Gå til innhold

Iron Maiden - en albumguide og diskusjonstråd


Ustedalen

Hva er ditt favorittalbum av Iron Maiden?  

237 stemmer

  1. 1. Hva er ditt favorittalbum av Iron Maiden?

    • Iron Maiden
      11
    • Killers
      13
    • The Number of the Beast
      36
    • Piece of Mind
      13
    • Powerslave
      30
    • Somewhere in Time
      20
    • Seventh Son of a Seventh Son
      31
    • No Prayer for the Dying
      1
    • Fear of the Dark
      26
    • The X Factor
      1
    • Virtual XI
      3
    • Brave New World
      22
    • Dance of Death
      5
    • A Matter of Life and Death
      27


Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Synes "Seventh Son..." og "Matter of life and death" er de beste albumene.

Blaze albumene er ikke så ille, men stemmen hans passer ikke lzm... Men hør coverversjonen av UFO's Doctor Doctor, der gjør Blaze suveren jobb :p Resten av bandet også. Synes den er bedre enn UFO's studioversjon

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Synes det er litt skuffende at ikke Killers har fått mer enn 6/10 (selvom dette er din personlige mening). Mener det er et av de beste albumene, dog Somewhere In Time (som jeg også stemte på) er det beste. Caught Somewhere in Time og Wasted Years er to helt fantastiske låter.

 

Killers fortjener mer enn 6/10 ja. Spesielt når album som Fear of the Dark og No Prayer for the Dying får bedre karakter. Litt overdreven bruk av 10/10 også.

 

Også uenig med deg Cypheron. det beste albumet er Seventh Son of a Seventh Son med knallåter som Moonchild, The Clairvoyant, tittellåta og Only the Good Die Young.

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ganske crappy "albumguide" imo...

 

Så mange 10/10 gir ikke så mye å sammenligne med... Fear of The Dark er ikke en 10/10 plate!

 

Top album imo:

1. AMOLAD

2. Piece of Mind

3. Iron Maiden

 

AMOLAD er så langt i fra Maidens beste album. Veldig bra, men kanskje alt fra 80-tallet overgår det. Hvor fikk du det synspunktet fra egentlig? :>

Lenke til kommentar
Ganske crappy "albumguide" imo...

 

Så mange 10/10 gir ikke så mye å sammenligne med... Fear of The Dark er ikke en 10/10 plate!

 

Top album imo:

1. AMOLAD

2. Piece of Mind

3. Iron Maiden

 

AMOLAD er så langt i fra Maidens beste album. Veldig bra, men kanskje alt fra 80-tallet overgår det. Hvor fikk du det synspunktet fra egentlig? :>

 

 

Jeg synes både Bruces stemme og tekstene er best her. Jeg er ikke sånn stor heavy metal fan, og synes ikke at f.eks. "Number of the beast, fear of the dark, run to the hills" er så storslagne. Altså, jeg liker tilåmed Brave New World bedre enn mye av det fra 80-tallet (Somewhere in time, powerslave osv...

 

Maiden går progresivt. Jeg forguder det. :>

Endret av KOTOR FAN
Lenke til kommentar

At du gir Fear of the Dark en 10'er og 6'ere til Iron Maiden og Killers er far beyond me. Samme med DoD og A matter of Life and Death.

 

Powerslave er mitt favoritt album. Mest pågrunn av at det inneholder fantastiske låter som Rime of the Ancient Mariner, Powerslave, 2 Minutes to Midnight, Aces High og Flash of the Blade.

 

Og sangene i midten er langt fra middelsmådige. Du må bare høre litt på de først. Så sitter de.

 

Forresten, enig med Nigthkeeper, Alexander the Great er forferdelig bra.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

Må si at karaktersettingen var litt rar i guiden, mange 10ere. Er også svært uenig at Fear Of The Dark er et 10er album, men ellers var guiden bra. Mange saklige argumenter for hvert album.

 

Men min liste ville sett slik ut:

 

Iron Maiden: 7

Mange gode fengende sanger, men trekk for lydproduksjonen. Phantom Of The Opera står igjen som den beste sangen.

 

Killers: 8

Lydproduksjonen er blitt drastisk bedre, men eneklte sanger virker som å være rester fra det første albumet (noe som de faktisk er)

 

The Number Of The Beast: 8+

En klassiker, med mange god låter. Lyden er bra, og Dickinson gjorde en god start. Men synes albumet har et par middelmådige sanger, og albumet i sin helhet mangler prikken over i'en. Tipper mange kommer til å være uenig med meg i vurderingen av dette albumet :p

 

Piece of Mind: 9

Piece Of Mind er noelunde likt Number Of The Beast, men med prikk over i'en. Vokalpresentasjonen til Dickinson er svært bra, tenker først og fremst på Where Eagles Dare. Gitarsoloene har også blitt mye bedre. Føler også at Maiden har blitt et mer "folkelig" band med dette albumet.

 

Powerslave: 9

Hører tydlig at Maiden begynner å ekspirimentere med soundet, og det funker bra. Platen innholder også etter min mening, en av de beste sangene de har; The Rime Of The Anincent Mariner. Eneste som hindrer dette albumet å få 10, er sangene i midten. Sier ikke at de er dårlige, men føler albumet har en liten dump, med de sangene.

 

Somewhere In Time: 10

Dette er etter min mening det beste albumet. Maiden fortsetter å forandere på soundet som førte til mye krangel. Men soundet er rett og slett perfekt. En herlig miks av god gammel Maiden, og litt synth, gjør at dette alumbet passer til folk uansett om de er en blodfan eller en vanlig person som hører på listemusikk. Alexander The Great er også kronen på verket

 

Seventh Son Of A Sevent Son: 8

Dette alumbet forstetter delvis med soundet fra Somewhere In Time, men når ikke helt opp. Virker ut som Maiden prøver å bli mer mainstream, og det kan godt høres på Can I Play With Madness. Men ellers er det tittelsangen som stikker fram som den beste på platen, samt Moonchild. Platen er også en god slutt på "The Golden Years"

 

No Prayer For The Dying: 6

Maiden prøver å gå til bake til røttene, men lykkes ikke helt. Dette er forøvrig det albumet jeg har hørt minst på, men etter det jeg har hørt så mangler sangene den gode kvaliteten Maiden er kjent for.

 

Fear Of The Dark: 6+

Dette albumet er en god del bedre en No Prayer.., og inneholder Fear Of The Dark som kanskje en av de beste live sangene som de har laget, men studioversjonen er et lite hakk dårligere enn live. Platen inneholder også en annen klassiker; Afraid To Shoot Stranger, men resten av sangene på platen gjør at karakteren faller ned.

 

The X-Factor: 6

Dette albumet er ikke så gale som det skulle ha seg, men problemet er at ikke Dickinson er vokalist. Beste sangen på albumet er Sign Of The Cross.

 

Virtual XI: 5

Nedgangen til Maiden forsetter, og det setter preg på musikken. Platen har en svært god sang; The Clansman, og to greie; Futureal og Angel And The Gambler. Men ellers er platen møl.

 

Brave New World: 10

Dickinson er tilbake. Smith er også tilbake, noe som gjør at bandet for tre gitarister. Det gjør at soundet blir mye mer storslagent og episk. Er vanskelig å peke ut en bestemt favorittlåt, men albumet i sin helhet er nærmest perfekt.

 

Dance Of Death: 8

Dette albumet er i mine øyne todelt. En del med gode sanger, og en del med såkalte fillers. Beste sangen på albumet er uten tvil Paschendale. Men de svake fillersene gjør at karakteren trekkes ned.

 

A Matter Of Life And Death: 9+

Et svært godt album, og på lik linje med Brave New World, ganske vanskelig å velge favoritt låt. Hele albumet samlet står veldig godt. Eneste som hindrer dette albumet full pott, er at albumet kan virke tungt å høre på for en vanlig lytter. Tenker ikke tungt som i har musikk, men at sangene er ganske lange og har en ganske anderledes oppbygning enn normalt. Men for min del har det ikke noe å si¨, kunne like gjerne gitt den en 10, men dette skal jo være en guide.

 

Sikkert ikke alle som er enig med denne anmeldelsen :tease:

Endret av Hunter147
Lenke til kommentar

Du må ikke trekke Iron Maiden (albumet) for lydkvaliteten da :O er jo ikke deres skyld, de hadde en produsent som bare satt på ræva å dreit i bandet og lyden... Harris syns selv at der er helt forjævlig lyd ^^ Syns faktisk lyden passer til sangene jeg, og at det er et utrolig sterkt debut album :) 10/10

 

Ellers er jeg stort sett enig :) Tilogmed på number of the beast :) (Hallowed be thy name og 22 acadia avenue er ty da :p, men 8+/10 er en god karakter)

 

(Ok, kanskje 8/10 på Powerslave og Somewhere in time, og 10/10 på piece of mind da... imo)

Endret av KOTOR FAN
Lenke til kommentar

Også uenig i at Iron Maiden album ikke burde trekkes for produksjon. Er faktisk rimelig bra produsert til å være et debutalbum på 80-tallet.

 

Skjønner heller ikke at du mener at Brave New World og A Matter of Life and Death er bedre enn alt fra 80-tallet fortsett fra Somewhere in Time.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...