nikrus Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hei Er helt ny med Ubuntu, har nettopp installert det faktisk. Har delt opp en 200Gb harddisk i fire partisjoner, en på 20Gb, en på 80Gb og en på 100Gb. Jeg installerte ubuntu på den med 20Gb, og den fungerer fint ... Mens de to andre partisjonene finner jeg ikke i det hele tatt. Hadde vært super fint med litt bra hjelp her. Som sagt tidligere, jeg er 100% fersk med ubuntu så please be gentle with the hard words. MVH Nikrus Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Prøv å installer GPARTED og se litt på hvordan partisjonene dine er satt opp der. -> system -> administration - > synaptic package manager Søk etter: gparted, merk av og installer. Start programmet etterpå fra konsoll med: sudo gparted EDIT: jeg bruker engelsk språkvalg i Gnome, som du ser :-) Endret 25. februar 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
nikrus Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg fant begge partisjonene der sånn, men det sto at de ikke var montert. Hvordan mounter jeg de? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) For å montere en partisjon må vi vite hva slags filsystem de bruker. De to partisjonene på hhv 80 og 100 GB, har du formattert dem etter at du foretok partisjoneringen? Hvilket filsystem i så fall? Om du ikke er sikker kan du lese ut filsystemet for hver partisjon ved hjelp av en kommando i et terminal-vindu: sudo fdisk -l Dette vil først be deg om passord (pga "sudo") og deretter liste opp partisjonene dine (de heter typisk noe sånt som "/dev/hda?" eller "/dev/sda?" der "?" er et tall fra 1 og oppover og angir partisjonsnummer) med blant annet filsystem i siste kolonne. Lim gjerne inn innholder her, så blir det enklere for oss å hjelpe deg. Endret 26. februar 2007 av kommers Lenke til kommentar
nikrus Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Fikk detta her opp http://img340.imageshack.us/my.php?image=skjermdumpgm3.png Endret 26. februar 2007 av nikrus Lenke til kommentar
kommers Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Åja, jeg ser du har brukt tegnet | (det tegnet til venstre for 1-tallet, som ofte kalles "pipe" på UNIX-systemer) når du i stedet skulle ha brukt bokstaven l (altså liten L) som option til fdisk-kommandoen. Du får prøve på nytt. Lenke til kommentar
nikrus Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 Ja, så det jeg også... Oppdaterte bildet nå. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Okay. Jeg ser at alle partisjonene dine er formattert, de har partisjons-id 0x83 som betyr enten filsystem ext2 eller ext3. Jeg vil anta du har ext3 siden dette er nyest og default foreslått av Ubuntu, om jeg husker rett. For å montere hdc2- og hdc3-partisjonene må man først forberede såkalte monteringspunkter (mount points) for dem. Dette er egentlig kataloger der innholdet i partisjonene vil ligge. Tradisjonelt pleier man å montere ting inni katalogen /mnt (mnt står for "mount"), men Ubuntu ser ut til å ha bruke katalogen /media for dette i stedet. Du kan egentlig kalle disse katalogene hva du vil, men jeg vil i forklaringen min anta at du monterer dem i /media/hdc2 og /media/hdc3. Etter å ha opprettet monteringspunktene må du redigere en tekst-fil for å konfigurere slik at partisjonene automatisk blir montert ved oppstart. Jeg vil forklare hvordan du gjør dette steg for steg i et terminal-vindu. All tekst på linjer som starter med "#" er en kommentar, og det er ikke meninga at du skal skrive inn disse (de utfører ingenting). Du vil av og til kunne bli spurt om passordet ditt (kommandoer som starter med "sudo"). Åpne opp et terminal-vindu: # Gå til katalogen /media og opprett de to katalogene du trenger cd /media sudo mkdir hdc2 hdc3 # (Om du ønsker at alle brukere skal ha full skrivetilgang til # partisjonen må du kanskje utføre følgende også, men det er # ikke sikkert du vil mtp sikkerhet etc.:) sudo chmod a+wr hdc2 hdc3 # Rediger tekst-fila /etc/fstab som sier hvilke partisjoner som skal # monteres ved oppstart sudo gedit /etc/fstab # Her finner du en liste over partisjoner (en linje per partisjon), og # du skal sannsynligvis finne en linje som gjelder for /dev/hdc1. # Hver linje skal angis på formatet: # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> # Nederst i fila, på to egne linjer kan du legge til: /dev/hdc2 /media/hdc2 ext3 defaults 0 2 /dev/hdc3 /media/hdc3 ext3 defaults 0 2 # Lagre fila og lukk Gedit. # For å få montert de to partisjonene nå med en gang uten å reboote: sudo mount -a # Denne kommandoen vil forsøke å montere alle oppføringen i fstab-fila. # Neste gang du starter maskinen skal forhåpentligvis partisjonene bli # montert automatisk. Du får si ifra om du støter på problemer underveis. Lenke til kommentar
nikrus Skrevet 26. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Problemet er løst! Takker Endret 26. februar 2007 av nikrus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå