Gå til innhold

Den norske arbeidsmoral, hva er status?


Anbefalte innlegg

Jeg er per dags dato en håndtverker, nærmere bestemt elektriker. Jeg jobber som oftest på store bygg som har en stor mengde med arbeidere i fra alle forskjellige yrker og fra mange nasjoner.

 

Jeg er en av de som kommer kvart på/ti på syv. Dette for å få i meg en skive og prate litt med kollegaer før vi begynner. Men det er dessverre ikke alle som gjør det samme som meg.

 

Det som jeg synes er spesielt med de forskjellige håndtverkerfagene, spesielt på store bygg, er at det skal produseres. I løpet av en dag, skal en ha produsert for den lønnen en får. Arbeidet er der, det er alltid noe å gjøre. Dette er annerledes for f.eks butikkfaget. Der kan en selvfølgelig bruke tid på å rydde og få butikken fjong på når det ikke er kunder, men er ennå avhengig av kunder.

 

Med andre ord, de minuttene en for sent på jobb i et håndtverkeryrke, er minutter en ikke får produsert på.

 

Hva får folk til å slurve med arbeidstiden? Hva får folk til å komme 5-10 min for sent annenhver dag? Hva får folk til å ta seg pauser på opptil 20 min?

 

Jeg ser på dette som tyveri fra arbeidsgiver.

 

Er det jeg som er gammeldags og kjip? Noen synspunkter?

 

Edit: Jeg ser at tittel og min slutt på innlegget ikke helt henger sammen.

 

Jeg lurer på hva skjer med den norske arbeidsmoralen, spesielt i yrkesbransjen. Markedet er presset til de grader, det er mangel på folk og en kan få jobb på dagen. Dette føler jeg kan gjøre at folk blir vel avslappet i forhold til sin arbeidsplass. En ser på f.eks polakker, som vet at hvis de ikke produserer, blir de sendt hjem.

 

Er den norske arbeidsmoral innen yrkesbransjen blitt dårligere i sammenheng med markedet, eller er det jeg som er gammeldags?

 

Rune

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse