Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elektriske vinduer ødelagt under bilvask.

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut at jeg skulle vaske motoren med høytrykkspyler.. Fyrte på med ganske mye avfettingsmiddel og spylte kraftig ned. Passet egentlig på å ikke holde for nært ved elektronikken, men det er mulig min definisjon av nærmt er en annen enn de som kan dette. Jeg glemte å blåse ting tørt med kompressor, om det er viktig.

Etter at jeg var ferdig luktet det ganske mye avfetting, så jeg tok full guff på vifteanlegget og ned med alle vinduene.. (merk: da fungerte de som bare det). Så kjørte jeg til en venn, og tok opp igjen alle vinduene. Kanskje dette siste ikke er relevant, men sier det tilfelle det er det: Jeg lot panseret stå åpent i 3 timer hos vennen min, slik at motoren skulle tørke ferdig. Da jeg tok ned panseret og kjørte hjem, virket ikke noen av vinduene lenger.

Det var egentlig ikke kaldt ute, så tror ikke noe er frosset.

Jeg leste gjennom instruksjonsboken, men der stod det ingenting om sikringer osv til vinduet, så er jeg også ganske dårlig på mekking, men lærer fort om noen av dere skiver hva som skal til.

Mazda 626 GLXi 2.0 1993mod kjørt 200 000km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg leste gjennom instruksjonsboken, men der stod det ingenting om sikringer osv til vinduet,

8025846[/snapback]

Det står på lokket til sikringsboksen under rattet på venstre side. altså til venstre for clutchen.

Sjekk sikringen der.

Er også en sikringsboks oppi pansret.. Åpne og gå over de sikringene også, for sikkerhetsskyld kanskje.

Jeg vet ikke hva de går til men... :p

Lenke til kommentar

Nå stakk jeg ut og blåste over alle kabler jeg fant med kompressoren. En av "skjøtene" (vet ikke hva jeg skal kalle det) var faktisk full i vann, så det sprutet ut da jeg blåste over. Faktisk gikk også denne kabelen inn i siden på bilen, så kanskje den var til døren.. Jeg blåste den tørr, men da jeg startet bilen, så virket ikke vinduene likevel. Så jeg må vel bytte noen deler? Kabel? Sikring?

Lenke til kommentar

Det står da også på lokket?

Regner med det er samme bil som jeg har, så da står det på lokket, om ingen har fjernet det..

edit: skal skaffe bilde.. 5min..

edit 2: nei satan.. husket nå at jeg ikke finner igjen USB-kabelen til kameraet.. jaja.. da ble det ikke noe bilde likevel ^^

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Du kan se på sikringen om det er brudd på den.

wfc-fuse-blown.jpg

Det er en slik sikring, og da skal du se at det er kontakt mellom pinnene.

Ser den grei ut, kan du også måle den med diode-tester på et multimeter f.eks., for å være 100% sikker på at det er kontakt mellom kontaktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...