Gå til innhold

Dell Inspiron 4150 eller 8200?

Maestro

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sitter og vurderer kjøp av en Dell bærbar. Velger Dell pga høy ytelse til lav pris.

Sitter og tenker på om en bør velge 4150 eller 8200. 4150 er mindre og lettere, har mindre skjerm.

Storebror(som den blir kalt her i forumet) er større og har større skjerm.

Trenger en virkelig en 15 tommers skjerm på en bærbar? Vil det ikke være nok med en 14 tommers. En sitter jo helt oppe i skjermen likevel. Noen synspunkter på dette?

Er det noen som vet når Dell kommer med nye modeller? De har hatt de samme modellene nå i godt over en mnd.

Er det mye å spare på å oppgradere maskinen med Ram i ettertid framfor å oppgradere minnet ved kjøp?

Hvilken ram type bruker bærbare, går ut fra at det ikke er de samme som stasjonære.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4150 er genial hvis du har en stasjonær maskin fra før som du f.eks. kan spille på osv.. 4150 mangler en del utganger og har ikke like bra skjermkort som sin storebror..

Hvis du derimot skal ha en bærbar istedet for en stasjonær og ikke skal drasse så mye rundt på den er 8200 et bedre valg. Den har det beste skjermkortet på bærbare, bedre skjerm (enhanced UXGA), firewire, optisk lyd osv. Dessuten får du kanskje mer for pengene ved kjøp av en 8200 akkurat nå (har falt 7-8000 i pris på veldig kort tid..)

Lenke til kommentar

Pcen skal i hovedsak brukes til skolearbeid. Kan den brukes til spill utenom, så er jo det greit nok. Men jeg kommer nok til å ha en stasjonær utenom i tillegg, med litt bedre lydanlegg og sånne ting.

Pcen skal brukes under et studieopphold i utlandet fra sommeren av, så jeg vil jo selvfølgelig da ha en maskin som kan vare en stund.

Pcen skal også kunne spille dvd filmer, men dette er jo med på de fleste modellene. men er det bare 8200 som har en video out utgang? Noen som har prøvd å se dvd på en tv via bærbar ?

Det er da litt av grunnen til at jeg spør om når det kommer nye modeller. Siden Dell kjører masse avslag i pris nå, så må vel noe være rett rundt hjørnet. Noen som har peiling?

Vil gjerne også ha innspill på synet om 14 eller 15 tommers skjerm.

Er det forresten noen som har opplevd noen problemer med wlan fra minipci porten? Eller kjører denne relativt stabilt?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 17:17, skrev Maestro:

Pcen skal også kunne spille dvd filmer, men dette er jo med på de fleste modellene. men er det bare 8200 som har en video out utgang? Noen som har prøvd å se dvd på en tv via bærbar ?

Det er da litt av grunnen til at jeg spør om når det kommer nye modeller. Siden Dell kjører masse avslag i pris nå, så må vel noe være rett rundt hjørnet. Noen som har peiling?

Vil gjerne også ha innspill på synet om 14 eller 15 tommers skjerm.

Er det forresten noen som har opplevd noen problemer med wlan fra minipci porten? Eller kjører denne relativt stabilt?

PC'en har absolutt ingen problemer med nye spill, heller ikke å spille av dvd'er. (4150 har også s-video utgang, og fungerer helt topp)

Dell tilbudet de har nå (hvis du ser modellnavnet) står det at det er 4150...12... 12 står da for desember, og det vil ikke komme noe nytt tilbud før i slutten av desember, begynnelsen av januar.

Jeg liker 4150 framfor 8200 mest på grunn av størrelsen.

Mini-PCI wlan kortet er også av svært god kvalitet, og jeg anbefaller at du kjøper det!

Lenke til kommentar

så lenge jeg ikke kan få en 14" skjerm og radeon 9000

eller bedre skjermkort blir det ikke noen dell på meg lell. desverre synes nesten alle fabrikantene å mene at toppmodellene skal ha 15" skjerm, og forbrukerne er blitt innbilt det samme. (det du sier om at man sitter mye nærmere skjermen på en bærbar er viktig å få med seg). min gamle bærbare er forresten på 3kg og det er i det lange løp for mye..

Lenke til kommentar

Bamsemoms:

Det jeg mener er at det er digital lydutgang fra PCen , f.eks. til forsterker (surround).

Dette betyr i praksis at lyden ikke blir "køddet med" før den når forsterkeren fordi signalet er binært. (PCen prosesserer ikke lyden selv.. eller noe)

Nå kan jeg ha tatt feil i at utgangen var optisk, tror kanskje den var elektrisk i stedet...

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så vil jo en optisk utgang si at dataen overføres via lys.

Kan ikke huske å ha sett at sub'en min på surround anlegget har en slik utgang. Kan igrunnen ikke tenke meg at det vil bli bra lyd ved å koble en forsterker eller et surround anlegg til en laptop. (correct me if I'm wrong)

Er veldig interesset i å høre om noen har fått surround via laptop'en sin.

Jeg gjentar samtidig også et av spm mine i første innlegg:

"Er det mye å spare på å oppgradere maskinen med Ram i ettertid framfor å oppgradere minnet ved kjøp?

Hvilken ram type bruker bærbare, går ut fra at det ikke er de samme som stasjonære. "

Jeg ser jeg var litt for rask på tastene når jeg spurte om nye modeller fra Dell. De har fornyet tilbudene sine med jevne mellomrom, og med ulike konfigurasjoner.

Det jeg er ute etter å finne ut er om noen vet når en kan forvente å få nye prosessorer på maskinene?

Det kommer vel snart en P4M (med en 533Mhz buss), noen som vet noe mer om dette?

Hva er grunnen til at øvre grense på prosessorene er satt til 2.2ghz? Er det pga for mye varme, eller at det blir for dyrt?

(Husker i gode gamle dager da 30 mhz var mye. Min gode gamle 386. :smile: ) Mimre, mimre....

Lenke til kommentar

Digital lyd er *digital* lyd, uansett om han kjem frå ei bærbar datamaskin eller frå ein frittståande DVD-spelar. Sørg berre for å kopla deg til ein god forsterkar.

Minnet i bærbare PC-ar er av standardtype som du kan kjøpa kvar som helst, men det er ein annan, mindre type enn i stasjonære PC-ar.

Når det gjeld skjermar, må du tenkja på avstanden. Du sit oftast nærare skjermen når du brukar bærbar PC. 15-tommar eller større (har sett opptil 15,7") er luksus :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Ganske på 2002-12-08 00:04 ]

Lenke til kommentar

Har du en lydkilde med digital ut sendes signalet binært ut (som data eller 0 og 1 ere), det vil si at lyden vil bli den samme ut fra PCen med digital ut som fra en svindyr DVD spiller med digital ut.

("Lyden" sendes bare som databiter og behandles ikke før i forsterkeren. )

Altså vil du kunne få mye bedre lyd om du kobler til en god forsterker og skal spille av DVD film eller f.eks. DivX med AC3 lyd. Tar du f.eks. lyden ut fra vanlig pc lyd utgang (mini-jack) har PCen "prosessert" lyden på sin måte og "skaden" har skjedd..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...