Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dekker forsikringen hvis tak kollapser pga snø

Duqe

Anbefalte innlegg

Lurte på om tak og verandaer som kollapser pga snøtyngden kan bli dekket av forsikringen.

Jeg har bestilt reise som jeg helst ikke vil kanselere.

Tror heller ingen naboer orker å skuffe snø hos meg etter arbeidstid.

Har sendt mail til forsikringsselskapet, men har ikke fått svar ennå, så jeg forsøker her først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på det....er jo ditt eget ansvar å måke snø av taket, evt. verandaen.

Avisene har jo gått ut å oppfordret folk til å måke snø av takene nå, for på onsdag blir det væromslag....snøværet går over til regnvær...og da blir den snøen helvetes tung.

Pantera

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
du kan vel betale noen ungommer i nabolaget til å måke snøen din fra taket?

Får vel gamble litt på det når jeg er bortreist. :hmm:

Tviler på at forsikringen dekker kollaps grunnet snøtyngde.

Enkleste ville vel være å ta en tlf. til ung-jobb-sentral, en vernet bedrift eller NAV for å få noen til å måke snøen av taket, koster sikkert ikke mange kroner sammenlignet med en kollaps.

Lenke til kommentar
Lurte på om tak og verandaer som kollapser pga snøtyngden kan bli dekket av forsikringen.

Jeg har bestilt reise som jeg helst ikke vil kanselere.

Tror heller ingen naboer orker å skuffe snø hos meg etter arbeidstid.

Har sendt mail til forsikringsselskapet, men har ikke fått svar ennå, så jeg forsøker her først.

Mye vill gjetting ute og går her, joda, forsikringen kommer til å dekke dette. MEN, du kommer nok til å få avkortning. Grunnet det at du VISTE at taket kunne kolapse pga snømengde og du ikke ordnet med noen til å måke ned snøen for deg før du dro.

Ring og hør med forsikringsselskapet ditt, da det går 100 ganger fortere enn mail

Lenke til kommentar

Det kunne vært et tvilstilfelle, men nå som du har sagt i fra til forsikringsselskapet om at taket kanskje vil rase, kan du banne på at de vil bruke det for det det er verd. Uansett om de dekker det eller ikke er det praktisk å ha et sted å bo når du kommer hjem fra ferie, så jeg synes du bør prøve å få noen til å måke mens du er borte.

Lenke til kommentar

Hvorvidt skaden dekkes av forsikringsselskapet avhenger av hva avtalen dere imellom sier. Sansynligvis har du dekning for plutselige uforutsette naturhendelser. Dette tilfellet som du nevner her er ikke uforutsett. Store snømengder mens du er bortreist, og som du er redd for vil brekke taket er i seg selv forutsett. Det er jo nettopp denne situasjonen vi diskuterer. Forsikringsavtaleloven sier:

§ 4-10. (sikredes plikt til å avverge og gi melding om forsikringstilfelle)

Er det overhengende fare for at et forsikringstilfelle vil inntreffe, eller er et forsikringstilfelle inntruffet, skal sikrede gjøre det som med rimelighet kan ventes av ham eller henne for å avverge eller begrense tapet.

Må sikrede forstå at selskapet kan få et regresskrav mot tredjeperson, skal sikrede gjøre det som er nødvendig for å sikre kravet inntil selskapet selv kan vareta sitt tarv.

Er forsikringstilfellet inntruffet, skal sikrede uten ugrunnet opphold melde fra til selskapet.

Er det oppstått skade eller tap som følge av at sikrede forsettlig eller grovt uaktsomt har satt til side sine plikter etter første, annet eller tredje ledd, kan selskapets ansvar settes ned eller falle bort. Ved avgjørelsen skal det legges vekt på skyldgraden, skadeforløpet og forholdene ellers.

Du risikerer altså avkortning av forsikringssummen forutsatt at du har handlet forsettelig eller grovt uaktsomt. Diskusjonen blir da om det er grovt uaktsomt eller tilogmed forsettelig (med vilje) å reise fra et hus i et område der man kan forvente store snømengder. Store snømengder i seg selv er intet nytt. Spørsmålet må da bli om værforholdene og ekstraordinært store snømengder kan forutsees vil brekke taket. Vær helt sikker på at dersom situasjonen oppstår så vil forsikringsselskapet vri og bende på enhver mulighet til å få avkortning, de leker ikke julenisse. Få noen til å se etter huset ditt. Om nødvendig kontakter du forsikringsselskapet før du reiser slik at de kan sende ut brannvesenet, viking, falken ... og forbereder dem at du er villig til å betale dersom de tar seg bryet med å rydde taket ved behov. Da har du vært forutseende og hvis taket likevel brekker så har du dekket ryggen din.

Lenke til kommentar
Det kunne vært et tvilstilfelle, men nå som du har sagt i fra til forsikringsselskapet om at taket kanskje vil rase, kan du banne på at de vil bruke det for det det er verd. Uansett om de dekker det eller ikke er det praktisk å ha et sted å bo når du kommer hjem fra ferie, så jeg synes du bør prøve å få noen til å måke mens du er borte.

Er det ingen som har merket at dere svarer på spørsmål som gjelder "snøen som falt i fjor" (eller forrige vinter, da..) ? ;) Trådstarters tak falt neppe ned i vår, da ville vi nok hørt mer fra ham. Men det er jo ikke noe i veien for å diskutere videre på generell basis.. Blir liksom litt dumt å oppfordre trådstarter til å få noen til å måke bort snøen som smeltet i sommer.. :p

Lenke til kommentar
Nei, når man ser en tråd man ikke har sett før går man gjerne ut fra at den er ny, og at ikke det er en eldgammel tråd noen har dratt frem og kommenterer som den var ny.

Da var det larschroe som bumpet tråden og lurte oss alle sammen. Hvorfor gjorde du det da larschroe, det var ikke pent. Tenk om moderator fikk rede på det, da får du smikk på fingrene og må legge deg uten kveldsmat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...