Dead_Rabbit Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Er det ikke en idè å planlegge _alt_ før man begynner å diskutere implementasjons-detaljer? Jeg tror - hvis mange meldte sin interesse - at det hadde vært lurt å gjøre en skikkelig planlegging, og så dele opp i «grupper» for alt mulig; minnehåndtering, filsystem, C-biblioteker, whatever. Syns liksom man tar litt store steg når man alt begynner å diskutere medlemmene til en struktur. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Helt enig, staalezh. Det blir for mye fokusering på én detalj, mens alt annet nesten ikke er planlagt. I tillegg kan det jo være at ting må endres nettopp pga. de andre tingene som ikke er planlagt enda. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Driverarkitekturen tror jeg er viktig, med tanke på at Microsoft endrer på dette for hver utgivelse av OS-et sitt, og skaper masse problemer hver gang. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg har skrevet litt worklog på første posten, og kommer til å fortsette med det til vi får stablet opp en side. Det vi har lagt til, er nå å bruke XML filer til et par ting, nærmere detaljer i første post. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Jaffe leker litt med "the basics", det er altså ikke umulig å lage "noe" som grub kan starte. Endret 19. mars 2007 av chills Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg har oppdatert første posten, og legger til en bump, og en "Det hadde ikke skadet med flere folk"-post. Kort summering: - Jaffe har fått til interrupts og exception handling - Jeg jobber med FAT12/16/32 filsystem, hvorfor er forklart i første post. - staale jobber med streams. - Python shell-delen er utbedret Mvh GeirGrusom Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Dette blir flotte saker. Når Jaffe om ikke lenge får implementert noen system calls (via interrupts?), kan vi porte C standard-biblioteket også, og da er vi i gang. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Blir vel strax litt mere komplisert idet man får prosessoren over i protected mode, dreiv å surra litt med det i gamle dager(mest custom bootsector hacking via asm). Kan bli interessant hvis dere får dreisen på det. Uansett så er det et artig prosjekt, og man lærer ganske mye om oppbyggingen av et OS i prosessen. Kommer til å følge denne tråden framover for å se hvordan det går. Lykke til Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Takker og bukker Tror dette kan bli bra. Jeg har oppdatert web siden og skrev litt om hva som skal gjøres. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Stuff er da i protected mode nå... Eller er det jeg som surrer? Mener å huske at Jaffe har ordna det alt. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Vi har registrert et SF.net prosjekt, som da kommer i løpet av de fire neste dagene. Og vi har fått et navn på operativsystemet: Dvorient Det er en omskriving av Device Oriented. Den nye kanalen er dermed også #dvorient @ irc.freenode.net. Lenke til kommentar
................... Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) ... Endret 10. juli 2010 av ................... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Stuff er da i protected mode nå... Eller er det jeg som surrer? Mener å huske at Jaffe har ordna det alt. 8225716[/snapback] OS-et er i protected mode fra begynnelsen av. GRUB ordner dette for oss Jeg ser absolutt ingen grunn i å styre med en egen bootloader når GRUB støtter en haug av filsystemer, programformater, og initialiserer alt for oss. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Må si jeg synes dette prosjektet virker utrolig spennende..! Kommer til å følge med videre her ja. Men har dere tenkt til å bruke fat 12/16/32 som filsystem? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Vi begynner med FAT filsystemet, rett og slett fordi det er enklest å implementere. Men vi kommer jo selvfølgelig til å legge til støtte for andre filsystemer senere.. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Dessuten får vi tilgang til Windows formaterte disketter Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Dessuten får vi tilgang til Windows formaterte disketter 8228480[/snapback] Da skjønner jeg det, ja.. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) En såkalt bump, og oppdatering: Da har vi fått i gang SVN på SourceForge.net Du finner det på http://sourceforge.net/projects/dvorient/ Ingen filer tilgjengelig for allmennheten enda, men det kommer. edit: Vi tar fortsatt inn flere folk som vil hjelpe til, send PM eller join dvorient på irc.freenode.net Endret 28. mars 2007 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Skal det være en microkernel eller noe annet? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Det skal være et fullverdig OS Jeg holder nå på med å skrive DMA controlleren Jeg ble overrasket over hvor gammeldags denne egentlig er... Den er helt tydelig laget for 16-bit prosessorer, da en ikke kan gå over én real mode page under 1 MB grensen. Ikke det at det trengs da, 64K buffer er mer en nok det. For de som ikke vet hva en DMA controller er, så er det en brikker som står på hovedkortet, som kan lese fra I/O porter, og skrive rett til minnet, helt uavhengig av prosessoren. Det er dette som gjør det mulig å spille av musikk eller video, uten at det går utover ytelsen. Må bruke denne for å kommunisere med harddisk, lydkort og nettverkskort. Dermed er også dette første steg mot å få til et filsystem (Dvorient Simple File System ®2007 GeirGrusom ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå