black_sheep Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Skal skrive en oppgave om en aktuell konflikt i verden. Men finner ikke helt ut av hvem jeg skal velge. Fått en link av lærern om eksempler: Konflikter Hvilken ville dere valgt? Endret 26. februar 2007 av black_sheep Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Ville valgt Afghanistan siden dette er en konflikt Norge er involvert i gjennom bidrag til NATO styrken, og det bør finnes nok informasjon og folk som kan hjelpe deg med temaet Dessuten er det stadig oppe i norsk media, så det finnes nok av informasjon å hente der også, men det er jo avhengig av hvor mye arbeid du er villig til å legge i det... Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Afghanistan er jo det som er mest aktuellt for oss ( som Melfacion nevner ovenfor), Sudan er også veldig aktuell i media o.l. Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Skal skrive en oppgave om en aktuell konflikt i verden. Men finner ikke helt ut av hvem jeg skal velge. Fått en link av lærern om eksempler: Konflikter Hvilken ville dere valgt? 8028458[/snapback] konfliktene på lærerens liste er kjente og greie. Og vanskelig nok å skrive godt om. Personlig tror jeg du kommer lettere og bedre fra det dersom du skriver om eldre og annerledes konflikter. 1) Staten Norge og samene. Historikken kan du gugle deg til. Dagsaktuelle emner er rettigheter til landområde hvor det evt. finnes gull, sølv, diamanter, olje. I tillegg til konflikten utbygging/ vern av beiteområde. I tillegg til kultur og språk -konflikter, samt historisk hat (sterilisering og drap). Dette alene, eller kombinert med konflikten mellom nybyggerne og urinnvånerne i Nord Amerika, kan gi deg lettere en god karakter. Delvis fordi de historiske kildene er så samstemte. Lykke til, vennlig hilsen Johannne l Lenke til kommentar
Blaabaer Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Jeg hadde en referat om Kashmir-konflikten. Den er bra å snakke om. Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Takk for forslag. Valgte Afghanistan og har kommet ganske greit igang. Har dere noen punkter på hva som skal til for at demokratiet skal seier/overleve.. (en av mine problemstillinger) Lenke til kommentar
hautainn Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Ville valgt Rwanda konflikten. Sto mye i media om denne konflikten for en stund siden, i tillegg så kan du se en film som er basert på en ekte hendelse under denne konflikten. Den heter "Hotel Rwanda". Cheers. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Problemet med Afghanistan er at makta er såpass spredt. De forskjellige områdene styres av lokale maktpersoner mer eller mindre uavhengig av president Hamid Karzai og regjeringen. Dette er på vei til å bedre seg, mye takket være NATOs bidrag til Afghanistan (ISAF). NATO's oppgave er å støtte de lokale myndighetene (Afghan National Police (ANP)) og den nasjonale hæren (Afghan National Army (ANA)). Dette fører til at flere av de lokale maktpersonene/gruppene ser at det blir vanskeligere å styre sjappa på egenhånd uten å ta hensyn til det demokratiske systemet. Men vær forsiktig med å gi for mye ære til NATO. Det er myndighetene i Afghanistan som gjør all "møkkajobben", NATO er bare en støtte til disse. Kontakt meg gjerne på PM hvis du har spørsmål du vil ha svar på. Jeg er ikke noen ekspert på saken, men kom hjem fra en 6-måneders kontigent i Nord-Afghanistan i januar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå