Mr.M Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Vet at man skal ha et reservehjul tilgjenglig i bilen, men kan dette være f.eks. en annen dimensjon enn de andre dekkene, eller et piggdekk, osv? Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Vet at man skal ha et reservehjul tilgjenglig i bilen, men kan dette være f.eks. en annen dimensjon enn de andre dekkene, eller et piggdekk, osv? 8024126[/snapback] er ikke sikker, men tror ikke du har lov å ha på piggdekk etter en viss dato, så tror piggdekk blir litt feil. men dimensjon er jeg ikke sikker på. noen som vet om det er lov å erstatte res. hjul med punkteringsspray? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Det er ihvertfall fullt lovlig å kjøre med originale reservehjul. Du har ikke lov til å ha et reservehjul med pigg i bruk om sommeren. Det sier jo seg selv. Politiet vil nok normalt vise forståelse om dimensjoner og mønster er ulike etter punktering. Det kan ofte være lurt å ha en flaske med dekklapping. Husker ikke hva de heter, finnes i flere varianter. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Du har ikke lov til å ha et reservehjul med pigg i bruk om sommeren. Det sier jo seg selv. Politiet vil nok normalt vise forståelse om dimensjoner og mønster er ulike etter punktering. 8025764[/snapback] Bilen jeg nylig handlet mankerer reservehjul, men regner med å finne et på hogger'n. Et helårsdekk burde vel i så måte kanskje være det beste valget. Men kan ikke huske å lest noe om regler rundt dette. De færreste har vel 2 stk. reservehjul (vinter/sommer) og evt. bytter om på disse i forbindelse med dekkomlegging vår/høst. Uansett så er jo bruk av reservehjul ment å være helt temporært, så sånn sett ser jeg ikke helt hvorfor et piggdekk om sommeren skulle være noe "verre" enn et sommerdekk på vinterføre. Kanskje tvertom? Har prøvd å google etter relevant info, men har ikke funnet noe. Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Piggdekk sliter mer på vein og dette koster penger for staten, men det gjør jo sykehusopphold og utrykninger for de som skader seg ved å bruke sommerdekk som reservehjul på vinteren også Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Vet at man skal ha et reservehjul tilgjenglig i bilen, men kan dette være f.eks. en annen dimensjon enn de andre dekkene, eller et piggdekk, osv? 8024126[/snapback] er ikke sikker, men tror ikke du har lov å ha på piggdekk etter en viss dato, så tror piggdekk blir litt feil. men dimensjon er jeg ikke sikker på. noen som vet om det er lov å erstatte res. hjul med punkteringsspray? 8025187[/snapback] Punkteringsspray kan jo ikke fikse alt da så det er jo ikke akkurat en fullverdig erstatter for ekstra dekk... Men det er forresten ikke nødvendig med samme dim på reservedekk såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
Tommy Angelo Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Ta ut piggene av dekket ditt så kan det brukes året rundt. Du MÅ ikke ha reservehjul men det er seff en fordel. Jeg har bare kompressor/spray + medlemskap i viking og det håper jeg holder :-) Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Det er ikke påbudt med reservehjul i bilen. Pantera Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Trenger vel ikke ha samme dim heller. Mange har hvertfall ogrinalt et mye smalere dekk. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Trenger vel ikke ha samme dim heller. Mange har hvertfall ogrinalt et mye smalere dekk. 8037820[/snapback] Dekket må være "lovlig" da....iht til vognkortet. Men disse dekkene er jo stort sett bare beregnet for å komme seg til nærmeste dekkutsalg. Pantera Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Selvsagt. Men løsningen er kun midlertidig. F.eks til nærmeste verksted, hjem og lignende. De selger ikke med reservedekk om de ikke er lovlige. Reservedekket jeg har er mindre og smalere, og det står klistret maks 70 km/h på det. Men om politiet ser deg kjøre med "reservedekket" i flere uker, så tror jeg at de vil reagere. Om det hadde vært et tilfelle altså. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Jeg tror virkelig ikke noen VIL kjøre på reservehjul så veldig lenge heller. Det esr jævlig ut, og det må da være forferdelig å kjøre på et dekk som er 5-10 cm. smalere enn det på andre siden. Det er forøvrig, som sagt tidligere her, ikke påbudt med reservehjul. Flere nyere biler (bla. Mercedes) leveres kun med "lappespray" og 12v. kompressor til å fylle luft med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå