Zombane Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 hva er best / forskjellen mellom åpen og lukket bass kasse?? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 hva er best / forskjellen mellom åpen og lukket bass kasse?? 8031043[/snapback] min mening er at lukket er best. du trenger mindre kasse + at jeg synes bassen slår hardere uten at du får blåse lyd. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 En lukket kasse er helt tett. En åpen eller bassreflekskasse er en kasse hvor du i tillegg til basselementet har et rør/port som tunes ved å endre diameter og lengde på røret, til den resonansefrekvensen du vil ha på systemet. En lukket kasse tunet til en system-Q på ca 1,2 vil fungere meget bra i bil. Dette fordi avrullingen på bassen da vil matche forsterkningen en bilkupè gir. Resultatet blir en flat frekvenskurve ned 20-30Hz. En bassreflekskasse spiller noe høyere, men blir veldig lett rumlete og boomete i lyden. Det er også vanskelig å få med den viktige midbassen. Det er i midbassen snerten i skarptromma og nedre del av vokalen ligger. Men har man et bra frontsett som går litt ned i midbassen uten å låte anstrengt kan det jo fungere allikevel. Har selv kun brukt trykkammer i mine anlegg. Lenke til kommentar
Zombane Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 takker for bra svar =) Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Det er flere ting som spiller inn: Størrelsen på kupeen i bilen kassen skal være i har mye å si (også type bil, med/uten bagasjerom). Kraften på forsterkeren. Effekten bass-elementet trenger for å oppnå et bra trykk. Spilleren (med tanke på volt gjennom RCA utgangene) Hvilket basselement er det snakk om, Forsterker?, Spiller, Bil? Selv går jeg vanligvis for bandpass, isobaric eller trykkammer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå