Gå til innhold

Hvor nyttig er religion uavhengig av dens sannhet?

Anbefalte innlegg

Katolikkene er dessverre et stjerneeksempel på dette. De tror blindt på et helvete, enda et solid bibelstudie vil fjerne all tro på et sådant.

8062352[/snapback]

Den evige konflikt. Hva mener gud egentlig? Hva står det egentlig i bibelen? Hvorfor kan ikke alle forstå at akkurat jeg har skjønt sannheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Katolikkene er dessverre et stjerneeksempel på dette. De tror blindt på et helvete, enda et solid bibelstudie vil fjerne all tro på et sådant.

8062352[/snapback]

Den evige konflikt. Hva mener gud egentlig? Hva står det egentlig i bibelen? Hvorfor kan ikke alle forstå at akkurat jeg har skjønt sannheten?

8072710[/snapback]

Og med den holdningen som du viser her, nesten barnslig, så kommer en ingen vei.

Lenke til kommentar
Og med den holdningen som du viser her, nesten barnslig, så kommer en ingen vei.

8073186[/snapback]

Er du uenig? Teologi er et fag hvor man gjør sitt beste for å tolke en tekst på den måten som gir mest mening for en selv. Hvorfor skal man da gidde å være misfornøyd om man har kommet frem til en annen tolkning enn noen andre? Er det egentlig noe annet å vente?

Lenke til kommentar

8073186[/snapback]

Er du uenig? Teologi er et fag hvor man gjør sitt beste for å tolke en tekst på den måten som gir mest mening for en selv. Hvorfor skal man da gidde å være misfornøyd om man har kommet frem til en annen tolkning enn noen andre? Er det egentlig noe annet å vente?

8073851[/snapback]

Ja, og den form for bibeltolking har ført til stor ulykke for mange mennesker opp i gjennom historien. Det er det som kalles ideomatiske oversettelser, og det er mange av dem. Derfor finner du ordet helvete i mange bibler. Fordi det passer en del kirkesamfunn å skremme "hjorden" til lydighet med helvete. Ordet forkommer ikke i grunnskriftene. Så enkelt er det. Sjekk grunnskriftene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan vel ikke svare på hvor nyttig religion er, men selv har jeg merket at de som tror (f.esk. på Gud) veldig ofte er positive og glade mennesker. De tror at alt kan løses, tror at Gud alltid er med dem, så de ikke kan skades, tror at de kommer til himmelen den dagen de skades. Religion har en positiv virkning på mennesker!

Er klar over at dette ikke var helt det svaret du ville ha. Måtte bare få sagt det!

Lenke til kommentar
(Oppsummert av Andre1983):

1. De som tror (f.esk. på Gud) er veldig ofte positive og glade mennesker.

2. De (kristne) tror at alt kan løses, tror at Gud alltid er med dem, så de ikke kan skades, tror at de kommer til himmelen den dagen de skades. Religion har en positiv virkning på mennesker!

8147651[/snapback]

1. De som tror (f.esk. på Gud) er veldig ofte positive og glade mennesker?

Og det er *ikke* alle andre?

Jeg tror fordelingen av humør er lik, uavhengig av religion.

Faktisk tror jeg at "vi som tror på ett eneste liv" lever livet mer til det fulle; Mer sex, mindre kirkemøter... mer hensyn til venner og families valg...

(Vi tillater homofilt partnerskap, vi bryr oss ikke om noen gifter seg og skiller seg, vi tror ikke på synd, og alle ikke-kristne kan arbeide med hva de vil uten fordommer...)

2. De (kristne) tror at alt kan løses, tror at Gud alltid er med dem, så de ikke kan skades, tror at de kommer til himmelen den dagen de skades. Religion har en positiv virkning på mennesker?

At noen tror at alt kan løses, at gud er med dem og at de alltid har rett, tror de ikke kan skades -- og tror de kommer til himmelen når de dør...

Du har akkurat beskrevet de 10 000 siste selvmordsbomberene...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

2. De (kristne) tror at alt kan løses, tror at Gud alltid er med dem, så de ikke kan skades, tror at de kommer til himmelen den dagen de skades. Religion har en positiv virkning på mennesker!

8147651[/snapback]

Faktisk tror jeg at "vi som tror på ett eneste liv" lever livet mer til det fulle; Mer sex, mindre kirkemøter... mer hensyn til venner og families valg...

(Vi tillater homofilt partnerskap, vi bryr oss ikke om noen gifter seg og skiller seg, vi tror ikke på synd, og alle ikke-kristne kan arbeide med hva de vil uten fordommer...)

At noen tror at alt kan løses, at gud er med dem og at de alltid har rett, tror de ikke kan skades -- og tror de kommer til himmelen når de dør...

8148090[/snapback]

Ikke glem at stoffmisbrukere er også veldig "glade mennesker"..

Religion er et psysisk narkotika med langtidsvirkning.

Lenke til kommentar

Ganske synd at vi har religioner, promoterer løgner og falske håp til hele verden.

Artig eksempel er fra en gang vi diskuterte new age religoner, og noen nevnte spagettimonsteret og litt info om den religionen, da sa læreren det mest geniale noen sinne: "Ja, joda, men det er jo en religion som bare er funnet opp!"

Lenke til kommentar
Ganske synd at vi har religioner, promoterer løgner og falske håp til hele verden.

Artig eksempel er fra en gang vi diskuterte new age religoner, og noen nevnte spagettimonsteret og litt info om den religionen, da sa læreren det mest geniale noen sinne: "Ja, joda, men det er jo en religion som bare er funnet opp!"

8148243[/snapback]

Akkurat, det farligste er at folk ikke kan lenger skille mellom virkelighet og fantasi . Og dette har den kristne, muslimske og den katolske religion skylden for!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ja, og den form for bibeltolking har ført til stor ulykke for mange mennesker opp i gjennom historien. Det er det som kalles ideomatiske oversettelser, og det er mange av dem. Derfor finner du ordet helvete i mange bibler. Fordi det passer en del kirkesamfunn å skremme "hjorden" til lydighet med helvete. Ordet forkommer ikke i grunnskriftene. Så enkelt er det. Sjekk grunnskriftene.

8073873[/snapback]

1. Jeg vet hva ideomatisk betyr.

Når det er sagt - og jeg tenker litt videre enn akkurat oversettelser. Du sier at noen oversettelser er ideomatiske, og dermed farget av forfatteren. Nå vet jeg at du tror det som står i 'grunnskriftene' er Guds ord (?) og ikke farget av forfatteren.

Jeg synest dette er naivt.

Til og med hva som er grunnskrifter og hva som ikke er grunnskrifter, er farget av subjektene. Men jeg synest ærlig talt at du burde kunne tåle å innse at hvert eneste ord som er skrevet av et menneske, er farget at nettopp det mennesket.

Men nå er dette både en digresjon, og det er et fundementalt skille mellom verdensbildene våres , så du kan selv bestemme om du har lyst å svare på det jeg skrev, om du mener her er noe å svare på.

Lenke til kommentar
Jeg kan vel ikke svare på hvor nyttig religion er, men selv har jeg merket at de som tror (f.esk. på Gud) veldig ofte er positive og glade mennesker. De tror at alt kan løses, tror at Gud alltid er med dem, så de ikke kan skades, tror at de kommer til himmelen den dagen de skades. Religion har en positiv virkning på mennesker!

Er klar over at dette ikke var helt det svaret du ville ha. Måtte bare få sagt det!

8147651[/snapback]

Det er klart, men kan vi ikke få det samme uten religion? Jeg har ennå ikke sett noe dokumentasjon på at religiøse er gladere, i bedre helse, begår færre selvmord eller lignende sammenlignet med ikke-religiøse.

Lenke til kommentar

8148090[/snapback]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.

- George Bernard Shaw

Lenke til kommentar

8148243[/snapback]

Akkurat, det farligste er at folk ikke kan lenger skille mellom virkelighet og fantasi . Og dette har den kristne, muslimske og den katolske religion skylden for!

8148303[/snapback]

Ahahahahaha

"Ikke lenger"?

Religion har skyld i det?

Hør her, hvis det er slik du tror at religion er funnet opp av mennesker, og det er en idiotisk ting å tro på, så for å tro på det, må man per definisjon være "idiot nok" til å tro på det. Så hvordan i huleste ville det vært forskjellig ifra hvis religion ikke var funnet opp?

"Idiotene" som tror på dette ville sannsynligvis ha like lett for å tro på noe annet.

Sier ikke at religion er komplett skyldfri, men at det finnest grenser for hvor mye skyld man kan tildele den. Av og til så er det faktisk mennesker som er dumme på grunn av at de er dumme, ikke på grunn av at religion gjør dem dumme.

Lenke til kommentar

8148243[/snapback]

8148303[/snapback]

Ahahahahaha

"Ikke lenger"?

Hør her, hvis det er slik du tror at religion er funnet opp av mennesker, og det er en idiotisk ting å tro på, så for å tro på det, må man per definisjon være "idiot nok" til å tro på det. Så hvordan i huleste ville det vært forskjellig ifra hvis religion ikke var funnet opp?

"Idiotene" som tror på dette ville sannsynligvis ha like lett for å tro på noe annet.

Sier ikke at religion er komplett skyldfri, men at det finnest grenser for hvor mye skyld man kan tildele den. Av og til så er det faktisk mennesker som er dumme på grunn av at de er dumme, ikke på grunn av at religion gjør dem dumme.

8149464[/snapback]

:hmm: Ikke dumt skrevet... Fikk mest lyst å stemple alle religiøse som ren kålhoder... for å ikke snakke om den upopulære intelligent testen av religiøs og ikke religiøst...

Who knows.. kanskje alle som tro er retarded på en eller annet måte :D

Kristendommen og Islam er de eneste aktive religionene som går imot vitenskapen og virkeligheten.. Derfor er det "Ikke lenger"?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

8148243[/snapback]

8148303[/snapback]

Ahahahahaha

"Ikke lenger"?

8149464[/snapback]

:hmm: Ikke dumt skrevet... Fikk mest lyst å stemple alle religiøse som ren kålhoder... for å ikke snakke om den upopulære intelligent testen av religiøs og ikke religiøst...

Who knows.. kanskje alle som tror er retarded i en eller annet måte :D

Kristendommen og Islam er de eneste aktive religionene som går imot vitenskapen og virkeligheten.. Derfor er det "Ikke lenger"?

8149703[/snapback]

"Ikke lenger" referete til at historisk sett har det alltid vært mange folk som ikke har klart å skille såkalt "fantasi" fra "virkelighet". For å si det på en annen måte. Alle som argumenterer for at ID bør bli pensum på skoler, og en vitenskapelig teori, hadde sannsynligvis funnet på noe som er like dumt som de hadde på agendaen sin, hvis det ikke hadde vært for religion. Det finnest mange idioter der ute, hvis man mener at religion er årsaken til mye av idiotien, så greit nok. Men man kan ikke fjerne relilgion fra verdenskartet slik uten videre, derfor er en mye mer jordnær metode være å prøve å forstå idiotene, og finne ut hva det er som driver dem, og om de faktisk egentli er idioter, og at det ikke er en selv som er en idiot. Hvis ikke, har man allerede tapt da man allerede klassifiserer idioter uten noe skikkelig grunnlag for å klassifisere dem slik.

Lenke til kommentar

8147651[/snapback]

2. De (kristne) tror at alt kan løses, tror at Gud alltid er med dem, så de ikke kan skades, tror at de kommer til himmelen den dagen de skades. Religion har en positiv virkning på mennesker?

8148090[/snapback]

Okey, greit, jeg innrømmer at jeg ikke tenkte mye når jeg skrev dette :blush:

(Ikke dette ovenfor, men det du svarte på)

Endret av moone
Lenke til kommentar

8073186[/snapback]

8073851[/snapback]

Ja, skremmende nok har du rett i dette, at teologi handler om å tolke til eget beste. Slik blir ideomatiske, ja jeg sier ideomatiske bibeloversettelser til. Dette har i 2-tusen år ført mennesker bort fra gud. Det ser også ut til at du Kjetil ønsker å opprettholde helvetesmyten. Dette til tross for at jeg hevder at det er i strid med Bibelen.

Lenke til kommentar
Ja, skremmende nok har du rett i dette, at teologi handler om å tolke til eget beste. Slik blir ideomatiske, ja jeg sier ideomatiske bibeloversettelser til. Dette har i 2-tusen år ført mennesker bort fra gud. Det ser også ut til at du Kjetil ønsker å opprettholde helvetesmyten. Dette til tross for at jeg hevder at det er i strid med Bibelen.

8158196[/snapback]

Det er interessant at du synes det virker som jeg forsøker å opprettholde "helvetesmyten". Jeg trodde jeg hadde gjort det helt klart at jeg ikke tror på gud, jesus, hellig ånd, himmel eller helvete. Hvis ikke har jeg i alle fall gjor det klart nå.

Lenke til kommentar

8158196[/snapback]

Det er interessant at du synes det virker som jeg forsøker å opprettholde "helvetesmyten". Jeg trodde jeg hadde gjort det helt klart at jeg ikke tror på gud, jesus, hellig ånd, himmel eller helvete. Hvis ikke har jeg i alle fall gjor det klart nå.

8158616[/snapback]

OK. Det var måten du ordla deg på. Min feil. Men kan du prøve, sett fra et bibelsk ståsted, å i det minste se at helvete ikke har plass i Bibelen? Det finnes ikke noe i grunnskriftene som tyder på det.

Lenke til kommentar
OK. Det var måten du ordla deg på. Min feil. Men kan du prøve, sett fra et bibelsk ståsted, å i det minste se at helvete ikke har plass i Bibelen? Det finnes ikke noe i grunnskriftene som tyder på det.

8158655[/snapback]

Det som står i grunntekstene, er vel Gehenna-dalen som blir fremstilt på en kjip plass, på samme måte som Nivlheim i norrøn mytologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...