Dotten Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 - Dette er så viktig at dere er kvitt meg hvis vi ikke får til dette Eller var det virkelig så viktig for Halvorsen? Tydeligvis ikke. Kristin Halvorsen sine ord om full barnehagedekning innen 1. januar 2008. Nå innrømmer SV at målet ikke vil bli nådd. Men hun akter ikke å holde seg til løftet hun ga. Kristin Halvorsen fortsetter. Er vi virkelig tjent med politikere som går til slike skritt i valgkamper? Sjelden har lovnader vært klarere enn det hun kom med. For de av oss som fulgte med på TV2 når hun sa dette på direkte spørsmål, så virket hun temmelig oppriktig. Selv om hun prøvde å ro seg unna i ettertid. Når skal politikere som Halvorsen slutte å bygge opp under politikerforakten ved å drive slike ordspill? Halvorsen er jo ikke alene, men man kan nå trygt si at hun er medlem av klubben med politikere som lover og lyver. Les saken her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=155686 Artikkel fra 2005 hvor hun sa hun fortsatt ville trekke seg om to år om målet ikke ble nådd: http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article643955.ece Artikkel som omtaler nå løftet falt: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle438172.ece Ellers kan man merke seg at hun lovet makspris på 1750 fra 1. januar. Noe som også var en løgn. 24.10.06 begynte ildsjelen i henne så smått å minske og hun var ikke like besluttsom, hun "angret litt" på løftet sa hun: http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTempl...e____44744.aspx Bør politikere lære å moderere seg? Er dette nok et eksempel på hva som bygger opp politikerforakten? Vi er jo alle vant til tomme løfter fra politikere, hvorfor fortsetter de med det? Eller kan vi bare rett og slett konkludere med at det å fjerne køen ikke lenger er så viktig for Halvorsen? Merk at dette ikke er en diskusjon rundt barnehager og plass, men om politikere og bruk av løgn og mangel på å ta konsekvensen av sine lovnader. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Da håper jeg du tok deg bryet til å lese hva hun svarte fra VG's spørsmål? - Vi vet at vi kommer til å sprekke i noen kommuner, men mitt løftet gikk ut på at vi skulle få til dette i løpet av perioden, hevder finansministeren. - Men under valgkampen lovte du full dekning innen 1. januar 2008? - Ja, men det var som et delmål. Det er først i 2009 vi skal se oss tilbake, og se om vi har fått det til, svarer Halvorsen. Dette sa hun også i 2005, fra folkemøtet i Bergen. Det kan du sågar se på NRK Nett-TV, HER Dette var 16. august det året, og før valgkampen. Kristin Halvorsen har ikke løyet, så ikke anklag henne for noe sånt, det er bare helt feil. Men kan godt forstå Kristin Halvorsens anger på det løftet hun ga, fordi det er enormt løfte, men må jo legge til at denne rødgrønne regjeringen er en av de mest handlingsdyktige regjeringer jeg har sett, og de med tanke på at det er over 400 kommuner i dette landet, og regjeringen får nå til dette, slik at det vil bare være 40-50 kommuner igjen fra 1. januar 2008 som ikke har nådd målet helt er jo fabelaktig i seg selv. Men dette med at hun vil se tilbake på sin periode i 2009 og derifra drøfte det hele, er ikke noe nytt, det er ikke noe løgn, og derfor så mener jeg at mediene her har bidratt til å skape usikkerhet rundt situasjonen ved å skape et bilde av Kristin Halvorsen som en slags politisk løgner. Om det var smart av Kristin Halvorsen, det tror jeg nok vi alle kan være enige om at finnes en debatt rundt, og der mener jeg kanskje Halvorsen kunne være litt forsiktig med å love avgangen sin for det kan ha sin pris, men hun har ikke løyet, og dette gjorde hun klart før SV kom i regjeringsposisjon engang, så hvis velgerne føler seg "snytt" på noen som helst måte så er det jo dems eget ansvar, når de stemmer på SV etter at Kristin Halvorsen har gjort klart det som kommer til å være SV's løfter, og det har hun holdt. Endret 26. februar 2007 av PureJoy Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Jeg så henne komme med løftet på TV2 jeg i 2005. Gjorde du? At hun har prøvd å ro seg vekk i ettertid biter ikke på meg. Hennes svar på direkte spørsmål på utspørringen på TV2 sa sitt. Jeg forholder meg til hva hun sa i 2005, ikke hva hun fremstiller det som i 2007. Det er en fordel Jeg vil anbefale deg å se om du finner det frem på TV2 Web TV (kan godt være de har programmet liggende fortsatt) så du kan forholde deg til hva hun sa og ikke hva hun i ettertid har prøvd å vri det til. Og om du da har noe å bidra til når det kommer til trådens tema så vel bekomme Hun kom med et konkret løfte. Det var ikke til å ta feil av for to år siden, men dessverre er det de som biter på snuopperasjonen senere. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Jeg så henne komme med løftet på TV2 jeg i 2005. Gjorde du? At hun har prøvd å ro seg vekk i ettertid biter ikke på meg. Hennes svar på direkte spørsmål på utspørringen på TV2 sa sitt. Jeg forholder meg til hva hun sa i 2005, ikke hva hun fremstiller det som i 2007. Det er en fordel Jeg vil anbefale deg å se om du finner det frem på TV2 Web TV (kan godt være de har programmet liggende fortsatt) så du kan forholde deg til hva hun sa og ikke hva hun i ettertid har prøvd å vri det til. Og om du da har noe å bidra til når det kommer til trådens tema så vel bekomme Hun kom med et konkret løfte. Det var ikke til å ta feil av for to år siden, men dessverre er det de som biter på snuopperasjonen senere. 8032188[/snapback] Det hun sa på TV 2 avklarte hun hva betydde på det folkemøtet jeg linket til, som var fra 16. august 2005. Gå på 22 min og se derifra, you'll see it all. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Ja men det var snuoperasjonen. At hun angret i ettertid bryr meg fint lite (dette kommenterte jeg også på dette forumet i 2005, jeg måtte faktisk se programmet på nytt igjen for å dobbeltsjekke den gang). Hun prøvde å gi inntrykk av at hun sa noe annet enn det hun sa . At noen lot seg lure av det er bare trist. Hun løy om dette (hvis hun da ikke trekker seg) og hun løy om maksprisen som skulle bli 1750. Dette var konkrete løfter som viste seg å være bløff. Om du har vanskelig for å innse dette angående Kristin Halvorsen så kan du finne lignende eksempler på en politiker du ikke liker hvis det gjør det lettere for deg å diskutere problemstillingen som drøftes i denne tråden her (dette gjelder langt flere enn Kristin Halvorsen). Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Ja men det var snuoperasjonen. At hun angret i ettertid bryr meg fint lite (dette kommenterte jeg også på dette forumet i 2005, jeg måtte faktisk se programmet på nytt igjen for å dobbeltsjekke den gang). Hun prøvde å gi inntrykk av at hun sa noe annet enn det hun sa . At noen lot seg lure av det er bare trist. Hun løy om dette (hvis hun da ikke trekker seg) og hun løy om maksprisen som skulle bli 1750. Dette var konkrete løfter som viste seg å være bløff. Om du har vanskelig for å innse dette angående Kristin Halvorsen så kan du finne lignende eksempler på en politiker du ikke liker hvis det gjør det lettere for deg å diskutere problemstillingen som drøftes i denne tråden her (dette gjelder langt flere enn Kristin Halvorsen). 8032266[/snapback] Når Kristin Halvorsen prøvde å avklare det hun sa på TV 2, på folkemøtet 16. august 2005 så betyr jo det at hun avklarte hva som var det egentlige løftet en måned før valget. Dette er ikke løgn, jeg ser at du liker å dra dette i den retningen av å hele tiden stemple henne som løgner når hun faktisk tok tak på det hun selv sa og rettet opp det hele slik at folk skulle forstå det som egentlig var løftet. Dette gjorde hun en måned før valget, og når hun faktisk gjorde det, så må man forholde seg til det! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Vi vil ikke bli overrasket om hun ganske snart kommer med en forsøksvis humørfylt forklaring av hva hun egentlig mente. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106763 Fadesen er vanskelig å glemme. Og for de som biter på, lovnaden om makspris klarer selv ikke Halvorsen å ro seg unna. Så ta det som et eksempel på løgn om man absolutt ikke makter å se det i saken om full barnehagedekning. Så kanskje diskusjonen kan handle om det den er ment å handle om. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Har sagt det før, men det er trist at Halvorsen ikke holder det ene løftet jeg hadde håpet hun skulle holde, nemmelig trekke seg Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Det kan jo ikke handle om det som det er ment å handle om, så lenge ikke du holder deg til den avklaringen Kristin Halvorsen ga på folkemøtet faktisk kvelden før VG postet den artikkelen du linket til. Den avklaringen er veldig konkret, og VG og TV 2 har tydeligvis trivdes med å kjøre det hun sier på et sidespor og samtidig lukke all inntak av informasjon for den avklaringen hun faktisk ga 16. august 2005. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Det kan jo ikke handle om det som det er ment å handle om, så lenge ikke du holder deg til den avklaringen Kristin Halvorsen ga på folkemøtet faktisk kvelden før VG postet den artikkelen du linket til. Fordi avklaringen gikk på tvers av hva hun lovet på TV2. Det var ingen avklaring, det var hun som sa at løftet hun kom med på TV2 var noe hun ikke mente, det skulle være to og ikke fire år. Dette er fullstendig på tvers av hva hun sa på direkte spørsmål. Det er krystallklart og alle og enhver som så dette, som leser linkene og som fulgte med i valgkampen vil jeg tor fikk med seg dette. Du får gjerne tro annet og skylde på media og så får leserne av denne tråden gjøre seg opp en mening om Halvorsen lovet dette eller ikke. Den avklaringen er veldig konkret, og VG og TV 2 har tydeligvis trivdes med å kjøre det hun sier på et sidespor og samtidig lukke all inntak av informasjon for den avklaringen hun faktisk ga 16. august 2005. 8032426[/snapback] Nei det har de ikke. Dette ble omtalt av media (bl.a. her). Det var ikke vanskelig å se roingen til Halvorsen når hun innså tabben sin. Siden du har så vannskelig for å tro dette så forhold deg til løftebruddet om makspris som hun serverte, eller om at køene skal vekk ila to år. Eller konsentrer deg om løftebrudd Hagen har servert hvis det er så vanskelig å innse Halvorsen sine løftebrudd. Samme det, bare du kan komme med noe bidrag til trådens tema. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Angående tema Det er en uting at partier lover masse de ikke kan holde. I ettertid å skylde på at man er del av en flertallsregjering, det er ikke holdbart. Har man lovt en ting, så holder man det. Hvis ikke tar man forbehold. Eller man begrenser løftet til å love å jobbe for å nå et mål. Det mest tragiske er selvsagt når regjeringen har flertall i stortinget for å holde løfter de ga, men allikevel går fra dem, slik dagens regjering har gjort i forhold til tollgrensen på musikk o.l. kjøpt i utlandet. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Fordi avklaringen gikk på tvers av hva hun lovet på TV2. Det var ingen avklaring, det var hun som sa at løftet hun kom med på TV2 var noe hun ikke mente, det skulle være to og ikke fire år. Dette er fullstendig på tvers av hva hun sa på direkte spørsmål. Det er krystallklart og alle og enhver som så dette, som leser linkene og som fulgte med i valgkampen vil jeg tor fikk med seg dette. Du får gjerne tro annet og skylde på media og så får leserne av denne tråden gjøre seg opp en mening om Halvorsen lovet dette eller ikke. Poenget ligger jo ikke i hva hun sa på den TV 2 utspørringen 15. august, det som er hovedpoenget er det som er de rødgrønnes politikk og det som Kristin Halvorsen presiserte dagen etter. Da kan du ikke anklage henne for å lyve, når hun faktisk holder det hun sa før valget, uansett når det var, så skjedde dette lenge før folk gikk til valgurnene. Og jeg forstår virkelig ikke hvorfor SV da fikk nok stemmer til å sitte i regjering, hvis som du sier Kristin Halvorsen løy en måned før valget? Da burde jo ikke SV sitte i regjering i det hele tatt, men det gjør de altså, og da tyder jo det på at folk forstår det Halvorsen sa og forsto det hun mente, kan godt være at hun forsnakket seg litt på den TV 2 utspørringen, men det ble presisert 24 timer senere, så jeg forstår virkelig ikke hva det store problemet er når alt dette var klart før Kristin Halvorsen kom i posisjon og hun hadde sågar presisert hva som ville være de rødgrønnes politikk, lenge før valget. Det er greit at du forholder deg til det hun sa 15. august, framfor det hun presiserte dagen etter, men da forholder du deg faktisk ikke til det de rødgrønne har lovet, og da kan man heller ikke kalle Kristin Halvorsen for en løgner. Nei det har de ikke. Dette ble omtalt av media (bl.a. her). Det var ikke vanskelig å se roingen til Halvorsen når hun innså tabben sin. Siden du har så vannskelig for å tro dette så forhold deg til løftebruddet om makspris som hun serverte, eller om at køene skal vekk ila to år. Eller konsentrer deg om løftebrudd Hagen har servert hvis det er så vanskelig å innse Halvorsen sine løftebrudd. Samme det, bare du kan komme med noe bidrag til trådens tema. 8033582[/snapback] Det blir veldig vanskelig å ha en tråd om løftebrudd, når tråden startes opp med Kristin Halvorsen. Da føler jeg en nødvendighet av å klargjøre hva som Kristin Halvorsen egentlig sa, framfor å diskutere det som tråden egentlig handler mest om. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Det blir veldig vanskelig å ha en tråd om løftebrudd, når tråden startes opp med Kristin Halvorsen. Da føler jeg en nødvendighet av å klargjøre hva som Kristin Halvorsen egentlig sa, framfor å diskutere det som tråden egentlig handler mest om. 8033792[/snapback] Noe du nå har gjort til det uendelige, uten at det fraviker det faktum at både løftet om at maksprisen skulle bli 1750 fra 1.1.2006 og det at barnehagekøene vil være historie innen 1.1.2008. ble brutt. Forhold deg til det om du ikke ønsker å tro at hun mente at hun ville gå av om to år når hun sa to år på tv. Poenget ligger jo ikke i hva hun sa på den TV 2 utspørringen 15. august, det som er hovedpoenget er det som er de rødgrønnes politikk og det som Kristin Halvorsen presiserte dagen etter. Da kan du ikke anklage henne for å lyve, når hun faktisk holder det hun sa før valget, uansett når det var, så skjedde dette lenge før folk gikk til valgurnene. Og jeg forstår virkelig ikke hvorfor SV da fikk nok stemmer til å sitte i regjering, hvis som du sier Kristin Halvorsen løy en måned før valget? Folk er jo ikke synske! Mange trodde prisen på barnehager ville være 1750 kroner fra 1. januar og at køene ville være borte to år frem i tid. Siden dette var løfter hun kom med før valget. Løftebruddene er som alle vet blitt gjort kjent etter valget. Mener du velgerne skulle gjettet seg til dette i forkant? Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Folk er jo ikke synske! Mange trodde prisen på barnehager ville være 1750 kroner fra 1. januar og at køene ville være borte to år frem i tid. Siden dette var løfter hun kom med før valget. Løftebruddene er som alle vet blitt gjort kjent etter valget. Mener du velgerne skulle gjettet seg til dette i forkant? 8033858[/snapback] Nå misforsto du meg, for jeg tenkte ikke på det som har skjedd i ettertid etter 17. oktober 2005. Du har hele tiden under debatten tatt opp det hun sa 15. august 2005, og dagen etter på NRK's folkemøte presiserte hun det som ble sagt dagen før. Her mente du at hun løy, fordi du har hele tiden sagt at hun gikk tilbake på det hun sa. Og da lurte jeg veldig på hvordan det er mulig, hvis som du sier at hun løy på NRK's folkemøte, at SV fikk en høy nok oppslutning til å kunne sitte i regjering? Dette skjedde såpass lenge før valget, så dette har ikke noe med gjetting fra velgernes side, da dette skjedde lenge før. Angående det som har skjedd etter de rødgrønne inntok regjeringskontorene er såklart irrelevant da ingen kunne vite dette fra før av, og hørte kun på de partiene de mente passet til å lede Norge best. Endret 26. februar 2007 av PureJoy Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Er det noen som kan tenke seg hvorfor svært mange politikere ser ut til å mangle virkelighetssans, integritet, ryggrad og ærlighet når det emm er nettopp disse menneskene som bør inneha slike verdier? Er velgerne for snille når man går til stemmeurnene? Glemmer vi for fort tidligere lovnader og tilsvarende løftebrudd? Problemet mitt er at jeg føler jeg ikke har noe reelt alternativ til løgnere. Hvorfor finnes ikke Norges Rederlige Parti? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Nå misforsto du meg, for jeg tenkte ikke på det som har skjedd i ettertid etter 17. oktober 2005. Du har hele tiden under debatten tatt opp det hun sa 15. august 2005, og dagen etter på NRK's folkemøte presiserte hun det som ble sagt dagen før. Her mente du at hun løy, fordi du har hele tiden sagt at hun gikk tilbake på det hun sa. Og da lurte jeg veldig på hvordan det er mulig, hvis som du sier at hun løy på NRK's folkemøte, at SV fikk en høy nok oppslutning til å kunne sitte i regjering? 8033933[/snapback] Fordi folk vet ikke bedre. Løftet om null barnehagekø om to år var der uansett. Om hun trakk seg eller ikke var nok lite relevant for SV sympatisører. De fleste likte nok bedre at hun endret utsagnet slik at man slapp å risikere å miste sin partileder. Men hun fortsetter å endre på hva hun sa, forhåpentligvis tar folk dette til etteretning til neste valg, både overfor hun og andre politikere som bedriver det samme. Eksempel: November 2005: Finansminister og leder i Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, holder likevel fast på valgkampløftet om å slutte i politikken hvis ikke barnehagekøene er borte om to år. Hva hun sier i dag: - Vi vet at vi kommer til å sprekke i noen kommuner, men mitt løftet gikk ut på at vi skulle få til dette i løpet av perioden, Enda en endring? To år er med ett blitt til perioden? Og hva skjedde med 1750 kroner i barnehagepris? Er det virkelig slik vingling vi ønsker fra våre folkevalgte? Kan de ikke innrømme og beklage når de ikke holder løftene? Er det noen som kan tenke seg hvorfor svært mange politikere ser ut til å mangle virkelighetssans, integritet, ryggrad og ærlighet når det emm er nettopp disse menneskene som bør inneha slike verdier? Er velgerne for snille når man går til stemmeurnene? Glemmer vi for fort tidligere lovnader og tilsvarende løftebrudd? Problemet mitt er at jeg føler jeg ikke har noe reelt alternativ til løgnere. Hvorfor finnes ikke Norges Rederlige Parti? 8033991[/snapback] Jeg er helt enig med deg. Jeg leter og leter men finner det ikke. Derfor min stemme er blank og det irriterer. For jeg ønsker ikke å stemme blankt, jeg ønsker å finne en politiker som deler mine syn og som viktigst av alt, en jeg har tillit til. For dette er jo snakk om våre tillitsvalgte. Noe politikere kanskje bør bli minnet på? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Jeg forventer verken ærlighet, integritet, konsekvens eller fullkommenhet av politikere, så for meg går dette helt fint. Problemet er at i et demokrati er over halvparten av jobben å holde på eller skaffe seg makt, og for å få til det ser det ut til at man fra tid til annen (hele tiden?) må ta litt hardt i. De gangene jeg har stemt la jeg en hvit lapp i urnen, men den første politikeren som tar til orde for å utrede en avløser til dagens styresett skal få min stemme. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Perfeksjonisme er ikke noe jeg ser etter. Vi er alle mennesker og alle har sine mindre positive sider. Men det å faktisk kunne si "beklager, det løftet klarte vi ikke å holde. Vi har skuffet dere og blablabla" er jo nesten umulig vistnok. Det blir mer bortforklaringer, unnskyldninger, ansvarsfraskrivelse og regelrett løgn. Men jeg forventer integritet. Det gjør jeg. Jeg er så heldig å kjenne noen mennesker med høy integritet og jeg forbanner meg over at de ikke er å finne i politikken. Men jeg er redd de ville bli "korrupte" i den politiske prosessen og miste integriteten på veien. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Rådgiverne hennes har vel sett an situasjonen slik at hun har mer å tape på å si unnskyld enn å holde kjeft. Jeg hadde glemt dette løftet, og de antar sikkert at folk flest har gjort det samme. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Har selv diskutert med folk som stemte rødt og som godtar det. Enten bryr de seg ikke (stemte for noe annet enn barnehageplasser), eller som verre er; tross løftebrudd er det bedre med en rød Regjering en en blå en. Det siste skremmer. Man godtar de utroligste ting fra egne parti fordi fiendebildet av den andre leiren er så sterkt. En regjerning som mener det rette er tydligvis bedre enn en som gjør det rette. Dagens Regjering ser ut til å gjøre begge deler til tross for at det virker fullstendig motstridende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå