Gå til innhold

Den norske arbeidsmoral, hva er status?


Anbefalte innlegg

Tid for å whine litt.

 

La oss si en begynner syv. Da utsetter noen arbeidsstart til halv åtte med røyk og kaffe. Så jobbes det litt fram til ni, da er det ni-pause. Så er det en økt fram til lunsj, som til tider kan deles opp i økt på to ved å gå på et dobesøk. Lunsjen strekkes litt lenger med en røyk, og dette gjentas ved halv to-pausen. Etter dette er det en aldri så liten økt før en kan begynne å rydde en halv time før dagen er over.

 

Er det rart utenlandsk arbeidskraft hentes inn? Slik jeg har forstått markedet, vil det absolutt ikke gå nedover for håndtverkere i Norge, spesielt i Bergens-området som har arbeid sikkert i 10 år framover. Dette gjør at alskens slabbedasker får nyte fint av et trykket marked der alt og alle får jobb.

 

Akk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*kremt*

Det er litt tullete å klage på "dårlig" arbeidsmoral egentlig. Det har vært snakk om effektivisering og vår dårlige arbeidsmoral i ganske mange år. Altså hva er normalt arbeidstrøkk?

 

ser man på land med større press, så er arbeiderene mye mer syke og faller mye mer ut. Om vi skulle stått på i 100 hele dagen så må man gå på en smell før eller senere.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Altså hva er normalt arbeidstrøkk?

 

Normalt arbeidstrøkk er regnet ut på øret innen bransjen. Avlønningssystemet i bygningsbransjen er nemlig akkord, og der er hver eneste arbeidsoperasjon priset ut fra "normalt arbeidstrøkk". De som er effektive og iherdige kan tjene adskillig ekstra kroner, mens unnasluntrerne avslører seg selv. Avvik fra akkordsystemet er tariffstridig og målekontoret kan gå inn og tvangsmåle enhver jobb der arbeidsgiveren er medlem av NHO, selv om arbeiderne ikke er organisert. De som benytter seg av systemet(færre og færre) pleier å være godt disiplinert og andre arbeidere er normalt svært interessert i å jobbe sammen med dem, nettopp på grunn av muligheten til å tjene ekstra penger for samme arbeidstid. Lathansene som forsøker å trenge seg inn i akkordlagene blir raskt luket ut eller "tvunget" til å tilpasse seg akkordlagets tempo. Det er et svært rettferdig system. :yes:

Lenke til kommentar
Altså hva er normalt arbeidstrøkk?

 

Normalt arbeidstrøkk er regnet ut på øret innen bransjen. Avlønningssystemet i bygningsbransjen er nemlig akkord, og der er hver eneste arbeidsoperasjon priset ut fra "normalt arbeidstrøkk". De som er effektive og iherdige kan tjene adskillig ekstra kroner, mens unnasluntrerne avslører seg selv. Avvik fra akkordsystemet er tariffstridig og målekontoret kan gå inn og tvangsmåle enhver jobb der arbeidsgiveren er medlem av NHO, selv om arbeiderne ikke er organisert. De som benytter seg av systemet(færre og færre) pleier å være godt disiplinert og andre arbeidere er normalt svært interessert i å jobbe sammen med dem, nettopp på grunn av muligheten til å tjene ekstra penger for samme arbeidstid. Lathansene som forsøker å trenge seg inn i akkordlagene blir raskt luket ut eller "tvunget" til å tilpasse seg akkordlagets tempo. Det er et svært rettferdig system. :yes:

8583162[/snapback]

 

Ergo så er akkord ikke et normalt arbeidstrøkk siden færre og færre benytter det.

Shot yourself in tha foot.

Folk orker ikke et for hardt trøkk over lengre tid. Da blir man syk. Sykdom koster masse penger, og er inneffektiv bruk av arbeidere. Men mange bedrifter spekulerer i å ta inn folk som jobber sinnsvakt til de bukker under for så å bytte dem ut. Dette er lettving i rævva land, ikke så lett i norge men det benyttes mye ja.

 

Det vil altid være de med stor arbeidskapasitet, de som jobber normalt, og de som jobber lite. Du kan ikke si at normalt arbeidstrøkk er det som de beste gjør, og så er alle andre en eller annen grad av lathans. Det blir bare latterlig.

Lenke til kommentar

1) (Til trådstarter) Dere mangler stemplingssystem! Da kommer nok folk på tida, skal du se.

 

2) Det er noen som hater å komme for tidlig, og stever for å komme så akkurat på tida som mulig. Jeg er en av de. Det er personligheten det kommer an på. Jeg skjønner meg ikke på folk som absolutt skal komme 30 min før de skal begynne å jobbe. Skjønner det bare ikke.

 

Hadde jeg kommet 5-10 minutter før tida, så hadde jeg kanskje visst hva forrige skift hadde hatt problemer med, if any, kanskje hva de har rukket å gjøre, og hva som gjenstår for oss (skiftet "mitt"). Dette er nyttig informsjon, men ikke nødvendig. Jeg går til mitt arbeidsområde, og hvis det er noe, så får avtroppende skift si noe til meg, eller så får skiftlederen min gi beskjed når jeg har kommet meg på plass. Jobben min er ikke viktig, jeg er ikke viktig, men dere forstod nok prinsippet.

 

Ellers har røykerne for godt av de småpausene sine - vi andre vil også ha.

Lenke til kommentar
Ergo så er akkord ikke et normalt arbeidstrøkk siden færre og færre benytter det.

Denne konklusjonen er det du selv som trekker. Sannheten er at det i alle år har vært et press fra arbeidsgiverne mot systemet. I enkle trekk har den ikke-uttalte begrunnelsen vært at det er mer lønnsomt å få litt mer ut av hver arbeider, utenfor akkordsystemet(gratis) enn å få det samme (og kanskje litt mer) vha. akkordsystemet (og betale for det naturligvis).

 

Du kan ikke si at normalt arbeidstrøkk er det som de beste gjør, og så er alle andre en eller annen grad av lathans. Det blir bare latterlig.

 

Det har jeg da heller ikke sagt. Jeg har sagt at akkord et utregnet etter normal, gjennomsnittelig arbeidsinnsats. Hvis konklusjonen da blir at de som ikke klarer å gjennomføre denne innsatsen er lathanser, wel. so be it. En annen side ved saken er at akkordlagene nok ønsker mer utbytte enn sin normale timelønn, så det blir et sterkere press på effektiviteten og innsatsen til den enkelte. Tilrettelegging av arbeidet og arbeidsmoral blir da viktige ting i denne prosessen. Og da er vi rett inni trådstarters spørsmål. Hvordan står det til med arbeidsmoralen? :hmm:

 

Når alt dette er sagt, så gjenstår det likevel en viktig ting mht. akkord, og du er så vidt inne på det. Akkord er et tveegget sverd siden det krever konstant fokus og trekker de involverte mot yttergrensene av egeninnsats. Det er lett å gå utover sine egne grenser og brenne seg ut i jakten på de ekstra kronene. Så svakere sjeler (ikke nødvendigvis lathanser) kan føle det som et utilbørlig press. Dette presset er det ikke alle som kan takle, så derfor er det kanskje like greit at det er mulighet til å velge. :)

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
2) Det er noen som hater å komme for tidlig, og stever for å komme så akkurat på tida som mulig. Jeg er en av de. Det er personligheten det kommer an på. Jeg skjønner meg ikke på folk som absolutt skal komme 30 min før de skal begynne å jobbe. Skjønner det bare ikke.

 

Hadde jeg kommet 5-10 minutter før tida, så hadde jeg kanskje visst hva forrige skift hadde hatt problemer med, if any, kanskje hva de har rukket å gjøre, og hva som gjenstår for oss (skiftet "mitt"). Dette er nyttig informsjon, men ikke nødvendig. Jeg går til mitt arbeidsområde, og hvis det er noe, så får avtroppende skift si noe til meg, eller så får skiftlederen min gi beskjed når jeg har kommet meg på plass. Jobben min er ikke viktig, jeg er ikke viktig, men dere forstod nok prinsippet.

8585264[/snapback]

 

Så istedenfor at du kommer 5 minutter tidligere for å få informasjon forventer du med andre ord at avtroppende skift skal bruke 5 minutter av sin tid på å fortelle deg hva du må passe på?

 

Tror dessuten du traff spikeren litt på hodet med den siste settningen din der også. Hvis du ikke hadde vært viktig for noen del av prosjektet kunne du liksågodt vært hjemme. Det at du er der (burde) være med på at prosjektet klarer å holde seg innenfor tidsrammen så en slipper ekstreme utsettelser. Dessverre er det mange som tenker som deg og at din jobb ikke teller, da gir de også litt mer faen og blir ofte mindre produktive/sluntrer unna (Sier ikke at dette gjelder deg, men dette er min generelle erfaring). Så det og si at du og jobben din ikke er viktig er bare tull, hadde den vært uviktig hadde du som sagt liksågodt kunne være hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg personlig er av den oppfatning av at alle jobber er viktige. Uansett hva en gjør så er poenget at det må gjøres. Det er kanskje ikke den beste jobben eller den best betalte, men viktig er den. Søppeltømmerene ser kanskje på seg selv som uviktige (her snakker jeg uten erfaring da, men tok det bare som et eksempel), men hva ksjer dersom ingen henter søpla? Da går det til hel*ete.

Derfor mener jeg det er viktig at dem blir skikkelig betalt og tilordner arbeidsdagen på en slik måte at dem ikke blir utkjørte og overarbeidet. Dette gjelder dog alle yrker. Som arbeidsgiver vil jeg mye heller ha arbeidstakere som trives på jobb og selv kjenner på seg når dem vil ha en pause enn at alle jobber vettet av seg uten noe sosialt samvær og trivsel. Jeg tilbringer mer tid på jobben enn noen andre steder og da er det viktig at man trives og er fornøyd.

 

Dette er det arbeidsgiverene må fokusere på. Gi en rettferdig lønn og ikke sitte og forvente at man skal dukke opp før arbeidstid for å jobbe gratis! Da tilbringer jeg mye heller de minuttene med ungene og kona ved frokostbordet! Dem betyr mye mer for meg.

 

Men når det er sagt så finnes det unnasluntrere og det vil det alltid gjøre. Å løse problemmet med å hente inn polakker og andre som jobber mye mer effektivt føler jeg er å skyte seg selv i foten. Okay så jobber dem mye fortere, men svært ofte så er ikke kvaliteten bedre. Å presse utlendinger til å yte mer enn det som dem kan gi fører til dårlig kvalitet. Det ser jeg på min nye leilighet. På denne byggeplassen er det en del polakker som sikkert har blitt presset til det ytterster og kvaliteten er helt på bånn. Er mye arbeid som må gjøres på ny og jeg kan ikke tro at dette var det som arbeidsgiver ønsket.

 

La folk få bruke den tiden dem trenger til å gjøre skikkelig arbeid og betal dem for tiden dem bruker. Det er egentlig svært enkelt.

Lenke til kommentar
Så istedenfor at du kommer 5 minutter tidligere for å få informasjon forventer du med andre ord at avtroppende skift skal bruke 5 minutter av sin tid på å fortelle deg hva du må passe på?

8669574[/snapback]

Om det er nødvendig at skiftene kommuniserer så burde arbeidsleder lagt slik informasjonsutveksling inn i arbeidstiden som en del av arbeidsoppgavene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg som har jobbet mye som vikar irriterer meg grønn over at de som har fast stilling på de stedene jeg blir leid inn på, tror at vikarene er der for at de faste skal gjøre mindre. Har vært på utrolig mange arbeidsplasser der jeg har jobbet raskere og vært tidligere ute enn mine kolleger som har fast stilling.

 

Arbeidsmiljøet er, om ikke mer, viktigere for meg enn lønn. Vel, jeg har en grense for hva jeg skal ha i timen, men jeg mener også at det er viktig å ha kolleger som er hyggelige og som man kan ha en normal samtale med.

Lenke til kommentar

Skjønner liksom ikke helt hvorfor folk vil bli oppfattet som unnasluntrende slasker. I de jobbene jeg har hatt, og den jeg har, streber jeg alltid etter å gjøre en så god jobb som mulig, komme til tiden, og ikke ha noen fler pauser utover de man ordinært har fått. Nå har dette kun vært feriejobber da, så det kan vel hende man blir litt slappere dess varmere man er i trøya.

Lenke til kommentar

vell på jobben min begynner vi kl 7:00 men vi sitter å har pause til 10 over, så får vi en pust i bakken kl 9:00, og da går det i ett til kl:11:00 da er det matpause, etter det er det ett kjør til kl 13:00.

 

jeg vill ikke si at det å komme for sent er snylting på arbeidsgiver, men man skal jo helst ikke komme for sent.

 

det er jo forskjellig fra jobb til jobb da, har du en hånverksjobb, som trådstarter sier, så står jo arbeidet å venter, mens i en butikk er det jo ikke noe som venter bortsett ifra kunder, og det varierer jo i fra dag til dag! :)

Lenke til kommentar
1) (Til trådstarter) Dere mangler stemplingssystem! Da kommer nok folk på tida, skal du se.

 

2) Det er noen som hater å komme for tidlig, og stever for å komme så akkurat på tida som mulig. Jeg er en av de. Det er personligheten det kommer an på. Jeg skjønner meg ikke på folk som absolutt skal komme 30 min før de skal begynne å jobbe. Skjønner det bare ikke.

 

Hadde jeg kommet 5-10 minutter før tida, så hadde jeg kanskje visst hva forrige skift hadde hatt problemer med, if any, kanskje hva de har rukket å gjøre, og hva som gjenstår for oss (skiftet "mitt"). Dette er nyttig informsjon, men ikke nødvendig. Jeg går til mitt arbeidsområde, og hvis det er noe, så får avtroppende skift si noe til meg, eller så får skiftlederen min gi beskjed når jeg har kommet meg på plass. Jobben min er ikke viktig, jeg er ikke viktig, men dere forstod nok prinsippet.

 

Ellers har røykerne for godt av de småpausene sine - vi andre vil også ha.

8585264[/snapback]

 

Trives du egentlig med arbeidet ditt? Det er jo ikke noe galt i å møte opp litt tidligere, tvert i mot er det jo både sosialt og i tillegg er man ikke trøtt når arbeidsdagen begynner. :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, jeg trives.

Nei, jeg trives ikke pga at jeg får mindre lønn enn det jeg føler at jeg skulle ha hatt. Dette går ut over min arbeidsvilje.

 

Det er ikke noe galt i å komme for tidlig på jobb, selv for å sosialisere seg. Jeg mener bare at det ikke er påkrevd å komme tidlig (før tida). Hvis jeg vil komme på tida, gjerne på minuttet, så er det egentlig min sak :)

 

(Edit): Trøtt? Jeg sykler til jobb, og jeg mer mest våken (føler at jeg er) hvis jeg går rett fra sykkel og rett på jobb :)

Endret av MRN
Lenke til kommentar

Hehe, kan tenkes. Selv er jeg oppe halv seks og er dermed lys våken når jeg ankommer skolen klokken åtte, i motsetning til meget søvnige medelever.

 

Når det gjelder hvor høy lønna er, så er det vel ikke mye jeg kan gjøre med det. :p

 

Edit: Men at du liker arbeidet er viktig :)

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden. Men en ting som hvertfall er sikkert er at holdningskampanjer som på individnivå skal slå ned på denne dårlige arbeidsmoralen har lite for seg. Man kan selvsagt si at "hvis folk hadde hatt bedre holdninger, mer yrkesstolthet etc. så hadde ting vært bedre". Noe som er helt sant, men skal man være realistisk så er ikke det holdninger som vil bli endret av de ansatte i et arbeidsforhold uten at det skjer noen endringer fra organisasjonens side. Det finnes et hav av mulige grunner til at arbeidsmoralen på et gitt sted er dårlig. Dette er jo tross alt noe som varierer fra bedrift til bedrift, så og si at "noen blir aldri fornøyd" blir en dårlig unnskyldning for ikke å ta nødvendige tak i bedriften for å bedre arbeidsmoralen, f.eks. gjennom å skape en sterk og helhetlig organisasjonskultur.

 

Min erfaring: Gi folk ansvar, så tar de fleste ansvar. Overvåk folk og behandle dem som uansvarsfulle, så vil mange finne de smutthull de kan for å sluntre unna.

Dette stemmer så absolutt for noen, men ikke for andre arbeidstakere. Dette illustreres godt av Hersey og Blanchards situasjonsbestemte ledelsesteori. Ved arbeidstakere som ikke er kompetente eller villige er en instruerende lederstil mest effektiv, altså svak støttende men sterk styrende. Hos ikke-kompetente men villige arbeidstakere er en overtalende lederstil mest effektiv, den er sterk styrende og sterk støttende. Hos kompetente folk som ikke er villige er en deltakende lederstil best, den er svak styrende og sterk støttende. Hos arbeidstakere som er både kompetente og villige er den delegerende lederstilen best, den er svak styrende og svak støttende.

 

sit-lead.gif

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...