ze5400 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det jeg ville få frem er at han kan se langt etter en Windows/Linux-erstatter. 8048653[/snapback] Det sier seg selv, men likevel kan (potensielt sett) slikt bli noe nyttig. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Linux, så ser du at selv om tusenvis av folk arbeider på det, er det lite brukt sammenlignet med Windows. 8047761[/snapback] For mange kokker osv... Lenke til kommentar
strykejern Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Dette høres spennende ut, og jeg ville likt å hjulpet til. Men det spørs litt hvilke programmeringskunnskaper jeg trenger. Kan nokså godt C# (dog ingen profesjonell erfaring), og har så vidt prøvd meg i flere andre språk. Det er ikke så mye å stille opp med, men hvis jeg kan være til hjelp på noen måte kan jeg godt hjelpe til. Og: jeg kan litt php og, men tror ikke det er så relevant Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Dette høres spennende ut, og jeg ville likt å hjulpet til. Men det spørs litt hvilke programmeringskunnskaper jeg trenger. Kan nokså godt C# (dog ingen profesjonell erfaring), og har så vidt prøvd meg i flere andre språk. Det er ikke så mye å stille opp med, men hvis jeg kan være til hjelp på noen måte kan jeg godt hjelpe til. Og: jeg kan litt php og, men tror ikke det er så relevant 8049193[/snapback] Og det er jo som kjent ikke C# heller desverre :-/ ASM og C er nok det det er mest bruk for til et OS dessverre Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Hehe Hvis du kan C#, ville f.eks. D vært et språk som er veldig lett å flytte over til, grunnen til at jeg nevner D, er at dette er et native code språk, med inline assembly, og garbage collection, og som er direkte kompatibel med biblioteker skrevet i C Dette ville vært perfekt egentlig for å skrive GUI-en i, siden det med et skikkelig bibliotek ville vært tilnærmet likt C# å jobbe i (uten IDE da :/ ) Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Microsoft driver vel å utvikler et eksperimentellt OS i C# såvidt jeg vet. -C- Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Fancy, har du en link? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 http://research.microsoft.com/os/singularity/ -C- Lenke til kommentar
Mrs Hatta Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg tror det er ganske tungvint å gjennomføre. Men om du orker å kode mye så er det sikkert ikke noe stress liksom.. Hvilket språk er det snakk om? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg forestiller meg at mesteparten av kjernen skrives i C og Assembly (multi taskin må skrives i asm, finnes ingen annen måte) Grunnen til at de språkene er å foretrekke, er at kode som er skrevet i C og assembly lett kan brukes i et hvilket som helst annet språk. Jeg vet det er en stooor oppgave, men jeg kan ikke klage på alle andre operativsystem, og ikke komme med noe bedre selv Jeg synes at et operativsystem som bruker 128+ MB RAM bare for å være igang, er til å skratte av, siden jeg jobber i Windows til daglig, skratter jeg derfor ganske mye. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg synes at et operativsystem som bruker 128+ MB RAM bare for å være igang, er til å skratte av, siden jeg jobber i Windows til daglig, skratter jeg derfor ganske mye. 8049792[/snapback] Vel, du mener vel at du har konstant latterkrampe? Bare pass deg så det ikke kommer noen menn i hvit frakk å henter deg da Mr. Grusom :!: Det eneste jeg har å si er GOS (GeirOS) FTW! Men tror ikke jeg satser på det som primæros de neste tusen åra Lenke til kommentar
Mrs Hatta Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg forestiller meg at mesteparten av kjernen skrives i C og Assembly (multi taskin må skrives i asm, finnes ingen annen måte)Grunnen til at de språkene er å foretrekke, er at kode som er skrevet i C og assembly lett kan brukes i et hvilket som helst annet språk. 8049792[/snapback] Skjønner. Det er språk jeg også trives med =) Du må huske å holde oss forumgjengere oppdatert på hvordan det går med dette prosjektet da. Gleder meg Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Vel, du mener vel at du har konstant latterkrampe? 8050583[/snapback] Det er et stort problem, får ikke gjort så mye Til å begynne med vil i all hovedsak programmeringsspråk som bruker linker, være de eneste som kan brukes, grunnen til dette, er at jeg kommer til å skrive en linker for dette OS-et, og dermed begrenses antall programmeringsspråk veldig, og av hensyn til hva som er viktig, kommer jeg til å skrive den i C#, siden det er enklest for meg. Lenke til kommentar
................... Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) ... Endret 10. juli 2010 av ................... Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Selvsagt vil all kode jeg lager, og binærfiler, være helt gratis på alle mulige måter. 8048342[/snapback] Hørest ut som Open source ja Skulle gjerne bidratt, men er ikke noe god på C... Endret 1. mars 2007 av mhbakke Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Det vil selvsagt være open source I starten er det viktig med folk som kan C og Assembly, andre språk vil det blir laget støtte for etterhvert (C# er det ikke sikkert noensinne vil bli støttet, avhenger av hvor suksessfyllt prosjektet blir) Jeg har tenkt til å begynne med det i løpet av april/mai for da vil jeg ha litt mer tid til overs. Jeg har lest noe om kernels, multitasking etc. For det meste ser det ut til å være forholdsvis simpelt, men det blir mye kode Planen er at platform SDK-en vil være tilgjengelig for hele system, og vil være synlig, og brukelig fra consolen (som forklart) Men i consolen vil dette være mest for vedlikehold, og system debugging, som å finne flaskehalsprogrammer, eller memory leaks. Planen er at kernelen skal være tilgjengelig fra et hvilket som helst program gjennom sys/dev treet. Alle "exe" filer må som sagt eksportere minst én funskjon (main) og den vil bli listet f.eks. sys/dev/hdd/hdd0/mittprogram/mittprogram.exe/main Man kan her kalle eventuelle parameter som funksjonen tar (main vil være et spesielt tilfellet, siden den som oftest tar int og char**) Alle programmer vil bli kjørt under en egen prosessgruppe, og vil i utgangspunktet ha veldig begrenset tilgang til hardware, men programmer skal kunne (med brukerens tillatelse) få tilnærmet full kontroll over hardware (ikke harddisk, eller BIOS) Grunnen til dette, er for at programmerere som vet hva de gjør, skal kunne utnytte hardware maksimalt, og ikke nødvendigvis bypasse HAL, men bruker effektive metoder, framfor at f.eks. tegning av grafikk må utføres gjennom begrensede funksjoner, som line etc. Men dette må være skrudd av som default, og kun tillatt hvis brukeren vet hva han gjør (kunnskapstest, som i Larry kanskje? ) Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 kunnskapstest, som i Larry kanskje? 8055953[/snapback] Oh goddamn it! Den kunnskapstesten var ikke helt vennlig nei, ikke med google engang Men det du skriver om "exe" filer, du tenker vel (forhåpentligvis) på et annet filformat for eksekutabler? Blir litt stor mulighet for forvirring om man bruker exe som i MS DOS/Windows Lenke til kommentar
strykejern Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Ok, et par spørsmål her: Hvis jeg/andre skal være med på dette prosjektet, og være til noe nytte, hvilket språk bør vi da lære oss/kunne? Eller er det kanskje også noen annen måte folk kan hjelpe til på? Og det du snakte om at det kunne vært lurt å lære D; vil det være noen som blir brukt i prosjektet? Jeg lette også litt etter tutorials o.l. til D, men fant veldig lite, for såvidt jeg forsto det var det nokså nytt(1.0 kom i begynnelsen av januar?). Endret 1. mars 2007 av strykejern Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 kunnskapstest, som i Larry kanskje? 8055953[/snapback] Oh goddamn it! Den kunnskapstesten var ikke helt vennlig nei, ikke med google engang Men det du skriver om "exe" filer, du tenker vel (forhåpentligvis) på et annet filformat for eksekutabler? Blir litt stor mulighet for forvirring om man bruker exe som i MS DOS/Windows 8057249[/snapback] ".exe" er da bare en filendelse for at DOS/Windows skal vite at det er en kjørbar fil. Fila endrer ikke innhold om den slutter på ".txt" eller ".kaffe". Og ut i fra det han beskriver om kjørbare filer, blir det ikke noe ála et av programformatene til Microsoft uansett. Forhåpentligvis blir det vel slik at man kan kalle programmet akkurat hva man vil (kanskje ikke alt man vil da), og ikke noe fiksert navnendelse for programmer. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 filendelser er en veldig enkel og grei måte å skille filer fra hverandre på en overfladisk måte, det gjør at brukeren ganske raskt kan si hva slags fil det er, selvom operativsystemet ikke vet det. Jeg vil selsagt ikke beholde .exe filer eller .dll filer, alle henvendelser jeg bruker vil kun være som eksempel. Idéen er at alt fra script til native code exe filer skal kunne være i en "container" programfil, og at koden skal kunne fungere på tvers av hverandre (noe som blir forholdsvis enkelt å gjennomføre på den måten device systemet skal fungere) et eksempel vil være en programfil, som inneholder et javascript, og native code: sys/dev/hdd/hdd0/mittprogram/mittprogram.exe/:main som igjen kaller sys/dev/hdd/hdd0/mittprogram/mittprogram.exe/javascript/:getNumberOfData bare et eksempel. Jeg skriver bare .exe for gjøre det klart at det er programfilen Device systemet gjør også at man enkelt kan hente filer fra innsiden av arkivfiler på en transparent måte, siden en egen device vil bli laget for å lese f.eks. zip filer: sys/dev/hdd/hdd0/minzip.zip/readme.txt/:copy /../ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå