Gå til innhold

Den norske arbeidsmoral, hva er status?


Anbefalte innlegg

Jeg er per dags dato en håndtverker, nærmere bestemt elektriker. Jeg jobber som oftest på store bygg som har en stor mengde med arbeidere i fra alle forskjellige yrker og fra mange nasjoner.

 

Jeg er en av de som kommer kvart på/ti på syv. Dette for å få i meg en skive og prate litt med kollegaer før vi begynner. Men det er dessverre ikke alle som gjør det samme som meg.

 

Det som jeg synes er spesielt med de forskjellige håndtverkerfagene, spesielt på store bygg, er at det skal produseres. I løpet av en dag, skal en ha produsert for den lønnen en får. Arbeidet er der, det er alltid noe å gjøre. Dette er annerledes for f.eks butikkfaget. Der kan en selvfølgelig bruke tid på å rydde og få butikken fjong på når det ikke er kunder, men er ennå avhengig av kunder.

 

Med andre ord, de minuttene en for sent på jobb i et håndtverkeryrke, er minutter en ikke får produsert på.

 

Hva får folk til å slurve med arbeidstiden? Hva får folk til å komme 5-10 min for sent annenhver dag? Hva får folk til å ta seg pauser på opptil 20 min?

 

Jeg ser på dette som tyveri fra arbeidsgiver.

 

Er det jeg som er gammeldags og kjip? Noen synspunkter?

 

Edit: Jeg ser at tittel og min slutt på innlegget ikke helt henger sammen.

 

Jeg lurer på hva skjer med den norske arbeidsmoralen, spesielt i yrkesbransjen. Markedet er presset til de grader, det er mangel på folk og en kan få jobb på dagen. Dette føler jeg kan gjøre at folk blir vel avslappet i forhold til sin arbeidsplass. En ser på f.eks polakker, som vet at hvis de ikke produserer, blir de sendt hjem.

 

Er den norske arbeidsmoral innen yrkesbransjen blitt dårligere i sammenheng med markedet, eller er det jeg som er gammeldags?

 

Rune

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangel på ansvarsfølelse og yrkesstolthet er vel grunnen til at folk sløver seg gjennom dagen, tar lange pauser eller kommer for sent. Mange ser i dag på inntekt som den eneste grunnen til å jobbe, og når de da får de samme pengene utbetalt om de kommer litt for sent, så velger de å komme for sent.

Lenke til kommentar

Dette er et problem som oppstår hovedsaklig under store forhold som anlegsbransjen stort sett er.

Store bygg der man har lang tjenestevei til ledelsen (tåkeheimen).

Under slike forhold er det mye lettere å distansere seg fra resten av firmaet samt gjemme seg bort.

Inntekt må jo alle ha, selv de som ikke er så interresert i å jobbe.

 

Har selv jobba på anlegg før og sett de utroligste forlag fra ingeniører og andre overbuljongterninger som de planter nedover i systemet, så sitter man da der som fagarbeider og skal utføre disse hjernedøde ideene.

Kabeltrekking i det uendelige er heller ikke så givende at det gjør noe og da forsvinner arbiedsmoralen som dugg for sola.

 

Jobber nå i et lite firma på service og det er en helt annen opplevelse, der man betsemmer mye selv og får utføre sine egne løsninger på ting.

 

EDIT:

Ser Billy Bob har skrevet noe mens jeg holdt på å skrive.

Alle jobber vel mere eller mindre grunnet lønna.

Hadde f.eks. jeg hatt 20 mill i banken hadde jeg ikke jobba på samme viset som jeg gjør i dag og hadde jeg fortsatt jobbet innen anlegg i dag, ja da hadde jeg slutta på dagen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Status hos meg er nesten det samme, jobber i et firma som har passert 350 arbeidere. På min arbeidsplass har vi vært opptil 20 elektrikere. For unnasluntrere er det utrolig lett å snike seg inn en plass og gjemme seg vekk. Dette irriterer meg. Hvorfor skal det være slik at noen må "gjetes"?

 

Noe som også irriterer meg, er at jeg tidligere har fått inndirekte beskjed om å slappe litt av. Det blir påstått at hvis unnasluntrerne blir pisket, blir de syke, og vi mister deres kompetanse og timer. Pga presset på markedet, slipper unnasluntrerne unna.

 

Arg.

 

Edit: @ perpyro: Seff, jeg hadde ikke vært på jobb på en lørdag uten lønn eller vanlig lønn. Men når en stiller på jobb på en lørdag, eller generelt, føler jeg at gir signaler om at jeg vil jobbe for firmaet og ønsker å hale prosjektet i land på en ordentlig måte.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det har kanskje blitt slik etterspørsel etter arbeidskraft at hvem som helst får jobbe slik de ønsker, og kunden har flust med penger. At dermed kvaliteten på jobben blir betryggende er tvilsom.

 

Til trådstarter, nei du er ikke gammeldags. Det er en selvfølge for meg å komme i god tid før oppstart for å ha en kjapp planlegging før arbeidet skal begynne. :thumbup:

Lenke til kommentar

Perpyro er inne på kjernen i problemet tror jeg. Arbeiderne blir fremmedgjort sitt arbeid. De trekker kabler eller setter opp vegger, men har ikke noe med helheten å gjøre. Og jo flere ledd det er mellom arbeiderne og anleggsledelsen og jo større anlegget er jo tydligere vil fremmedgjøringen vise seg.

 

Perpyro nevner noe om at han har fått hjernedøde oppdrag som har blitt sluppet fra ledelsen og nedover ledda til han må utføre idiotien. Dette fører til en følelse av å være ei maskin som bare gjør en jobb uten å ha noe å si.

 

Det er mi hypotese i hvert fall :)

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Miljøet internt i firmaet har mye og si på arbeidsmoralen.

Inkluderes hver enkelt i prosessene føler man mere sammhold og ønsker dermed også å bidra mere en når man bare får trødd arbeidsoppgavene ned over skuldrene.

Når det da blir slik at dere andre må roe ned for at disse unnasluntrerne skal ha det bra blir ikke arbeidsmoralen noe bedre.

Det med og kjede seg på jobben er som en ond sirkel.

Man ønsker ikke og gjøre noe fordi det er et så stort tiltak og gjøre noe samtidig som det er det faktum at de har lite og gjøre som gjør jobben så kjederlig.

 

Den beste måten å misslykkes på er ved å ekskludere folk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skulle ønske meg at flere "sjefer" hadde vett nok til å gi ansvaret for prosessene der hvor prosessene foregår, og så holde seg unna. Men det hadde da også betydd at de flinke medarbeiderne ble veldig synlige, og da kan en dårlig sjef bli usynelig.

Lenke til kommentar
Miljøet internt i firmaet har mye og si på arbeidsmoralen.

Inkluderes hver enkelt i prosessene føler man mere sammhold og ønsker dermed også å bidra mere en når man bare får trødd arbeidsoppgavene ned over skuldrene.

Når det da blir slik at dere andre må roe ned for at disse unnasluntrerne skal ha det bra blir ikke arbeidsmoralen noe bedre.

Det med og kjede seg på jobben er som en ond sirkel.

Man ønsker ikke og gjøre noe fordi det er et så stort tiltak og gjøre noe samtidig som det er det faktum at de har lite og gjøre som gjør jobben så kjederlig.

 

Den beste måten å misslykkes på er ved å ekskludere folk.

8022538[/snapback]

 

Noen blir aldri fornøyd. Om de får enn så mye ansvar og får bidra i viktige avgjørelser, er dagen på arbeid forferdelig. Det er kun et sted å være, og tiden fram til lunsj er som et fangenskap i Irakiske fengsler.

 

Mao må jo mistrivsel være en viktig faktor for at folk ikke er presise.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Miljøet internt i firmaet har mye og si på arbeidsmoralen.

Inkluderes hver enkelt i prosessene føler man mere sammhold og ønsker dermed også å bidra mere en når man bare får trødd arbeidsoppgavene ned over skuldrene.

Når det da blir slik at dere andre må roe ned for at disse unnasluntrerne skal ha det bra blir ikke arbeidsmoralen noe bedre.

Det med og kjede seg på jobben er som en ond sirkel.

Man ønsker ikke og gjøre noe fordi det er et så stort tiltak og gjøre noe samtidig som det er det faktum at de har lite og gjøre som gjør jobben så kjederlig.

 

Den beste måten å misslykkes på er ved å ekskludere folk.

8022538[/snapback]

 

Noen blir aldri fornøyd. Om de får enn så mye ansvar og får bidra i viktige avgjørelser, er dagen på arbeid forferdelig. Det er kun et sted å være, og tiden fram til lunsj er som et fangenskap i Irakiske fengsler.

 

Mao må jo mistrivsel være en viktig faktor for at folk ikke er presise.

8022627[/snapback]

 

Ikke alle er ansvarssøkende. Noen søker trygghet, andre søker kvalitet osv. Vi er forskjellige og hvis ikke "sjefen" vet å dra veksler på de ulike typene, og lage et system som bygger opp medarbeiderskap, vil kvaliteten bli skadelidende.

Lenke til kommentar

Jeg er også anleggsarbeider og er også veldig bekymret for arbeidsmoralen. Alt for mange sløve spesielt der det er store forhold. Eneste måten jeg tror hjelper er å få noen sparket ved gjevne mellomrom slik at det ikke er går ann og komme forsent annen hverdag på jobb uten konsekvenser...

 

Jeg mener det var for lite displin og konsekvenser, når man gjør noe galt på skolen og ellers i samfunnet dette begynte i omkring 1970 og har gjort at mange ikke frykter noe når de er sløve.....

Lenke til kommentar
Jeg ser på dette som tyveri fra arbeidsgiver.

 

Jobbes det akkord på anleggene er dette tyveri fra akkordlaget.

8024459[/snapback]

Utdyp.

8024655[/snapback]

 

 

Dersom du arbeider på et anlegg hvor det ar avtalt akkord vil all sløsing med tid påføre akkordlaget en dårligere produktivitet enn hva som er antatt. Det er nokså vanlig at man fører normal tid på tross av pauser eller sent oppmøte.

 

Ved listeakkord vil antall meter/stykk danne grunnlaget for lønn.

 

Ved bonus (som ofte omtales som akkord feilaktig) er grunnlaget satt utfra en forventet bunnlinje, og således resultatorientert. Her vil arbeidsgiver og akkordlag dele kostnaden for uproduktiv tid.

 

 

Listeakkord: 100m kabel skal strekkes, stripses og termineres vi tenker oss at akkordlaget får tilført 5000 for denne jobben, hvis vi tenker oss en forventet akkord på 200 utgjør dette 25 timer. Hvis akkordlaget utfører jobben på 20 timer tilføres det mer til akkorden enn tariff og således et økt akkordoverskudd og dermed høyere timelønn. lange pauser etc vil gjøre at akkorden går dårligere og således er dette tyveri fra sine medarbeidere.

 

Akkord/bonus: Samme som ovenfor men her er deler av lønnen knyttet til prosjektets resultat evt andre parametre. Arbeidsgiver betaler fastlønnen, men uproduktiv tid (som feks lange pauser etc) vil bidra til at det totale antallet timer vil øke å dermed øke det totale antallet timer og kostnad på prosjektet, med den naturlig konsekvens at bunnlinjen reduseres og det som kommer til fordeling til akkordlaget blir mindre.

 

Sløsning med tid med mindre du har 100% fastlønn vil påføre dine kollegaer lavere timelønn. Har du fastlønn er det din arbeidsgiver som utsettes for nasking.

 

hda

Endret av hda
Lenke til kommentar
Det er en selvfølge for meg å komme i god tid før oppstart for å ha en kjapp planlegging før arbeidet skal begynne. :thumbup:

Jeg er enig i det meste her i tråden, men jeg ser ikke nødvendigheten av å komme tidligere for å planlegge arbeidet. Planlegging er en del av arbeidet, og kan gjøres i arbeidstiden, uten at dette skal bli sett på som "sløvt". Det er ikke bare fysisk arbeid som er arbeid ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...