Gå til innhold

Min HTPC, erfaringer og problemer

Anbefalte innlegg

Da har jeg omsider fått på plass nye deler og fullført byggingen av pc.

Etter mye om og men endte jeg på følgende komponenter i pcen.

Hovedkort - Asus P5B-VM

Valgte dette hovedkortet da jeg ville ha et Asus kort, samt eSata for montering av ekstern harddisk. Hovedkortet virker bra nok, men en stor ulempe er at det ikke følger med braket til digital lydutgang, denne må kjøpes separat.

NEC DVD-brenner AD-5170

Denne bråker som et udyr, men ved hjelp av SlySoft AnyDVD er den helt akseptabel på støynivå, og ytelsen er bra.

2 x Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Prøvde først en en Western Digital disk som fikk masse skryt på nett pga støynivået, men denne ble raskt byttet da den var altfor høylytt. Samsung diskene høres når de jobber, en svak "rumle" lyd. Temperaturen på disse ligger på rundt 35 grader etter at pcen har stått på i ca 8 timer.

Sapphire Radeon X1650PRO 256MB GDDR3, PCI-Express,Ultimate Edition

Dette kortet er vifteløst, noe jeg ikke var klar over da jeg bestilte det. Planen var å vannkjøle hele pcen, men har i grunn lagt dette fra meg når det nå kun er cpu som trenger ny vifte. Kortet virker å yte bra, har innebygget støtte for videokomprimering av MPEG-2, MPEG-4, H.264. Kortet har i tillegg støtte for hdcp. En ulempe med dette kortet slik jeg ser det er at HDTV-utgangen er via en medfølgende kabel, og ikke via hdmi/dvi. Pr i dag kobles det mot tv via dvi-->vga, men vil endre løsning her så snart jeg finner ut hvilken måte som er den beste.

Kabinett - Antec Fusion ec

Kabinettet virker solid. Ser bra ut, har usb, lyd og firewire i front, samt at den medfølgende strømforsyningen er ganske støysvak. Denne kan uansett byttes ut med en stander ATX strømforsyning om en ønsker det. Det følger med display, men dessverre ikke innebygget støtte for fjernkontroller i dsplayet, så her må en egen mottaker til. De medfølgende 120mm viftene har vifte kontroll, men selv på laveste bråkte disse for mye og ble raskt byttet ut. Alt i alt må jeg si meg meget fornøyd med dette kabinettet, men med hell kunne dekselet til DVD-Brenneren hatt en bedre finish. Tidligere hadde jeg Origen AE Technology - H5 HTPC Enclosure. Dette kabinettet ser mye bedre ut, men er ikke i nærheten når det kommer til løsninger med vifter, støy, psu osv.

Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin

Ble billig minne da maskinen ikke skal overklokkes nevneverdig. Vil nok bli utvidet om litt til 2 eller 3 GB.

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Kjempe prosessor, yter utrolig bra, og koster ikke for mye. Denne ligger på 29 grader idl, ikke fått målt under load. Viften er satt på ultra silent i bios, så da høres ikke denne og den kjøler overraskende bra likevel.

Komplett.no - Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE PCI, Tv-kort m/radio, MCE, Retail

Har kabel fra Canal Digital. Bildekvaliteten på TV er rett og slett utrolig dårlig. Eneste positive med dette kjøpet var at det fulgte med fjernkontroll, samt at småbarna i huset som ikke er så nøye på kvalitet får sett barnetv i opptak når det er fotball på same tidspunkt. Dette vil garantert bli byttet ut etterhvert.

Når det kommer til Software delen benytter jeg meg av Windows Vista Ultimate sammen med mediacenter som følger med her. Har lagt til My Movies pluginet som lar meg bruke TheaterTek DVD som stander avspiller til DVD og andre filmformater jeg skulle ønske. Fordelen med dette er at Theatertek lar meg bruke FFdshow og avisynth, som da igjen gir mye bedre bilde ved avspilling av DVD. En annen fordel er at FFdshow gjør behovet for codecs overfløding da FFdshow tar seg av dette helt fint selv. Som utgangspunkt ved oppsettet av FFdshow vil jeg takke marsboer på www.avforum.no for Guiden han har satt sammen, samt linkene som er i denne for mer utfyllende info angående innstillinger i FFdshow.

MyMovies sammen med THE DAEMONS HOME lar meg starte image filer av DVD direkte fra Mediacenter, så dette gjør alt mye enklere da jeg har lagt alle mine favoritt filmer inn som image på disken uten kvalitetstap.

Er fortsatt mye som gjenstår, og kanskje jeg kan få litt mer tips og hjelp herfra til de siste tingene, men stort sett må jeg si at jeg begynner å bli fornøyd.

Når pc skal av går denne i S3 mode, noe som tar ca 5-7 sek å slå av, men når den skal på er den faktisk raskere på enn TV, så her er det ikke noe problem.

Problemer:

-Finne beste måte å koble pc til TV. Alternativene her er dvi-->hdmi og HDTV-utgangen er via en medfølgende kabel.

-Ikke fått satt opp Powerstrip enda, vil nok gå løs på dette i løpet av dagen tenker jeg.

-Er fortsatt usikker på hva som er det beste å gjøre med hensyn til lyden. Denne skal gå fra pc til reciver, men i FFdshow er der jo drøssevis med valg, så her står jeg helt fast. Får lyd, men er langt fra sikker på om dette er beste resultat.

Ellers tar jeg i mot alt annet av tips som kan gjøre hverdagen for meg og min htpc bedre:)

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Er fortsatt usikker på hva som er det beste å gjøre med hensyn til lyden. Denne skal gå fra pc til reciver, men i FFdshow er der jo drøssevis med valg, så her står jeg helt fast. Får lyd, men er langt fra sikker på om dette er beste resultat.

8030176[/snapback]

Kjøe lyden digitalt til receiver via coax eller optisk fiber. Bruk ac3Filter, så får du digital lyd fra divx også...

Bruker selv MST til styring av standby. Syns det er genialt.

MST: http://www.xs4all.nl/~hveijk/mst/indexe.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...