Gå til innhold

Skarpskytter i førstegangstjenesten?

DeltaSniper

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker, men tviler egentlig på at man får en skikkelig sniper opplæring i Norge utenom i spesialstyrkene. Som sagt skal jeg ikke si det sikkert. Men mener å ha hørt at HV's skyteskole er forsvarets kompetansesenter på skyting og kursene der skal visst ha godt ord på seg.

Jepp, og HV har - som skrevet tidligere i emnet - også seks-måneders skarpskytterutdannelse på HVUV. Da tasser man rundt med ghillie og hele pakka - det gjorde de ihvertfall da jeg var der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forsvaret har ingen egen avdeling for skarpskyttere... Tydeligvis ikke vært satset så høyt på det.

Likevel, i Heimevernet har de kurs, om dette.

Dette er et rent skarpskytter kurs, men ingen fast avdeling.

Viser til link

Forsvarsnett om HVSKS Skarpskytter Kurs

:new_woot:

kk... sant som folk sier, i de fleste tilfeller blir det mye venting. Skal du oppleve litt mer enn å ligge i en skog å vente i opptil 4 om gangen, kan jo folk faktisk prøve seg i US Army. Selv om det er krav som stilles.

Dette så veldig spennende ut. Hva skal til for å komme inn på dette?

Jeg er inne til tjeneste i luft. Kan jeg melde interesse og ha reelle sjanser til å komme inn? Og hvor lang tid strekker et slikt kurs seg over? Noen som vet?

edit: det kurset du linker til altså

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Forsvaret har ingen egen avdeling for skarpskyttere... Tydeligvis ikke vært satset så høyt på det.

Likevel, i Heimevernet har de kurs, om dette.

Dette er et rent skarpskytter kurs, men ingen fast avdeling.

Viser til link

Forsvarsnett om HVSKS Skarpskytter Kurs

:new_woot:

kk... sant som folk sier, i de fleste tilfeller blir det mye venting. Skal du oppleve litt mer enn å ligge i en skog å vente i opptil 4 om gangen, kan jo folk faktisk prøve seg i US Army. Selv om det er krav som stilles.

Dette så veldig spennende ut. Hva skal til for å komme inn på dette?

Jeg er inne til tjeneste i luft. Kan jeg melde interesse og ha reelle sjanser til å komme inn? Og hvor lang tid strekker et slikt kurs seg over? Noen som vet?

edit: det kurset du linker til altså

Dette kurset er beregnet for personell som tjenestegjør i Heimevernet sine innsatsstyrker. Så du må nok søke og gjenføre opptak til innsatsstyrken i det distriket du bor, etter fullført førstegangstjeneste.

Se side 10 i årets kurskatalog fra HV.

http://www.mil.no/multimedia/archive/00102...008_102612a.pdf

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar

Kommet noen gode svar her nå, bra.

Så dere tror ikke høyde har NOE som helst å si? Tenkte meg det, som nevnt her er det jo personlighet og ferdigheter som er viktig, ikke om du er høy eller lav (dog, "snipere" er vel som oftest slanke, seige jævler med god kondis, heller enn "muskelbunter"?).

Ser 2BN ble nevnt her, men jeg har hørt at de ikke har noe særlig med skarpskyttere/snipere. Varierer det fra år til år kanskje? Den avd. med "best" skarpskytter/sniper-utdanning i fg.tj har jeg hørt er i Panserbataljonen. Noen med erfaring derfra?

Lenke til kommentar

Hehe, Phannyboy har delvis rett, spilte BF2 før (ikke nå lenger da), og var som oftest Sniper. Når jeg lagde profil tenkte jeg gjennom brukernavn jeg kunne ha, og gadd ikke finne på noe spesielt og brukte dermed DeltaSniper. Men nå får vi få dette tilbake på topic her... ;)

Lenke til kommentar
Men nå får vi få dette tilbake på topic her... ;)

Gå inn www.milforum.net

ta et forumsøk på skarpsytter og du vil finne en del tråder som kan gi svar på hvilke avdelinger som utdanner skarskytterlag under førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ingeniør battaljonen har en gren som heter sting. de har i allefall minst 2 lag med skarpskyter par :)

disiplin og tålmodighet og viljestyrke er kanskje det viktigste av alt da du trossalt må ligge rolig i på det værste dagevis.

sting kan lokke med våpen som:

AG3

MG3

M140 (elns.)

.50 caliber skapskyter riffle. ble fort veldig kjent gjennom filmen shooter.

Før jeg kommenterer videre på dette, vil jeg først og fremst fremheve forskjellen på en skarpskytter og en snikskytter. Det virker som ordet skarpskytter blir brukt på samme måte som det engelske ordet sniper, og dette er i stor grad galt. I hvilken grad forsvaret skiller mellom disse to er jeg ikke sikker på, men en norsk ordbok hvil gjøre forskjell. Dersom vi heller forstår det norske ordet skarpskytter som det engelske ordet sharpshooter, blir det lettere å se forskjellen. Ett skarpskytterlag opperer som en del av ett vanlig lag på samme måte som ett kanonlag eller ett MG-lag. Dere kan deployeres på egenhånd, men sett ovenifra vil du være en ressurs for å øke kapasitene til laget ditt. En snikskytter, som er det jeg forstår er det du ønsker å være, er noe helt annet igjen. Hvilke kapasiteter ett snikskytterlag bidrar med, er jeg litt usikker på, men jeg regner med at primæroppgaver vil være rekognosering, etteretning og, til en viss grad, å forstyrre fiendens kommandostruktur, og å ta ut spesifikke mål.

Videre, når det gjelder STINGs skarpskytterlag, er kravene heller lave for å bli skarpskytter. STING har, sist gang jeg sjekket, fire skarpskytterlag, to i STING 1 og to i STING 2. Medlemmene i disse lagene er valgt ved slutten av rekruttperioden, og derav har troppsjef bare soldatene i troppene å velge mellom. Litt over middels skyteferdigheter, evne og ønske til å lære mer skulle holde. Egentlig er skarpskytterlagene i STING kalt for EOD-skytterlag, og utgangspunktet er at de skal kunne ta ut miner og EOD-er på avstand; derav bruken av M82A1 i tillegg til M149s. Jeg vil for all del annbefale tjeneste i IngBn/PingKp/STING fordi det er en variert, interessant tjeneste med gode muligheter for IntOps, men det høres ikke ut som det er den type tjeneste du er ute etter.

Jeg forstår det slik at du har en viss forståelse om hva det innebærer å være snikskytter, og jeg lurer på hva motivasjonen din er, når du vet hvor kjipt det er?

skarpskytter utdanningen til en stingsoldat besto i år av et ukes våpenkjennskapskurs og noen skytedager med møren. tidligere år har de visstnok kjørt noe mer grundigere kurs sammen med 2.bn. åle seg 3km inn i stilling og sånt no. men 1 skudd med den rifla kan du jaggumeg leve lenge på

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er forskjell på ordentlig skarpskytter (sniper) (slik som f eks shooter, jarhead) og designated marksman, dvs skaprskyttere som opererer sammen med troppen og laget som skarpskytterkapasitet for avdelingen. I 2BN hadde vi 2 mann i slike skarpskytterpar pr tropp i det ene kompaniet, i det andre hadde hele lag 1 i troppen sksk utdanning (nm rifla), men de fungerte som oftest som vanlige stormsoldater. I støttekompaniet til 2 bataljone var det så vidt jeg vet 2 mann som fikk opplæring på 12.7 rifla. Jeg er usikker, men tviler egentlig på at man får en skikkelig sniper opplæring i Norge utenom i spesialstyrkene. Som sagt skal jeg ikke si det sikkert. Men mener å ha hørt at HV's skyteskole er forsvarets kompetansesenter på skyting og kursene der skal visst ha godt ord på seg. Men som designated marksman kan det jo hende du får med deg mer action og mer moro uten de verste drite-i-pose-oppholdene....

Visste ikke at 2. Bataljon hadde skarpskyttere, trodde det bare var mulig å bli vernepliktig skarpskytter i Panserbataljonen og HV, samt diverse ingeniør-avdelinger... (tror at man i både Jegerkompaniet og KJK må være vervet for å bli skarpskytter, er riktignok ikke 100% sikker på dette)

Takker for alle bidrag så langt

Lenke til kommentar

Neida, du kan bli skarpskytter i jegerkompaniet i førstegangstjenesten :) Man deles inn i lag med 6 på hvert lag, der man har en skarpskytter, to medics og 3 TASSer (eksplosiver), dersom jeg husker riktig :) Man skyter med en 12,7mm sniperrifle. Heter MØS eller noe sånt. Veldig lig 50. Cal.

Lenke til kommentar
Neida, du kan bli skarpskytter i jegerkompaniet i førstegangstjenesten :) Man deles inn i lag med 6 på hvert lag, der man har en skarpskytter, to medics og 3 TASSer (eksplosiver), dersom jeg husker riktig :) Man skyter med en 12,7mm sniperrifle. Heter MØS eller noe sånt. Veldig lig 50. Cal.

Du tenker på 12,7 MØR.

Og ps. 50. cal er det samme som 12,7mm

Lenke til kommentar

Du tenker på 12,7 MØR.

Og ps. 50. cal er det samme som 12,7mm

MØR var det ja :p Er det 50. Cal? Kanon! Jeg skal inn der i August, så viss jeg er heldig så blir jeg skarpskytter der ;) Jeg syns den ligna utrolig mye, er bare det at jeg aldri har hørt 12,7 MØR i sammenheng med 50 Cal.

Endret av Phannyboy
Lenke til kommentar
Phannyboy: Hmmm, jeg mener at det har blitt nevnt her i tråden at Jegerkompaniet ikke utdanner skarpskyttere blant vernepliktige...Men du har sikkert rett. Hvordan er skytinga di?

Joda, det gjør de :) Skal der selv i August, så jeg har undersøkt veldig veldig mye :p

Skytinga mi er så som så. Spiller aktivt paintball og gikk på skyting før, men ellers er jeg bare random game-shooter :p

Lenke til kommentar

Hei

Det er flere avdelinger i hæren som har skarpskyttere. PBn, 2BN og IngBN ihvertfall, da ser jeg bortifra TMBn/FSK/HJK og MJK som også selvfølgelig har det.

Videre så vil jeg kommentere HV, ikke noe galt i HV, men du kan ikke verve deg til utenlandstjeneste etter bare 6 månder, da forsvaret krever minst 9 (eller er det 12?) månder. Da må du sansynligvis tjenestegjøre i HV-I en stund før du får søkt deg ut.

Endret av Inspired87
Lenke til kommentar
Hei

Det er flere avdelinger i hæren som har skarpskyttere. PBn, 2BN og IngBN ihvertfall, da ser jeg bortifra TMBn/FSK/HJK og MJK som også selvfølgelig har det.

Videre så vil jeg kommentere HV, ikke noe galt i HV, men du kan ikke verve deg til utenlandstjeneste etter bare 6 månder, da forsvaret krever minst 9 (eller er det 12?) månder. Da må du sansynligvis tjenestegjøre i HV-I en stund før du får søkt deg ut.

Det er feil de du sier om HV sin førstegangstjeneste ved HVUV. Etter at mann har fullført førstegangstjenesten ved HVUV så er man mulighet til å søke seg til intops på lik linje med alle andre som har fullført 12 førstegangstjenste.

Krav til søkere til internasjonale operasjoner :

Mannskaper og spesialister må normalt ha gjennomført 12 måneder førstegangstjeneste

Du må ha fylt 18 år

God helse

God sivil og militær vandel, og enten ha eller kunne få gyldig sikkerhetsklarering

Utfyllende vilkår :

Mannskaper må ved fremmøtedato ha avtjent minst 9 måneder av førstegangstjenesten. Imidlertid er mannskaper med fullført seks måneder førstegangstjeneste for overføring til Heimevernet, også søknadsberettiget

Kilde

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fullfor...e/vpv_int/krav/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...