Alte-to Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hei. *Instalerte Vista på helt ny tom Pata Disk (D:\) *Hadde WinXP på et Sata Raid 0-sett (C:\) nå er selvfølgelig WinXP borte, der alt jeg har ligger. ( hvordan kan vista fjerne Boot-systemet til Raiden når den egentlig ikke vet hva det er, etter som at jeg ikke har driverne for Vista-Raid!? ) Men, hvordan får jeg fram en kombinert OS-Loader for XP og Vista når det er kun vista som vises akkurat nå!? Takker for svar:) Lenke til kommentar
klute Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Vet ikke om dette vil hjelpe i ditt konkrete tilfelle, men dette programmet synes jeg virker lovende: http://www.vistabootpro.org/ (evt. kan du lese deg opp på bcdedit og fikse det manuelt, men det virker som mye styr) Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 testa det programmet du linket, men det ser ut som at det må installeres fra Vista!? men, da finner ikke jeg WinXP delen, for den er jo på et Raid Sett. Men, tenkte jeg kunne installere fra WinXP, for jeg har jo Raid-drivere der og Vista ligger på Pata... men, nei Lenke til kommentar
klute Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 testa det programmet du linket, men det ser ut som at det må installeres fra Vista!? men, da finner ikke jeg WinXP delen, for den er jo på et Raid Sett. Men, tenkte jeg kunne installere fra WinXP, for jeg har jo Raid-drivere der og Vista ligger på Pata... men, nei 8037842[/snapback] Er litt usikker på om jeg forstår deg riktig, men: Hvis du skal ha en kombinert bootloader, tror jeg du må ta utgangspunkt i Vista-bootsektoren. Det er et helt nytt opplegg for det, og jeg mener å ha lest at det ikke går å boote Vista fra en XP OS-loader. Har sett noen anbefale Grub som bootloader, uten at jeg vet hvor godt det vil funke i ditt tilfelle. Det raid-oppsettet ditt forvirrer meg også en del: Pleide du å boote fra c:? Hva skjer hvis booter fra c: nå? Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 booter fra C: så kommer jeg inn i WinXP (for c: er Raid-0, som Vista ikke vet at er der) :S damn! PS. hvor ble det av den knappen for og velge Boot-disk på Abit IC7-MAX3!?? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 booter fra C: så kommer jeg inn i WinXP (for c: er Raid-0, som Vista ikke vet at er der) :Sdamn! PS. hvor ble det av den knappen for og velge Boot-disk på Abit IC7-MAX3!?? 8039327[/snapback] Når jeg leser #post 1 og deretter denne ovenfør, forstår ikke så mye. Hvordan booter du i C:\ ? hvis: ( hvordan kan vista fjerne Boot-systemet til Raiden når den egentlig ikke vet hva det er, etter som at jeg ikke har driverne for Vista-Raid!? Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 Booter jo på C:\ via bios...!? men, når jeg kjører Vista install på en Pata-disk(D:\) (etter WinXP) så tar vista overhånd... kjører da WinXP Repair-consoll og rebuilder Boot... saken til WinXP... så er Vista borte igjenn... hehe:P litt teit forklart men, you see? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Booter jo på C:\ via bios...!? men, når jeg kjører Vista install på en Pata-disk(D:\) (etter WinXP) så tar vista overhånd... kjører da WinXP Repair-consoll og rebuilder Boot... saken til WinXP... så er Vista borte igjenn... hehe:P litt teit forklart men, you see? 8040027[/snapback] Ikke teit forklart nei, og det var det jeg forventet. For at du skal komme til riktig path på dette: Uansett hvordan du velger å gjøre det. så velger du hva du vil før du starter. Vista og Xp i raid på Pc-en din, med felles manager. -Du må tillate at Vista skal se raid oppsetet ditt, og det gjør du med å installere driverne til raid, når du har kommet så lagt i installasjon at du skal velge hvor du skal installere Vista, med å klikk load drivers. Her kan du bruke fra floppy /usb ,osv. -Du kan bestemme på forhånd i Bios fra hvor du skal boote, som standard. -Du kan reparere bootsector til raid (bare når du har ikke lastet drivere under installasjon) med å bruke bootsect.exe som du finner i DVD plata di, hvor du har brytere for å reparere for xp (nt56) og for Vista (nt60), og på hvilken partition. Du finner mer om det med /help. -Du kan manuelt legge xpRaid til Vistas manager store, etter at du eventuelt installere Vista på D:\ og D:\ er system, (dvs at D:\ vet ingeting om C:\, eksistens/frakoplet) med å bruke bcdedit.exe (det er på Vista:\windows\system32). For å få det til: Bcdedit /set {legacy} device boot Bcdedit /set {legacy} path \ntldr Bcdedit /displayorder {legacy} /addlast. (eller addfirst) Restart. Nå kan du kopiere ntldr,boot.ini (som du redigerer først),ntdetect.com, fra xpraid systemet til D:\. (her er viktig å velge riktig partition, vis du har mange). Poenget her er: Ikke henger opp i det om hvordan kan Vista skrive over bootsector osv, men se på hva du gjør ikke riktig. Hvis du ikke får til, bare spør! Endret 1. mars 2007 av wiberos Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 10. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2007 Hmm, Takk for bra svar;) tester det i kveld^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå