Jegelskerfotball Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg har ipod nano, og jeg synes faktisk den er veldig bra, det er mange som sier at ipod ikke er bra, men ipod er jo den letteste mp3 spilleren å bruke, og den har bra lyd, så den er jo ingenting å klage på egentlig... MEN HVA SYNES DU?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Nano og ipod generelt er en overpriset spiller som mangler grunnleggende kodekstøtte og tynges av et helt ræva overførelsessystem som får alle med IQ over 80 til å løpe vekk i skrekk ^^ Det burde dekke det meste Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg har ipod nano, og jeg synes faktisk den er veldig bra, det er mange som sier at ipod ikke er bra, men ipod er jo den letteste mp3 spilleren å bruke, og den har bra lyd, så den er jo ingenting å klage på egentlig...MEN HVA SYNES DU?? 8021526[/snapback] Jeg synes egentlig det omvendte av det du sier. Den er ikke noen banebrytende innen brukervennlighet, har ikke superlyd, og har merkelige garantiordninger. Godt mulig den er god, men det finnes mange bedre. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Ikke spesielt god lyd, ser ikke spesielt fin ut og selger pga. navnet. Nei, jeg må si at en Creative-spiller hadde fristet meg mye mer! Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Jeg synes Nano VELDIG bra ut! Men jeg gikk heller for Meizu M6 som koster ca. det samme. Den har bedre lyd, sterkere lyd, større skjerm og støtte for flere filformater. Men det er klart - jeg kan ikke skryte av å ha en aipådd.. Edit: og det er flere andre spillere jeg ville valgt foran Apple sine. Gjerne iRiver eller Creative. Endret 25. februar 2007 av frohmage Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hadde selv en Nano 2G, dvs. 8GB-versjonen. Solgte den da jeg ikke hadde behov for en egen mp3-spiller lengre. Fin spiller med bra lyd. Enkel og grei å bruke, og som i 8GB-utførelse kommer til en konkurransedyktig pris. Garantisystemet til Apple er en egen sak. Faktisk en god grunn til ikke å kjøpe noen Apple-produkter. PS: Denne Captein Ødegaard er så blindet av Apple/iPod-hatet at det grenser til det parodiske :!: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hadde selv en Nano 2G, dvs. 8GB-versjonen. Solgte den da jeg ikke hadde behov for en egen mp3-spiller lengre. Fin spiller med bra lyd. Enkel og grei å bruke, og som i 8GB-utførelse kommer til en konkurransedyktig pris. Garantisystemet til Apple er en egen sak. Faktisk en god grunn til ikke å kjøpe noen Apple-produkter. PS: Denne Captein Ødegaard er så blindet av Apple/iPod-hatet at det grenser til det parodiske :!: 8024289[/snapback] Mulig du synes det er moro men hadde du visst hvor dårlig de spillerne egentlig er hadde du nok ikke syntes det Som jeg har sagt før, ipod har noen gode sider, men totalutførelsen har så mange kritiske magler og idiotiske løsninger at jeg ikke regner det som en mp3 spiller. Vi kan matche generell kunnskap om mp3 spillere om du vil så skal vi se hvem som har mest grunnlag for å prate Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Kan du kome med nokre gode argumenter då? Om du ikkje vil kalle Nano ein mp3-spelar vil eg påstå din irritasjon for den får deg til å overdrive så kraftig at du ikkje blir tatt seriøst. Nano og ipod generelt er en overpriset spiller som mangler grunnleggende kodekstøtte og tynges av et helt ræva overførelsessystem som får alle med IQ over 80 til å løpe vekk i skrekk Dette er ikkje kva eg vil kalle gode argumenter, sidan du tilegnar deg sjølv stor kunnskap om mp3-spelarar, enlighten me! Ein iPod Nano kostar like mykje som ein Creative Zen V Plus 8GB eller SanDisk Sansa e280 8GB, den kan spele mp3-filer, noko som vil dekke behovet til 99% av brukarane og kva du meiner med "overførelsessystem som får alle med IQ over 80 til å løpe vekk i skrekk" er eg faktisk ikkje heilt sikker på. Endret 25. februar 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Jeg liker Nano veldig godt. Designet er utsøkt! Men som en del andre sier, er ikke noe overdrevet god lyd. Og noe overpriset. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Nå består forumet her av 33% ipod/creative/sansa fanboys henholdsvis, så de 99% du snakker om stemmer gankse godt. Poenget er at a burde folk si "jeg skal ha ny mp3 spiller med lyd" istedetfor "jeg skal ha ny mp3 spiller med GOD lyd", for det er så gedigen forskjell mellom de leketøyene som selges på elkøp og ordentlige spillere. Poenget er at ipods er for dyre til å gå inn i leketøysgruppen og når man da skal matche mot spillere i samme prisklasse så blir det som å ha crashekonkurranse mellom et av cruiseskipene til stenaline og ei jolle. Ser du eks på kodeksupport som jeg nevnte så støtter den ikke engang ogg, flac eller ape. Battieritiden er ikke veldig god heller. Nåe det gjelder ipod video har den sugen skjerm med bare 16 bit 65500 farger, du merker veldig fort forskjell om du sammenlikner med skjermer med flere bit og farger på skjermen. Kodeksupport for ipod video er omtrent samme som psp, sære mp4 formater som krever konvertering omtrent samme f hva du har som kildeformat. garantiordningen har blitt nevnt her tidligere, og samtidig så har du itunes som trekker ned fælt. Itunes som et alternativ til MSC hadde vært ok, men du burde kunne bruke spilleren slik du ville selv og faktisk ha mp3 filer på spilleren som du kan flytte slik du vil, såvidt jeg har skjønt kan du ikke engang flytte filene tilbake etterpå. Alt i alt er ipod noe dritt og jeg sier det med god grunn, men såkart, de fleste er rett og slett for dumme til å skjønne hvorfor, og det får bli deres problem. EDIT: en siste ting, en mp3 spiller ligger enten i lomma eller bortgjemt i en dock et sted, så designet burde være det absolutt siste man ser etter. Endret 25. februar 2007 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Eg forstår at dei spelarane i same prisklasse som iPod Nano har betre spesifikasjonar, men dei fleste bryr seg ikkje om den slags. iPod Nano har 24 timars levetid på batteriet, det er meir enn nok til dei aller fleste, har Creative og SanDisk dramatisk lengre levetid? Når eg kjøper ein mp3-spelar ser eg ikkje på antal pixler og fargar skjermen har, noko eg nok har eit fleirtal av befolkningen med meg på. Har personlig aldri sett poenget med fargeskjerm og videovisning på ein mp3-spelar, men det er ein annan diskusjon. Mangel på støtte for diverse formater er også noko mannen i gata bryr seg fint lite om. iTunes er ein kjempeprogram, har brukt det jevnt og trutt sidan 2003 når eg fekk min iPod 3G (som eg for øvrig framleis brukar dagleg). Garantiordningen er ikkje noko problem, den er på eitt år, sjølv om den godt kunne vært på to. Når det gjeld reklamasjon er det desverre ein heilt annan sak, du vil ha problemar med å få fiksa ein iPod etter at garantitida er utgått sjølv om du har krav på det etter norsk lov. Det er den einaste grunnen til at eg ikkje anbefaler nokon som helst å kjøpe ein iPod. Når det gjeld lydkvaliteten trur eg ikkje det er så stor prosent av brukarane som faktisk vil høyre noko forskjell. Du påstår at dei fleste er for dumme til å skjønne alt dette, eg er veldig uenig. Apple og iPod er ei meget bra merkevare som "alle" kjenner til på same måte som Coca Cola og Sony. At dei vel ein profilert og populær spelar framfor ein dei aldri har høyrt om før er ganske logisk. Det eg vil fram til er at folk flest ikkje bryr seg om lydkvaliteten er hakket dårlegare, at den ikkje støtter ein del formater og at skjermen ikkje kan vise like mange fargar som konkurrenten når dei vel ein mp3-spelar. Det eg legg mest vekt på ved kjøp av mp3-spelar, PC-utstyr, ja faktisk det meste er kva som skjer om utstyret sluttar å fungere, der er Apple sin største svakhet. Pixel, bit, ogg, flac osv. bryr meg fint lite, eg vil ha ein enkel og brukarvennleg mp3-spelar, at den kan synkroniserast med iTunes (min favorittspelar) er ikkje akkurat eit minus. en siste ting, en mp3 spiller ligger enten i lomma eller bortgjemt i en dock et sted, så designet burde være det absolutt siste man ser etter. Kvifor skal antal fargar på skjermen være noko å ettertrakte då? Endret 25. februar 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Nettopp, mannen i gata gir f, men det er ikke dermed sagt at det er en bra spiller. Sier bare at mannen i gata aksepterer hva som helst. Har selv hatt sansa spiller og syntes den var god mens jeg hadde den, men jeg kan aldri gå tilbake til å bruke den til noe annet enn jobb under bråkete forhold nå. Det er noe av problemet, folk tror det er god lydkvalitet fordi de ikke har hørt noe annet, og det er veldig synd, ta det fra en som har vært der. Desverre selger ikke elkjøp og spaceworld stort annetenn creative og ipod, og da er det ikke noe rart om folk ender opp med det. Når det gjelder skjerm, nevnte jeg bare skjermen til ipod video, siden den er en PMP, ikke DAP (portable media player/digital audio player). Stor forskjell, som du nevner trenger man ikke video på en DAP. Jeg har en hybrid, den har ikke harddisk men flashminne så det er begrensa hvor mange filmer man får plass til, men på en annen side så er skjermen såpass mye bedre enn både vzen vision m og ipod video så den kunne godt blitt klassifisert som en fullblods PMP (nå er vel strengt talt ikke ipod video og zvm heller fullblods PMP's, da må da opp enda et hakk til archos x04/creative vision (w), iaudio a2 +++, men de er for digre og dyre for de fleste). Kodeker som flac er heller ikke nødvendig på ipods av to grunner, for det første er de ikke i stand til å levere god nok lyd uansett, for det andre så skjønner ikek brukergruppen hva det er for noe. Oppgitt batteritid ligger på rundt 20 timer på veldig mye, greit nok det. Min har oppgitt batteritid på 52 timer, med volumet på ca 30/50 og med EQ og mach3bass/bbe etc (lydforbedringsprogram, kort sagt) slått på så har jeg vel rundt 40 timer tenker jeg, bruker spilleren mange timer hver dag og batteriet varer en ukes tid. Det er også grunnen til at jeg liker flashspillere, jeg synes det er viktigere å ha batteri nok til å høre på alt jeg har lagringskapasitet til i forhold til å ha lagringskapasitet i fleng men ikke batteri til å høre på en brøkdel. Jeg er ikke mer på farten enn at jeg har tid til å bytte ut videoene på SD kortet i mellomtiden, det tar bare 10 minutter i forhold til å mptte lade sopilleren i flere timer. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Om eg forstår rett er det iAudio D2 du referer til her? Eg såg lenge på iAudio Cowon 300 trur eg det var, såg ut som ein veldig god spelar, men endte opp med ein iPod grunna den store lagringsplassen. Kunne sikkert klart meg med 2GB, men 30 album blir litt lite når eg skal på lengre turar. Var for eksempel på skuletur ein heil månad på VK1 og då var det godt å ha eit stort utval. Med 2GB har eg circa 300 låter, og må då velge bort ein stor del av samlinga. Eg prøver ikkje å få iPod til å framstå som noko teknisk vidunder, men at folk må ha forståelse for kva mannen i gata legg vekt på ved kjøp av mp3-spelar. Kjempegreier at folk som har ein del erfaring og kunnskap om mp3-spelarar heng på forumet, har ofte kome med problemstillingar ingen kan svare på. Med unntak av 1-2 ganger har eg aldri opplevd at mp3-spelaren gjekk tom for batteri, jo lengre levetid jo sjeldnare slepp du sjølvsagt å lade den, noko som er positivt, men for min del er det ikkje store problemer med å setje den på lading når eg kjem heim frå jobb. Ein ting eg mislikar sterkt med min iPod er at den trekker straum sjølv når spelaren ikkje er i gang, er dette noko som er gjeldande på andre merker og? Eg er meir interessert i å ha eit stort utval enn å ha ei levetid på ørten timar, sjølv om det sjølvsagt ikkje er negativt. Som nevnt over er eg sjeldan langt vekke frå ein stikkontakt. Hadde eg kjøpt ein ny spelar i dag ville den hatt meir enn nok batterilevetid. Min iPod 3G held 10-11 timar etter at eg skifta batteri for eit år sidan. Kva kostar eit brukbart minnekort på 2GB i dag? Det må tas med i prisen om du helst vil ha tilgang til meir enn 2GB utan å ha ein PC i nærheten. Edit: I tillegg er det veldig greit å bruke mp3-spelaren som sikkerhetskopi for musikken, eg opplevde for 2 år sidan at harddisken kræsja totalt, glad eg hadde ein 20GB mp3-spelar då. Blæh...no vart klokka 12, eg skulle liksom legge meg etter Mythbusters, sånn er livet, hardt å være forumhore. Endret 25. februar 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Hehe, mythbusters er topp ja Billigste 2GB minnekort på komplett koster 190 kr. Jeg kjøpte et på 4GB til 490 kr, skal nok oppgradere med et 8GB sdhc kort når det kommer fw oppgradering for sdhc støtte (nyere høykapasitets SD kort). Altså 6GB til 2250 kr for min del. Dyrt, men spilleren danker ut alle andre spillere til under 3000 kr på alt annet enn lagringskapasitet. Så liten som spilleren er så er det ikkenoe problem å ha med et par minnekort, så om jeg vil kan jeg jo ha 2GB musikk på spilleren samt et 8GB minnekort til med musikk, det gir 10GB flashminne Tipper jeg kommer til å kjøre slik combo etterhvert, og så bruke 4GB kortet til video. Trenger jo ikke ha videoene fysisk innpå spilleren når jeg hører på musikk uansett. Uten SD kortstøte hadde D2'en hatt et problem, så glad den har den funksjonen Satt oppe til kl 6 i dag tidlig/natt og hørte på musikk med mach3bass satt på fulllt, skulle ønske flere visste hvor digg det faktisk er Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 (endret) Jeg gikk fra en 20gb iAudio x5/5x og ble veldigfornøyd med min nye 8gb nano. Har brukt mp3 spiller mye mer siden jeg byttet. Tror nok mest det er fordi det er mye lettere med en nano enn den iAudioen jeg hadde. Har jo masse anna drit i lommene og iom at veske er for jenter Endret 25. februar 2007 av pessimisten Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Jeg gikk fra en 20gb iAudio x5/5x og ble veldigfornøyd med min nye 8gb nano. Har brukt mp3 spiller mye mer siden jeg byttet. Tror nok mest det er fordi det er mye lettere med en nano enn den iAudioen jeg hadde. Har jo masse anna drit i lommene og iom at veske er for jenter 8026530[/snapback] Haha! Der minte du meg om malcolm i midten episode, der han minste (dewey?) tasser rundt med veske. Så genialt ^^ Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Vet ikke helt om Ipod er noe dritt...Du har hatt mange usaklige argumenter Captain Ødegård vertfall som ikke er viktige i det hele tatt. *Garantien er noe dritt. der kan jeg være enig med deg. *Det at man må bruke Itunes er ikke et problem for alle, noen mener det er et meget bra program og bryr seg ikke om annet. *Lyden er da helt ålreit, men såklart finnes det konkurrenter som er mye bedre på dette. *At Ipod har dårlig med codec støtte har lite eller ingenting å si. mp3 formatet er det som brukes! Allikevel må jeg si at jeg foretrekker mp3-spillere som ikke låser alle dine muligheter og gjør at du kan bestemme selv, derfor blir det nok ikke Ipod på meg. Ser meg heller for med en creative og en Iaudio. Virker som valget faller på creative zen plus Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 *At Ipod har dårlig med codec støtte har lite eller ingenting å si. mp3 formatet er det som brukes! ......for din del. Å si at mp3 formatet er det eneste som brukes er som å si "jeg vet ikke bedre så da finnes det ikke bedre". En så dyr spiller burde støttet flere formater pga prisen som er såpass høy, spiller ingen rolle om mange ikke bruker det. Mannen i gata har ikke bruk for det, mannen i gata greier seg med mindre avanserte spillere, hence burde ikke mannen i gata bruke så mye på en mp3 spiller. Når man sammenlikner slike ting må man ta det etter prisklasse, og i ipods prisklasse er det den desidert dårligste spilleren på markedet. Forskjellige prisklasser, forskjellige kriterier. Kutt ned prisen så den er på nivå med tilsvarende spilere så vil jeg ikke si noe på lydkodeker. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Kom litt feil ut det, mente egentlig at mannen i gata kun bruker mp3... Jaja... Lenke til kommentar
FM Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Ser at tråden begynner å dra på dagene, men ettersom jeg nylig anskaffet meg en iPod Nano 8 GB så har jeg et par ting jeg vil legge til diskusjonen. Det første er dette med at overføringen må skje med iTunes. Det problemet har ikke jeg sett noe til. Nå bruker jeg riktignok Mediamonkey (takk iMono for det) og bruker dette programmet til overføring i stedet. Fungerer helt smertefritt. Synes det er mye bedre enn iTunes, så dersom folk ergrer seg over iTunes er det kanskje vært et forsøk. Batteritiden på nye Nano synes jeg virker bra. Og størrelsen på spilleren er helt herlig. Som Captain Ødegård sier har man som oftest mp3-spilleren i lommen og da er det greit at den ikke tar så mye plass. Det at lyden ikke er verdens beste er jeg helt enig i. Skal jeg ha skikkelig lyd må jeg uansett hjem til forsterker og cd-spiller. Til bruk på farten synes jeg den leverer grei nok lyd. Orker uansett ikke å drasse rundt på store, gode headset når jeg bruker mp3-spilleren. Og som det ble sagt før her, er ikke prisen så alt for gale på 8 GB-utgaven. Nå var jeg låst til å bruke 2.000 kroner på elkjøp (happy care forsikring på den forrige mp3-spilleren som falt i bakken), og synes i alle fall at iPod Nano var det beste kjøpet med mitt utgangspunkt på elkjøp. Hadde jeg ikke var bundet til elkjøp hadde jeg muligens gjort et annet valg, men så langt er jeg godt fornøyd med spilleren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå