Gå til innhold

Iron Maiden - en albumguide og diskusjonstråd


Ustedalen

Hva er ditt favorittalbum av Iron Maiden?  

237 stemmer

  1. 1. Hva er ditt favorittalbum av Iron Maiden?

    • Iron Maiden
      11
    • Killers
      13
    • The Number of the Beast
      36
    • Piece of Mind
      13
    • Powerslave
      30
    • Somewhere in Time
      20
    • Seventh Son of a Seventh Son
      31
    • No Prayer for the Dying
      1
    • Fear of the Dark
      26
    • The X Factor
      1
    • Virtual XI
      3
    • Brave New World
      22
    • Dance of Death
      5
    • A Matter of Life and Death
      27


Anbefalte innlegg

oo... leste nyhus sitt innlegg og kom på noe "viktig"...

fikk rock in rio til jul av en i klassen :D (husker ikke når) da var det for alvor gjort og jeg ble helt frelst :love: husker vi hadde et lite mini lan-party inne hos han samme helg. dvden blei kjørt på TVen mens vi spilte.... fikk ikke konsentrert meg om spillinga, blei helt betatt av det som foregikk på scenen.

 

har ingen yndlingsalbum, men vota powerslave på grunn av rime of the ancient mariner som jeg sa på forrige side :whistle:

Endret av Sokkhove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg kanskje ville slenge meg på bølgen til trådstarter og sette mine karakterer på de forskjellige albumene.

Det skal være sagt at jeg har hørt alle, mer eller mindre (ikke alle live-albumene).

Bruker skolekarakterer, jeg, og for de som er for gamle til å kjenne seg igjen i de, så er vel det eneste å forklare at f.eks. 3/4 er bedre enn 3+.

 

Iron Maiden 4/5

Litt mer punkpreg over de første albumene, syns jeg. Har ikke noe i mot punk akkurat, så det trekker ikke noe spesielt ned, men liker ikke Di'Anno sin stemme på samme måte som Bruce sin, selv om den er kul da.

 

Killers 4

Litt samme som Iron Maiden, men litt færre sanger som gir noe spesielt inntrykk, altså litt kjedeligere. Wrathchild og Innocent Exile trekker opp.

 

The Number Of The Beast 6/5

Første albumet til Bruce og også gjennombruddet for Maiden. Kanskje det mest kjente albumet med flest kjente sanger. De aller fleste sangene er da også veldig bra, men skal jeg trekke frem et minus, så må det være Invaders som jeg bare syns er heseblesende. Forsåvidt greit den bare varer i 3 minutter.

 

Piece Of Mind 5+

Mange gode sanger her også, men det er noen som ikke er sekser-materiale og som derfor trekker ned. Ikke misforstå, alle sangene er gode, men et par av de er ikke helt topp-maks.

 

Powerslave 5/6

Maiden er Maiden, så dette er forholdsvis likt med de to foregående, men vil trekke frem Rime Of The Ancient Mariner (veldig bra sang og selv om den varer knapt 14 minutter, er den så bra at det føles som om den varer i 5-6 minutter) og 2 Minutes To Midnight som favorittene her.

 

Somewhere In Time 6-

Av en eller annen grunn likte jeg dette albumet enda bedre enn de foregående. Litt vanskelig å sette nøyaktig ord på hva det er, men det var et eller annet som traff meg. Kan være at det er et veldig jevnt album; alle sangene er veldig bra uten at det er noen som skiller seg spesielt ut i negativ grad.

 

Seventh Son Of A Seventh Son 5

Her er jeg nok litt mot strømmen (ser at det er flest her som har stemt dette frem som det beste albumet). Jeg syns det blir litt annerledes, kanskje litt for spesielt for konservative meg. Men bevares; det er et veldig bra album og derfor fortjener det en bra femmer!

 

No Prayer For The Dying 4

Dette er blant de albumene jeg har hørt mindre på, rett og slett fordi det ikke fenget meg noe særlig. Bring Your Daughter To The Slaughter og No Prayer For The Dying er slettes ikke så verst, men de andre sangene er kjedelige.

 

Fear Of The Dark 3/4

Hva er "galt" med stemmen til Bruce? Slitsom å høre på og likner på en mer heseblesende versjon av Di'Anno. Fear Of The Dark syns jeg jo er veldig bra, men det hjelper så lite når resten av albumet er mer eller mindre dårlig. Varierer også litt mellom stilartene, så det gjorde nok sitt til at albumet ble populært på flere fronter, men jeg liker det altså ikke.

 

The X Factor 3+

Blaze har tatt over for Bruce og vokalen hans kan når ikke opp til Bruce på sitt beste i det hele tatt (men det er det jo ikke så mange som gjør da). Blaze synger dypere enn Bruce, men har ikke sjans på noen høye toner og det blir derfor ganske kjedelig å høre på. Sangene er heller ikke all verdens og det merkes at også Smith er borte. Blir veldig langdradd (nestlengste albumet til Maiden, tror jeg). Høydepunktet er nok Sign Of The Cross (selv om Rock In Rio-versjonen er bedre). Må ikke bare fokusere på savnet etter Bruce, for på dette tidspunkt var nok også Adrian Smith sårt savnet.

 

Virtual XI 4

Syns sangene her er bedre og de er også bedre tilpasset Blaze så han får vist seg fra en litt bedre side. Heller ikke så langt dette albumet, og det er like greit. Her finnes det flere bra sanger, men vil nevne The Clansman og The Educated Fool. Como Estais Amigos er også en fin sang, selv om det er mer balladepreg og minner ikke noe veldig om Maiden.

Noe annet som var positivt med denne Blaze-perioden var at kanskje Bruce rett og slett trengte en pause fra Maiden. De to albumene som ble gitt ut før Bruce stakk var ikke akkurat de beste i Maidens karriere, og i tillegg "eksperimenterte" Bruce med en "annen" stemme på Fear Of The Dark.

 

Brave New World 6

Bruce er tilbake (denne ganga med "vanlig" stemme, i motsetning til FOTD) og Smith er også tilbake, dermed er også Maiden tilbake med et brak! Maiden er nå tre gitarister og ingen av dem er overflødige fordi de utfyller hverandre perfekt på dette albumet. Bruce virker også sterkere (enn noen gang, vil jeg nesten si). Ingen av sangene trekker noe ned og det er vanskelig å peke ut noen favoritter. Hvis jeg må, så vil jeg nok si Dream Of Mirrors, Brave New World og The Wicker Man.

 

Dance Of Death 5-

Et lite tilbakeslag fra sist, men allikevel fortsatt på rett kurs. Maiden spiller minst like bra som på Brave New World, men selve sangene svinger ikke fullt så mye. Den desiderte favoritten her er No More Lies!

 

A Matter Of Life And Death 6-

Ikke langt i fra Brave New World-nivå dette og igjen et stort steg i riktig retning. Veldig jevnt bra album, så litt vanskelig å trekke frem noen favoritter.

 

Dette er jo min mening (ikke påstand, altså) da, så det er lov til å være uenige ;)

Gjerne kommentér eller legge ut karakterer dere andre også! :thumbup:

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar

Jeg syns toppkarakterene mister litt sin mening når det blir såpass mange av dem Glassmesteren. Fem av albumene har 6, 6-, 6/5 eller 5/6. Om du dømmer disse albumene i forhold til all musikk som finnes på denne kloden ville de nok fått sånne karakterer av meg også. Men prøv å døm den i forhold til hverandre. Jeg ville nok bare gitt en eller to 6'ere men både 4 og 5 er gode karakterer.

Lenke til kommentar
Jeg syns toppkarakterene mister litt sin mening når det blir såpass mange av dem Glassmesteren. Fem av albumene har 6, 6-, 6/5 eller 5/6. Om du dømmer disse albumene i forhold til all musikk som finnes på denne kloden ville de nok fått sånne karakterer av meg også. Men prøv å døm den i forhold til hverandre. Jeg ville nok bare gitt en eller to 6'ere men både 4 og 5 er gode karakterer.

8538401[/snapback]

Tja, jo, tenkte litt på det selv også, men jeg har bare én ren sekser, så jeg lot det stå sånn. Dessuten de som ligger på 6/5 og sånt er veldig på vippen og det er bare bittesmå bagateller som skiller de fra en femmer. På noen av de kunne jeg kunne jeg kanskje like godt ha satt "6 el. 5" fordi jeg er en vingle-petter til å bestemme meg :p

Ja, og dessuten ble jeg litt inspirert av trådstarters anmeldelser, han hadde vel enda flere toppkarakterer enn meg til og med.

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar

jeg er faktisk veldig enig med deg glassmester, i mye av det du sier :yes:

men no prayer for the dying mener jeg fortjener bedre enn det... det som gjør det litt upopulært er at det ikke følger det som maiden hadde gjort før, men det syns jeg er like greit... uten litt variasjon greier ingen å utvikle seg :)

men det er meg... syns og fear of the dark fortjener litt bedre :innocent: judas be my guide og weekend warrior syns jeg er konge :love:

Lenke til kommentar

Nei gutta! når maiden kommer neste år så får vi ordne et inni h******* voirspiel en plass da.. alle fra dette forumet får komme, med maiden skjorte og gode gamle maiden låter på spilleren.. hadde vært no det!

Noen som vet SIKKERT hvor de skal spille?

Endret av X-Q-T
Lenke til kommentar
Nei gutta! når maiden kommer neste år så får vi ordne et inni h******* voirspiel en plass da.. alle fra dette forumet får komme,  med maiden skjorte og gode gamle maiden låter på spilleren.. hadde vært no det!

Noen som vet SIKKERT hvor de skal spille?

8539477[/snapback]

 

 

ingen dum ide... mener de skal spille i bergen. bruce sa i allefall det sist :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nei gutta! når maiden kommer neste år så får vi ordne et inni h******* voirspiel en plass da.. alle fra dette forumet får komme,  med maiden skjorte og gode gamle maiden låter på spilleren.. hadde vært no det!

Noen som vet SIKKERT hvor de skal spille?

8539477[/snapback]

 

 

ingen dum ide... mener de skal spille i bergen. bruce sa i allefall det sist :hmm:

8542972[/snapback]

 

 

De skal spille på noe "større" enn valhall, så det blir nok Ullevaal eller Valle Hovin. Da skal de promotere The early days2 Så det blir sanger fra Powerslave, Somewhere og Seventhson! Skal ha biletter! Endelig Alex the great live!

Lenke til kommentar

Den mest logiske plassen er vel Valle Hovin. Det er stort der og ligger veldig lett tilgjengelig i Oslo-området. Håper også på dette stedet da jeg bare bor noen hundre meter unna. Men om det blir i Bergen eller et annet sted i Norge, kommer jeg til å dra dit uansett. :)

 

Edit: Når jeg tenkte på plass så er vel Ulleval større.

Valle: Ca 40.000. Regner med dette siden det er så mange Metallica-billetter som er solgt.

Ulleval: Ca. 30.000 ute på banen siden området er mindre enn Valle+25.000 på tribunene. Om folk gidder å sitte bak scenen. Hvis området bak scenen blir stengt så blir det uansett ca. 18.000 sitteplasser. Dvs. nesten 50.000 plasser til sammen.

Endret av Olumvolum
Lenke til kommentar
Ser at det er veldig mange som ikke liker de to skivene med Blaze Bayley på vokal, men det gjør jeg. Er selvsagt ikke like bra som med Bruce på vokal, men jeg tør påstå at disse albumene er veldig undervurderte. De inneholder veldig mange bra låter som dessverre har fått alt for lite oppmerksomhet fra fansen. The Clansman, Como Estais Amigo, Fortunes of War, 2 A.M, Don't Look to the Eyes of a Stranger osv. er alle kjempebra låter som jeg setter stor pris på.

8025267[/snapback]

 

Como Estais Amigo? Det er ein grunn til at denne ofte blir utelatt. Rett og slett fordi det er den desidert dårlegaste låta dei har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...