Gå til innhold

Mitt første speilreflekskamera, Canon EOS 400D

Anbefalte innlegg

På fredag kjøpte jeg mitt første speilreflekskamera i Spania :) Betalte 888 EURO, ca. 7326 NOK. Syntes at det var en rimelig grei pris i og med at jeg fikk med standardlinsa, minnekort på 2 gigabye, ekstra batteri, og kameraveske :)

Må dog prøve å skaffe meg en norsk brukermanual, for jeg har verken et godt øre til Spansk, Fransk eller Nederlandsk :tease:

Har dere noen tips å dele med meg? Angående dette kameraet? Tar i mot alt med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gratulerer med nytt kamera. Grei pris, selv om det kanskje ikke er et kupp. Omtrent samme pris i Norge: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328332&cks=WYO og da hadde du fått både norsk bruksanvisning og reklamasjonsrett.

Tor

8027366[/snapback]

Ja gratulerer med fint kamera.

Men enig med Tor, selv om det jo gjort er gjort og ferdig med det. Jeg handler gjerne fotoutstyr i utlandet selv, men da må det nok være klart mer å spare enn å gå opp-i-opp med norske priser. Spesiellt med tanke på at du mva ikke er medregnet...

Engelsk manual finner du i alle fall her:

http://www.usa.canon.com/consumer/controll...5&modelid=14256

(under Downloads)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Gratulerer, jeg kjøpte meg nettopp samme kamera selv.

Jeg fikk ikke med norsk bruksanvisning, selv om det er kjøpt i norge.

Dansk og svensk derimot :)

Prisen var vel ikke så gal, ga litt under 8,5 k for mitt med 2 kitlinser og minnekort.

Tips?. Lek og lær. Jeg fotograferte en del for snart 25 år siden med speilrefleks. Utrolig morro å ta det opp igjen. Bruk for all del ikke bare aut. instillinger, det er morro å teste litt forskjellig.

Endret av manjana
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Mitt beste tips er å lære seg manuelle innstillinger. Lykke til med nytt kamera! Har samme kameraet selv, så jeg kan skrive under på at du har mye å glede deg til.

Lenke til kommentar

Grattis! Var ikke svært stort kupp akkurat. Også med henhold til service og sånn må du vel sende den til butikken i spania hvis det skjer noe.

Tips;

Prøv deg frem med de ulike instillingene. Eos 400D undereksponerer litt ved automatinnstilling og prøv å justere deg litt til det. Jeg liker Halvautomat, så jeg kan forandre på lukkertid og omvendt.

Du bør også ha ett greit bilderedigeringsporgram! Det finne noen gode gratis på nettet. Men Photoshop o.l er å Anbefale!

Lenke til kommentar

Bare husk at man ikke nødvendigvis tar gode bilder bare man bruker manuelle innstillinger ;) Motivet er alt, og det kan være greit å lære seg å fange motiver på automatiske innstillinger før man tar i bruk den avanserte delen av kameraet. Men om du er som meg, klarer du ikke holde deg unna allikevel...

Lenke til kommentar

Jeg har Europaforsikring på det, så om noe går galt så trenger jeg ikke å reise i flere timer med fly for å få reparert, eventuellt erstattet det :)

Jeg vet ikke helt hvordan man bruker lang og kort lukketid, i og med at jeg ikke får lest manualen. Ser at Canon selger brukermanualer, så jeg får vel kjøpe meg en :) Kan ikke være så fryktelig dyrt?

En ting jeg har merket er at man ikke kan se på skjermen når man tar bildene, men det er greit nok :) Kvaliteten på bildene er iallefall toppers sammenlignet med mitt andre kompakte digitalkamera :dribble:

Her er foressten et av de første bildene jeg knipset :) Ikke noe "bra" da, men fint å ha det aller første bildet som man har tatt :yes:

http://i15.tinypic.com/47jexxe.jpg

Lenke til kommentar

Få fatt i bruksanvisning. Mitt beste tips.

Lær deg hva følgende ting er og hva dette har å si for hvordan bildet blir:

Lukkertid, blender, hvitbalanse og isoverdi.

Husk å ikke bare tenke på det tekniske ved fotoapparatet. Lær deg timing og utsnitt og kreativitet. Her er jentene mye flinkere enn gutta.

Når du lærer kameraet bedre å kjenne, så kan du utnytte de tekniske kunnskapene og lage kreative bilder.

Lenke til kommentar
Husk å ikke bare tenke på det tekniske ved fotoapparatet. Lær deg timing og utsnitt og kreativitet. Her er jentene mye flinkere enn gutta.

8051985[/snapback]

Så engang en undersøkelse der de prøvde å finne ut hva som kjennetegner kreative mennesker. Det eneste fellestrekket de fant var at kreative mennesker ser på seg selv som kreative. Så du får nok luske hjem og begynne å se på deg selv som kreative_Ludvig og ikke skylde på at du er av hankjønn :D

Lenke til kommentar

Et kjempekamera :thumbup:

Et lite tips fra meg.

Jeg så bildet du hadde lagt ut og la merke til at det var ganske stort, men ikke stort nok til å være beste kvalitet ut fra kameraet ditt.

Hvis du ikke har nedskalert bildet og det kommer slik ut fra kameraet ditt så vil jeg anbelfale å stille kameraet inn på høyest oppløsning og best kvalitet.

Vet det bruker mer plass, men minnekort og harddisker er så rimelige nå til dags at det synes jeg bør ofres.

Plutselig en dag tar du et bilde du finner ut i ettertid at du vil forstørre å henge på veggen, men så er det tatt med for liten oppløsning.

Det er ihvertfall leit.

Men lykke til videre ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Et kjempekamera  :thumbup:

Et lite tips fra meg.

Jeg så bildet du hadde lagt ut og la merke til at det var ganske stort, men ikke stort nok til å være beste kvalitet ut fra kameraet ditt.

Hvis du ikke har nedskalert bildet og det kommer slik ut fra kameraet ditt så vil jeg anbelfale å stille kameraet inn på høyest oppløsning og best kvalitet.

Vet det bruker mer plass, men minnekort og harddisker er så rimelige nå til dags at det synes jeg bør ofres.

Plutselig en dag tar du et bilde du finner ut i ettertid at du vil forstørre å henge på veggen, men så er det tatt med for liten oppløsning.

Det er ihvertfall leit.

Men lykke til videre ihvertfall :)

8055608[/snapback]

jeg også kjøpte meg 400d i går.. 6255 kr for kitet på foto og video i oslo :) bra pris synes jeg.

Lenke til kommentar
Vi er mange i samme båt  :)

Noen som har tips om hvilke objektiver og evt tileggsutstyr "man bør ha" ?

Hvor kjøpe dette rimeligst??

8148384[/snapback]

Jeg har en kit-obejktiv, vidvinkel (sigma 10-20mm) og en 50mm fast-objektiv (canon 500 f/1.8 II). Dessuten har jeg et billig stativ og en enkel veske. Tanken om macro og moderat tele er til stede, men bedre normal-zoom står først på lista. Tamron 17-50 f/2.8 og Canon 17-85 IS er mest aktuell.

Problemet er at det fort blir "for mange" objektiver. Det er ikke praktisk å sjonglere 3 objektiver i alle sammenhenger. Dessuten er det (som så ofte ellers) fotografen og ikke utstyret som butter imot ;-)

-k

Lenke til kommentar
Noen som har tips om hvilke objektiver og evt tileggsutstyr "man bør ha" ?

8148384[/snapback]

Ifht. objektiver mener jeg det er lurt å se det an litt. Mange (meg selv inkludert) løper ut og kjøper seg en billig 70-300 tele og 50/1.8 til "portrett" før de egentlig vet hvilke brennvidder som er nyttige.

Vent derfor litt med å handle objektiver, og se an hva du trenger. Legg merke til hvilke brennvidder du bruker mest - stanger du ofte i 18 eller 55mm? Da bør du lukte på hhv. en vidvinkel- eller telezoom. Er det egentlig mer lyssterk optikk i normalområdet du trenger? Da bør du lukte på noe fastoptikk mellom 28 og 35mm. Det kommer helt an på din "stil".

For min egen del oppdaget jeg raskt at det var rundt 30mm som ble mest brukt. Derfor har jeg investert i en Sigma 30/1.4, som jeg bruker veldig mye. Den billige 50/1.8 bruker jeg nesten aldri lenger (den var veldig mye i bruk før jeg fikk 30'n), og 70-300'en er også svært sjelden i bruk.

Av utstyr, så er det klart at en "værtett" bærebag (f.eks Lowepros AW-merkede bagger) med litt ekstra plass til blitz og objektiver bør være høyt på listen, sammen med en kraftig blitz, som f.eks en Sigma EF-500DG (mye for pengene!).

Endret av Anew
Lenke til kommentar

grattis med kamera ja! Jeg er i samme båt og har akkurat fått 350D i hus. Etter to måneder kjøpte jeg meg tamron 17-50 f2.8 og er så langt veldig fornøyd med den. Den er mye skarpere enn kitlinsen. Det som står for tur nå er å lære seg å bruke rette innstillinger til rett tid. Og å ta mye bilder!

Kos deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...