Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 80 quattro diff knapp


fismall

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan denne fungerer.

Jeg har kjøpt en Audi 80 quattro for ikke så lenge siden og lurer litt på hvordan diff.knappen fungerer.

Når jeg trykker på den så skjer det liksom ikke noe. (trur jeg)

Den går bare opp igjen og jeg merker ikke noe speielt når jeg kjører.

 

Aldri vært borti firehjulsdrift før heller.

 

Fint hvis noen kunne forklare dette for meg :thumbup:

 

___

fismall

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du trykker på denne så blir differensialen sperret, dvs at hjulene går like fort rundt.

Dette bør du bare bruke i lav hastighet ellers så sliter det veldig på drivverket.

8023877[/snapback]

Vet ikke helt hvordan jeg ser om den er slått av?

Lenke til kommentar

Forsøk dette: Stå stille, slå på diffsperra, sving brått til ene siden og kjør sakte. Se om indikatorlapa ved bryteren kommer på. Lampa kommer på når diffsperra er kommet i faktisk inngrep. Da vil bakhjulene være låst sammen til eksakt lik hastighet.

 

Sperra skal slå seg av av seg selv, mener det skjer når du passer 40km/t. Denne funksjonen kan fjernes.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan denne fungerer.

Jeg har kjøpt en Audi 80 quattro for ikke så lenge siden og lurer litt på hvordan diff.knappen fungerer.

Når jeg trykker på den så skjer det liksom ikke noe. (trur jeg)

Den går bare opp igjen og jeg merker ikke noe speielt når jeg kjører.

 

Aldri vært borti firehjulsdrift før heller.

 

Fint hvis noen kunne forklare dette for meg  :thumbup:

 

___

fismall

8023803[/snapback]

 

det er da mange måter å finne ut om det virker.

 

slå på spærra . trø inn kløtjsen. hiv han i 1 full gass til han står på tenningskutt.

få ett par kompiser til å se på hjulene..

slipp kløtsjen rett ut..

 

spinn han på alle hjulan e han godkjent.

syns du det va artig kan du jo dra til nermeste Vag forhandler å hør kordan ledning du skal klipp av.

 

spærra e fin å ha på når du skal ligg bredt..

ikke bare når du sitter fast.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan denne fungerer.

Jeg har kjøpt en Audi 80 quattro for ikke så lenge siden og lurer litt på hvordan diff.knappen fungerer.

Når jeg trykker på den så skjer det liksom ikke noe. (trur jeg)

Den går bare opp igjen og jeg merker ikke noe speielt når jeg kjører.

 

Aldri vært borti firehjulsdrift før heller.

 

Fint hvis noen kunne forklare dette for meg  :thumbup:

 

___

fismall

8023803[/snapback]

 

det er da mange måter å finne ut om det virker.

 

slå på spærra . trø inn kløtjsen. hiv han i 1 full gass til han står på tenningskutt.

få ett par kompiser til å se på hjulene..

slipp kløtsjen rett ut..

 

spinn han på alle hjulan e han godkjent.

syns du det va artig kan du jo dra til nermeste Vag forhandler å hør kordan ledning du skal klipp av.

 

spærra e fin å ha på når du skal ligg bredt..

ikke bare når du sitter fast.

8026455[/snapback]

Gratulerer din tosk, du har akkurat gitt karen oppskriften på å knuse diffsperra si! Hjulspinn med sperra aktivert, FØR den er i inngrep kan resultere i rasering av sperra. Metalldeler fra sperra kan igjen rase differensialen. ALDRI dra hjulspinn med sperra aktivert FØR den er i lås og indikatorlampa lyser!

 

Hilsen Audi-mekaniker

 

Edit: Klipping av ledning gjøres for å fjerne deaktivering av sperra ved hastighet. Med dette oppnår du at sperra blir værende på uansett hastighet. Fint ved leking på snøføre, det hjelper deg å få ut hekken, (Audi har en lei tendens til å understyre)

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Vet vel for .aen ikke jeg. Var flere som hadde skrevet at ABS lampa lyste når man aktiverte sperra og slukket når sperrene ikke var aktiveret. På import biler var det vist ikke alltid dette stemme.

 

Edit : fra VACN sitt forum "Hovedgrunnen til at mekanisk differensialsperre ikke blir brukt lengre er fordi det ikke kan virke sammen med ABS, EDS (elektronisk differensialbrems), ASR, ESP osv. siden de systemene er avhengig av individuell styring av hvert enkelt hjul. Med sperren inne vil hjulene gå med samme hastighet uansett. Det er derfor f.eks. tidlig 90-talls Audi med quattro kobler ut ABS når diffsperren bak er innkoblet. "

Endret av trra
Lenke til kommentar

Det er riktig at hjulene ikke kan kontrolleres individuellt, men jeg mener det har veldig lite å si om brems og ev. hjulspinn måtte styres parvis på bakakselen. Om ABS slåes av eller ikke vet jeg ikke. Dog skal sies at når man aktiverer sperra, er som regel kjøringens art sådan at ABS kun er til hindring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...