Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilken konflikt skal jeg velge? (Samf.kunnskp)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville valgt Afghanistan siden dette er en konflikt Norge er involvert i gjennom bidrag til NATO styrken, og det bør finnes nok informasjon og folk som kan hjelpe deg med temaet ;)

Dessuten er det stadig oppe i norsk media, så det finnes nok av informasjon å hente der også, men det er jo avhengig av hvor mye arbeid du er villig til å legge i det...

Lenke til kommentar
Skal skrive en oppgave om en aktuell konflikt i verden. Men finner ikke helt ut av hvem jeg skal velge.

Fått en link av lærern om eksempler: Konflikter

Hvilken ville dere valgt? :p

8028458[/snapback]

konfliktene på lærerens liste er kjente og greie.

Og vanskelig nok å skrive godt om.

Personlig tror jeg du kommer lettere og bedre fra det dersom du skriver om

eldre og annerledes konflikter.

1) Staten Norge og samene. Historikken kan du gugle deg til. Dagsaktuelle emner er rettigheter til landområde hvor det evt. finnes gull, sølv, diamanter, olje.

I tillegg til konflikten utbygging/ vern av beiteområde.

I tillegg til kultur og språk -konflikter, samt historisk hat (sterilisering og drap).

Dette alene, eller kombinert med konflikten mellom nybyggerne og urinnvånerne i Nord Amerika, kan gi deg lettere en god karakter. Delvis fordi de historiske kildene er så samstemte.

Lykke til, vennlig hilsen

Johannne

l

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet med Afghanistan er at makta er såpass spredt. De forskjellige områdene styres av lokale maktpersoner mer eller mindre uavhengig av president Hamid Karzai og regjeringen.

Dette er på vei til å bedre seg, mye takket være NATOs bidrag til Afghanistan (ISAF). NATO's oppgave er å støtte de lokale myndighetene (Afghan National Police (ANP)) og den nasjonale hæren (Afghan National Army (ANA)). Dette fører til at flere av de lokale maktpersonene/gruppene ser at det blir vanskeligere å styre sjappa på egenhånd uten å ta hensyn til det demokratiske systemet.

Men vær forsiktig med å gi for mye ære til NATO. Det er myndighetene i Afghanistan som gjør all "møkkajobben", NATO er bare en støtte til disse.

Kontakt meg gjerne på PM hvis du har spørsmål du vil ha svar på. Jeg er ikke noen ekspert på saken, men kom hjem fra en 6-måneders kontigent i Nord-Afghanistan i januar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...