Gå til innhold

Dell kommer med Linux

Anbefalte innlegg

Dette lover bra, men jeg er fortsatt litt skeptisk. Det vil være helt avgjørende hva slags maskiner som vil kunne tilbys med en GNU/Linux-distro samt hvilket prisnivå Dell vil legge seg på. Dersom dette skal bli en tiltenkt suksess-historie for å frigjøre Windows-brukere ved å lettere få dem til å prøve noe som ikke kommer fra Bills bryst i tillegg til å appellere mer til de som allerede bruker GNU/Linux, så må det være en gunstig prisdifferanse inne i bildet. De fleste uvitende Windows-brukere har gjerne pris som hovedmotivasjon for å konvertere. Riktignok vil en god distro inneholde kontorapplikasjoner, så hvis Dell påpeker at man "sparer" lisenskostnader til MS Office, så virker det kanskje mer forlokkende. Det blir uansett spennende så se hva slags prismodell Dell kommer opp med.

Ellers er jeg enig i at hvilken distro Dell velger å tilby er ikke det aller viktigste, så lenge det er en distro som kan støttes med profesjonell support--for noen vil nok ønske det. Det viktigste (for meg) er at hardware'n er "Linux-kompatibel" (helst med tilgang på frie drivere, men, akk, det er kanskje

å drømme; vi vil nok se Dell skippe maskiner med binær-blobs).

Man kan jo spekulere om Dell bevisst valgte Novell som første distro ut for å ikke hisse på seg Microsoft mest mulig mtp at MS/Novell-avtalen gjør at MS nå delvis har litt interesser i Novell. Det gjenstår å se om Dell våger å selge andre distroer forhåndsinstallert etterhvert--er det bare tomme ord?

Jeg tror jeg sparer jubelen til senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hobgoblin: Må vel moderere meg litt, de færreste ekstremnerder kjøper dell stasjonær.

8031080[/snapback]

heh, jeg skulle lagt merke til ordet "færreste" tidligere...

men ja, stasjonære er slikt som blir brukt til server det, og mediamaskiner, og torrent støvesugere med webinterface...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Lap-top med Linux hadde i grunn vært mer interessant.

8031371[/snapback]

Da kommer ting som kompatibel hardware helt automatisk. Og det er jo svært bra. Skal man tilby en maskin med GNU/Linux, må man se til at alle komponenter i maskinen fungerer sømløst. Så dette ser jeg svært positivt på.

Lenke til kommentar
Veldig bra, virkelig på tide at Linux får litt fotfeste utenfor ekstremnerdverdenen!

8029369[/snapback]

De færreste "ekstremnerdene" kjøper dell da.

8030857[/snapback]

Ja, var ikke det noe av poenget? At linux kanskje kan få fotfeste hos mannen i gata?

8031247[/snapback]

Jeg er syk, sorry :p Leste feil. Feber ftw

Lenke til kommentar

Endelig hører Dell på kundene. Da tenker jeg på punktet om at man kunne velge hvilke ekstraprogrammer som blir installert som standard. Har noen sett hvor mange ikoner det dukker opp på skrivebord og nede i "trayen" på en ny dell? Det får meg til å ønske å formatere med en gang!

Lenke til kommentar

Dette høres svært positivt ut. Jeg håper at brukerene får velge om de vil ha Windows, Linux-distribusjon eller begge deler. Prisen må også være lav. Muligens Open Suse til 200kr for installasjon??

Jeg tror at et slikt tiltak vil gjøre Linux aktuelt for langt flere brukere. Mange vil ikke prøve det av frykt for at ting ikke vil virke, eller for de frykter at de ikke får hjelp til problem, osv.

Blir dette en god løsning, så er det mulig at jeg ser på Dell sine produkter når jeg skal kjøpe meg bærbar pc.

Det blir spennende om HW.no kan teste løsningen også, siden det blir en ferdig-løsning fra en produsent.

Lenke til kommentar

Wow... Må si jeg ble overraska (selvsagt positivt) over at Dell tok til seg dette. I mine øyne er det her utelukkende positivt uansett hvilken distro de velger å bruke. Dette vil trolig føre til enda mer jobbing på GNU/Linux drivere, hvis det slår ann kan det også hende spillprodusentene får opp øynene for OpenGL. Hadde vært koselig:D

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, må man velge en bedriftsmodell for å få en Dell-maskin uten OS. Da prater vi om PowerEdge, Presicion, Latitude og Optiplex. Men dette er bare en fordel, da disse holder høyere kvalitet enn Dimension og Inspiron. Selv har jeg hatt en Latitude D600 i snart 3 år, og jeg er veldig fornøyd med denne.

Lenke til kommentar
Dell maskin uten operativsystem koster i dag mer enn Dell maskiner med Vista(45 dollar har jeg lest). Forklaringen ligger i at software produsentene betaler Dell penger for å være med, ettersom det gir god reklame, og statistisk er det mange brukere som oppgraderer prøveversjonene av disse programmene til fullversjon.

8032780[/snapback]

I så fall vil det lønne seg for kjøperene å velge PC med Vista og deretter ikke godta lisensbetingelsene og kreve refusjon av det Windows Vista kostet. Det har man krav på gjennom lisensavtalen og det fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

det er ikke bare viktig med drivere, men også med en fungerende bios. min hp nx6310 er sertifisert for Suse, men biosen er så buggy at vifte- og strømstyring er utenfor rekkevidde for meg iallefall (og alle de på hp forumet som klager på biosens manglende linuxkompatibilitet eller rettere sagt stygge hacks av acpi spesifikasjonene i hp biosen som på en eller annen måte funker med windows)

Lenke til kommentar
Blir dette en god løsning, så er det mulig at jeg ser på Dell sine produkter når jeg skal kjøpe meg bærbar pc.

8031754[/snapback]

Jeg ville også ha sett på en laptop fra Dell da.

8032959[/snapback]

Men de bærbare PC'ene fra Dell som da blir linux-sertifisert, er de som hører til Latitude-serien. Ikke at det er noen ulempe...

Lenke til kommentar

Da jeg bestilte min Latitude D600 og sa jeg ikke ville ha Windows på denne, falt prisen betydelig. Med litt rabatter sparte jeg 1500 kr ved å kjøpe den via telefon enn hva jeg hadde måtte betalt over nettet. Ringte for en tid siden og spurte om pris på en D620 uten Windows. Prisen på D620 med en bestemt config gikk ned med over 1000 kr uten Windows.

Lenke til kommentar

Det er jo bare rett og rimelig at prisen går ned når man kjøper UTEN operativsystem på. Nedgang på 700-1000 kr burde være mulig.

Jeg håper dog at Dell ikke vil tvinge en betaldistro på kundene sine, hvis det er noe slikt de har avtalt med Novell.

På den annen side er det selvfølgelig forståelig at de ikke vil tilby ørten ulike distroer, da det blir for mye jobb å teste og installere alle varianter.

Men jeg håper at de i hvertfall kan tilby 2 distroer: én gratis community-basert, og én som godt kan koste en liten slant men til gjengjeld inkluderer support på OSet :)

Lenke til kommentar

Hadde allerde stemt flere ganger på dells IdeaStorm :)

Veldig bra, virkelig på tide at Linux får litt fotfeste utenfor ekstremnerdverdenen!

8029369[/snapback]

De færreste "ekstremnerdene" kjøper dell da.

8030857[/snapback]

La meg forklare det så vi får det helt klart. Herr Brun er ekstremnerd, han har sikkert brukt linux siden starten. Han synes at det er fint at vanlige folk blir litt mer som han, slik at han selv kan kjøre nerditetene sine til nye ytterligheter uten at folk stigmatiserer han (slik jeg gjør) mer enn det som er tilfellet idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...