Gå til innhold

Plutselig disk problem med Ubuntu (Grub)

MC2

Anbefalte innlegg

Hei

I de siste månedene (helt siden lanseringen av Ubuntu 6.06) har jeg kjørt Ubuntu på min desktop uten problemer, med få restarts og ingen reinstalls.

Men helt plutselig i dag, da jeg satt og så på film, fikk jeg plutselig en feilmelding fra Azureus om at noe på disken ikke var leselig. Deretter krasjet mplayer, nautilus og alt. Måtte restarte ved bruk av en fysisk knapp på kabinettet og så får jeg plutselig GRUB error 17. Fra det jeg har funnet ut betyr det at ingen partisjon er funnet, men jeg har ikke tullet med partisjoner.

Jeg har prøvd å kjøre Ubuntu 6.10 Live, og det fungerte, men da jeg skulle intall (for å se om det var en restore mulighet) så frøs installeren på 50% under "Scanning disks". Nettopp lastet jeg ned Ubuntu 6.06 og prøvde å starte live, men den sitter nå fast på mouting root partition og spyr ut feilmeldinger nonstop (2-30 min)... sluttet akkuratt nå, og skjermen er blank og disken snurrer ikke.

Hva er det som er feil? Er det en software relatert feil eller er det disken min som sier takk for seg? Det er en Western Digital SE 200 GB, ca 2 år gammel nå.

Uansett, er det mulig å reparere en Ubtunu install uten å slette noe data?

Eller er det mulig å bruke noen live cd for å finne dataen for så å brenne ut de på cd eller flytte over til flyttbare disker? Da jeg kjørte Ubuntu 6.10 Live klarte jeg ikke finne de orginale dataene.

Tingen er at jeg har noe på den disken jeg bare ikke kan miste. (De meste er det tatt backup av på to eksterne disker, men dette glemte jeg).

Jeg er ekstremt trøtt, og beklager eventuelle skrivefeil, hull og logiske-kortslutninger, og jeg takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...] fikk jeg plutselig en feilmelding fra Azureus om at noe på disken ikke var leselig. Deretter krasjet mplayer, nautilus og alt. Måtte restarte ved bruk av en fysisk knapp på kabinettet [...]

Ikke for å være frekk, kun for å gi et tips til neste gang som _kanskje_ kan hjelpe om de vanlige utveiene ikke virker: Raising Skinny Elephants Is Utterly Boring. Dette er en huskeregel for en tastekombinasjon som bør prøves fremfor å bruke reset-knappen. En ulempe med reset-knappen er at den (med mye uflaks) bl.a. kan skade filsystemet ditt. (Kommer også an på hvilket filsystem man bruker.)

[...] og så får jeg plutselig GRUB error 17. Fra det jeg har funnet ut betyr det at ingen partisjon er funnet, men jeg har ikke tullet med partisjoner. [...]

Basert på dette pluss resten av det du skriver kan det se ut som om du har fått filsystemet på en eller flere partisjoner ødelagt. Og det involverer i hvert fall den partisjonen som GRUB prøver å boote fra. Grunnen til at det henger seg med live-cd'ene er at de/du forsøker å montere disse partisjonene.

Jeg er ingen recovery-Einstein, så noen andre har helt sikkert noen lurere tips enn meg, men har du mulighet for å boote fra en live-cd, montere av den/de skadede partisjonene og forsøke å kjøre fsck eller fsck.ext3 hvis du har ext3 etc, på partisjonen (angitt med f.eks. /dev/hda1 ) ? En fare kan være at forsøket på å gjenopprette filsystemet med fsck kan mislykkes og skade dataene enda mer, så hvis det er noe superkritisk du har, så bør du kanskje ALLER FØRST forsøke å få tatt en råkopi av harddisken sålangt det lar seg gjøre. Kanskje også teste HDD-en for bad sectors og.

Når maskinen fryser, får du noen spesielle lyder fra HDD?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har vært borte i noen dager så har ikke rukket å svare.

Det endte med at jeg kjøpte ny disk og koblet ut den gamle (lagringsplass har jeg nok av så det spiller ingen rolle).

Har faktisk aldri hørt om Elephant tingen, men skal huske det neste gang. Tror ikke jeg skal prøve fsck hvis det kan skade dataene mer. Jeg venter heller til etter eksamen for å filke mer.

Disken lagde ikke noen lyder, ingenting, men spinner forsatt. Akuratt det samme skjedde med min 120 GB av samme modell et år siden da den akuratt hadde blitt 2 år gammel. Mulig det ligger noe der...

Uansett, takk så mye!

Lenke til kommentar
Disken lagde ikke noen lyder, ingenting, men spinner forsatt. Akuratt det samme skjedde med min 120 GB av samme modell et år siden da den akuratt hadde blitt 2 år gammel. Mulig det ligger noe der...

8070647[/snapback]

2 år er ufattelig kort. Har det vært litt for varmt for disken? Uansett en ting du bør merke deg: Western Digital har en garantitid på 3 år, så du skal kunne få tilbake en ny erstatningsdisk gratis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...