Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det ikke en idè å planlegge _alt_ før man begynner å diskutere implementasjons-detaljer? Jeg tror - hvis mange meldte sin interesse - at det hadde vært lurt å gjøre en skikkelig planlegging, og så dele opp i «grupper» for alt mulig; minnehåndtering, filsystem, C-biblioteker, whatever. Syns liksom man tar litt store steg når man alt begynner å diskutere medlemmene til en struktur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oppdatert første posten, og legger til en bump, og en "Det hadde ikke skadet med flere folk"-post.

Kort summering:

- Jaffe har fått til interrupts og exception handling

- Jeg jobber med FAT12/16/32 filsystem, hvorfor er forklart i første post.

- staale jobber med streams.

- Python shell-delen er utbedret

Mvh GeirGrusom :)

Lenke til kommentar

Blir vel strax litt mere komplisert idet man får prosessoren over i protected mode, dreiv å surra litt med det i gamle dager(mest custom bootsector hacking via asm). Kan bli interessant hvis dere får dreisen på det.

Uansett så er det et artig prosjekt, og man lærer ganske mye om oppbyggingen av et OS i prosessen. Kommer til å følge denne tråden framover for å se hvordan det går. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Stuff er da i protected mode nå... Eller er det jeg som surrer? Mener å huske at Jaffe har ordna det alt.

8225716[/snapback]

OS-et er i protected mode fra begynnelsen av. GRUB ordner dette for oss :)

Jeg ser absolutt ingen grunn i å styre med en egen bootloader når GRUB støtter en haug av filsystemer, programformater, og initialiserer alt for oss.

Lenke til kommentar

Det skal være et fullverdig OS

Jeg holder nå på med å skrive DMA controlleren

Jeg ble overrasket over hvor gammeldags denne egentlig er...

Den er helt tydelig laget for 16-bit prosessorer, da en ikke kan gå over én real mode page under 1 MB grensen.

Ikke det at det trengs da, 64K buffer er mer en nok det.

For de som ikke vet hva en DMA controller er, så er det en brikker som står på hovedkortet, som kan lese fra I/O porter, og skrive rett til minnet, helt uavhengig av prosessoren. Det er dette som gjør det mulig å spille av musikk eller video, uten at det går utover ytelsen.

Må bruke denne for å kommunisere med harddisk, lydkort og nettverkskort.

Dermed er også dette første steg mot å få til et filsystem (Dvorient Simple File System ®2007 GeirGrusom :D)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...