel er: Ved en veggkontakt (begynn fra venstre) -->1:2:3:4:5:6:7:8 Her representerer tallene kun plintnummerer og ikke par nummer. 1:Hvit/blå 2:blå 3:Hvit/oransj 4:Oransj 5:Hvit/grønn 6:Grønn 7:Hvit/brun 8:Brun 8036462[/snapback] Du har helt rett ubilam84 - og jeg ble bare litt forvirret av krysskoblingen som står på printkortet. Mange takk Lenke til kommentar
Yes Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Du har fel kontakt(den er før telefon), den du skall ha heter 6940930(infælld) eller 6940938(påvegg), disse er de korrekte datakontaktene hvis du vil ha optimal ytelse. De er og markert med fargekode. Beklager om jeg har ødelagt noe før deg! Du kan søke med elnr 69409xx på Elkosidene. Svarene ligger der! Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Du har fel kontakt(den er før telefon), den du skall ha heter 6940930(infælld) eller 6940938(påvegg), disse er de korrekte datakontaktene hvis du vil ha optimal ytelse. De er og markert med fargekode. Beklager om jeg har ødelagt noe før deg! Du kan søke med elnr 69409xx på Elkosidene. Svarene ligger der! 8051905[/snapback] Tips: kjøp en vanlig ny telekontakt, ikke den merket Cat5... Det er samme innmaten i dem , men den som ikke er merket Cat5 er billigere. (Sikkert fordi det er dyrere å produsere 2 forskjellige enn bare 1 type kort.) Lenke til kommentar
Yes Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Du har fel kontakt(den er før telefon), den du skall ha heter 6940930(infælld) eller 6940938(påvegg), disse er de korrekte datakontaktene hvis du vil ha optimal ytelse. De er og markert med fargekode. Beklager om jeg har ødelagt noe før deg! Du kan søke med elnr 69409xx på Elkosidene. Svarene ligger der! 8051905[/snapback] Tips: kjøp en vanlig ny telekontakt, ikke den merket Cat5... Det er samme innmaten i dem , men den som ikke er merket Cat5 er billigere. (Sikkert fordi det er dyrere å produsere 2 forskjellige enn bare 1 type kort.) 8056812[/snapback] Det er ikke samme innmaten! Printkorten er helt forskjellige. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) den kontakten(bilde) er ikke cat5 og vil ikke funke på mer enn 10mbit. den vil nok linke på 100mbit, men korte går i safemode som gjør at den overfører kun i 128kbits pr sek. løsning force korte ditt til 10mbit. og du får grei link. rett tang for den er "krone" . IKKE kjøp den som er på biltema, den er feil. HVIS du må bruke skru jærn så avmantledrene så det ikke blir dårlig kontakt. siden det gjør at du ikke får link. Endret 2. mars 2007 av ranvik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Du har fel kontakt(den er før telefon), den du skall ha heter 6940930(infælld) eller 6940938(påvegg), disse er de korrekte datakontaktene hvis du vil ha optimal ytelse. De er og markert med fargekode. 8051905[/snapback] Mange takk - jeg hadde den liggende fra tidligere installasjoner, så neste gang kan jeg kjøpe inn de _egentlige_ kontaktene den kontakten(bilde) er ikke cat5 og vil ikke funke på mer enn 10mbit.den vil nok linke på 100mbit, men korte går i safemode som gjør at den overfører kun i 128kbits pr sek. 8063008[/snapback] Takk for advarselen! Forøvrig slet jeg litt med å finne butikker som selger Elko-kontaktene.. Noen som kjenner til noen i Oslo, eller postordre? Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 rett tang for den er "krone" . IKKE kjøp den som er på biltema, den er feil. 8063008[/snapback] Kva er feil med biltema tanga? Er Clas Ohlsson sin bedre? brukte selv biltema tang i helga, og den virka bra. Clas Ohlsson sine vegg kontakter var noe dritt da.. (men dei kjøpte min far )Ville selv valgt Elko.. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) rett tang for den er "krone" . IKKE kjøp den som er på biltema, den er feil. 8063008[/snapback] Kva er feil med biltema tanga? Er Clas Ohlsson sin bedre? brukte selv biltema tang i helga, og den virka bra. Clas Ohlsson sine vegg kontakter var noe dritt da.. (men dei kjøpte min far )Ville selv valgt Elko.. 8081133[/snapback] jeg snakker om plinte tang, ikke krumpe tang(som du mener). krumpe tang = sette på rj45 plugger. plinte tang = sette på elko kontakter. (den som står i veggen) den fra biltema som ødlegger kontaktener : http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=86765 ja står det er krone men ødlegger kontakten så du kan bruker den bare en gang. NB:Clas Ohlsson selger ikke plinte verktøy som jeg veit, men hvis dem gjør det så bilde :-9 Endret 5. mars 2007 av ranvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå