thomsi1607 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Men sjansen for å få en stilling i INTops er høyere for en fra Panser en en fra HV, enig? Sjansene for å dra til utlandet er større hvis du er med i pbn fordi de sender kontigenter hver vinter som tar over for 2.bataljons kontigent. Hvertfall slik det har fungert tidligere, men siden da pbn sender en egen kontigent vil de selvføgelig oppfattes som lettere og komme seg ut, men er man en god soldat i HV, er det også store sjanser for å komme ut. Lenke til kommentar
DeltaSniper Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Takk igjen. Visste ikke at 2. Bataljon har skarpskyttere, men det er jo ikke akkurat ulogsik siden de sender personell til Afghanistan, og der er det jo behov for skarpskyttere. Skal søke enten Panserbataljonen (et stort minus er at de har innrykk i januar, men det kan jeg overleve), 2. Bataljon eller Jegerkompaniet. Men hvis det er flere folk med info ang. skarpskyttere i Hæren, så bare fyr løs Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Takk igjen. Visste ikke at 2. Bataljon har skarpskyttere, men det er jo ikke akkurat ulogsik siden de sender personell til Afghanistan, og der er det jo behov for skarpskyttere. Skal søke enten Panserbataljonen (et stort minus er at de har innrykk i januar, men det kan jeg overleve), 2. Bataljon eller Jegerkompaniet. Men hvis det er flere folk med info ang. skarpskyttere i Hæren, så bare fyr løs Husk at du ikke kan VELGE å bli skarpskytter, i alle fall ikke i jegerkompaniet. Der blir du selektert ut i fra dine prestasjoner og din holdning. Lenke til kommentar
DeltaSniper Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Takk igjen. Visste ikke at 2. Bataljon har skarpskyttere, men det er jo ikke akkurat ulogsik siden de sender personell til Afghanistan, og der er det jo behov for skarpskyttere. Skal søke enten Panserbataljonen (et stort minus er at de har innrykk i januar, men det kan jeg overleve), 2. Bataljon eller Jegerkompaniet. Men hvis det er flere folk med info ang. skarpskyttere i Hæren, så bare fyr løs Husk at du ikke kan VELGE å bli skarpskytter, i alle fall ikke i jegerkompaniet. Der blir du selektert ut i fra dine prestasjoner og din holdning. Selvsagt, men en som faktisk VIL prøve seg på skarpskytter-stillingen er jo mer motivert enn en som har en slik "vi får se"-holdning til det. Driver med jakt, skyting, HVU og fysisk trening/friluftsliv generelt, er tålmodig og har det jeg selv vil kalle gode holdninger, så jeg tror at det skal gå. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Takk igjen. Visste ikke at 2. Bataljon har skarpskyttere, men det er jo ikke akkurat ulogsik siden de sender personell til Afghanistan, og der er det jo behov for skarpskyttere. Skal søke enten Panserbataljonen (et stort minus er at de har innrykk i januar, men det kan jeg overleve), 2. Bataljon eller Jegerkompaniet. Men hvis det er flere folk med info ang. skarpskyttere i Hæren, så bare fyr løs Husk at du ikke kan VELGE å bli skarpskytter, i alle fall ikke i jegerkompaniet. Der blir du selektert ut i fra dine prestasjoner og din holdning. Selvsagt, men en som faktisk VIL prøve seg på skarpskytter-stillingen er jo mer motivert enn en som har en slik "vi får se"-holdning til det. Driver med jakt, skyting, HVU og fysisk trening/friluftsliv generelt, er tålmodig og har det jeg selv vil kalle gode holdninger, så jeg tror at det skal gå. Sant nok, men så kan det sies at det å bli "sniper" i førstegangstjenesten er nok det de fleste vil Du skal få møte konkurranse fra meg i alle fall Forresten, skal du inn i år? Jegerkompaniet er fullt for lenge sia Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 bare tre år til nå, så kommer jeg inn i militære, HELL YEAH! Lenke til kommentar
Kajwaa Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg og vil bli skarpskytter i førstegangstjensten... Foresten se her: http://www.youtube.com/watch?v=XqUliP6BAsY Norske skarpskyttere i aksjon Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Gir denne tråden en kraftig BUMP, ettersom jeg selv sitter på samme spørsmål som trådstarter. Kan alternativt starte en ny tråd om ønskelig. Jeg lurer for tiden på om jeg skal få unnagjort førstegangstjenesten, selv om jeg til tross har fått utsettelse i 3 år grunnet utdanning. Ettersom jeg går utifra ting stadig endrer seg innen Forsvaret regner jeg med ting og tang har endret seg litt hva struktur angår siden tråden ble opprettet. Som trådstarter lurer jeg altså på hvor jeg bør søke førstegangstjeneste om jeg har ønske om å bli skarpskyter, alternativt snikskyter. Jeg har lest en del om kursene HV arrangerer, men fikk ikke noe svar på hvor elevene kom fra innad Forsvaret. Så det såvidt var nevnt noe om HVUV, hva er det? Håper noen kan komme med litt konkrete svar På forhånd, takk. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Snikskytter er det ingen land som har. Militæret har kun skarpskyttere. HV på Dombås har noen kurs, både av skyttere og instruktører men disse hentes for det meste fra HVs rekker og fra DFS miljøet (sivile sportsskyttere). 2. BN og Pbn utdanner noen få skarpskytter i sine kavaleri eskadroner, men det er ikke for så veldig mange og det er ikke den dypeste utdanninga du får på det. Den beste skarpskytterutdannelsen du kan under førstegangstjenesten er kanskje i marinejegerkommandoen om du er i veldig god form, kystjeger eller som fallskjermjeger. Lenke til kommentar
Sigralix Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 HV har egne skarpskyttertropper som du kan prøve å komme deg i, hvordan du kommer deg dit aner jeg virkelig ikke Ellers vil jeg anbefale dere å prøve å komme i en av Kavalerieskadronene, enten den i Pbn eller 2. bn. Er selv i Kav.Esk. i 2. bataljon, altså avdelingen som har skarpskyttere i bataljonen. Per nå har vi 4 skarpskytterpar (4 skyttere og 4 spottere), men det er mulig det blir annerledes allerede til høsten av. Skal også legges til at vi har svært kompetente skarpskytterbefal, så jeg vil virkelig anbefale 2. bataljon Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Tviler på at du får blitt skarkskytter i hjk eller mjk under førstegangstjenesten. Jeg kjenner ikke så godt til hvordan bn2 sine skarpskyttere jobber men kjk skal vell i allefall ha god kompetanse på å utdanne skarpskyttere. Også har du jo garden da Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Snikskytter er det ingen land som har. Det var vel kanskje en anelse drøy påstand? Om vi tar kongen på haugen, USA, hva vil du definere deres skarpskyttere for, om ikke snikskyttere? De kaller seg da vitterlig "Snipers", slår man opp i ordboka blir det oversatt til snikskyter. I motsetning til for eksempel såkalte "Marksmen" som jobber som en del av en enhet, jobber "snipers" kun i par, er ofte bak fiendens linjer og befinner seg generelt helt alene uten støtte. Dette er all info jeg har lest meg til, så noe av det kan selvsagt være feil - men jeg er rimelig sikker i min sak. -- Takker for svar til samtlige. Skal ta en telefon til vernepliktskontoret i morgen å forhøre meg litt om mulighetene dere foreslår. Om noen andre har noe ytterligere å tilføye er det bare supert Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 En snikskytter er såvidt jeg har fått med meg noe helt annet enn en skarpskytter. En snikskytter er ikke i uniform, er han det er det en skarpskytter. Du finner ihvertfall ingen i den norske hæren som vil kalle seg en snikskytter, men du kan nok finne endel skarpskyttere. Selv om det heter "sniper" på engelsk. Om jeg ikke tar feil, så er vel snikskyttere som i militært personell uten uniform som opererer skarpt ulovlig med tanke på genevekonvensjonen. HVs skarpskyttertropper kommer du ikke inn i under førstegangstjenesten lenger. Isåfall hadde jeg vært ferdig der for 6 mnd siden. Mvh Killswitch, innhaver av diverse skarpskyttermerker, både sivile og militære. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 skarkskyttere er våre, snikskyttere er fienden. Stemmer ikke det? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 (endret) Njaei, slik jeg ser det vil jeg påstå at alt militært personell som operer i det skjulte og har som oppgave å eliminere trusler på avstand kan defineres som snikskyter. Man har jo selvfølgelig også krypskyttere, som tilnærmet utelukkende er ment i negativ forstand - men krypskyttere er vel kun de som skyter dyr ulovlig. Kan godt forstå at det er ingen som ønsker å kalle seg snikskyter her til lands, vil anta det hersker en del usikkerhet/feilaktige antagelser om hva det vil si. På andre siden av dammen er det vel derimot tilnærmet en hederstittel, ihvertfall slik jeg har skjønt det etter å ha sett noen timer med dokumentarer og lignende ... -- Takk for svar Killswitch, kjekt med noen som har litt "inside info". Var da som søren at HV sine skarpskyttertropper var stengt for inntak via førstegangstjenesten, var jo det som hadde vært drømmen. Så om jeg altså absolutt vil bli skarpskytter må jeg altså i tilfelle belage meg på flere år med tjeneste? Forsto det jo slik at nevnte kavaleribataljoner kan være et alternativ, noe som kanskje ikke er så dumt - kan jo tenkes det ikke er helt hva jeg tror. Har generelt lyst å gjøre noe litt annet for et år eller to, trives godt på skytebanen og liker veldig godt å gå på jakt - dermed kom jeg fram til at skarpskytter-tjeneste var noe for meg. Annet enn hva som allerede står her i tråden, er det noe som kan anbefale/fraråde meg å søke den retningen? Som alltid, takker for svar Endret 28. juni 2009 av The Stig Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Njaei, slik jeg ser det vil jeg påstå at alt militært personell som operer i det skjulte og har som oppgave å eliminere trusler på avstand kan defineres som snikskyter. Hva med artillerifolket? De har jo også en tendens til å gjemme kanonene sine og eliminere mål på ganske stor avstand. Men igjen, snikskyttere er ikke et militært begrep! Er det en soldat er det en skarpskytter, uansett om det er venn eller fi. Å tjenestegjøre som skarpskytter kan nok være både artig og krevende, men det er mye! OP tjeneste noe som ikke er fullt så gøy... Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Hehe, mente vel spesifikt infanteri da. Men ettersom du tydeligvis faktisk har tjenestegjort innenfor feltet skal jeg ikke krangle med mer meg, så lenge vi kan være enige om påstanden din ikke gjelder alle land (US Marine Scout Sniper for eks.). Hva er OP-tjeneste om jeg tør spørre? Går utifra det er en form for drittarbeid? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Hehe, mente vel spesifikt infanteri da. Men ettersom du tydeligvis faktisk har tjenestegjort innenfor feltet skal jeg ikke krangle med mer meg, så lenge vi kan være enige om påstanden din ikke gjelder alle land (US Marine Scout Sniper for eks.). Hva er OP-tjeneste om jeg tør spørre? Går utifra det er en form for drittarbeid? Så er vi uenige gitt:) OP - ligge i en observasjonspost og glane utover en dal \ gate eller noe. Kan være greit, men kan også være kjedelig etter et døgn uten å kunne røre deg mens du passer på en dal i indre troms i sterk kulde. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 Hehe, okai - da må vi bare være enige i å være uenige -- Hmm, nettopp. Kan tenke meg at det er litt kjedelig ja, er vel neppe slik Hollywood skal ha det til. Hørt mange rykter om hvordan man må improvisere både måltider og toalettbesøk, ikke alt hørtes like morsomt ut. Lenke til kommentar
Sigralix Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Bare for å rette litt på deg nå The Stig, KavaleriESKADRON, ikke bataljon Kavaleribataljonen ble lagt ned for et par år siden. Ble videreført i dagens Kavalerieskadroner (Eskadron er kavaleriets versjon av kompani, akkurat som at batteri er det samme i artilleriet). Men uansett om du blir skarpskytter eller ikke så er tjenesten i Kavalerieskadronen spennede og utfordende. Snakker av erfaring både fra skarpskyttertjeneste og vanlig oppklaringstjeneste fra Kav.Esk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå