Gå til innhold

Nokia N95 - Diskuter den her!


2bb1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Burde man skaffe denne mobilen nå eller kan man like gjerne vente til oppfølgeren kommer, den kommer vel kanskje i slutten av året el begynnelsen av neste? Noen tanker``?

9320891[/snapback]

 

Nokia annonserer nye modeller rundt 4 - 6 mnd før de kommer i salg. Og siden noe konkret arvtaker til N95 ikke er annonsert betyr det at en er MINST 4 - 6 mnd unna. (lengre hvis det er noe ny teknologi som tok lengre å implementere enn planlagt.) Om man burde eller ikke burde kjøpe en av de beste mobilene som finnes der ute fordi noe vil være bedre siden engang...vel...det er mellom deg og din lommebok og ikke så mye vi kan si noe om.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Burde man skaffe denne mobilen nå eller kan man like gjerne vente til oppfølgeren kommer, den kommer vel kanskje i slutten av året el begynnelsen av neste? Noen tanker``?

9320891[/snapback]

 

 

nå har det kommet frem at nokia n95 ME 8gb kommer i desember i de første landene. Dvs at den nok ikke kommer til Norge før etter nyttår, altså en gang i begynnelsen av 2008. Nokia har enda ikke avslørt denne mobilen, men flere kilder sier at dette stemmer. Om den kommer til å ha både gps og 8gb lagring er enda usikkert.

 

Dette er jo ikke en avtaker til n95, men en oppdatert versjon som f.eks n73 ME er for n73.

Lenke til kommentar
Da er jeg offisielt med i N95 klubben :ph34r:

men lurer på hvor stort minnekort dere fikk med i esken?? fikk selv 512mb

9323888[/snapback]

Fikk ikke minnekort i det hele tatt på min første N95. Men på den andre fulgte det med 512mb. Koster kun ~150 for 2gb om du synes 512 er lite :yes:

Lenke til kommentar
Da er jeg offisielt med i N95 klubben :ph34r:

men lurer på hvor stort minnekort dere fikk med i esken?? fikk selv 512mb

9323888[/snapback]

Fikk ikke minnekort i det hele tatt på min første N95. Men på den andre fulgte det med 512mb. Koster kun ~150 for 2gb om du synes 512 er lite :yes:

9324057[/snapback]

 

 

Hvorfor har du hatt to?

Lenke til kommentar

Freedom Universal Keyboard. :love:

 

 

 

Så nå har jeg fått tastaturet i hus og har testet det sånn smått ut. For det første trenger man ingen drivere for å synce det opp mot telefonen. Mange telefoner krever at man besøker siden (www.freedominput.com) og laster ned de nyeste driverne derfra, men om dere går på hovedmenyen-->kontor ser dere et ikon med navn Trådl.tast. Jeg klikket meg inn på det, søkte opp bluetooth tastaturet, skreiv inn 0000 på telefonen, gjorde det samme på tastaturet (og trykte enter på tastaturet) og vips var de sammenkoblet. Veldig enkel og smertefri prosess.

 

Det fulgte med 2 AAA batterier i esken, nifty liten detalj. Det går utrolig kjapt å skrive meldinger med tastaturet kontra mobilen. Jeg merket fort at jeg hadde gått over maks antall tegn for 1 sms.

 

Det var rapportert om at tastaturet kanskje kunne henge litt etter når man skreiv, og at man derfor ikke kunne skrive like kjapt som på et vanlig pc tastatur, men dette har ikke jeg merket noe til. Mulig dette var et problem på forrige versjon av dette tastaturet.

 

Størrelsen på tastaturet vil være en tilvenningssak. Jeg merker ofte at jeg trykker på feil knapp, spesielt enter knappen som er like smal som shift knappen på et vanlig tastatur. Når det gjelder de vanlige bokstav tastene er det få problemer her. De sitter der de skal og er av normal størrelse. Veldig enkelt å skrive med tastaturet, knappene er behagelig å trykke ned som på en laptop. Veldig lite bråk fra knappene også. Ser for meg at dette er noe man kan sitte og jobbe med på f.eks et fly eller tog uten at personen foran deg hører noen ting.

 

Som man kan se utifra bildene mine har bokstaven "Å" fått en egen knapp. Derimot er bokstavene "Ö" "Æ" og "Ø" fordelt på samme knapp, dette gjelder også for bokstavene "Ä" "Ø" og "Æ". Til å begynne med så jeg for meg at jeg måtte trykke inn "FN" knappen hver gang jeg skulle skrive et ord med bokstavene "Æ" eller "Ø", men når man kobler opp tastaturet for første gang med telefonen får man opp et valg for hvilket språk man ønsker å bruke med tastaturet. Jeg valgte selvsagt norsk og de norske bokstavene blir da standard på disse knappene, mens de andre kan aktiveres via "FN" knappen. Veldig bra.

 

Jeg har derimot et problem. Jeg får ikke de forhåndsinstallerte key kombinasjonene til å fungere. Man skal kunne trykke inn "FN" knappen og deretter f.eks bokstaven "Z" på tastaturet og dermed åpne meldingsmenyen. Men ingenting skjer når jeg prøver disse kombinasjonene. Jeg må derfor fysisk trykke på telefonen hver gang jeg skal inn i en meny. Det er fra før av lagt inn komandoer for å gå inn på meldinger, kontakter, oppgaver og kalender. Absolutt ingen av disse kommandoene fungerer. Et stort irritasjonsmoment da jeg helst vil kunne bevege med rundt på telefonen kun ved hjelp av tastaturet. Man skal også kunne legge inn egne snarveier og heller ikke dette har jeg fått til. Forhåpentlighvis er det en eller annen prosess jeg har oversett, og kommer selvsagt tilbake med mer når jeg har løst dette problemet.

 

Med på tastaturet er det også en "lock" "unlock" funksjon. Dette er en noe skrallete skive i plast man drar til høyre for å låse, eller til venstre for å låse opp. Ser ikke helt for meg når jeg kommer til å bruke denne, da den var småvanskelig å flytte på, men det kan være greit å venne seg til å låse tastaturet før man klapper det sammen, i tilfellet man glemmer å slå det av. Det slår seg nemlig ikke av automatisk når man klapper det sammen, og man kan da være så uheldig at telefonen mottar kommandoer fra tastaturet mens du holder på med andre ting.

 

Jeg opplvede også forøvrig en reset av telefonen mens jeg holdt på å knote med oppkoblingen av telefonen og tastaturet. Jeg opplevde nemlig at telefonen ikke fant tastaturet og når jeg gjentatte ganger forsøkte å finne det fant telefonen plutselig ut at den skulle resette. Så etter ca 20 sek når telefonen endelig var ferdig med dette og hadde "logget seg på" igjen, fant jeg tastaturet uten problem.

 

Som sagt skal jeg prøve å skrive litt mer når jeg har fått løst "key combinations" problemet.

 

:)

 

 

 

 

post-124847-1187695105_thumb.jpg

 

Slik ser pakken ut

 

post-124847-1187695157_thumb.jpg

 

De 2 medfølgende batteriene.

 

post-124847-1187695208_thumb.jpg

 

Bæreveksa, knappen er forøvrig magnetisk

 

post-124847-1187695269_thumb.jpg

 

Tastaturet i lukket form, ikke store saken som dere kan se

 

post-124847-1187695314_thumb.jpg

 

Tastaturet i åpen form, fremdeles ikke store saken :)

 

post-124847-1187695383_thumb.jpg

 

Batteriene er på plass. De var veldig enkel å sette inn, minus til venstre, pluss til høyre på begge 2.

 

post-124847-1187695533_thumb.jpg

 

Som dere ser er det betydelig mindre enn et vanlig tastatur.

 

post-124847-1187695599_thumb.jpg

 

Æ,Ø,Å knappene slik de ser ut på tastaturet.

 

post-124847-1187696480_thumb.jpg

 

Her passet faktisk N95 som hånd i hanske i horisontal modus. Det var som om denne delen var laget spesielt for denne telefonen, for den sitter som støpt. Dette er den foretrukne måten å skrive lengre innlegg i notatblokken som man finner på kontordelen på telefonen. Positiv tilfeldighet.

 

Alle bildene er selvsagt tatt med N95

Endret av AtotheK
Lenke til kommentar
Godt jeg ikke har kjøpt en N95, venter gledelig til den nye kommer da den og har GPS ;)

Og håpe de har klart å gjøre kvaliteten på slideren bedre :)

 

Go Nokia

9328473[/snapback]

 

 

samma her. leste akkurat denne artikkelen: http://www.amobil.no/artikkel/mobiltelefon..._gb_minne/42357

 

Ser utrolig nice ut. Og kvaliteten ser upåklagelig ut etter min mening. Eneste jeg ikke trur vil bli bra med denne er prisen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...