Gå til innhold

Støtter ABIT AV8 S939 (uGuru) AMD X2-cpuer?

Sephirot

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å bytte cpu til en AMD X2, og lurer på om HKet mitt støtter dobbelkjerner (socket 939). HKet er to-tre år gammelt så det står ingenting om det i manualen. Noen som vet?

HK er et ABIT AV8 uGuru (med VIA K8T800 chipset).

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker!

Ser ut som om jeg har BIOS versjon 8.19, mens dualcore kom med versjon 8.21.

Om jeg skal flashe BIOS så må jeg gjøre det med medfølgende uGuru-programmet Flash-Menu (har ikke diskettstasjon) - er dette en sikker måte å flashe på?

Synes å huske at jeg har lest at å flashe BIOS kan være litt hasardspill - med potensielt fatale konsekvenser for maskinen...og da blir jeg jo skeptisk. :hmm:

Lenke til kommentar

Alltid en risiko, vil si den er like stor eller større om du bruker diskett(gammel teknologi osv).

Har aldri selv hatt noe problem med medfølgende bios program fra Abit.

Var ikke de biosene som sto på siden jeg lenket til. Den internasjonale siden til Abit vil ikke fungere hos meg da. På USA siden står ver. 2,7 som ny.

Sjekk hvilken bios du har i f.eks CPUz

Legg ut en lenke til biosen!

Lenke til kommentar

Oppdaterte til 8.28 nå og ser foreløpig ut som om det gikk knirkefritt ja gitt - er jo kommet inn i windows. :)

Men ser ut som om CPU- temp har gått ned med 4-5 grader...fra ca. 48 (idle) til 43. Samme forskjell under 1M i SuperPI (48-49 nå mot 55 før flash), merkelig. En skulle tro nyere BIOS ville bety mer nøyaktig temperatur, men hvem vet?

Uansett, tusen takk for hjelpen! Å flashe BIOS har alltid vært litt no-go for meg (lest mange skrekkhistorier) men det gikk jo som bare fyken. :thumbup:

Lenke til kommentar
Alltid en risiko, vil si den er like stor eller større om du bruker diskett(gammel teknologi osv).

Litt utenfor emnet, men..

Leses ikke flash program og bios over til ram fra disketten, før selve flashingen starter? Altså ingen aktivitet på disettstasjonen når bios overskrives. Så en skadd diskett vill ikke kunne ødelegge midt i flashingen. Flashing fra et så skrøpelig medie som en diskett, kan nok være mye sikkrere en å gjøre det fra windows.

Men må inrømme at jeg flasher fra windows selv. Enklere enn å koble inn en diskettstasjon for anlednigen, eller å lage seg en bootbar cd eller minne-penn.

Lenke til kommentar

Kan ikke svare på hva som er mest "sikkert" da trenger en nødvendigvis trenger en eller annen statistikk som viser det ene eller det andre. Med "gammel teknologi" refererte jeg mer til at bruk av diskett er ganske utdatert og det finnes mange andre mer fornuftige måter å flashe bios på. Tilgjengeligheten er også dårlig, da stadig færre har en slik.

MSI anbefaler at en booter til dos for så å flashe fra HDD.

Bruk av CD rom, minnepinne ol er også alternativer. Eller i dette tilfellet liveupdate fra OS, som jeg mener er såpass mye enklere og ikke minst brukervennlig at det reduserer behovet for kunnskap hos bruker betraktelig. Tenker f.eks på å skaffe tilveie rett bios og flashtool som er eliminert med dette programmet. Da programmet selv finner rett info. Det vanligste problemet er vel feil flash?, dvs bruker finner feil bios og legger inn som fører til at systemet ikke fungerer.

Med teknologi mener jeg derfor ikke bare selve "disketten" og mulige HW feil, men grensesnittet og brukervennlighet.

Kanskje noen andre har data på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...