Gå til innhold

SLI- Hva er det?

tklaebo

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er ikkje helt kjent med begrepet SLI, hva betyr dette?

Jeg skal oppgradere maskina mi nå snart og kikker litt på deler, men er lenge siden jeg har bygd maskin nå og har ikkje fulgt så nøye med på utviklinga.

Kan noen ta seg tida og bryet med å forklare for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Jeg er ikkje helt kjent med begrepet SLI, hva betyr dette?

Jeg skal oppgradere maskina mi nå snart og kikker litt på deler, men er lenge siden jeg har bygd maskin nå og har ikkje fulgt så nøye med på utviklinga.

Kan noen ta seg tida og bryet med å forklare for meg?

8027340[/snapback]

Velkommen til forumet og for første post. Gir deg en link til her på Hardware.no som forklarer veldig fint hva SLI er :)

http://www.hardware.no/guider/skjermkort/h...gerer_sli/18652

Lenke til kommentar

SLI - Scalable Link Interface, gir deg muligheten til å koble 2 like skjermkort sammen for økt ytelse. Dette forutsetter at skjermkortet og hovedkortet støtter dette. Dette er en teknologi utviklet av (eller for) nVidia, og de fleste nyere nVidia skjermkort støtter dette.

ATi har en liknende løsning kallt CrossFire. Dette er mer eller mindre det samme, nemlig at du kan koble sammen to skjermkort for økt ytelse.

Merk: Å koble sammen skjermkortene i SLI gir økt ytelse, ikke dobbel ytelse.

Lykke til!

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
takker for raske og gode svar :)

Da ser det ut som at jeg ikkje trenger SLI på HK jeg skal kjøpe :) Det blir iallefall ikkje et kriterium for valg.

8027363[/snapback]

Jeg kjøpte meg PC i februar i fjor og gikk for et hovedkort med SLI støtte. Jeg kjøpte ikke to skjermkort da, men jeg kjøpte hovedkort med SLI støtte slik at da den dagen kommer at jeg vil ha mer skjermkraft så kjøper jeg et skjermkort til. Jeg syntes dette var en fin løsning for meg, men andre vil vel mene annerledes :)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg PC i februar i fjor og gikk for et hovedkort med SLI støtte. Jeg kjøpte ikke to skjermkort da, men jeg kjøpte hovedkort med SLI støtte slik at da den dagen kommer at jeg vil ha mer skjermkraft så kjøper jeg et skjermkort til. Jeg syntes dette var en fin løsning for meg, men andre vil vel mene annerledes

Nopp..helt enig med deg...Jeg har ikke til nå kjøpt meg et skjermkort til..Jeg bestilte et 8800 GTX istedenfor..Kanskje et 8800 GTX til senere..hehe

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg PC i februar i fjor og gikk for et hovedkort med SLI støtte. Jeg kjøpte ikke to skjermkort da, men jeg kjøpte hovedkort med SLI støtte slik at da den dagen kommer at jeg vil ha mer skjermkraft så kjøper jeg et skjermkort til. Jeg syntes dette var en fin løsning for meg, men andre vil vel mene annerledes

Nopp..helt enig med deg...Jeg har ikke til nå kjøpt meg et skjermkort til..Jeg bestilte et 8800 GTX istedenfor..Kanskje et 8800 GTX senere..hehe

8027378[/snapback]

Nettopp. Men da er du sikra for DX10 også. Noe ikke mitt tilfelle ikke er (kjøpte da 7800GT).

Men tips til trådstarter (får prøve å holde meg til topic):

Gå for et budsjett DX10 (DirectX) kort. Tror ikke det vil være så dumt i tanke på at da vil du være mer klar for fremtidens spill (iallefall litt forberedt).

Lenke til kommentar

Jeg regner med at jeg muligens penser over til Intel nå.

Har i alle år ( siden jeg startet å bygge egene maskiner) sverget til AMD.

Har nå en AMD 64 3700+, men frister å gå over til noe annet.

Her er hva jeg tenker på:

HK: EVGA nForce 680i SLI . Dette har god S-ata støtte. , Men usikekr på om dette støtter dual core? Noen som vet?

CPU: Intel Core 2 Duo E6400 .

HDD: tenkte å gå for 1 10.000 Rpm S-ata 80 Gb disk som system disk.

Har hørt dette speeder opp oppstart/System ganske mye.

+ 2 250 GB S-ata disker i raid. Usikker på eksakt disk. ( kom gjerne med tips og råd!

Ram: har 2 Gb i maskinen jeg har nå, usikker på om jeg må oppgradere der.

Må se hva jeg har når jeg kommer hjem :) Kom gjerne med tips her også :)

Skjerm kort: Gforce 6800 fra gammel maskin.

Og hele herligheten hadde jeg tenkt å vannkjøle for å redusere støynivå!

Tenkte evt å sette 1 stor vifte i front og 1 bak for å lufte ut evt kondens vannkjøling kan medføre, men har ingen erfaring på dette feltet! Kom gjerne med tips!

Maskina blir stort sett brukt til spilling og nettbruk.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at jeg muligens penser over til Intel nå.

Har i alle år ( siden jeg startet å bygge egene maskiner) sverget til AMD.

Har nå en AMD 64 3700+, men frister å gå over til noe annet.

Her er hva jeg tenker på:

HK: EVGA nForce 680i SLI . Dette har god S-ata støtte. , Men usikekr på om dette støtter dual core? Noen som vet?

CPU: Intel Core 2 Duo E6400 .

HDD: tenkte å gå for 1 10.000 Rpm S-ata 80 Gb disk som system disk.

Har hørt dette speeder opp oppstart/System ganske mye.

+ 2 250 GB S-ata disker i raid. Usikker på eksakt disk. ( kom gjerne med tips og råd!

Ram: har 2 Gb i maskinen jeg har nå, usikker på om jeg må oppgradere der.

Må se hva jeg har når jeg kommer hjem :) Kom gjerne med tips her også :)

Skjerm kort: Gforce 6800 fra gammel maskin.

Og hele herligheten hadde jeg tenkt å vannkjøle for å redusere støynivå!

Tenkte evt å sette 1 stor vifte i front og 1 bak for å lufte ut evt kondens vannkjøling kan medføre, men har ingen erfaring på dette feltet! Kom gjerne med tips!

Maskina blir stort sett brukt til spilling og nettbruk.

8029011[/snapback]

Har selv en sånn 10.000 RPM disk og syns ikke det var verdt helt pengene. Iallefall ikke om man kjører med windows (blir bare tregere med åra uansett).

Når det kommer til minnet er det jo viktig at det er DDR2 (I tanke på at dette blir et Intel Core 2 Duo System).

Har erfaring fra vannkjøling selv og er ikke så dumt det du sier der. Evt. kan du bare ha en som suger inn luft (og igjennom radiator) bak og så blåser siste biten ut via en vifta i front (eller omvendt (sånn fra front til bak)).

Men Intel Core 2 Duo tror jeg er et godt valg i dag ja :) Jeg kjøpte AMD X2 tilbake da, men da var Dual Core fra Intel svindyrt :p (og heller ikke best i tester)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...