fismall Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Lurer litt på hvordan denne fungerer. Jeg har kjøpt en Audi 80 quattro for ikke så lenge siden og lurer litt på hvordan diff.knappen fungerer. Når jeg trykker på den så skjer det liksom ikke noe. (trur jeg) Den går bare opp igjen og jeg merker ikke noe speielt når jeg kjører. Aldri vært borti firehjulsdrift før heller. Fint hvis noen kunne forklare dette for meg ___ fismall Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Når du trykker på denne så blir differensialen sperret, dvs at hjulene går like fort rundt. Dette bør du bare bruke i lav hastighet ellers så sliter det veldig på drivverket. Lenke til kommentar
fismall Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Når du trykker på denne så blir differensialen sperret, dvs at hjulene går like fort rundt.Dette bør du bare bruke i lav hastighet ellers så sliter det veldig på drivverket. 8023877[/snapback] Vet ikke helt hvordan jeg ser om den er slått av? Lenke til kommentar
trra Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Orginalt så slår sperrene seg av ved 25-30km\t på Audi. Har igrunn mest å si når man sitter skikkelig fast eller skal opp en glatt bakke, er da man har mest brukt for sperrene. Endret 25. februar 2007 av trra Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Forsøk dette: Stå stille, slå på diffsperra, sving brått til ene siden og kjør sakte. Se om indikatorlapa ved bryteren kommer på. Lampa kommer på når diffsperra er kommet i faktisk inngrep. Da vil bakhjulene være låst sammen til eksakt lik hastighet. Sperra skal slå seg av av seg selv, mener det skjer når du passer 40km/t. Denne funksjonen kan fjernes. Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Lurer litt på hvordan denne fungerer.Jeg har kjøpt en Audi 80 quattro for ikke så lenge siden og lurer litt på hvordan diff.knappen fungerer. Når jeg trykker på den så skjer det liksom ikke noe. (trur jeg) Den går bare opp igjen og jeg merker ikke noe speielt når jeg kjører. Aldri vært borti firehjulsdrift før heller. Fint hvis noen kunne forklare dette for meg ___ fismall 8023803[/snapback] det er da mange måter å finne ut om det virker. slå på spærra . trø inn kløtjsen. hiv han i 1 full gass til han står på tenningskutt. få ett par kompiser til å se på hjulene.. slipp kløtsjen rett ut.. spinn han på alle hjulan e han godkjent. syns du det va artig kan du jo dra til nermeste Vag forhandler å hør kordan ledning du skal klipp av. spærra e fin å ha på når du skal ligg bredt.. ikke bare når du sitter fast. Lenke til kommentar
fismall Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Takk for alle svar. skal se på det nærmere _____ Fismall Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Lurer litt på hvordan denne fungerer.Jeg har kjøpt en Audi 80 quattro for ikke så lenge siden og lurer litt på hvordan diff.knappen fungerer. Når jeg trykker på den så skjer det liksom ikke noe. (trur jeg) Den går bare opp igjen og jeg merker ikke noe speielt når jeg kjører. Aldri vært borti firehjulsdrift før heller. Fint hvis noen kunne forklare dette for meg ___ fismall 8023803[/snapback] det er da mange måter å finne ut om det virker. slå på spærra . trø inn kløtjsen. hiv han i 1 full gass til han står på tenningskutt. få ett par kompiser til å se på hjulene.. slipp kløtsjen rett ut.. spinn han på alle hjulan e han godkjent. syns du det va artig kan du jo dra til nermeste Vag forhandler å hør kordan ledning du skal klipp av. spærra e fin å ha på når du skal ligg bredt.. ikke bare når du sitter fast. 8026455[/snapback] Gratulerer din tosk, du har akkurat gitt karen oppskriften på å knuse diffsperra si! Hjulspinn med sperra aktivert, FØR den er i inngrep kan resultere i rasering av sperra. Metalldeler fra sperra kan igjen rase differensialen. ALDRI dra hjulspinn med sperra aktivert FØR den er i lås og indikatorlampa lyser! Hilsen Audi-mekaniker Edit: Klipping av ledning gjøres for å fjerne deaktivering av sperra ved hastighet. Med dette oppnår du at sperra blir værende på uansett hastighet. Fint ved leking på snøføre, det hjelper deg å få ut hekken, (Audi har en lei tendens til å understyre) Endret 26. februar 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
trra Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Forsøk dette: Stå stille, slå på diffsperra, sving brått til ene siden og kjør sakte. Se om indikatorlapa ved bryteren kommer på. 8026394[/snapback] Hvis bilen har abs slår vel også abslampa seg på når sperra er aktivert? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Jeg tror ikke det. ABS vil fungere fremdeles, bortsett fra at noe av bremsekraftfordelinga skjer gjennom sperra. Lenke til kommentar
trra Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Leste litt på VACN nå og Ifølge det jeg har lest der så lyser abs-lampa når sperra er slått på, pga ABS`n slår seg av når man aktiverer sperra. Endret 26. februar 2007 av trra Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Leste litt på VACN nå og Ifølge det jeg har lest der så lyser abs-lampa når sperra er slått på, pga ABS`n slår seg av når man aktiverer sperra. 8033109[/snapback] Hvorfor skal ABS slås av automatisk ? Lenke til kommentar
trra Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Vet vel for .aen ikke jeg. Var flere som hadde skrevet at ABS lampa lyste når man aktiverte sperra og slukket når sperrene ikke var aktiveret. På import biler var det vist ikke alltid dette stemme. Edit : fra VACN sitt forum "Hovedgrunnen til at mekanisk differensialsperre ikke blir brukt lengre er fordi det ikke kan virke sammen med ABS, EDS (elektronisk differensialbrems), ASR, ESP osv. siden de systemene er avhengig av individuell styring av hvert enkelt hjul. Med sperren inne vil hjulene gå med samme hastighet uansett. Det er derfor f.eks. tidlig 90-talls Audi med quattro kobler ut ABS når diffsperren bak er innkoblet. " Endret 26. februar 2007 av trra Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Det er riktig at hjulene ikke kan kontrolleres individuellt, men jeg mener det har veldig lite å si om brems og ev. hjulspinn måtte styres parvis på bakakselen. Om ABS slåes av eller ikke vet jeg ikke. Dog skal sies at når man aktiverer sperra, er som regel kjøringens art sådan at ABS kun er til hindring. Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Kan ikke helt se den at ABS er til hindring så lenge sperra er aktivert.Mange biler har kun en ABS føler bak.ESP og lignende systemer er jo en helt annen ting,men det har jo ikke noe med ABS og gjøre. Lenke til kommentar
fismall Skrevet 27. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2007 Lyser ikke noen ABS lampe hos meg når jeg trykker på Diff knappen. min er en 93Mod _____ Fismall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå