Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har satt opp monowall på en liten bedrift.

Men noen pcer får ikke tilgang til nettverket. Ingen trafikk virker. Den får ip adresse fra dhcp (monowall) med that's it. Ping virker ikke. Ikke engang til monowall. DHCP renew funker ikke, mens dhcp release bare gir den samme ipen.

Har satt opp logging på alt, så når jeg pinger ser jeg pakka blir alowed men den får ikke no svar

Så sjekka jeg ARP tabellen, og der var maskina satt opp med mac-adresse ff:ff:ff:ff:ff i stedet for den virkelige, og siste ip adressen i rangen. Hvis jeg gjorde det til en fast ip, så kom plutselig den riktige adressen opp (i skjema for å lage en static dhcp-entry) når jeg klikker på det, og hvis jeg lager en static entry, så fungerer det.

5 maskiner funker helt fint, uten at jeg har gjort noe, mens 3 har jeg måttet gjøre sånn med. Finner ikke no mønster i når det går bra og når det går dårlig... Er avhengig av at det skal funke på DHCP får det er endel dataer som kommer å går.

Har satt opp firewall regler med allow all til alt fra alle og logger alt (er bak firewall i modemet) og den blokker nesten ingen pakker. (bare multicast greier tror jeg)

Jeg har monowall på en valig pc (166mhz) og installert på harddisk (generic-pc)

Endret av claus erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...