Gå til innhold

Dell kommer med Linux

Anbefalte innlegg

pc uten os havner vel i samme bås som økologiske matvarer.

med andre ord, de fleste tenker bare pris og turer på mens de få som setter andre ting høyere ender opp med å betale mer. enkel og grei masseproduksjonsøkonomi...

at pcer blir sponset av forskjellige firma for at deres programvare skal følge med på lasset er bare med på å gjøre gapet større. inntil den dagen hvor det selges flere pcer uten os en med så vil det koste ekstra å få tak i en uten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hobgoblin: Hvis du leser de siste innleggene til stigfjel så ser du at du tar feil. En Dell PC med windows koster mindre enn en uten windows. Det går dessuten an å få igjen penger for ubrukte lisenser. Jeg vet at Dell i både Norge og England praktiserer dette. Jeg tror det gjelder over hele verden uten at jeg har hørt om det fra flere plasser. Uansett så står det spesifikt i lisensavtalen til Microsoft at man kan få igjen pengene om lisensen ikke benyttes, så jeg tror det er noe alle leverandører i alle land pent må finne seg i.

Lenke til kommentar

Når det gjelder prisingen gjetter jeg på at det vil komme to versjoner, SuSE med kommersiell kundestøtte fra Novell, og openSuSE. Da vil jo openSuSE bli langt billigere.

Grunnen til at Dell USA velger Novell som første samarbeidspartner må jo ha noe å gjøre med at SuSE er den mest populære desktopdistroen i bedriftsmarkedet der borte. Den kommersielle utgaven av SuSE er en veldig god distro med god komersiell kundestøtte. openSuSE er heller ikke dårlig.

Hvis dere leser kildehenvisningen i artikkelen hos hw.no så ser dere at Dell snuser på flere distroer, men de vil få til et samarbeid med de forskjellige leverandørene om en sertifisering først.

Når det gjelder påvirkningen på spill-produsenter så tror jeg ikke dette har noen umiddelbar virkning. Det er tydelig at Dell retter Linux-satsningen sin mot bedriftsmarkedet. Og de maskinene som kommer med Linux egner seg nok ikke så godt for spilling.

- Men det vil trolig føre til en høyere utbredelse av Linux, særlig i bedriftsmarkedet. På sikt vil det kanskje føre Linux mer inn i hjemmemarkedet også.

Men Latitude modellene er populære som skolemaskiner og ultraportable, så det fører kanskje til en litt høyere utbredelse også i hjemmemarkedet.

Lenke til kommentar
...ooog Dell har fått kalde føtter. :(

8058513[/snapback]

Så lenge de kan tilby maskiner uten Windows, som i tillegg er sertifisert for linux så vi vet at all hardwaren skal funke, er jeg egentlig ganske fornøyd.

Det hadde såklart vært enda bedre om de kunne tilby ferdig installert linux, men personlig er det jo stor sjangse for at jeg ikke hadde brukt den, og i steden lagt inn en annen distro.

Lenke til kommentar

Løsningen med å sertifisere Dell pc'er for Linux er jo ett skritt i riktig rettning, selv om det vil ha veldig liten innvirkning på rekrutering av nye linuxbrukere, eneste er at det nå er større sjanse for at en som alt bruker en GNU/Linux distro vil velge en Dell maskin siden denne garantert klarer en distro.

På sikt og med tanke på driversupport osv. hadde det helt klart vært å foretrekke en pre-installert distro, kunne lokka en del nye brukere til og dermed økt behovet for drivere osv.

Lenke til kommentar

Om en Dell-maskin kommer ferdiginstallert med GNU/Linux er for meg heller irrelevant. Det som er helt essensielt her er at Dell utvikler Linux-drivere for de komponenter en maskin bruker, og at Dell gir ut linux-versjoner av programpakken deres. Dette er spesielt viktig på bærbare maskiner. Lenovo har nå portet hele ThinkVantage programpakken for sine ThinkPads til GNU/Linux. Så lenge Dell gjør dette, spiller det ingen rolle om de gir ut preinstallert GNU/Linux eller ikke.

Lenke til kommentar
...ooog Dell har fått kalde føtter. :(

8058513[/snapback]

Er du sikker? Den artikkelen har ikke noen kildereferanser, dessuten sier den ikke i teksten at Dell har trukket seg fra å levere Linux på maskinene sine...

Den sier at Dell ikke kommer til å levere Linux forhåndsinstallert umiddelbart. - Men det visste vi jo fra før. Det var en sertifisering for SuSE som skulle komme ganske raskt, samtidig som de ville arbeide videre med å få til sertifiseringer for opptil 5 andre distroer.

Så lenge vi får se Dell maskiner med forhåndsinstallert Linux iløpet av året, og helst før skolestart til høsten, er jeg fornøyd.

Som stigfjel sier, i første omgang er det linux-sertifisering som er det viktigste, selv om forhåndsinstallert Linux ville vært fantastisk.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
ITavisen har nettopp kommet med en artikkel om den samme saken:

Dell kan tilby Linux til massene

De skriver også om at man kan få pengene tilbake for ubrukte windows-lisenser.

8098867[/snapback]

Så den tidligere i dag. Og Tore Neset skrev en lengre artikkel om fri programvare. Ser ut til at han har begynt å snu på flisa og uttale seg mer positivt om åpen kildekode og fri programvare. Har selv sendt han mail når jeg har lest artikler han har skrevet som jeg ser på som uriktige. Ser faktisk ut til at han har lært litt i det siste (ikke at jeg har noe ære for det).

Lenke til kommentar

Leste den artikkelen om hvordan dell feiget ut. De sier at de ikke vil gi tilbud om forhåndsinstallasjon fordi de ikke vil peke ut noen favoritt-distro..

Såvidt jeg husker handlet avstemmingen om Ubuntu, Suse og Fedora. Det er da vitterlig brukernes favoritter (de som stemte, eller, ja, brukerne), det er de som har stemt, og det er det de ber om.

Helt ærlig trodde jeg aldri at dette kom til å gå igjennom med det første, men det ble litt bedre. Dell satser litt ekstra på sertifisering om ikke annet. Og da er ihvertfall jeg fornøyd.

Brukerne har sagt hva de vil ha gjennom dellideastorm (gode tips også synes jeg.)

Microsoft står vel bak, og jeg synes dette ble vel reaksjonært.

Mulig jeg er på villspor her, men synes dette er en ytterligere grunn til å bytte.

Sjekk forresten Dells linux sider

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

vil ikke si at dem feiget ut.

det er 1001 linux distroer der ute, men alle bruker mer eller mindre samme kjernen i bunn. med andre ord, de støtter samme maskinvare osv.

så beste løsningen for dell blir å faktisk legge inn minst mulig om de skal selge til linux folk. for det som skjer er nok at folk vil strippe bort den distroen som kommer forhåndsinstallert uansett.

sånn sett så trenger dell bare legge inn ett minimum av os slik at en kan få verifisert at maskinen fungerer før dem sender den til kunde.

Lenke til kommentar
vil ikke si at dem feiget ut.

det er 1001 linux distroer der ute, men alle bruker mer eller mindre samme kjernen i bunn. med andre ord, de støtter samme maskinvare osv.

så beste løsningen for dell blir å faktisk legge inn minst mulig om de skal selge til linux folk. for det som skjer er nok at folk vil strippe bort den distroen som kommer forhåndsinstallert uansett.

sånn sett så trenger dell bare legge inn ett minimum av os slik at en kan få verifisert at maskinen fungerer før dem sender den til kunde.

8105827[/snapback]

Ja, jeg er enig, til eget bruk vil jeg gjøre akkurat det. Men det hadde ikke kostet dem noe å gi muligheten til å få noe forhåndsinstallert. Det har de faktisk lov til å ta betalt for.

Linux folk ville aldri krevd at man installerte linux på den måten ms er der nå.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere: Hvis Dell begynner å sertifisere deres maskiner for GNU/Linux, så vil maskinvarestøtte komme på plass som en direkte konsekvens av dette. Og det er det som er det essensielle her, at en maskin skal fungere perfekt i GNU/Linux. Dette er spesielt viktig på bærbare maskiner, da man er avhengig av at ACPI, trådløs-kort, speedstep osv osv fungerer optimalt. Det spiller ingen rolle om Dell forhåndsinstallerer en linux-distro eller ikke så lenge vi har garantier for at maskinvaren fungerer sømløst under GNU/Linux og at Dell gir ut linux-versjoner av sin programpakke. Da skal jeg være mer enn fornøyd.

Lenke til kommentar
Dell har lagt ut en avstemning på sidene sine angående Linux.

Stem i vei om dere er interessert i å få det valget :)

8149279[/snapback]

Jeg får bakoversveis av de raske tiltakene til Dell. Dette er ulikt noe jeg har sett tidligere. Har svart på undersøkelsen, og valgte selvfølgelig en "Community Supported"-distro (Ubuntu). Dette vil gjøre PC'en billigst mulig (tror jeg).

Ser dere for dere at MS kutter prisen på PC'er med Windows for å konkurrere? Det kan være ødeleggende. :hmm:

Edit: frykkteil

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...