C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Heeeey, Driver og tuller litt rundt her og prøver å lære meg xhtml og CSS. I sida jeg lager nå har jeg en 900px bred container-div med grå (#B0B0B0) bakgrunn. Denne inneholder en enkel header-div og noen avsnitt med tekst. I <body> har jeg et bakgrunnsbilde. Nå er altså planen min at contailer-div'en skal være semi-gjennomsiktig så man så vidt kan se bakgrunnsbildet til <body>. Dette gjør jeg slik: #container { background-color: #B0B0B0; color: black; font-family: arial, sans-serif; margin-left: auto; margin-right: auto; padding-bottom: 20px; padding-left: 20px; border-style: double; border-width: thin; border-color: black; letter-spacing: .7px; width: 900px; align: center; text-align: left; opacity: .8; filter: alpha(opacity=80); } Legg merke til opacity og filter helt nederst. Funker flott det, men problemet er at alt inne i div'en som er gjennomskitig også blir gjennomsiktig. Headeren og all teksten får også gjennomsiktighet selv om jeg har satt opacity: 1.0; filter: alpha(opacity=100); på dem. Er det noen måte å fikse dette på? Her kommer CSSen og xhtml'en: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html> <head> <title>Testside</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/stylesheet.css" media="all" /> </head> <body style="background: green url(images/body-background.jpg) no-repeat fixed right bottom;"> <div id="container"> <span> <div style="width: 100%; height: 50px; background: white url(images/header.jpg) no-repeat right center;"> <h1 class="title"> Tittel FTW!! </h1> </div> <div style="width: 100%; height: 20px; background-color: green;"> <ul id="navbar"> <li><a href="#" id="navlink">En link til et sted</a></li> <li><a href="#" id="navlink">En link til et sted</a></li> <li><a href="#" id="navlink">En link til et sted</a></li> <li><a href="#" id="navlink">En link til et sted</a></li> </ul> </div> <p> Tjuddelidu tra lalalilu </p> <p> Tanken er et molekylært fenomen ordnet radiært med "jeg"-et som sentrum. Først som en absolutt konsekvens av de universelle kontraster oppnår den (tanken) sin fulle gyldighet som individ. </p> <p> Dummytext </p> <p> Dummytext </p> </span> </div> </body> </html> body { text-align: center; } p { padding: 5px; width: 760px; opacity: 1.0; filter: alpha(opacity=100); } h1 { font-family: verdana, arial, fantasy; color: gray; font-size: 30px; letter-spacing: 1px; } span { opacity: 1.0; filter: alpha(opacity=100); } h1.title { font-family: /*"Smudger LET",*/ verdana, arial, sans-serif; font-size: 35px; color: black; vertical-align: middle; padding-top: 5px; padding-left: 60px; letter-spacing: .5px; opacity: 1.0; filter: alpha(opacity=100); } #navbar div { backgound-color: green; height: 20px; width: 100%; opacity: 1.0; filter: alpha(opacity=100); } #navbar a { text-decoration: none; font-size: 100%; font-family: airal, sans-serif; color: black; background-color: olive; opacity: 1.0; filter: alpha(opacity=100); } #navbar li { display: inline; list-style-type: none; margin-left: 10px; vertical-align: middle; opacity: 1.0; filter: alpha(opacity=100); } #container { background-color: #B0B0B0; color: black; font-family: arial, sans-serif; margin-left: auto; margin-right: auto; padding-bottom: 20px; padding-left: 20px; border-style: double; border-width: thin; border-color: black; letter-spacing: .7px; width: 900px; align: center; text-align: left; opacity: .8; filter: alpha(opacity=80); } Som dere ser prøvde jeg med en <span> også, men det gikk ikke. Er det noen som har snøring på hvordan jeg kan få fiksa dette? PS: Vær litt snill med de kodene mine... har nettopp begynt med dette her... -G.G. Lenke til kommentar
Torkild Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Ikke et uvanlig problem å støte på dette. Du har to måter å løse dette på: 1. Legge en div under den med innholde, og ha backgrunnen på den med semi-trans. 2. Legge til et semi-trans bakgrunnsbilde(altså en .png-fil). Nummer to krever litt mekk, for IE er ikke av seg selv så glad i semi-trans png, men ved hjelpet av denne siden: http://bjorkoy.com/post/show/8 skal du helt fint få det til. (Vil anbefale å sette deg inn i alternativ 2, etter som du vil oppleve mindre kludd med det) Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Det funka flott! Tusen takk for hjelpa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå