Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med skjermkortet?

Anbefalte innlegg

Dette er da min PC:

Hovedkort: ASUS A8N-SLI

Skjermkort: ASUS N6800GT Extreme

Skjermer: 2 x 19" LCD

Harrdisk: 1 x 250GB IDE & 1 x 250GB S-ATA

DVD-RW: Teac 16x tror jeg

RAM: 1gb

Kabinett: Er usikker på merke på dette, men det er et "vanlig" kabinett kjøpt fra Datakjeden i Oslo, tipper det er pretty much standard Midi-kabinett med enten 350W eller 460W strømforsyning.

Når jeg kjøpte denne PC'en for rundt ett år siden, så fungerte alt helt flotters - det var ikke før jeg i fjor begynnte å spille Need for Speed: Carbon jeg virkelig begynnte å merke problemer.

I skrivende stund har PC'en stått en stund påslått og skjermkortet ligger på 81 grader, innstilingene for slowdown på GPU'en er på 135 grader og "romtemperatur" kabinettet ligger på 54 grader.

Er dette "standard" eller er noe way off her?

Idag testet jeg et ganske krevende spill (Supreme Commander) og jeg fikk spillt i 5-6 minutter omtrent før det poppet om 10-15 varsler om at nå kjører GPU'en varm og blir nedjustert etc. etc. Hakket som et mareritt i spillet og GPU'en lå på ~125 grader celcius. Nå er jeg ikke noe geni innen PC-verdenen, men når noe beveger seg over 100 grader i PC'en så tipper jeg at det det ikke er heeelt som det skal.

Så spørsmålene mine er som følger:

- Er skjermkortet ødelagt?

- Er noen andre komponenter ødelagt?

- Hva er den beste løsningen for å få skikkelig kjøling (til en rimelig penge)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett-temperatur på 54 grader er alt for høyt. Det er også 125 grader på skjermkortet. Hva har du av kabinett-vifter? Og er de satt opp slik at du får maksimal luftgjennomstrømming? Vanlig er at en vifte drar inn luft i front og minst en vifte blåser ut bak i kabinettet.

Lenke til kommentar
Kabinett-temperatur på 54 grader er alt for høyt. Det er også 125 grader på skjermkortet. Hva har du av kabinett-vifter? Og er de satt opp slik at du får maksimal luftgjennomstrømming? Vanlig er at en vifte drar inn luft i front og minst en vifte blåser ut bak i kabinettet.

8027728[/snapback]

Sånn som det er nå så er det totalt 3 vifter som går.

1. Den som sitter på ribba til prosessoren.

2. En som blåser ut bak i kabinettet.

3. Den som sitter på skjermkortet (den blåser ned i bunnen av kabinettet)

I døra på kabinettet så sitter det en "tube" som leder til et hull i siden som sikkert skal lede luften fra prosessoren rett ut.

Jeg prøver nå å kjøre med døra av for å se om det har noen innvirkning.

I skrivende stund er det som følger:

GPU core temperature: 83 C

Ambient temperature: 54 C

Lenke til kommentar

Hva bruker du for å måle temperaturen? Software? Men temperaturene dine er som du sier way off, de skal absolutt ikke ligge så høyt.

Du kan sjekke luftgjennomstrømmingen din(har du vifte som blåser inne forran og ut bak osv i kabinette)

Plassering av kabinette(hjelper lite med alle slags vifter om den står inni et skap med dårlig vent.)

Sjekk komponentene dine for støv

Lenke til kommentar
Hva bruker du for å måle temperaturen? Software? Men temperaturene dine er som du sier way off, de skal absolutt ikke ligge så høyt.

Du kan sjekke luftgjennomstrømmingen din(har du vifte som blåser inne forran og ut bak osv i kabinette)

Plassering av kabinette(hjelper lite med alle slags vifter om den står inni et skap med dårlig vent.)

Sjekk komponentene dine for støv

8030026[/snapback]

- Det er en vifte som blåser ut bak, og det er en vifte som blåser inn på siden

- Kabinettet står på gulvet med 0,5 meter klaring alle veier og har god tilgang til masse luft

- Har prøvd både "luft på boks" og støvsuging og fjerna det som er av støv

Lenke til kommentar

For det første burde du ha en vifte som blåser inn forran for å skape sirkulasjon, men slik som du beskriver situasjonen skal det ikke være noe problem. Jeg har en gammel p3 500mhz som jeg starter opp i ny og ne, og der er det massivt med støv... funker for det.

Har du prøvd å oppdatere spille du spiller? Nye spill kan ha kompat. problemer og fungere dårligere uten fullstendig støtte. Alle drivere burde også være av nyeste dato... men fremdeles skulle ikke dette være grunnen til de problemen du har.

Kan du visuelt sjekke av vifta går på skjermkortet når du kjører det max?

Lenke til kommentar
For det første burde du ha en vifte som blåser inn forran for å skape sirkulasjon, men slik som du beskriver situasjonen skal det ikke være noe problem. Jeg har en gammel p3 500mhz som jeg starter opp i ny og ne, og der er det massivt med støv... funker for det.

Har du prøvd å oppdatere spille du spiller? Nye spill kan ha kompat. problemer og fungere dårligere uten fullstendig støtte. Alle drivere burde også være av nyeste dato... men fremdeles skulle ikke dette være grunnen til de problemen du har.

Kan du visuelt sjekke av vifta går på skjermkortet når du kjører det max?

8030353[/snapback]

- Jeg har oppdatert til siste drivere fra Nvidia.com

- Jeg har testet dette på flere spill, og dette funket bra for 4-6 mnd'er siden, men nå i det siste er det blitt litt varmeutvikling (fra des 06 til nå)

- Vifta på skjermkortet går så det suser (bokstavlig talt)

Takk for hjelp så langt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...