Kvartsli Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Er på utkikk etter ny gitarforsterker, og vurderer å kjøpe en brukt rørforsterker av en kompis. Jeg har ingen erfaring med rørforsterkere så hvis noen kan hjelpe er det fint. Forsterkeren er en Crate 30 Watt klasse A rørforsterker. Hvis man skal sammenligne ytelsen på denne med f.eks en Marshall transistorforsterker, hvor "stor" Marshall må man investere i for å få samme trykket. Lenke til kommentar
m0zzdart Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 er joe bedre lyd i dem. men du må bytte røret i den hvertfall annnen hvert år. jeg spekulerer i å kjøpe meg en rørforsterker jeg og. bedre lyd og det er annen lyd i en rørforsterker enn en som du får kjøpt idag. Jimi Hendrix hadde rørforsterker. han fikk jo til mange lyder som ingen har klart idag. men han hadde jo en drøss av pedaler i tilleg. men rørforsterkere er det hendrix brukte hvertfall ;D Lenke til kommentar
eyvindeb Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Rørforsterkere må ikke låte bedre enn transistorforsterkere... Det kommer jo an på hva som lyder bra i dine ører. Det er flere tråder om dette..skal se om jeg finner en god en og sette inn link her. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Hva som låter best av rør og transistor blir uansett en subjektiv oppfatning. Men det finnes vel fordeler og ulemper ved begge. Solgte en transistorforsterker til en gitarist (rør-fanatiker), som bare "måtte" ha min, pga den råe "clean"-lyden. Pantera Lenke til kommentar
petterbaa Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 før så var rør bedre, men nå som transistor teknologien er såpass bra skal det absolutt ikke ha noe å si Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt transistor for de er som regel mindre og krever ikke noe vedlikehold. Tror rørforsterkere kommer til å dø ut med tiden, eneste grunnen til at folk i hele tatt vil ha de er for at de ''tror'' lyden er bedre, i teorien er dette bare bullshit =P (i nyere tid) Gått 3år på elektronikk og skal starte på elektro ingeniør studie til høsten så vet hva jeg snakker om =P Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Er på utkikk etter ny gitarforsterker, og vurderer å kjøpe en brukt rørforsterker av en kompis. Jeg har ingen erfaring med rørforsterkere så hvis noen kan hjelpe er det fint. Forsterkeren er en Crate 30 Watt klasse A rørforsterker. Hvis man skal sammenligne ytelsen på denne med f.eks en Marshall transistorforsterker, hvor "stor" Marshall må man investere i for å få samme trykket. 8027862[/snapback] Marshall transistorene er de værste forsterkerene som er produsert av marshall. Det er bunnen av bunnen av forsterkere som du absolutt ikke bør kjøpe. Hvis du vil ha marshall, kjøp rør! Hvis du vurderer noe annet enn marshall, se litt på Traynor. Det er kjempegod lyd i de. Og til deg som sier at du har peiling; Bare fordi du har gått på elektro betyr ikke at du har peiling. Mange transistoramper (For eksempel Line 6 Spider og Marshall MG) er noe av de værste forsterkerne du kan tenke deg. Hvis du sammenligner MGen med en rør-marshall til 8000 kan du ane en ganske stor forskjell (med mindre man er komplett tonedøv, forhold til toner får man ikke gjennom å gå elektro) Du kan ikke seriøst mene at det ikke er forskjell mellom transistor og rør. Lenke til kommentar
petterbaa Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det er jo ikek bare transistoren kontra rør som har noe å si heller da =P Den rørforsterkern koster kanskje mer også? Samenlign en rør og transistor som koster ca det samma så skal du se at det er null froskjell. Mener HELT seriøst at det er absolutt null forskjell!! Grunnen til at rørforsterkern er bedre kan hende fordi den er bedre bygd opp osv, bedre valg av komponenter. Er jo ikke bare rør eller transistor som har noe å si om en forsterker er bra eller ikke Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Fikk ein Gallien Krueger 250ML i hus for eit par dagar sidan, og kunne ha sverga på at eg spelte på ein DSL gjennom eit lite 2x6" kabinett. Skal ta med meg denne tilbake til skulen og teste den med eit 1x12" opp mot Mesaen. Judgement Day. http://www.instrumentpro.com/P-GALML.html?...1614aece91aadb4 Endret 1. mars 2007 av KimNK Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) før så var rør bedre, men nå som transistor teknologien er såpass bra skal det absolutt ikke ha noe å si Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt transistor for de er som regel mindre og krever ikke noe vedlikehold. Tror rørforsterkere kommer til å dø ut med tiden, eneste grunnen til at folk i hele tatt vil ha de er for at de ''tror'' lyden er bedre, i teorien er dette bare bullshit =P (i nyere tid) Gått 3år på elektronikk og skal starte på elektro ingeniør studie til høsten så vet hva jeg snakker om =P 8046942[/snapback] Sier du at det er ingenting ved en typisk røramp som vrenger enn en typisk transistor som vrenger som tilsier at rørampen skal låte bedre? Og hva slags transistoramp snakker vi her om? Endret 1. mars 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Tror rørforsterkere kommer til å dø ut med tiden, eneste grunnen til at folk i hele tatt vil ha de er for at de ''tror'' lyden er bedre, i teorien er dette bare bullshit =P (i nyere tid) Gått 3år på elektronikk og skal starte på elektro ingeniør studie til høsten så vet hva jeg snakker om =P 8046942[/snapback] Skal vi vedde? Kva som låter best er jo opp til kvart enkelt øyre, men at det låter forskjellig er det ingen tvil om. Å gå serviceelektronikk har ingenting å seie her. Enn om du er ingeniør kan du ikkje vite korleis ein amp let og oppfører seg med forskjellige gitarar med forskjellig hardware, elektronikk og treverk utan å faktisk ha prøvespelt. Og ikkje minst oppfører dei seg svært forskjellig, noko som òg alltid vil vere karakteristisk for ein røramp. Trur rør kjem til å halde leenge framover, først og fremst fordi det har vorte så billig å produsere at folk flest no har råd til å skaffe seg ein røramp. Endret 1. mars 2007 av KimNK Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Oppklaring i forskjellen mellom rørforsterkere og transistorforsterkere: Vreng skjer når vi kjører opp gainen slik at strømmen som går gjennom transistoren/røret blir høyere enn hva de er "laget" for å gjøre. Da klippes signalet og overtoner blir introdusert i signalet. Røramper har en tendens til å introdusere partallsovertoner eller overtoner som er grunnfrekvensen ganget med 2, 4, 6 osv. Det blir gjerne oppfattet som fine overtoner og gir en varm og fin lyd. Transistoramper heller mer mot oddetallsovertoner, altså grunnfrekvensen ganget med 3, 5, 7 osv. Det skaper dissonans og blir gjerne oppfattet som kaldt og stygt. Dette er heldigvis ikke helt sant lenger. Transistoramper har blitt bedre og bedre og min crate vtx200 låter mye fetere enn f.eks marshall jcm2000. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 _HKH_ er inne på den helt konkrete grunnen til at en typisk røramp høres bedre ut en en typisk transistoramp. Ved kraftig innsignal, vil griden bli overbiasert og rørene i utgangstrinnet klipper asymetrisk. Dette fører til overtoner med 2x,4x osv frekvensen, dvs en/to/tre osv oktav høyere. Alle med en viss musikalsk innsikt vet at dette låter behagelig og naturlig. Men enhver amp som vrenger bringer også med seg oddetallsovertoner, og en røramp har også mer av dette en paralelle overtoner (normalt sett). Uten oddetallsovertonene (som kan virke ganske røffe og ubehagelige) ville vi ikke hatt "vreng" slik vi karaktiserer det, men kun en overtonegenerator som ville gjort lyden lysere og mer behagelig) Tregheter (hovedsaklig i utgangstrinn) gjør at man også vil få en viss komprimering av lyden, og følgelig bedre sustain (om enn litt mindre attack). Vrengen (forhold og amplitude av odde/par-tallsovertoner) er også svært dynamisk og forandrer seg med innsignalet. Dette gjør ampen veldig levende, og er kanskje det transistorer vil slite mest med å etterape. Mange transistoramper (og stompbokser) baserer seg på kun et vrengtrinn. Dette skaper mye intermodulasjonsforvrenging, som gjør at akkorder (med unntak av "powerchords") blir fulgt av dissonante basstoner. Triodestegene i røramper gir ofte en bedre effekt her. Nå skal det sies at det er full mulig å lage like gode transistoramper som innehar mye av den samme karakteristikken, spesielt dersom man tar hensyn til vekt, varme, pris, tilpasningsmuligheter og vedlikehold. Men det vil være et helt annet design, helt ulikt fra de minimalistiske rørdesignene som definerer vår oppfatning av god gitarlyd. Beklager den rotete posten, men det er vel noen poenger inni der. Lenke til kommentar
edge Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Har testa Marshall rør kontra Fender FM212 "Combo". Må si at Marshallen hadde bedre lyd på alle effekter jeg testa(brukte Pod XT). Lenke til kommentar
Katabombos Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Jeg har marshall mg100 transistor amp og den låter ikke noe særlig bra.. duger som øve amp, men ikke mer enn det.. Mulig transistor duger hvis du pøser på med veldig mye vreng, men clean lyden i en rør amp kan ikke matches av noen transistor amp jeg noen sinne har hørt iallefall.. Skal selv kjøpe meg orange rør forsterker etter hvert.. det blir saker det Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Min erfaring er at gode transistoramper kan klare mye bra cleanlyd og det finnes også mye brukandes dersom man skal ha mye vreng. Men for området i midten, det mange mener er "sweet-spoten" til røramps, finnes det dårlig med substitutter. Overgangen fra clean til vreng er rett og slett mer naturlig for rør, og dette gjør det vanskelig å emulere analogt med transistor-teknologi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 jeg kommer aldri i verden til og gå tilbake til transistor amper, rør er bare en hel annet følelse og spille på. mye kjappere og kraftigere, røsker.. men man må jo slevsagt ha noen kvalitets rør. som TungSol eller TAD. da blir det saker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå