Dimitrij Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Red House Painters/Sun Kil Moon Red House Painters ble dannet i 1989 i San Francisco av Singer/Songwriter Mark Kozelek, som fikk med seg Anthony Koutsos, Gorden Mack og Jerry Vessel. Mack ble senere byttet ut med Phil Carney. De ga til sammen ut 6 album før gruppa ble oppløst i 1997. Kozelek, som må sies å være hjernen bak hele gruppa, ga også ut et soloalbum, før han dro med seg Anthony Koutsos fra Red House Painters, Geoff Stanfield og Tim Mooney og dannet Sun Kil Moon, som strengt tatt er "Mark Kozelek med band." Red House Painters diskografi: - 1992: Down Colorful Hill - 1993: Red House Painters (Rollercoaster) - 1993: Red House Painters (Bridge) - 1995: Ocean Beach - 1996: Songs For A Blue Guitar - 1997: Old Ramon (Laget i 1998, men ikke utgitt før 2001) Sun Kil Moon diskografi: - 2003: Ghosts Of The Great Highway - 2005: Tiny Cities Mark Kozelek solo diskografi - 2001: Whats Next To The Moon Down Colorful Hill (1992) Tracklist: 1: 24 – 6:47 2: Medicine Bottle – 9:49 3: Down Colorful Hill – 10:51 4: Japanese to English – 4:42 5: Lord Kill the Pain – 6:03 6: Michael – 5:23 Debutalbumet viste et nytt band som sverget til "depressive" og angstfylte, men også vakre sanger. Plata er ganske solid og passer bra til en grå dag, selv om også denne kan virke kjedelig for noen. Dette er ikke en feel-good-plate for å si det sånn, men oser av nedtonet melankoli. Verdt å få med seg. Høydepunkt: Japanese to English, Michael. Karakter: 8/10 Red House Painters (Rollercoaster) (1993) Tracklist: 1: Grace Cathedral Park – 3:52 2: Down Through – 2:38 3: Katy Song – 8:25 4: Mistress – 4:05 5: Things Mean a Lot – 3:24 6: Funhouse – 9:18 7: Take Me Out – 4:48 8: Rollercoaster – 4:17 9: New Jersey – 4:26 10: Dragonflies – 3:58 11: Mistress (piano version) – 4:33 12: Mother – 13:06 13: Strawberry Hill – 7:35 14: Brown Eyes – 1:48 Sounden her har ikke forandret seg nevneverdig fra debutalbumet, selv om noen av sangene kanskje er litt mer "up-tempo". Jeg syns plata spriker litt mye når det gjelder stemninger og kvalitet på låtene, men det finnes mange kvalitetsspor her. Her finner vi "klassikere" som Grace Cathedral Park, Katy Song og New Jersey. Men plata inneholder også lange drone-sanger som Mother og Funhouse som fort kan bli litt kjedelige. Denne plata er vel verdt å sjekke ut, selv om det finnes noen dødpunkter her og der. Høydepunkter: Grace Cathedral Park, Katy Song, Rollercoaster, New Jersey, Dragonflies. Karakter: 8/10 Red House Painters (Bridge) (1993) Tracklist: 1: Evil – 7:20 2: Bubble – 5:31 3: I Am a Rock – 5:32 4: Helicopter – 5:22 5: New Jersey – 4:24 6: Uncle Joe – 5:58 7: Blindfold – 8:26 8: The Star-Spangled Banner – 2:28 Denne plata kom ikke mange måneder etter Rollercoaster-plata og består av låter som de valgte å ikke ha med på den forrige plata. Personlig syns jeg det finnes noen høydepunkter her også, men man merker at dette fremstår som en slags b-side plate. Ikke den første plata du sjekker ut av RHP, men hvis du liker de to forrige er denne også verdt å sjekke ut. Høydepunkter: Bubble, I Am A Rock, Blindfold. Karakter: 7/10 Ocean Beach (1995) Tracklist: 1: Cabezon – 3:09 2: Summer Dress – 2:52 3: San Geronimo – 7:37 4: Shadows – 6:02 5: Over My Head – 7:01 6: Red Carpet – 2:34 7: Brockwell Park – 3:51 8: Moments – 7:52 9: Drop – 13:26 Dette albumet viser at gruppa tok mer retning mot folk- og "pop" i forhold til de mer rocka og saktegående albumene før dette. Men selv om sounden har forandret seg litt er det fortsatt lett å høre at dette er RHP. Denne plata har en litt "sommerfølelse" over seg hvis det går ann å si om RHP, og er nok mer tilgjengelig enn de foregående platene. Denne står definitivt som min favorittplate av RHP siden det ikke fins et eneste dødpunkt eller overflødig sang. Rett og slett en genialt fin plate. Høydepunkter: Summer Dress, San Geronimo, Brockwell Park. Karakter: 10/10 Songs For A Blue Guitar (1996) Tracklist: 1: Have You Forgotten 2: Song For A Blue Guitar 3: Make Like Paper 4: Priest Alley Song 5: Trailways 6: I Feel The Rain Fall 7: Long Distance Runaround 8: All Mixed Up 9: Revelation Big Sur 10: Silly Love Songs 11: Another Song For A Blue Guitar Dette er egentlig å regne som en soloplate av Kozelek, siden ingen andre er kreditert i omslaget, men den ble utgitt under RHP for å få mer oppmerksomhet. I motsetning til "die-hard" fansa der ute syns jeg dette er et av de beste RHP albumene, til tross for at det egentlig bare er Kozelek som er med. Plata inneholder det jeg ser på som den beste RHP sangen noensinne laget, nemlig Have You Forgotten som også ble spilt inn i en ny fantastisk versjon til filmen Vanilla Sky. Noen coversanger er det også her, som den fine Silly Love Songs som er skrevet av Paul McCartney. Høydepunkter: Have You Forgotten, Songs For A Blue Guitar, Priest Alley Song, Revelation Big Sur. Karakter: 9/10 Old Ramon (2001) Tracklist: 1: Wop-A-Din-Din – 5:37 2: Byrd Joel – 6:26 3: Void – 9:34 4: Between Days – 8:35 5: Cruiser – 8:39 6: Michigan – 4:50 7: River – 11:21 8: Smokey – 6:55 9: Golden – 3:53 10: Kavita – 6:05 Det gikk en stund før vi hørte no mer fra RHP, men i 2001 fikk de endelig sluppet Old Ramon, som egentlig var ferdig spilt inn i 1998, men som ble forsinket p.g.a. plateselskap-problemer. Plata starter med to "glade" sanger og jeg fikk med en gang "godfølelsen" som jeg fikk av Ocean Beach plata når jeg hørte disse for første gang. Neste sang Void er mer neddempet, men fortsatt høyt nivå. Between Days er "rockelåta" på plata, og blir litt slitsom i lengden sammenliknet med resten av låtene. Plata er et absolutt godkjent comeback av RHP og denne spinner fortsatt i spilleren min ganske fast. Høydepunkter: Void, Michigan, Smokey, Kavita. Karakter: 8/10 Sun Kil Moon: Ghosts Of The Great Highway (2003) Tracklist: 1: Glenn Tipton - 4:16 2: Carry Me Ohio - 6:21 3: Salvador Sanchez - 6:29 4: Last Tide - 2:55 5: Floating - 3:19 6: Gentle Moon - 5:18 7: Lily And Parrots - 4:18 8: Duk Koo Kim - 14:32 9: Sí, Paloma - 5:32 10: Pancho Villa - 5:12 Klassiker, er vel kanskje ordet som beskriver denne plata best. Dette er og blir et mesterverk i mine øyne. Utenom Tools Ænima, kan jeg ikke komme på et album som har ligget fast i platespilleren min så lenge og blitt spilt så mye. Som på Ocean Beach finnes det her ingen dødpunkter eller svake sanger. Temaet for hele plata er gamle, falne helter, mest av alt boksere. Sangene går fra å være kassegitarinspirerte(Glenn Tipton, Last Tide, Floating), til litt mer fuzzy-rockete(Salvador Sanchez, Lily And Parrots), og vi får også servert en sang sterkt preget av portugisisk gitarspilling(Sí, Paloma). Alt i alt en stor plate som jeg anbefaler sterkt! Høydepunkter: Carry Me Ohio, Last Tide, Gentle Moon, Pancho Villa. Karakter: 10/10 Tiny Cities (2005) Tracklist: 1: Exit Does Not Exist – 1:24 2: Tiny Cities Made of Ashes – 3:13 3: Neverending Math Equation – 2:53 4: Space Travel Is Boring – 3:42 5: Dramamine – 2:44 6: Jesus Christ Was an Only Child – 1:59 7: Four Fingered Fisherman – 2:41 8: Grey Ice Water – 2:32 9: Convenient Parking – 1:56 10: Trucker's Atlas – 2:49 11: Ocean Breathes Salty – 4:36 Jeg hadde ingen anelse om at denne plata hadde kommet ut, før jeg snublet over den i min lokale platesjappe. Ganske overrasket og forventningsfull kjøpte jeg den på stedet og satt hele skoledagen og hørte på. I starten ble jeg litt skuffet, for jeg visste jo heller ikke at dette var en plate full av coverversjoner av gamle Modest Mouse sanger. Men etterhvert fant jeg også denne plata mer interresant. De fleste sangene er ganske neddempet og ofte bare drevet av Kozelek og gitaren hans. Dette er en godt gjennomført plate og skikkelig deilig å slappe av til. Høydepunkter: Neverending Math Equation, Space Travel Is Boring, Four Fingered Fisherman, Ocean Breathes Salty. Karakter: 8/10 Endret 6. mai 2007 av Dimitrij Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Si fra når denne er komplett... Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Bump! Blei ganske forsinket men er nå endelig ferdig. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Syns det er fint at de har en låt som heter Glenn Tipton! Utenom det har jeg hørt svært lite av dem, men det lille jeg har hørt har vært likanes. Kanskje sjekke dem ut mere en gang. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Uberbump! Kjekt hvis denne kan bli puttet i albumguide-seksjonen? Lenke til kommentar
Caress_the_Pale Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Aldri hørt om denne gjengen, men det så tiltalende ut... Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 18. november 2007 Forfatter Del Skrevet 18. november 2007 Sun Kil Moon kommer forøvrig med nytt album kalt "April" 1.April 2008, løp og kjøp! Når den tid kommer... Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Jeg prøver fortsatt å spre ordet På Caldoverde ligger en smakebit på den nye plata, den nydelige "Moorestown". EDIT: Jeg slet litt med å få spilt den av i opera, men det funket i IE. Endret 23. februar 2008 av Dimitrij Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Ghosts Of The Great Highway er også et av mine favorittalbum. Har ikke fått hørt så mye på April enda, men syntes "The Light" var veldig fin. Lenke til kommentar
Shoegazer Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Ghosts Of The Great Highway er også et av mine favorittalbum. Har ikke fått hørt så mye på April enda, men syntes "The Light" var veldig fin. Jeg må si meg enig der, sinnsykt bra album. Fin guide! Takk for gode tips! Lenke til kommentar
mokira Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Kjøpte både ghosts... og april for en stund tilbake og må si det er noe av det beste jeg har oppdaget i år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå