Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Folkesykdommen vi selv har skapt.

Latskap

Anbefalte innlegg

Ok det er mye snakk om " hva er en perfekt kropp " osv på dette forumet. Dermed vil jeg bringe inn det jeg mener er den nye folkesykdommen; Usunn fokusering på helse og kropp.

Vi lever jo i et samfunn hvor alt med kroppen din skal være perfekt. Og det handler jo ikke bare om utseendet på magen eller armene dine. Det handler tilogmed om kjønnsorganene til folk. Dette skaper en usikkerhet de fleste dekker over med falsk selvtillit. Det kan da umulig være etisk riktig av media å fremstille disse verdiene som " the way ". Det er jo nesten blitt en religion; " Spis lav-karbo mat, jogg minst 1 time om dagen, tren på helsestudio og du vil få det perfekte liv! ". Det er ikke mange som klarer å leve denne livsstilen. Det minner meg om buddismen: " gi fra deg alle eiendeler, vær snill mot alt og mediter under et tre minst 5 timer dagen og du vil en dag oppleve nirvana! "

Det er rett og slett en livsstil de fleste av oss ikke ville klart og leve en eneste dag.

Ok jeg føler at jeg har sporet av her men dette er spørsmålet: Er det sunt at vi mennesker påfører oss dette psykiske presset, dette menneskelagde usunne psykiske presset som spiser svake sinn til middag?

Faktum er at vi ikke burde spise sunn mat og trene fordi det gir et godt utseende. Vi burde gjøre det fordi vi faktisk får et bedre liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig godt innlegg, Latskap. Jeg har følt den følelsen noen ganger:

Av de tre eksemplene, har jeg litt svake muskler i armene fordi jeg ikke pleier å trene lenger, og musklene har ikke begynt å vokse for fullt ennå.

Og selvom det ikke plager meg, får jeg press til å trene, som jeg ikke orker. Mange folk klarer å leve den "perfekte" livsstilen, og noen lever den sånn hallveis. Det er fortsatt press.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at vi vil være i form er fordi vi vil imponere det motsatte kjønn, vil du ha ei dame som er feit? nei, fordi det er mer attraktivt med ei som er velltrent.. om du ikkje gidder å trene får du la være å trene, å holde seg i form er ikkje usunt. og det å spise sunt er noe ALLE burde gjøre!

den nye folkesykdommen er ikkje trening og denslags, det er usunn livstil som inneholder følgende:

TV

snop

chips

sofa

at folk faktisk gidder å trene er bare flott, på grunn av lavere aktivitetsnivå blandt voksne og unge burde man lære mykje meir om trening og kosthold i skulen enn det vi gjer no. i ein moderne verden der vi ikkje trenger å drive med hardt arbeid kver dag er dette nesten nødvendig. folk som sliter med overvekt sliter veldig med dårleg sjølvtillit, og blir bare sittande inne, mener du at problemet er at dei har dårleg sjølvtillit fordi dei ikkje er det som er normen, eller er problemet at dei ikkje er i aktivitet og er usunne? eg går for sistnevte, det er ikkje normalt å være overvektig, og det kan endrest på ved aktivitet og sunnere kosthold, og når noken nevner gener så er det ein dårleg unskyldning når dei bare sitter å spiser chips og drikker cola.

ut å tren, det er ikkje farleg!

noke som derimot er eit problem er jenter som spiser seg alt for tynne, det er ikkje pen, og der er eg heilt einig, det er eit usunt Image, og det er ikkje pent å sjå på heller, det burde jenter skjønne, det er ein velltrent kropp som er pen å sjå på, ikkje eit skjellet.

min meining om saka :)

Lenke til kommentar

Har gitt opp alt styret med å få en perfekt kropp, og et perfekt liv. Er ikke overvektig, men jeg er ikke noen sixpack heller. Bare jeg er fornøyd med meg selv så er det godt nok for meg, kunne ikke bry meg om Per eller Christine på gata ikke liker meg pga. jeg kler eller ser ut slik som jeg gjør.

Lenke til kommentar

Er redd jeg er inne i den fasen hvor jeg er ute etter perfekt kropp. Jeg er enig i det du sier, jeg er ikke akkurat lykkelig, og det er store krav som settes i bruk for å få det man er ute etter. Men jeg føler dette er det eneste rette, og jeg vil nok fortsette med det til jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar

Synes ikke akkurat at det er en folkesykdom, men jeg synes samtidig at det blir fokusert så alt for mye på det å være sunn og sånt. Har ikke noe i mot å være sunn, er det selv til en viss grad, men jeg synes presset blir for stort, spesielt i ungdomsmiljøer.

Der er det ofte sånn, "Trener du ikke? Herregud, heng deg."

Lenke til kommentar

jeg synes en del personer tar dette "kravet" om å ha en så fin kropp som mulig litt for bostavelig.... de tror a alle unge går rundt selvmordskandidater, eller har spiseforstyrrelser/bruker steroider.... men det somer sant er at i dag er det flere og flere unge som blir feite. (da snakker jeg ikke om litt mage/former, men skikkelig sykelig overvektig) dette er på ingen måte sunt. faktisk mye mer usunt enn om man trener og tenker på kosten.

jeg trener en del på helsestudio. og tenker på kosten, men har ingen mål om å bli kjempetynn, eller kjempesvær (masse store muskler) men av og til føler jeg at folk ser "ned" på meg fordi jeg prøver å holde meg i form. de ser på en proteinshake som om det skulle være stroider. og de mener at treningen er kun for å se bra ut.

dette mener jeg blir litt urettferdig.

så egentlig så synes jeg det er fint hvis vi har sunne idealer som kan få unge til å spise/trene/bevege seg slik at de ungår overvekt og plager resten av livet. men det er selfølgelig synd at noen blir så sykelig at de begynner å steroider, eller utvikler spiseforstyrrelser for å nå målene sine

Lenke til kommentar

Samfunnet på kjempe for å få inn sunne verdier igjen. Mer fysisk fostring i skolen!

Og noe må bli annerledes. Hvis man velger og trene, så skal man velge å gjøre det fordi det gjør deg sunn. Ikke fordi man skal " se bra ut ".

Det å få fin kropp kan være den ekstra bonusen.

Lenke til kommentar

Jeg blir som regel ganske provosert når jeg ser denne meningen yttrett. Selv er jeg vel ikke noe særlig pen av utseende, og noen flott kropp har jeg nok heller ikke. Dog jeg føler at jeg utnytter det potensialet jeg har, og gjør det beste ut av det, og da er det ingen som kan forvente noe mer av meg. Og det er det vel egentlig ingen som gjør heller. Greit nok, jeg kunne godt tenke meg å være kjekk med damedrag og det som hører med, men sånn ble det nå ikke. Det er ingen som forventer at dere som personer skal være som modellene dere ser i media, det er det nok dessverre i større grad dere selv som gjør.

Jeg tror at det er følelsen av å ikke strekke til som drar mange mot denne forakten mot folk som framstår som "perfekte". Uten å generalisere. Og jeg opplever til stadighet denne skalperingen av denne type mennesker, som om det er noe galt i å bli sett opp til.

Jeg er av den oppfatningen av at den usunne holdningen er det å trakte etter å være noe du ikke kan være. Jeg blir så overstadig provosert av den type mennesker som har vært litt uheldige fra naturens side, og som sitter på ræva å syter uten så mye som å løfte en finger for å forbedre sin situasjon. Gjør det beste ut av situasjonen, så er det ingen som krever mer...

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Svar meg ærlig..

Er du aseksuel?

har du ikkje behov for å gjøre inntrykk på det motsatte kjønn?

går du i ein tønne eller potetsekk? eller bruker du penger på pene klær?

gjør som du vil, man trener blandt annet fordi damene liker velltrente gutter, man vil da at damene skal synst man er attraktiv og..

man vil da heller få mer ut av livet, så får det å forlenge livet være bonusen :p

og det å være og se sunn ut er vell det sunneste imaget :roll:

Endret av Tygg3n
Lenke til kommentar
Svar meg ærlig..

Er du aseksuel?

har du ikkje behov for å gjøre inntrykk på det motsatte kjønn?

går du i ein tønne eller potetsekk? eller bruker du penger på pene klær?

gjør som du vil, man trener blandt annet fordi damene liker velltrente gutter, man vil da at damene skal synst man er attraktiv og..

man vil da heller få mer ut av livet, så får det å forlenge livet være bonusen :p

og det å være og se sunn ut er vell det sunneste imaget  :roll:

8042872[/snapback]

Jo herregud, men hovedfokuset burde ikke være det!

Lenke til kommentar

Slik som vi lever i dag, så lider veldig mange mennesker i Norge av latskap. Jeg vil se på teknologien som et problem, på grunn av at maskiner har tatt opp en del arbeidskraft, og det blir bare et mer omfattende problem. Men det etter "propaganda" (?) så har folk motivert seg til å holde seg i form ved å dra på treningssenter, men vi spiser en del usunt også som medfører mer latskap og unødvendig overflødig fett hos mange eldre over 25 år.

Barna nå til dags vil jeg si lever i luksus i forhold til det dem burde, de lever så fælt i luksus at det vil gi dem vanskeligheter i fremtiden. De fleste ungene er så bortskjemte at dem griner bare dem ikke får vilja si helt frem til 10 år hvor dem bare surmuler. De får også utdelt for lite aktivitet som vil gjøre dem feite jo eldre dem blir. Foreldrene tar ikke nok ansvar.

Mulig jeg rota meg litt bort der, men det jeg skulle frem til at latskap gir konsekvenser også for familiemedlemmer som står deg nær, eller du selv er forelder til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...