Glasscola2 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg er det man trygt kan kalle en n00b. Jeg har lest litt html samt xhtml og leser nå en bok om Java. Innen vi går inn i det nye året, hadde jeg planlagt å få opp min første web-side. Og liten erfaring som jeg har, ville jeg stille dere som kan noe noen spørsmål. Jeg tar også mer enn gjerne imot tips I boken 'Java for alle', husker ikke forfatteren, skal man vistnok kjøre code'ene igjenom ett slags program. Kan ikke sette navn på dette akkurat nå, men vet dere hva det er? Og hvor man laster det ned? Jeg hadde planlagt å lage hjemmesiden i html, i Dreamweaver. Photoshop er noe jeg har lite, om ingen, erfaring med. Allikevell tankte jeg å lage bakkgrunn i PS. Noen tips om dette, eller burde jeg velge noe annet? CSS er vel egentlig noe jeg burde lært meg _før_Java, men når boken stod der på biblioteket bare lånte jeg den. Etter at jeg har lest denne boken ettpar-tre ganger tenkte jeg å gå over til CSS så til php for så å lese My SqL eller hva det nå het. Er dette ett bra valg? Og hva burde jeg lage siden i? Domenenavnet sier jeg ikke, ettersom at jeg ikke vil betale 5000,- til domenehaier xD På forhånd takk. ~Kanuca Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Kjøp deg dreamweaver, eller last det ned ( lovlig ) Når du har laget siden du vil ha lagrer du den... Så må du ha et webhotel. Du kan betale for det eller hvis du ikke vil det finnes det gratis, men pass på at de har støtte for php og mysql.. Noen gratis webhotel: http://www.frac.dk http://www.hotserv.dk For å få siden du har laget over til webhotellet trenger du en FTP Client, FileZilla fungerer utmerket... Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Å lese masse bøker uten å ha den minste oppfatning om hva man faktisk leser er dumt. Du bør få på plass grunnleggende html og css først, og se at dette virker som du tror. Videre kan du enten ta serversidebiten (PHP, MySQL) eller klientside (Javascript). Du bør kunne hver enkelt ting før du begynner å lese på neste. Man kan ikke lære seg alle språkene på forhånd, for så å sette seg ned og lage en webside der du kombinerer alt på en gang. Du må lage prøveprosjekter for hvert "emne" underveis! Dette er ikke en fasit, men det er sånn jeg har gått fram. Har brukt halvannet år på HTML, CSS og PHP. Skal merkes at jeg ikke har hatt som mål å lære alt sammen radelig kvikt da jeg begynte med dette... Du sier at du leser om Java!? Dette er vel ikke nødvendig. Javascript er nok heller tingen for deg. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Dreamweaver har jeg. Det er der jeg lager den. Er det ikke lettest å skrive code'ene inn i DW også da? Man kan jo se resultatet underveis da =S Så jeg burde droppe Java og starte med CSS? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Så jeg burde droppe Java og starte med CSS? 8025705[/snapback] Ja. Java er ikke noe du får bruk for på lang tid, mens CSS er noe du MÅ kunne for å lage gode nettsider. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Tror kanskje du har bæsja litt på leggen ved å begynne med Java. Du var kanskje ute etter JavaScript i stedet? Det er to helt forskjellige språk, der Java er det helt klart vanskeligste og kraftigste språket av de to. Uansett bør du lære deg HTML og CSS før du begynner med noe som helst annet, da disse to er de viktigste tingene du vil få bruk for når du skal drive med webutvikling. HTMLDog er en fin side der du kan lære en god del. Dette forumet er også en god kilde for hjelp med HTML og CSS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå