Kai_pai Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 hello boys! åssen veit jeg når jeg trenger en effektforsterker? er dette når cd spilleren ikke klarer og levere nok strøm til høytallerne og alt slår seg av? eller når høytallerne skurrer hvis jeg spiller høyt? er dårlig på høytallere osv, tar gjerne imot kunnskap! takk. kai-robin Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) er dette når cd spilleren ikke klarer og levere nok strøm til høytallerne og alt slår seg av?8030829[/snapback] Du har med andre ord ikke forsterker i det hele tatt? For en cd-spiller som ikke er tilknyttet noen forsterker klarer knapt nok å drive et headset selv. eller når høytallerne skurrer hvis jeg spiller høyt?8030829[/snapback] Spørs hva det er som skurrer da. Det kan jo være at selve høyttalerne går helt i bånn når du spiller. Da vil det jo ikke ha noe å hensikt å innføre en enda kraftigere forsterker? Eller det kan være at forsterkeren klipper, dvs du forsøker å spille høyere enn hva forsterkeren fysisk kan levere. Vi kaller det gjerne for klipping. Da kan det være på tide med ny forsterker ja. Jeg lurer litt på, spør du generelt eller har du et musikkanlegg? Hvilket anlegg er det du har da? Endret 26. februar 2007 av geir__hk Lenke til kommentar
Kai_pai Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 det er faren min som har et lite i båten, er 4 høytallere og en blaupunkt spiller. blaupunkt høytallere også, er nok ikke rare greiene. men det bryr jeg meg ikke noe om. det er bare en cd spiller som driver 4 høytallere. ikke noe mere, 2 foran 2 bak høytalerer. like alle sammen, men skrur jeg høyt på cd spilleren så skurrer det i høytallerne. det er sikkery høytallerne som er dårlige. er det dette som utgjør forskjellen på en god høytaller og en dårlig høytaller? at den tåler og bli spilt høyere med? takk for svar geir=) Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Huff-nei!Du snakker om et,antagelig, 12 volts-bil/båtstereoanlegg her. Hvor god en høyttaler er avgjøres av hvor rent den spiller,ikke hvor høyt.Skal den spille både rent og høyt.må du betale mer for dem.Slik er det både på land og sjø. Er det tilstrekkelig strøm i batteriet til å drive denne bilstereoen da?Om motoren har vært avslått i lengre tid,kan det være smått med strøm der,og da blir det forvrengt lyd,om lyd i det hele tatt. En regel er:Skal du hente det maksimale ut av en middels eller dårlig høyttaler,så gjør du det med en så god forsterker som mulig.Er forsterkeren dårlig,hjelper det ikke med gode høyttalere. Er det knapt med strøm ombord vil det ikke være spesiellt lurt å kople på et eget effekttrinn. Mvh Rune Lenke til kommentar
Kai_pai Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) det spiller jo, er et 12 v marinebatteri der. og det er alt, og stereoen spiller det, funker helt greit. er bare når jeg skrur høyt så begynner det og skurre, det er pga at høytallerne ikke klarer og levere mere? rett og slett dårlige høytallere. sorry for at jeg ikke sa ifra folkens, glemte det helt. Endret 26. februar 2007 av Kai_pai Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Dette er mest sannsynligvis fordi den integrerte forsterkeren i cd-spilleren ikke har nok effekt til å drive høyttalerne ordentlig. En separat forsterker vil da være løsningen. Lenke til kommentar
Kai_pai Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Dette er mest sannsynligvis fordi den integrerte forsterkeren i cd-spilleren ikke har nok effekt til å drive høyttalerne ordentlig. En separat forsterker vil da være løsningen. 8039692[/snapback] takk for svar=) kobles forsterkeren rett opp til 12v batteriet? evt noen som har forslag på en forsterker? Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) En slik forsterker kobles til batteriet ja, om du ikke har planer om å bruke kondensator da.. Om du skal legge penger i forsterker, så tror jeg kanskje jeg ville kjøpt noen nye coaxial-høyttalere i tillegg! En 4-kanals hadde vel vært greit? Her er jo ett alternativ.. billig og grei! Sony XM-604m - Marine Endret 5. mars 2007 av Keltern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå