Gå til innhold

Nytt proffhus fra nikon?


Anbefalte innlegg

Lurer på når sony kommer med nye. De har kun en, det må da finnes mulighet for at de slipper en snart?

8033322[/snapback]

 

Skal ikke spore av denne tråden helt, men ifjor gikk mumlingen ut på at det skulle komme to hus i år, hvorav minst ett vil være i et høyere pris og ytelsessjikt enn A100. Sony har uttalt at de vil fokusere på å utvikle CMOS-sensorer fremfor CCD, og det eksisterer visstnok prototyper med større billedbrikker, men det er lite bekreftet informasjon. Sony skal vel forøvrig lansere kompakter imorgen, men dette er nok to forskjellige avdelinger innen Sony, så det medfører ikke automatisk at vi vil vite mer om årets lanseringer av den grunn.

Lanseringsmaterialet for kompaktene er også lekket uten at det inneholdt informasjon om dSLR-relaterte produkter.

 

I Minoltamytologien er det forøvrig plass til to serier over A100 (la oss kalle dem A10 og A1) som ville være spirituelle etterfølgere av 7- og 9-seriene, eller tilsvarende D200 og D2X hos Nikon.

 

Men jeg må innrømme jeg tror ingen utenfor Sony vet hva Sony vil gjøre fremover, og det er først nå de er iferd med å komme i havn med å "treffe bakken løpende" (god norsk) ved å fokusere produksjon av SLR, objektiver og blitser på tilgjengelig Minoltautstyr med nye klær. Det blir spennende å se! (ihvertfall for oss med deprimerende mengder blå-lilla pengesedler knyttet i utstyr for alpha-fatningen.. ) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper på en K10D klone med CMOS sensor bedre enn de andre 10mp kamerane, og en pris til  under 10tusen. Da skal jeg vurdere det  :love:

8034868[/snapback]

Samsung pussler nok med sitt i kulissene når det gjelder sensorer for Samsung og Pentax og eventuelt andre intereserte. De har jo solid erfaring når det gjelder billedbrikker i lite format. Så skrittet til å lage egne sensorer i APS format er kanskje ikke så langt. For alt vi vet kan det hende de snuser på CMOS.

 

Men dette er reine spekulasjoner fra min side :innocent:

 

Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Håper på en K10D klone med CMOS sensor bedre enn de andre 10mp kamerane, og en pris til  under 10tusen. Da skal jeg vurdere det  :love:

8034868[/snapback]

Samsung pussler nok med sitt i kulissene når det gjelder sensorer for Samsung og Pentax og eventuelt andre intereserte. De har jo solid erfaring når det gjelder billedbrikker i lite format. Så skrittet til å lage egne sensorer i APS format er kanskje ikke så langt. For alt vi vet kan det hende de snuser på CMOS.

 

Men dette er reine spekulasjoner fra min side :innocent:

 

Tim Typo

8034912[/snapback]

Tror Samsung og Pentax har fint lite å gjøre med sensoren i de nye sonykameraene. Så vidt jeg vet har også Sony mye erfarng på dette området. Se på R1 kompaktkamera. Dette var svært svært bra på støy, selv om det hadde 1.7x cropfaktor sensor. Så jeg tror at fremtidige Sonysensor's kommer til å være svært svært bra!

Lenke til kommentar

Nikon-folk har omtalt 2007 som et år for "revolusjon innen sensorer", og iallfall når det gjelder tilnærma "fullformat" ("FF", 24x36mm) fins det flere prototyper/mules (krysningskonstruksjoner for uttesting). Det regnes gjerne med lansering i løpet av høsten. Sony har jo sjøl erklært at de vil komme med et profft FF-hus ganske snart, og Nikon vil vel neppe la seg slå på tid her.

 

 

Så spekuleres det i et svar på Canons 1D MkIII, "D3H", muligens innen høsten. Men her er det såvidt meg bekjent ikke rapportert om prototyper, og kanskje vil Nikon utsette/droppe lansering hvis de ikke kan matche/overgå Canon, f.eks med 10 fps og "live preview"/fjernstyringsmuligheter. Eller med en "revolusjonert" sensor... Mange regner med at Nikon vil komme med en ny LBCAST-sensor, andre viser til Sonys sensorer for videokameraer som mer sannsynlig retning.

 

Noen sier også de har hørt fra Nikon-folk at det er et prosumer FF-hus på trappene, noe i likhet med Canons 5D. Et slikt hus er ganske sikkert et veletablert prosjekt hos Nikon, ingeniører derfra har jo sagt at de måtte (kunne) velge mellom DX og FF da de utvikla D200.

Lenke til kommentar
Nikon-folk har omtalt 2007 som et år for "revolusjon innen sensorer", og iallfall når det gjelder tilnærma "fullformat" ("FF", 24x36mm) fins det flere prototyper/mules (krysningskonstruksjoner for uttesting). Det regnes gjerne med lansering i løpet av høsten. Sony har jo sjøl erklært at de vil komme med et profft FF-hus ganske snart, og Nikon vil vel neppe la seg slå på tid her. 

 

 

Så spekuleres det i et svar på Canons 1D MkIII, "D3H", muligens innen høsten. Men her er det såvidt meg bekjent ikke rapportert om prototyper, og kanskje vil Nikon utsette/droppe lansering hvis de ikke kan matche/overgå Canon, f.eks med 10 fps og "live preview"/fjernstyringsmuligheter.  Eller med en "revolusjonert" sensor... Mange regner med at Nikon vil komme med en ny LBCAST-sensor, andre viser til Sonys sensorer for videokameraer som mer sannsynlig retning.

 

Noen sier også de har hørt fra Nikon-folk at det er et prosumer FF-hus på trappene, noe i likhet med Canons 5D.  Et slikt hus er ganske sikkert et veletablert prosjekt hos Nikon, ingeniører derfra har jo sagt at de måtte (kunne) velge mellom DX og FF da de utvikla D200.

8056578[/snapback]

 

Ja kanskje Nikon-folket får seg noen skikkelige kamera de også nå da...

I mine øyne har de hverken fullverdig studio eller pressekamera idag.

Skulle jeg kjøpt Nikon idag måtte det blitt D200.

På tide de viser at de henger med,... og Canon bør for den del levere noe ala D200 (prismessig/kvalitet).

Lenke til kommentar
Ja kanskje Nikon-folket får seg noen skikkelige kamera de også nå da...

I mine øyne har de hverken fullverdig studio eller pressekamera idag.

Skulle jeg kjøpt Nikon idag måtte det blitt D200.

På tide de viser at de henger med,... og Canon bør for den del levere noe ala D200 (prismessig/kvalitet).

8056968[/snapback]

Jeg synes vi bør kunne greie å drøfte kameraer uten å slenge på påstander av den typen som ligger i "..får seg noen skikkelige kamera..". For meg smaker det ganske mye av fanboy-mentalitet, og det er omtrent like flau smak enten det er

Nikon eller Canon eller Sony eller Fuji eller Sigma eller...

 

Salgsmessig har D2Hs konkurrert svært dårlig, D2Xs ganske så bra. Brukerne ser ut til å like modellene, jeg ville nok ikke prøve meg med påstanden om at D2Xs ikke er et fullverdig kamera til mange typer yrkesbruk overfor endel proffer, da hadde jeg fått bakoversveis. Men tida går og krava øker. De ønsker seg nå først bedre høy-ISO-ytelse, bedre dynamisk omfang og (i noen situasjoner) større oppløsning. Under kontrollerte forhold funker D2Xs veldig bra, men når begynnermodellen D40 går den en høy gang på høy-ISO-ytelse, er det vel på tide å gjøre noe...

 

I løpet av siste halvannet år har Nikon snudd DSLR-salgstallene til sin fordel i Japan, ved å satse over hele fjøla under proffsegmentet. Nikon har vesentlig mindre ressurser til utvikling enn Canon, og må derfor porsjonere dem ut på en helt annen måte. Muligens vil det føre til at de må gi opp de mest krevende oppgavene, men jeg for min del vil ikke vedde på det. De trenger bare mer tid på seg. Og Canons "gjøre-alt-sjøl"-strategi er ikke nødvendigvis mest effektiv, særlig ikke når det gjelder ressursbruk. Uansett, så tjener vi forbrukere på skjerpa konkurranse :)

Lenke til kommentar

Hmmm... kanskje det kommer noe snart likevel:

Presentasjon i LA fredag kveld påstås det. Og en ny 50/1.2 og 24-120/2.8 (!) Nåja, her trenger vi iallfall ikke vente lenger enn til mandag for å verifisere ryktet. FF, 18.7 MP, 1.5 high-speed crop-modus, høy frame-rate, Foreslått pris (MSRP) ca 8000$. Virker i det minst godt ljugi, for en regner jo gjerne med at Nikons første FF-hus vil ligge omtrent der spesifikasjonsmessig, sjøl om det sies at modeller med høyere pixel-tall er testa ut.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Nå er teksten i innlegget sletta. Hvilket kan bety at det er en 'avansert' type lureri ute og går, for akkurat dette ville skje dersom det faktisk stemmer, og han har brutt en NDA. Det har jo hendt noen ganger at Nikon eller andre krever at innhold må fjernes, såvidt jeg husker skjedde det i forbindelse med lanseringen av D2Xs i fjor. Men det kan også bety at han sletter det fordi det er bare oppspinn! Og f.eks at Nikon forlanger det av den grunn. ;)

 

Det som stemmer minst her, er utsagn fra mange hold, bl.a Nikon i Sverige, om at Nikon IKKE kommer til å lansere noen proff-modeller i forbindelse med PMA. Andre rykter, f.eks om at det blir 1.1x crop, er neppe så mye å legge vekt på.

Lenke til kommentar

Synes det er en feilaktiv problemstilling. D2Xs har mange fordeler framfor Canon, og er valgt av en mengde sport- og pressefotografer. En ser det på idrettsarrangement som er sent i NRK blandt annet, hvor det før var vanlig å se Canon kamera, mens man i dag ofte ser Nikon. Å ønske seg siste nytt, som man allikevel ikke kjøper, er nermest en virkelighetsfordreining eller alternate reality.

Kan opplyse om at D2Xs har 8 bilder i sekundet valgfritt sammen med valgfri cropfactor på 2 ganger. Oppløsningen på bildet er også valgfri mellom 6.8 og 12.4 Mpix. Disse egenskapene kan ikke roses nok for generellt bruk.

For sport er altså brennvidden 300mm/f2,.8 i realiteten 600mm/f2.8 med 8 b/sek . Oppløsningen på 6.8 Mpix er ikke i nærheten av å være problematisk, og anbefales også brukt til naturfoto fremfor tyngre teler og 12.4 Mpix.

Lenke til kommentar

Ryktefrekvensen har gått heftig opp de siste ukene, noe som ofte tyder på at noe faktisk er på vei.

Det siste var vel at D3 skulle bli introdusert nå på mandag med en 1.1 crop sensor ( nesten fullformat ).

 

For meg og mange andre har det liten betydning ettersom et evt. kamera av den typen nok vil koste skjorta og mer til, men for proffene er det liten tvil om at Nikon snart bør komme med noe nytt for å henge med.

Lenke til kommentar
For meg og mange andre har det liten betydning ettersom et evt. kamera av den typen nok vil koste skjorta og mer til, men for proffene er det liten tvil om at Nikon snart bør komme med noe nytt for å henge med.

8074741[/snapback]

Ja, $8000, som er nevnt, er ikke akkurat det jeg har å legge i et kamera. Sjøl om faktiske prisen kan bli endel lavere, så er det utafor rekkevidde. Men det sies også at Nikon har en 5D-konkurrent på tur, som blir lansert i et helt annet prisleie - mer som en D200-oppfølger. Det kan jo være for en sånn modell 1.1-crop er mest aktuelt, ettersom det har potensiale til å redusere sensorkostnaden betraktelig.

Lenke til kommentar
Men det sies også at Nikon har en 5D-konkurrent på tur, som blir lansert i et helt annet prisleie - mer som en D200-oppfølger. Det kan jo være for en sånn modell 1.1-crop er mest aktuelt, ettersom det har potensiale til å redusere sensorkostnaden betraktelig.

Da hadde ting plutselig blitt mye mer interessant. Kommer Nikon med et kamera med tilsvarende bildekvalitet som Canon 5D i et kamera like bra som D200 kommer hvertfall jeg til å begynne å sikle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...