Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående truende drapstrusler.


sir-alex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har nylig blitt drapstruet, i en samtale der det kommer fram mange detaljer om hvordan jeg skal bli drept og hvor jeg bor.

Jeg har tatt opp samtalen, med opptaker og har navnet osv til personen som truet meg.

 

Har jeg en god sak, hvis jeg velger og anmelde han?

Kan man få straff får drapstrusler?

8020873[/snapback]

 

Ja, man kan helt klart få straff for drapstrusler. Straffeloven § 227 er nok aktuell her. Den lyder som følger:

 

Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.

 

Hvorvidt lydopptaket ditt kan brukes som bevis er nok diskutabelt. I utgangspunktet er nok den slags opptak hvor du unnlater å informere motparten om at samtalen taes opp ulovlig og kan således ikke brukes som bevis.

 

Det får uansett være opp til stedlig påtalemyndighet å vurdere dette i ditt tilfelle.

 

Dersom du har blitt drapstruet og mener trusselen er reell så anbefales det at du anmelder forholdet.

Lenke til kommentar
Jeg har nylig blitt drapstruet, i en samtale der det kommer fram mange detaljer om hvordan jeg skal bli drept og hvor jeg bor.

Jeg har tatt opp samtalen, med opptaker og har navnet osv til personen som truet meg.

 

Har jeg en god sak, hvis jeg velger og anmelde han?

Kan man få straff får drapstrusler?

8020873[/snapback]

 

Ja, man kan helt klart få straff for drapstrusler. Straffeloven § 227 er nok aktuell her. Den lyder som følger:

 

Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.

 

Hvorvidt lydopptaket ditt kan brukes som bevis er nok diskutabelt. I utgangspunktet er nok den slags opptak hvor du unnlater å informere motparten om at samtalen taes opp ulovlig og kan således ikke brukes som bevis.

 

Det får uansett være opp til stedlig påtalemyndighet å vurdere dette i ditt tilfelle.

 

Dersom du har blitt drapstruet og mener trusselen er reell så anbefales det at du anmelder forholdet.

8021034[/snapback]

 

 

 

Andre gangen jeg ble oppringt så sa jeg til og med at jeg tok opp samtalen til han! Da begynte han å si ting til politiet, og ba de høre på han. (På tapen)

Endret av sir-alex
Lenke til kommentar
Andre gangen jeg ble oppringt så sa jeg til og med at jeg tok opp samtalen til han! Da begynte han å si ting til politiet, og ba de høre på han. (På tapen)

 

Du får vurdere å anmelde ham og spille av lydopptaket til politiet. Saken stiller seg straks litt annerledes når han enda ble gjort oppmerksom på at samtalen ble tatt opp.

Lenke til kommentar
Andre gangen jeg ble oppringt så sa jeg til og med at jeg tok opp samtalen til han! Da begynte han å si ting til politiet, og ba de høre på han. (På tapen)

 

Du får vurdere å anmelde ham og spille av lydopptaket til politiet. Saken stiller seg straks litt annerledes når han enda ble gjort oppmerksom på at samtalen ble tatt opp.

8021115[/snapback]

 

Men er det noen sjanse for at han kan få straff? Føler meg jo truet av han!

Lenke til kommentar

Hvorvidt lydopptaket ditt kan brukes som bevis er nok diskutabelt. I utgangspunktet er nok den slags opptak hvor du unnlater å informere motparten om at samtalen taes opp ulovlig og kan således ikke brukes som bevis.

8021034[/snapback]

 

Sikker på at det er ulovlig sålenge du deltar i samtalen selv?

 

Prøvde å lese litther , men utifra det så virket det som at det både var lovlig og ulovlig

Lenke til kommentar

Hvorvidt lydopptaket ditt kan brukes som bevis er nok diskutabelt. I utgangspunktet er nok den slags opptak hvor du unnlater å informere motparten om at samtalen taes opp ulovlig og kan således ikke brukes som bevis.

8021034[/snapback]

 

Sikker på at det er ulovlig sålenge du deltar i samtalen selv?

 

Prøvde å lese litther , men utifra det så virket det som at det både var lovlig og ulovlig

8021170[/snapback]

 

Opptak av samtaler der man selv deltar er ikke lov uten videre. Dette gjelder vel dog kun opptak som er innenfor personopplysningslovens virkeområde.

 

Private opptak hvor en selv deltar og hvor opptaket kun er til privat formål er således ikke ulovlig. Dette unntaket gjelder kun privatpersoner vel og merke.

 

Men poenget mitt gjaldt mer hvorvidt det gjaldt som bevis eller ikke. Der skal det nevnes at praksisen i norske rettssaker har vært at hemmelige lyd og billedopptak av enkeltpersoner blir avvist ført som bevis.

 

I dette tilfellet hadde jo forøvrig motparten blitt gjort oppmerksom på at samtalen ble tatt opp så den biten er jo grei.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar
Men poenget mitt gjaldt mer hvorvidt det gjaldt som bevis eller ikke. Der skal det nevnes at praksisen i norske rettssaker har vært at hemmelige lyd og billedopptak av enkeltpersoner blir avvist ført som bevis.

 

Den logikken skjønner jeg egentlig ikke. Om du hemmeligholder det faktum at du taper samtalen mener jeg da at tilståelsen blir enda mer troverdig bevis. Blir det liksom mer troverdig om du sier at "jeg tar opp dette, så fint om du kan gjenta trusselen"?

Lenke til kommentar
Men poenget mitt gjaldt mer hvorvidt det gjaldt som bevis eller ikke. Der skal det nevnes at praksisen i norske rettssaker har vært at hemmelige lyd og billedopptak av enkeltpersoner blir avvist ført som bevis.

 

Den logikken skjønner jeg egentlig ikke. Om du hemmeligholder det faktum at du taper samtalen mener jeg da at tilståelsen blir enda mer troverdig bevis. Blir det liksom mer troverdig om du sier at "jeg tar opp dette, så fint om du kan gjenta trusselen"?

8022353[/snapback]

 

Jeg skjønner meget godt hva du mener. Uansett er det nå slik at kun de tilfeller der retten har antatt at personen opptaket gjelder vet eller burde ha visst at han ble avlyttet eller avbildet, har bevisene blitt tillatt brukt i retten.

 

Grunnen til at dem nekter slikt brukt som bevis er jo dersom disse bevisene er ulovlig ervervet.

 

Jeg kan ikke umiddelbart se noen lovendring som skulle best mulig gi adgang til slike hemmelige opptak uten at man risikerer å sette personvernet i fare heller.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke umiddelbart se noen lovendring som skulle best mulig gi adgang til slike hemmelige opptak uten at man risikerer å sette personvernet i fare heller.

8022682[/snapback]

Essensen i regler/forbud for hemmlig opptak dreier seg først og fremst om ulovlig offentlig gjengivelse av samtale, og ikke forbud mot å sikre bevis man har til hensikt å overlate til politiet. Våkner man av at noen forsøker å stjele bilen, har man selvsagt lov til å filme dette fra soveromsvinduet. Eller skal man liksom rusle ut å spørre om lov? ;)

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke umiddelbart se noen lovendring som skulle best mulig gi adgang til slike hemmelige opptak uten at man risikerer å sette personvernet i fare heller.

8022682[/snapback]

Essensen i regler/forbud for hemmlig opptak dreier seg først og fremst om ulovlig offentlig gjengivelse av samtale, og ikke forbud mot å sikre bevis man har til hensikt å overlate til politiet. Våkner man av at noen forsøker å stjele bilen, har man selvsagt lov til å filme dette fra soveromsvinduet. Eller skal man liksom rusle ut å spørre om lov? ;)

8024785[/snapback]

 

Nå snakket jeg generelt om adgangen til å ta slike hemmelige opptak. Da med tanke på hva som evt kunne komme i konflikt med personvernloven.

 

Men uansett. Slike opptak kan ofte være både illojale og / eller støtende. Den annen part må i alle fall som et utgangspunkt ha krav på å bli beskyttet mot en bevisførsel som utelukkende er gjort mulig ved handlinger av en slik karakter. Alle slike opptak avhenger jo uansett av hvilken -sak- man erverver seg slike opptak, og alle er nok ikke, eller burde ikke, være ulovlig.

 

Omstendighetene rundt de forhold trådstarter i denne saken beskriver taler uansett for at han er innenfor hva som kan anses som lovlig.

 

Men igjen vil det nok være privatpersoner som lettest vil ha adgang til å erverve seg slike lyd og bildebevis, og i din hypotetiske sak om en bil som blir stjålet vil det da følgelig være unødvendig å opplyse / spørre vedkommende om lov til å filme ham :)

 

Som utgangspunkt er det jo som jeg nevnte tidligere ikke ulovlig å ta slike opptak av samtaler man selv deltar i, men det gjør ikke automatisk at alle slike opptak nødvendigvis er innenfor lovens bestemmelser. Og uansett er det ikke fritt frem å bruke disse opptakene i rettsaker, men dem kan fint brukes i andre sammenhenger som f.eks. i forbindelse med en anmeldelse i denne saken.

 

Hvorvidt slike hemmelige opptak strider imot noen lovbestemmelser må derfor bero på en helhetslig vurdering av hvert konkrete tilfelle.

 

Men i dette tilfellet har vi vel fått avklart lovligheten rundt opptaket nå skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...