superman Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 vil gjerne dempe støyen fra et radeon 9700pro uten at dette gå utover kjøleevnen. noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette (ikke vannkjøling :sad: )? hvis jeg hadde fått senket omdreingshastigheten på viften og plassert en annen (større seff) over kortet (f.eks. zalman chipsetkjøler fb123), ville det vel holde. men ser ut som om det ikke er en 3-pins kontakt (litt mindre), og dermed blir jo det litt vanskelig. et annen ting som kanskje går: zalman chipsetkjøler heatpipe. men vet ikke om den passer på radeon 9700pro. og hvis den gjør d, vil den passe på hercules sitt kort (har jo kjøleribber på minnemodulene)? edit: flere teorier: kan jo fjerne viften på kortet (og bruke zalman chipsetkjøler fb123). dette kan jo funke. men på hercules' kort ser det ut som om det bare er en vifte, og ikke en ribbe. kan jeg bruke en zalman chipsetkjøler (til northbridge, sånn som jeg limer på) på kortet? [ Denne Melding var redigert av: superman på 2002-12-07 19:24 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 superman skrev (2002-12-07 18:58): kan jeg bruke en zalman chipsetkjøler (til northbridge, sånn som jeg limer på) på kortet? Tviler sterkt på det. Ps...kan du ikke skrive STORE bokstavet etter punktum? Det ser ut som hele inlegget ditt er ei eneste stor settning. :smile: _________________ "The person who is waiting for something good, gonna wait for ever." - B|Real B|Real @#hw.no@undernet www.b-real.net [ endret av B|Real den 2002-12-07 19:49 ] Lenke til kommentar
Bach Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Bruker en Zalman-ribbe på mitt 8500LE. Tviler på at det holder på et 9700pro. Men orginalviftene er skrøpelige greier. Crystal Orb og en FanMate kanskje? Eller slik: http://www.overclockers.com/tips1037/ Edit: Strøm til vifta kan du ta fra en fan-header på hovedkortet. [ Denne Melding var redigert av: Bach på 2002-12-07 20:54 ] Lenke til kommentar
superman Skrevet 7. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2002 Quote: Den 2002-12-07 20:51, skrev Bach:Crystal Orb og en FanMate kanskje?Edit:Strøm til vifta kan du ta fra en fan-header på hovedkortet.<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Bach på 2002-12-07 20:54 ]</font> Men det ser ut som om ledningen fra viften ikke er en 3-pins kontakt (nesten som en 2-pins ) Blir vel litt vanskelig å koble den til en FanMate da :???: Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Sats på en heatpipe hvis en slik passer på kortet ditt. Kjøleribbene på minnet kan du bare ta bort hvis de skulle være i veien. Minnemoduler i BGA format blir nemlig ikke særlig varme og trenger ikke kjøling i det hele tatt.. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Er ganske sikker på at Zalman's GPU-kjøleribbe (ikke chipset-ribba) vil holde. I denne artikkelen blir det bygget en pc uten andre vifter enn i PSU. GPU'en er en overklokket TI4200 og på denne brukes Zalman's GPU-ribbe Jeg brukte den på mitt R8500LE frem til forige uke, og skal straks montere den på mitt nye R9700pro. Må bare få ferdig viftestyring og temperaturovervåkningen først. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Om du tar en slik chipsettkjøler og monterer denne og så i tillegg tar en rolig 60mm eller 80mm vifte og retter denne mot er du sikret nok kjøling. Har dette på mitt ati 8500 og ribba er ikke lunken engang, men blir litt for varm uten noe i det hele tatt etter min fingertupp. 5 volt og helt stille er resultatet. er ikke slike standardhuller på mitt kort så måtte lime den fast. Denne ribba skal ingensteder :smile: Lenke til kommentar
superman Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-09 18:32, skrev John_^:Jeg brukte den på mitt R8500LE frem til forige uke, og skal straks montere den på mitt nye R9700pro. Må bare få ferdig viftestyring og temperaturovervåkningen først. Fortell meg hvordan det går (hvis du leser denne meldingen da). Med en vifte over kortet vil vel dette funke helt fint :smile: . Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Det som er tingen er Zalman sin største "Vifteløse" VGA kjøler... Er ikke dyr heller.. 250 eller noe slikt.. Se på Microplex eller 3dfxcool Lenke til kommentar
superman Skrevet 10. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2002 Fant ut at Zalman ZM80A-HP (heatpipe) kunne brukes på Radeon 9700 Pro, da denne hadde to hull rundt GPU Lenke til kommentar
alexf Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 http://www.hardcoreware.net/reviews/cooling/zalman_gpu_cooler/1.php noen som har prøvd dette? hvordan ble temperaturen? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 Jeg prøvde uten kabinett og vifte på r8500. Stakk da et digitalt termometer med ekstern måler omtrent midt i ribba. Hindret sikkert litt lufttilførsel da, men tempen lå på ca 60 grader med 3dmark2001se. Har ikke prøvd uten vifte med kabinettet lukket siden jeg ikke ble ferdig med viftestyringen før jeg byttet skjermkort. (Skal prøves med r9700pro når viftestyring og tempmåler er på plass) Har også prøvd helt uten kjøleribbe på GPU GPU-kjøleribben datt av i sommer (brukte lite lim og mye AS) mens pc'en sto på og jeg var borte. Vet ikke hvor lenge den sto slik, men når jeg kom hjem ble det iallefall 30 min surfing før jeg hørte at noe metall som beveget seg i kabinettet da jeg skulle legge det ned. (Skvatt litt ja.) Kjøleribben lå pent på tvers av en audio-kabel over SCSI-kortet mitt da jeg hadde fått roet nervene mine nok til å slå den av og åpne kabinettet. Ingen ting døde utrolig nok, men jeg brant meg når jeg tok på GPU etterpå. [ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-12-12 20:36 ] Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Zalmans heatpipe ZM-80A-HP passer 9700 også. Det var den første versjonen ZM-80-HP som ikke passet til 9700... kom borti en kondis el no... Bruker en slik på mitt GF2 kort... blir bare lunken Har sett et par tester med denne på 9700 og dt går fint det også. Temp stiger et par grader i forhold til original kjøleren, men det er ikke no prob. Kommer selvfølgelig an på hvilken luftstrøm du har i kabinettet... Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 29. januar 2003 Del Skrevet 29. januar 2003 Er det vanskelig å innstalere en sånn Zalmann, har tenkt på det selv, men det ser komplisert ut, vil ikke ødelegge min Hercules 3D prophet 9700 pro eller :o Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 30. januar 2003 Del Skrevet 30. januar 2003 Fortell meg hvordan det går (hvis du leser denne meldingen da). Med en vifte over kortet vil vel dette funke helt fint :smile: . Glemte denne posten helt... Monterte zalman's gamle VGA-kjøler på mitt r9700pro i jula. Temperaturen ble jeg litt overasket over... den ligger på ca 63 grader idle og rundt 70 ved tung grafikk (@344/335). Ble litt skremt av dette på starten, men etter mange forsøk med å stoppe viften over denne kjøleribben å se hvor høyt temperaturen stiger og om grafikken da henger seg roet jeg meg en del. Kortet henger seg ikke før temperaturen passerer 75 grader. Hvor fort det da henger seg avhenger av hvor mye jeg overklokker det. Jeg kan overklokke kortet like mye nå som før jeg byttet vifte. Har ikke prøvd noe høyere enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå