Gå til innhold

Må ha nytt kamera - noen vittige tips?! Haster!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå kommet meg dit at jeg trenger et nytt digitalkamera. Jeg har nå i fire år hatt Canon Ixus 500, og har vært veldig fornøyd med kjøpet. Kameraet har fungert til det jeg ville bruke det til; snappe opp små øyeblikk på film og ellers ta mange forskjellige type bilder. Close up, naturbilder osv. Det eneste jeg ikke har vært helt fornøyd med, var dessverre fargegjengivelsen i bildet. Makroen var vel heller ikke det beste jeg har vært borti. Jeg er glad i å ta konsertbilder og andre bilder som er "nå og ikke etterpå", og dermed ble Ixus'en litt for treig for meg. Den reagerte seint og det var ikke alltid den ville ta bildene mine heller. Ixus-en var også litt "feit" og tung for meg.

Nå er situasjonen den at jeg klarte å glippe kameraet mitt og det datt 20 cm ned på gulvet. Kameraet var på, linsa var ute. Og nå ser jo linsa ut som det skjeve tårnet i Pisa. Trist som det er. Vel, jeg er rett som det er avhengig av kamera. Jeg elsker å ta bilder og har med meg kamera så godt som over alt. Så jeg må ha et nytt kamera så snart som mulig (drar til England i midten av mars :/). I den anledning lurte jeg på om det var noen her som visste hva som kanskje kunne passe for min bruk, så her er noen spesifikasjoner jeg ser på som viktig:

- Lommestørrelse (ikke noe stort og klumpete)

- Minst 6 mpx

- Flere bildefunksjoner (f.eks. nattmodus, snø etc.)

- Mulighet for å filme (om så i lav oppløsning)

- Brennvidde ca 28-102 mm f/2,8-5,6

- Stor LCD-skjerm med god oppløsning

- Det skal ikke være så tungt

- God makro (med det mener jeg en som jeg kan gå veldig nærme på objektet med)

- Innebygget blitz

- Rask oppstart

- ISO ca rundt 80-1600

- Kjapp ved oppstart

- Kjapp på å ta bilder med og uten blitz (Ixusen var alt for treig for meg)

Hmm, ja det var det jeg kom på så langt. Og så er jeg bare 17 år også, så det er begrenset hva økonomien min tillater meg å gjøre. (Med en inntekt på drøye 3000 i mnd, hadde vært fint med en prisklasse som holdt seg på rundt 4000 kr, med minnekort, kamerapose, lader osv inkludert.)

Hvis du vet om noe som hadde passet for meg, så gi meg tilbakemelding :)

På forhånd takk, Siri!

PS: Jeg kommer med flere oppdateringer på spesifikasjoner når jeg er litt mer våken og kanskje kommer på noe mer jeg ønsker meg i et kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom du er kjent med Ixus-serien, er jo Ixus 850IS naturlig å anbefale. Det møter alle dine krav, og ettersom det følger med lader og oppladbare batterier, så tror jeg du fint skal kunne komme under 4000 med veske og minnekort på en gigabyte eller to. Kameraet er ikke av de aller minste, men med et kamera som Ixus 500 som har så god bildekvalitet, så vil du bli misfornøyd med bildekvaliteten på mindre kamera.

Fordeler med Ixus 850IS:

-Ikke for stort, men samtidig stort nok til at det har god optikk (alt for små kamera taper på liten og uskarp optikk). Optikken er veldig skarp og god.

-Optisk bildestabilisator, så er man mer sikret mot bevegelsesuskarphet i bildene.

-Vidvinkel tilsvarende 28mm (noe de færreste kompaktkamera har, de fleste ligger rundt 35, og det ER faktisk ganske stor forskjell). Optikken er noe uskarp i kantene ved største vidvinkel, men kun der, og de fleste ser ikke dette som et problem. Du har i det minste muligheten til å bruke vidvinkel.

-4x zoom slik at brennvidden blir totalt ca. 28-112

-Raskt både i oppstart og til å ta bilde (en helt annen verden enn din Ixus 500, det kan jeg love deg).

-Mulighet til å forandre fargegjengivelse til f.eks nøytrale eller sterke farger.

-7 megapiksler som er mer enn nok

-En lang rekke bildefunksjoner

-God filmfunksjon, og mulighet til å velge mellom lav oppløsning (lang filmetid) og høy oppløsning (som sluker minnekort).

-Meget god og skarp LCD skjerm som oppdaterer seg raskt.

-Optisk søker om man vil spare batteri (LCD skjermene i dag, spesielt de store, sluker så mye strøm at man kan doble batterilevetiden ved å bruke den optiske søkeren) eller hvis det er så skarp sol at LCD skjermen blir litt mørk.

-Makrofunksjonen er veldig god (de fleste kompaktkamera har god makro).

-Innebygget blits

-God på ISO-støy i forhold til mange andre kamera. Fuji sin F30 er bedre på dette, men får veldig utvaskede bilder og har en del ulemper som jeg ser du vil irritere deg grønn over ut fra dine ønsker og krav. Men du bør nok ikke sette ISO 1600 som et krav... det blir så godt som ubrukelig samme hvilket kamera du kjøper. Man bør holde seg på ISO 400 om mulig. Men det er jo ingen ulempe at kameraet har ISO 1600... man kan bare unngå å bruke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...